Ice1Racing
Well-known member
- Liittynyt
- 11.4.2014
- Viestit
- 194
Katsojien ja rallifanien kehitysehdotuksia Suomen osakilpailulle. Erikoiskoetoiveita sekä ennakkopuintia.
Käytännössä Neste ralli on jo nykyisellään toivomasi mittainen, koska nykyisellään siinä ajetaan kaksi kokonaista päivää ja torstain ja sunnuntain EK:t vastaavat yhteenlaskettuna puolikasta päivää.Yleisökarsinat veks, ralli 2½ päiväiseksi mutta päivät pidemmäksi, reitti länteen vaikka ihan Kihniön ja Kurun tasalle asti teille joita ei oo ajettu sitten 70-luvun.
En nyt kehuisi noita nykyisiä mitenkään kokonaisiksi päiviksi. vrt. esim. 80-luvun alkuvuosiin, jolloin päivän viimeisiä pätkiä ratkottiin vielä puolen yön tietämillä ja aamulla lähdettiin kukonlaulun aikaan baanalle.Käytännössä Neste ralli on jo nykyisellään toivomasi mittainen, koska nykyisellään siinä ajetaan kaksi kokonaista päivää ja torstain ja sunnuntain EK:t vastaavat yhteenlaskettuna puolikasta päivää.
Mitä taas tulee Kihniöön ja Kuruun, niin niiden osalta toiveesi on turha, koska ne ovat liian kaukana kisakeskuksesta ja siksi Neste rallin reitti ei tule sinne asti ulottumaan.
Tuo Juupajoki nyt on vielä mielestäni sellainen erikoiskoe, että sen pystyy ajamaan Paviljongin huollosta käsin siinä missä Myhinpäänkin idän suunnassa Rautalammilla, suunnilleen sama matka on sen lähtöpäähän mitä Juupajoenkin 9-tietä ajettuna. Sitten toki jos aletaan kunnolla ajamaan esim. Kurun suunnan Pengonpohjan ym. Tampereen ympäristöseudun erikoiskokeita, niin se kyllä jo sitten vaatii etähuollon ja kenties rallikaravaanin yöpymisenkin kaupungissa.Käytännössä Neste ralli on jo nykyisellään toivomasi mittainen, koska nykyisellään siinä ajetaan kaksi kokonaista päivää ja torstain ja sunnuntain EK:t vastaavat yhteenlaskettuna puolikasta päivää.
Mitä taas tulee Kihniöön ja Kuruun, niin niiden osalta toiveesi on turha, koska ne ovat liian kaukana kisakeskuksesta ja siksi Neste rallin reitti ei tule sinne asti ulottumaan.
Kyllä Jukojärveä, Surkeeta & ylipäätään 9-tiehen rajaten kolmion Jyväskylä, Jämsä, Petäjävesi sisäpuolisia pätkiä on hinkattu eri muodoissaan eri nimisinä todella kauan.Mun puolesta ainakin tuosta viimevuotisesta perjantain lenkistä voisi huoletta pudottaa Jukojärven, Surkeen ja etenkin Mökkiperän pois. Niitä nyt on höylätty viime vuosina tarpeeksi. Etenkin tuo Mökkiperä on ihmetyttänyt mukana roikkumisellaan kun melkein puolet pätkästä on "no go-zone". Tietty niillä teillähän se on ajettava mihin tekijät löytyy.
Sen sijaan Äänekosken pätkä kestäis hyvin ajaa 2 kertaa ja siinähän olis heti lähistöllä esim. Valkola ja Laukaa mukaan nostettavaksi muutaman vuoden tauon jälkeen.
Näitten kaveriksi kävisi vaikka Palsankylä ja Kuohu. Halinen olisi siinä kupeessa vaikkapa kertaalleen ajettava pistona, sikäli jos siellä seuduilla tarvii enää ikinä ajaa mitään.. ��
Tämmösiä korkealentosia visioita!
Pakko sanoa, että onpahan todella paljon samankaltaisia aatoksia kuin itsellä. :thumbup:Kyllä Jukojärveä, Surkeeta & ylipäätään 9-tiehen rajaten kolmion Jyväskylä, Jämsä, Petäjävesi sisäpuolisia pätkiä on hinkattu eri muodoissaan eri nimisinä todella kauan.
Jos tuon kolmion sisäpuolelta otetaan ajettavaksi erikoiskokeita, niin Kuohu, Parkkola, Tiilimaa & Vellipohja ovat versioinaan oman listani kärkipäässä.
Mökkiperäkin on ollut niin kauan ohjelmistossa kuin muistan, mutta se on kuitenkin luonteeltaan teknisesti vaihteleva pätkä, no tuota Halista voisi toki ajaa niillä kulmilla vaihteeksi ja jättää Mörköperän hetkeksi tauolle.
Lankamaa ja Urria ovat olleet viime vuodet perinteisistä teistä tauolla ja hyvä niin! Noiden suunnilta voisi mukaan ottaa vaikka Laukaan ja Ehikin, Huhtian tai Sahloisen.
Pohjoisen suuntaan voisi hyvin ajaa vielä tuota Äänekoski-Valtraa uutena pätkänä. Kuukanpää Valkola, Hietama, Palsankylä, Konttimäki, Muittari jne.
Keuruun / Multian suunnan pätkät Jukojärvi, Isojärvi, Lautaperä, Kruununperä jättäisin vaihteeksi kokonaan pois ja veisin rallia enemmän Jämsästä länteen Tampereelle päin.
Siellä on hyviä pätkiä. Saalahti tuli Jämsän kupeessa pitkästä aikaa mukaan, Arvaja, Pihlajakoski, Poikuskulma. Ouninpohjasta saa paljon erilaisia variaatioita Hassi, Konivuori, Rapsula.. Kaipolanvuori, Kavala, Väärinmaja, Sahalahti, Siitama, Juupajoki, Talviainen, Västilä, Päijälä, Paateri etc.
Tuo Äänekoski tuli juuri mukaan ja 2014 ajettiin Jouhtikylää, Lankamaa & Myhinpääkin on ollut mukana useampana vuonna. 2010 kisasta jäänyt elävästi mieleen Sirkkamäen helvetillinen liikennesumppu. No lopulta järkevä moottoripyöräpoliisi ohjasi meidät letkan kärjessä ajaen siitä lävitse kun kysyttiin, että pääseekö tästä ajamaan läpi. Ei jääty enää sinne tukkimaan lisää, vaan jatkettiin sitten Myhinpäähän.Nelostien itäpuolelta löytyy paljon erittäin hyviä pätkiä, osa sellaisia, joita ei vuosiin ole ajettu ja osa sellaisia, joita ei vuosikymmeniinkään ole ajettu.
Äänekoski, Lankamaa, Sirkkamäki, Äijälä, Jouhtikylä, Leskelänkylä, Myhinpää, Venekoski jne. Näitä löytyy ja ovat upeita suomallaisia ralliteitä parhaimmillaan. Koskahan tuis kunnollinen itälenkki ohjelmistoon?
Ovatkos säännöt sitten parin vuoden aikana tuon asian osalta muuttuneet kun oli ainakin vuoden 2014 Jyväskylässä mahdollista vastaavanlainen aloitus torstaille, jossa tuo yleisö-ek oli yhtenä mukana..?Säännöt rajaa sen että torstaina ei voi ajaa kun yhden eekoon ja se pitää olla stadion/yleisö ek...