2010-luvun turbokauden toinen näytös - uudet (aero)säännöt kaudelle 2017

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
Muutenki tuo tarve tehdä autoista viisi sekuttia nopeampia on vähän outo ihan niinkuin sarjassa ei olis isompiakin ongelmia. Miljoonien haaskausta sanon minä.
Autoista tulee rankempia ajettavia ja uusilla renkailla pystyy ajamaan enemmän limitillä ilman, että sulavat heti alle. Ajovirheiden määrä noussee siinä samalla.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mielestäni tarve oli tehdä autoista viisi sekuntia per kierros nopeampia kisassa. Eikö monella radalla olla kuitenkin päästy aika-ajoissa lähelle radan ennätystä. Kisoissa vaan hyvä Pirellin takia mennään paljon paljon hitaammin.
Kisoissa mennään hitaammin täydempien tankkien takia. Kyllähän loppukierroksilla pääsisi aika-ajovauhtiin, jos joku hakisi uudet renkaat (ja käyttämättömiä pehmeimpiä olisi vielä setti jäljellä). Pirelliä tuosta on aivan turha syyttää, he tekivät mitä heiltä pyydettiin, eikä tuo nimenomainen asia edes liity Pirellin seoksiin.

No, ensi kaudeksi renkaat muuttuvat kestävämmiksi ja kisat sen(kin) takia tylsemmiksi.
 
Viimeksi muokattu:

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Kisoissa mennään hitaammin täydempien tankkien takia. Kyllähän loppukierroksilla pääsisi aika-ajovauhtiin, jos joku hakisi uudet renkaat (ja käyttämättömiä pehmeimpiä olisi vielä setti jäljellä). Pirelliä tuosta on aivan turha syyttää, he tekivät mitä heiltä pyydettiin, eikä tuo nimenomainen asia edes liity Pirellin seoksiin.

No, ensi kaudeksi renkaat muuttuvat kestävämmiksi ja kisat sen(kin) takia tylsemmiksi.
No ei se bensamäärä kyllä lähes kymmenen sekunnin eroa kierrosajoissa selitä. Ei sitä kuitenkaan ole kuin 100kg.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1367
No ei se bensamäärä kyllä lähes kymmenen sekunnin eroa kierrosajoissa selitä. Ei sitä kuitenkaan ole kuin 100kg.
Sitä en osaa sanoa että mikä on bensamäärän vaikutus kierrosaikaan, mutta 100 kg on F1-autossa todella paljon. Se lisää auton painoa 13,85 prosentia.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
On ne silti nykyään kevyempiä bensamääriltään kuin vielä muutamia vuosia sitten ennen turboaikakautta tai V12-moottorien aikaan ja puhumattakaan sitten vielä vanhemmista ajoista joskin ennen vuotta 1978 jossain määrin F1:ssä aina vääristi se tosiseikka painojakaumiakin, että polttoainetankkeja sai olla enemmän jolloin erilaisia varatankkeja ja vielä pienesti toistaen puhumattakaan erilaisia nk. Kotelotankkeja oli runsaasti jotta polttoaine aina varmasti tai melkein varmasti riittäisi maaliin asti ja ei tarvitsisi tehdä välitankkauksia.

Tosin ei vielä 1978-1981 paljoa myöskään tankattu kun oli vain nykypäivänkin malliin ainoa tankki ja silloinkin välitankkaus oli enemmän turbotallien ongelma kuin muiden tallien ongelma. Mikäli oli sekään juurikaan kuin harvoin kun moottoritehoja ja virtauksia yritettiin aina rajoittaa niin paljon kuin pystyi.

Tuolla nk. Kotelotankkien aikakaudella tuollaisia viritelmiä oli lähinnä käytännössä vain Nürburgringillä tai vastaavalla valtavan pituisella radalla jossa polttoainetta sitten tarvittiinkin uskomattoman paljon yhtä ainoaa kierrostakin varten ja puhumattakaan sitten koko silloista kilpailumittaa vastaavasta määrästä kierroksia.

Aerodynamiikan osalta puhuen jälleen ihan aiheestakin on paha sanoa todellisia muutoksia vielä tässä vaiheessa tai vaikutuksia. Pakostakin uudistetut leveät renkaat vaikuttaa jo jonkin verran, mutta ehkä ihan todelliset huikeat aerodynaamiset muutokset ratkaisevasti voidaan nähdä jälleen F1-autojen kehityksessä vasta 2020-luvulla ja siitä eteenpäin. Mene ja tiedä tosin siitä.

Renkaat lähtökohtaisesti ovat taas kestävämpiä, mutta todellisesti niiden leveiden renkaiden vaikutuksen näkee vasta sitten pitkästä aikaa ihan kilpailtaessa ja tietysti turboaikakaudenkin takia renkaat ovat olleet aina joka tapauksessa vähän kovempaa laatua kuin vaikkapa Pirellin aikakaudella vuosina 2011-2013. Toisaalta valitettavasti ainakin joillakin radoilla ne ovat jo olleet liian kovia, mutta huonomminkin asiat voisivat olla.

Aerodynamiikasta ja F1-autojen yleisestä aerodynaamisesta ulkonäöstä miettiessä ratkaisun suuntaviivoja voisi miettiä, että milloin nähdään joku kokonaan uusi ja mullistava F1-auton näyttävyysnäkökulma nimenomaan automallien yleisen hahmotelman osalta?

Nykypäivän automallit ja ratkaisut kun oikein äärimmillään pohjautuvat suurin piirtein sieltä vuosimallia 1973 tai siitä vähän eteenpäin. Tietenkin vain nimenomaan F1:n automallin yleisrakenneratkaisusta puhuttaessa.:ahem:
 
Viimeksi muokattu:

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Sitä en osaa sanoa että mikä on bensamäärän vaikutus kierrosaikaan, mutta 100 kg on F1-autossa todella paljon. Se lisää auton painoa 13,85 prosentia.
Sitä on joskus sanottu, että 10 kg olis 0,3 sekuntia lisää kierrosaikaan. Vaihtelee tietty radoittain.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
Näyttää vahvasti siltä, että McLaren saa kauan kaivattua oranssia pintaan. Toivottavasti vähän enemmän, kuin pelkät numerot.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
No ei se bensamäärä kyllä lähes kymmenen sekunnin eroa kierrosajoissa selitä. Ei sitä kuitenkaan ole kuin 100kg.
Lisävaikutuksena on se, että lähdössä alla on ne (jo parhaimman teränsä menettäneet) pehmeimmät renkaat, joilla aika-ajotulos tehtiin. Voisihan ne repiä kahdessa kierroksessa riekaleiksi, mutta vähän harkitsevammalla ajolla ne kestävät sentään jonkinlaisen stintin verran. Kaasujalallakin on siis vaikutusta kierrosaikaan.

Sinänsä hauskaa, että syytät Pirelliä siitä, että renkaiden takia kierrosajat tippuvat dramaattisesti aika-ajosta, vaikka ihan samoilla renkaillahan ne aika-ajoissakin ajaa.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
WS:n kanssa olen samoilla linjoilla, että Pirelliä yksinään on ihan turha syytellä oikeastaan yhtään mistään ongelmista mitä nykyään on. Pirelliltä ollaan nimenomaan haluttu tälläiset nopeasti kuluvat renkaat, ja sellaiset he ovat toimittaneet.

Oikeastaan ainut mitä itse toivoisin, olisi se että kisavauhtia voitaisiin parantaa. Kuljettajat ja autot joutuisivat kovemmalle koetukselle silloin. Mutta sitä en oikein tiedä miten se sitten onnistuisi. Ehkäpä jos bensan-, renkaan- ja moottorinsäästelyä voitaisiin vähentää yhdessä hieman. Täytyy muistaa sekin että näillä "umpisurkeilla" Pirellin renkailla ajettiin kuitenkin useampikin epävirallinen kierrosennätys viime kaudella.

Ainoa isompi kritiikki mikä minulla on renkaisiin liittyen, on nuo kulmien ja paineiden tiukat säätelyt. Haluaisin nähdä että tallit ja kuljettajat saisivat säätää renkaat täysin vapaasti, sillä koska jokainen auto ja jokainen kuski käyttää rengasta hieman eritavalla, olisi kiva jos jokainen pystyisi pääsemään mahdollisimman lähelle omia mieltymyksiään renkaiden suhteen. Tämäkin tuskin on Pirellin vika täysin, sillä turvallisuuttahan noilla rajoituksilla haetaan. Se sitten että kestäisikö Pirellin renkaat vapaata säätelyä vai ei, on ihan toinen kysymys. Kestäisikö esim. Bridgestonen renkaat vastaavasti? Autotkin ovat muuttuneet Bridgen ajoista. Mutta, kyllähän tallitkin haluavat saada autonsa maaliin kisoissa, eli ei niiden paineiden ja kulmien säädöissä ihan mihinkään extreme asetuksiin voida mennä.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5717
WS:n kanssa olen samoilla linjoilla, että Pirelliä yksinään on ihan turha syytellä oikeastaan yhtään mistään ongelmista mitä nykyään on. Pirelliltä ollaan nimenomaan haluttu tälläiset nopeasti kuluvat renkaat, ja sellaiset he ovat toimittaneet. --
Ainoa isompi kritiikki mikä minulla on renkaisiin liittyen, on nuo kulmien ja paineiden tiukat säätelyt. Haluaisin nähdä että tallit ja kuljettajat saisivat säätää renkaat täysin vapaasti, sillä koska jokainen auto ja jokainen kuski käyttää rengasta hieman eritavalla, olisi kiva jos jokainen pystyisi pääsemään mahdollisimman lähelle omia mieltymyksiään renkaiden suhteen. Tämäkin tuskin on Pirellin vika täysin, sillä turvallisuuttahan noilla rajoituksilla haetaan. Se sitten että kestäisikö Pirellin renkaat vapaata säätelyä vai ei, on ihan toinen kysymys.
Paineita ja kamppereitahan on rajoitettu juuri seurauksena hallitsemattomista rengasrikoista. Eri asia, että onko rikkoja lopulta sattunut sen enempää kuin muina aikakausina. Odottamattomat paukahdukset ovat olleet osa tätä lajia aina. Aivan varmasti osa äänekkäästä kritiikistä kuljettajien suunnalta on ollut oikeutettua, mutta yhdessä vaiheessa renkaiden haukkumisesta tuli kansanhuvia ja Pirelli reagoi steriloimalla renkaat.
 

Jv

Well-known member
Liittynyt
14.1.2017
Viestit
180
Varmasti myös hybriditekniikka osaltaan selittää tuota kierosaikojen tipumista kisassa, koska aika-ajossa voidaa ottaa kaikki teho akuista ja mgu-h:ta. Pitää kisasssa kuitenki kerätä sähköenergiaa myös seuraavalle kierokselle.
Aika sekavasti selittetty toivottavasti joku ymmärsi mitä tarkoitan :D.
Huonot kierosajat kisassa johtuu siis käsittääkseni täysitankki+pirellin renkaat+ers+pensan säästö komposta,jonka takia kierrosajat tippuu +5sekkaa aika-ajosta.
 

KL-petteri

Old Fart
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
1393
Sijainti
On the Road
Tulevalla kaudella ohituksia saatetaan nähdä entistä vähemmän.(toivottavasti ei). Jarrutusmatka kurviin tultaessa lyhenee oleellisesti, kun mekaaninen pito uusien sääntöjen myötä kasvaa.
Saatan olla väärässä...
 

Jv

Well-known member
Liittynyt
14.1.2017
Viestit
180
Toivottavasti nähdään mielenkiintoinen kausi. Ohittaminen kyllä tulee vaikeutumaan, kun toisen auto seuraaminen vaikeutuu ja jarrutusmatkat lyhenee.

Tuossa loistava video, miten sääntöjä pitäisi muuttaa, jotta ohittaminen olisi helpompaa:
https://youtu.be/ERTiuwz5xg4
 

FCY

Well-known member
Liittynyt
12.3.2016
Viestit
92
Sivuunkirjoittaneen piti naputella jonkinlaiset yhteenvedot muutoksista, mutta eihän siitä mitään tullut. Onneksi F1i tuli apuun, ja tarjoaa kattavat tietopaketit. Artikkelit ovat sen verran pitkiä, että laitan tähän vain pelkät linkit:

2017 F1 Technical preview: the power unit

2017 F1 Technical preview: the Chassis

2017 F1 Technical Preview: the Tyres

Minimipainohan nousee itse asiassa 728 kiloon 722 kilon sijasta. Lukema alkaa hätyytellä vanhoja LMP2-lukemia...

Motorsport.com: Minimum car weight increased for 2017 F1 season

Formula 1's minimum car weight has been officially increased by another six kilos for 2017, in light of the switch to wider Pirelli tyres.

F1's latest technical regulations were published by the FIA a fortnight ago, and mandated that the weight of the car, without fuel, must not be less than 722kg at all times during a grand prix weekend.

However, a later clause in the rules stated that the limit would be tweaked to take into account the increased bulk of F1's wider 2017 rubber.

Article 4.3 states "The weight limits...will be adjusted up or down according to any differences (rounded up to the nearest 1kg) between the total set and individual axle set weights respectively of the 2016 and 2017 dry-weather tyres."

Motorsport.com has learned that the official weight difference between the 2016 and 2017 tyres has been put at 6kg, so the minimum weight of F1 cars for the season ahead will be 728kg.

It is understood that the front tyres weigh a little more than 1kg more each (so 2kg+ in total) and the rear tyres are just more than 1.5kg more each (so 3kg+ in total).

With the value being rounded up to the nearest kilogramme as the regulations demand, the final value to be added to the 722kg will be 6kg.

The 728kg limit for 2017 is a significant leap over last year's weight limit, which was 702kg.

Much of the extra bulk is because of the wider cars – with F1's 2017 challengers being 20cm wider than last year so there is more bodywork. Furthermore, an increase in the fuel limit to 105kg will mean bigger tanks.

Despite the weight handicap – with 10kg extra costing 0.3 seconds per laps, so a loss of nearly one second in title – the extra downforce and mechanical grip coming is expected to produce cars that are five seconds per lap quicker than they were in 2015.
 

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
Onkos muuten viimekaudelta mitään tilastoa paljonko kukakin käytti polttoainetta eri kisoissa? Meinaan vaan mikä on tuon extra 5 kg vaikutus? Suuri osa varmaan menee isomman vastuksen voittamiseen.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5717
Onkos muuten viimekaudelta mitään tilastoa paljonko kukakin käytti polttoainetta eri kisoissa? Meinaan vaan mikä on tuon extra 5 kg vaikutus? Suuri osa varmaan menee isomman vastuksen voittamiseen.
Aeromuutosten ja leveämpien renkaiden aiheuttama kulutuksen kasvu on juuri syynä bensarajan nostamiseen.
 

FCY

Well-known member
Liittynyt
12.3.2016
Viestit
92
Autoille on nyt annettu ensimmäisen kerran kunnolla kenkää, ja... no, kulkeehan ne lujaa. Ihan hiton lujaa. Jopa liian lujaa?

Motorsport.com: "Monster"F1 cars hitting peaks of 8G in Melbourne

Drivers are nearing 8G in the new-spec Formula 1 cars at Albert Park, with the high-downforce cars described as "brutal" and "monsters" following the first qualifying session of the season.

The unofficial Albert Park lap record was smashed today, Sebastian Vettel beating his old benchmark – set by the German back in qualifying for the 2011 Australian Grand Prix – for the first time during free practice 3, before Lewis Hamilton decimated it with his 1m22.188s in qualifying.

While shy of the much-touted five-second improvement over 2016 lap speeds, the cornering forces generated by the new cars raised plenty of eyebrows in the paddock.

"The cars are brutal to drive – we are not far from 8G with the peak in high corners – so it is pretty good fun," said Haas driver Romain Grosjean. "But it is hard on the body, it is hard on parts, it is hard on the cars.

"You better not miss the turning point on some places. The speed we go through the corners is insane compared to the past. You need to be more precise, more accurate, more on it, and the body gets a pretty tough time into some corners so it could be."

Polesitter Hamilton, now holder of the fastest ever lap at the Albert Park circuit, echoed Grosjean's sentiments about the new cars being more fun to drive than the previous generation cars.

"It is incredible," he said. "It is the best I have ever experienced here. The grip is fantastic, the aero makes such a drastic difference. You can push deep into the corners, it is amazing.

"I've not had the car skating around on the low grip tyres we have had in the past, so [it is] very exciting to drive."
"Real monsters"

Mercedes team boss Toto Wolff added that tomorrow's race in the 'monster' cars will be a test of how well prepared the drivers are in terms of fitness.

"Those cars are real monsters," he said.

"I think you can see that on the onboard, the cornering speeds are very impressive and we will see tomorrow in the first race how physical they actually are and how much it takes out of the driver."
En olisi mitenkään yllättynyt, vaikka FIA päättäisi hidastaa autoja ensi kaudeksi. :rolleyes:
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4390
En pitäisi pahana linjauksena katsojjille tarjottavan kisan kannalta jos aerodynamiikan merkitystä vauhtiin tiputtettaisiin vaikka etusiiven elementtien määrää rajoittamalla sekä kokoa pienentämällä. Mikähän olisi ollut vuoden 2016 auton vauhti nykygummeilla?
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2537

mm2006

Well-known member
Liittynyt
16.8.2008
Viestit
358
Autoille on nyt annettu ensimmäisen kerran kunnolla kenkää, ja... no, kulkeehan ne lujaa. Ihan hiton lujaa. Jopa liian lujaa?

Motorsport.com: "Monster"F1 cars hitting peaks of 8G in Melbourne



En olisi mitenkään yllättynyt, vaikka FIA päättäisi hidastaa autoja ensi kaudeksi. :rolleyes:
Onneksi Kimi ei sorru moiseen superlatiivien liikakäyttöön.

http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/raikkonen-kehui-autoa-mutta-hampaankoloon-jai-ei-yhtaan-kunnollista-kierrosta/6363606

Mervi: Nyt kun ollaan päästy tositoimiin ajamaan näillä autoilla niin miten paljon erillaisemmalta ne tuntuu radalla kuin aikaisemmat autot?
Kimi: No totta kai ne mee vähän kovempaa mutkiin ja voi jarruttaa myöhemmin, mutta ei se ole mullistanut lajia mihinkään. Totta kai nopeammat autot on mukavempia meille kuskeille ja katsojille, mutta emmä sanoisi että se ajaminen olisi yhtäkkiä mihinkään muuttunut (lopusta oikein saa selvää:D)
 
Ylös