F1-uutisia 2017

Mr Hindsight

Well-known member
Liittynyt
20.3.2016
Viestit
1145
Vähän aikaa sitten sanoi Ted Kravitz Skyllä, että Mercedes ajoi 0,9 litran öljysäännöksen mukaisesti Spassa, mutta Ferrari 1,2l/100km. Toivottavasti tulee selventäviä uutisia vielä myöhemmin tänään...
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Vähän aikaa sitten sanoi Ted Kravitz Skyllä, että Mercedes ajoi 0,9 litran öljysäännöksen mukaisesti Spassa, mutta Ferrari 1,2l/100km. Toivottavasti tulee selventäviä uutisia vielä myöhemmin tänään...
Niin? Niin kauan kun Ferrari käyttää nykyistä kehitysversiota moottoristaan, niin kulutus saa olla tuo 1,2L/100km. Kun uusi versio lyödään autoon, niin rajoitus on 0,9L/100km.
 

Mr Hindsight

Well-known member
Liittynyt
20.3.2016
Viestit
1145
Niin? Niin kauan kun Ferrari käyttää nykyistä kehitysversiota moottoristaan, niin kulutus saa olla tuo 1,2L/100km. Kun uusi versio lyödään autoon, niin rajoitus on 0,9L/100km.
Huonosti muotoiltu lause. Hain siis takaa lähinnä sitä, että jos tuolla on jotakin merkitystä autojen vauhtiin, niin Ferrarin hyvä vauhti Spassa Mercedekseen nähden ei näytä yhtä vakuuttavalta enää.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9798
Sijainti
Helsinki
Ferrari jatkaa "ikuista" sopimustaan Marlboron kanssa.

Logot eivät edes näy autossa – Ferrari jatkosopimukseen pitkäaikaisen sponsorinsa kanssa

Ferrari ja tupakkajätti Philip Morris jatkavat yhteistyötä myös tulevina vuosina. Kaksikko tiedotti monivuotisesta jatkosopimuksesta Italian GP:n jälkimainingeissa.

Ferrarin autoissa on esiintynyt tupakkayhtiön Marlboro-brändi jo 40 vuoden ajan. Italialaistallin nimikkosponsoriksi se yleni vuonna 1997, mutta näkyvää paikkaa se ei ole saanut enää vuosiin. Kiristyneiden maailman tupakkasäännösten myötä viimeinenkin tarra poistui Tanssivasta orista vuonna 2010.

Vaikka sponsorin julkisuusarvo on pienentynyt huomattavasti vuosien saatossa, ei kaksikon tarvinnut tiedotteen mukaan kauaa puntaroida jatkosopimusneuvotteluissa.
https://www.suomif1.com/2017/09/logot-eivat-edes-nay-autossa-ferrari-jatkosopimukseen-pitkaaikaisen-sponsorinsa-kanssa/
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Joskus tossa oli muistaakseni taustalla sellainen kuvio, että Marlboro osti koko auton mainostilan itselleen ja myi sitä sitten eteenpäin muille sponsseille. Benettonilla oli aikoinaan samanlainen kuvio oman tallinsa kanssa.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Nyt Brawn kuitenkin on sitä mieltä että älyttömät (>20 ruutua) tulisi poistaa. Rangaistus tallipisteistä. Olisikin sitten kaksi sarjaa kun osa yrittää voittaa tallien mestaruuden ja osa kuljettajien.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9798
Sijainti
Helsinki
Nyt Brawn kuitenkin on sitä mieltä että älyttömät (>20 ruutua) tulisi poistaa. Rangaistus tallipisteistä. Olisikin sitten kaksi sarjaa kun osa yrittää voittaa tallien mestaruuden ja osa kuljettajien.
Niin on jo, FIA jakaa maailmanmestaruuden sekä kuljettajille että valmistajille. Vai tarkoitatko IRL/Cart-jakautumista. Brawnin tavoite kilpailujen vähentämisestä on ristiriidassa Liberty Median kanssa. He haluavat sarjasta "Aasiamaisen", kuten F1-veneet. Ikävä kyllä ei ole paluuta 16 osakilpailun kauteen.

Crofty ja Brundle pohtivat samaa asiaa SKY:n lähetyksessä ja yksi vaihtoehto tallipisteiden lisäksi olisi sakot. Lähtörruturangaistukset tuleekin poistaa, mutta onko ne korvattavissa?
 
Viimeksi muokattu:

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1374
Mielestäni tallipisteiden vähennys ei toimi. Miten estetään se, että jos rahakasta tallia kiinnostaa vain kuskimestaruus sen suuremman markkina-arvon takia, että otetaan joka kisaan uusi moottori? Talli menettää valmistajien pisteitä, mutta kuski ajaa koko ajan uudella moottorilla kovemmilla tehoilla kuin muut.
 

Bleach

Well-known member
Liittynyt
3.2.2017
Viestit
92
Mielestäni tallipisteiden vähennys ei toimi. Miten estetään se, että jos rahakasta tallia kiinnostaa vain kuskimestaruus sen suuremman markkina-arvon takia, että otetaan joka kisaan uusi moottori? Talli menettää valmistajien pisteitä, mutta kuski ajaa koko ajan uudella moottorilla kovemmilla tehoilla kuin muut.
Samaa mieltä. Silti säännöt pitäisi olla sellaiset ettei millekkään ylinmääräiselle kikkailulle jää sijaa. Esimerkiksi juuri tuollainen uuden moottorin laittaminen joka kisaan. Mielestäni se kaksi kisaa per moottori oli kaikista toimivin. Silloin myllyistä pystyi ottamaan vielä hyvin tehoja irti. Ymmärrän kyllä kustannusten säästö mielessä tuota nykyistä käytäntöä, mutta Hondakin on laittanut uutta myllyä kiinni lähes joka viikonloppu, joten ei siinä paljon rahan säästämisestä ole voinut puhua.

Kyseessä on kuitenkin joukkuelaji, jossa sadat ihmiset tekevät töitä yhden auton eteen, joten on mielestäni ihan ok jos autoa/kuljettajaa sitten tilanteen vaatiessa rangaistaan. Kuski on kuitenkin vain se pieni, vaikkakin hyvin merkittävä ja näkyvä osa tuota suurta koneistoa. Silti olen ehdottomasti sitä mieltä että tuo nykyinen rangaistus järjestelmä on täysin järjetön. Kenties säännöissä voisi olla joku maksimi rangaistus raja esim 10-ruutua, minkä turvin saisi vaihtaa vaikka kaikki osat uusiin.
 
Viimeksi muokattu:

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
697
Miksi ollenkaan rangaistuksia moottoreista ? Miksei mieluimmin porkkanaa, eli kauden lopussa tallille bonuspisteitä käytettyjen moottoreiden lukumäärän mukaan.
 

Bleach

Well-known member
Liittynyt
3.2.2017
Viestit
92
Miksi ollenkaan rangaistuksia moottoreista ? Miksei mieluimmin porkkanaa, eli kauden lopussa tallille bonuspisteitä käytettyjen moottoreiden lukumäärän mukaan.
Sitten noiden bonus pisteiden pitäisi olla aika massiivisia. Varmaan jotain 25-50p per moottori. Koska ilman mitään rangaistuksia kävisi vain niin, että kaikilla olisi uusi moottori kiinni joka kisaan.

Sanotaan että raja olisi vaikka tuo 4-moottoria ja 20 kisaa. Kuvitellaan että maksimi bonus olisi 100 pistettä per auto. Ja 4 käytettyä moottori toisi täydet 100pistettä, 5-moottoria 75pistettä 6-moottoria 50 jne. Kuvitellaan vaikka että Toro Rosson Hondat kestäisivät juuri tuon sallitun määrän. Talli saisi siis yhteensä 200 bonus pistettä. Samaan aikaan kuitenkin Mersu ajaisi joka kisaan uudella koneella ja Toro Rossot jäisivät satunnaisille jämäpisteille. Kauden lopussa mersulla olisi n.600-700 pistettä Toro Rosson n. 200-250 vastaan.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1374
Mitäs jos moottoria ei saisi vaihtaa ennenkuin ennalta määritelty aika on täynnä? Voisi olla erikseen harjoitusmoottoreita joiden pitää kestää aika X, aika-ajo -moottoreita ajelle Y ja kisamoottoreita ajalle Z. Jos moottori sanoo poks, niin harkat/aika-ajot/kisa on sitten siltä osin siinä, seuraavalla kerralla uusi moottori joka on taas käytössä tietyn ajan putkeen.

Tämä olisi selkeää kaikille.
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
http://www.auto-motor-und-sport.de/formel-1/renault-kuendigt-motoren-vertrag-fuer-red-bull-12597651.html

Renault ei aio jatkaa moottorisopimusta Red Bullin kanssa kauden 2018 jälkeen. Melkein mielenkiintoisempaa tämä silly season moottoreiden kuin kuljettajien osalta :D
Jep! Taisi RedBullin suunsoitto Renaultia kohtaan kolahtaa lopulta omaan nilkkaan. :ahem: Saattaa Bullilla tulla kiire saada auto voittajaluokkaan Hondan kanssa kaudelle 2019? Jännäksi menee nämä siirrot.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1424
Jep! Taisi RedBullin suunsoitto Renaultia kohtaan kolahtaa lopulta omaan nilkkaan. Saattaa Bullilla tulla kiire saada auto voittajaluokkaan Hondan kanssa kaudelle 2019? Jännäksi menee nämä siirrot.
Niinpä. Mielenkiitoista edessä, koska en pidä mitenkään mahdottomana, että Honda saisi jopa voittajakoneen aikaiseksi. Kokemusta tuosta on, vaikkakin melko kauan aikaa sitten.
 
Ylös