F1-uutisia 2017

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Niin kauan kun massia tiskiin laittamalla voi saada etua pistää jengi, jolla sitä on, sitä tiskiin edun saamiseksi. Oli se etu sitten sekunti tai sadasosa. Sitä ei muuta kuin sarjan muuttaminen yksityyppiluokaksi ja kehityskielto enkä usko, että yksityyppiluokka olisi yhtä suosittu. Varsinkin epäilen, että autonvalmistajia ei semmoinen luokka kiinnostaisi juurikaan.
Noin minäkin olisin luullut, ennen kuin Formula E keräsi kourallisen tehdastalleja hämmästyttävän lyhyessä ajassa. Formula E:ssä vain voimansiirto on osin vapaata. Standardirunko pitää budjetit alhaalla ja ennen kaikkea pudottaa osallistumiskynnystä, kun ei tarvi aero-osaamista ja monen kauden kokemusta. FE:n budjetit tulee kyllä raketoimaan jo pelkästään kovenevan kilpailun takia, joten sitten nähdään vieläkö ns. hinta on oikea vrt. myös toistaiseksi vaatimaton näkyvyys. F1 tuskin täysin samaan voi mennä ja tuskin tiimit sitä haluavatkaan, kun aero on keino repiä suorituskykyeroa muihin ja omasta tietotaidosta ei haluta luopua, mutta esim. noihin 2021 moottorisääntöehdotuksiin kuuluu enemmän standardikomponentteja kuin nyt, joten enemmän tai vähemmän suunta on sama.
 
Viimeksi muokattu:

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Allun Daytona 24:eloselle vahvistus.

Fernando Alonso is to contest next January’s Daytona 24 Hours sportscar race in Florida, McLaren have confirmed. Alonso will race for the United Autosports team in what will be his first-ever endurance event.

The Spaniard will share one of the team’s Ligier cars with McLaren development driver Lando Norris, recent winner of the FIA European Formula 3 title, and established sportscar racer Phil Hanson.
Lisää: https://www.formula1.com/en/latest/headlines/2017/10/alonso-to-race-at-2018-daytona-24-hours.html

Lisätään vielä tämä:
United Motorsports – co-owned by McLaren’s Executive Director, Zak Brown – will enter two Ligier JS P217s in the Daytona race, with Williams’ F1 reserve Paul di Resta also among their confirmed driver line-up.

Other current F1 stars with endurance sportscar experience include Renault’s Nico Hulkenberg, winner of the Le Mans 24 Hours in 2015, and Toro Rosso’s recent recruit Brendon Hartley, this year’s Le Mans victor and 2015 WEC champion.
 
Viimeksi muokattu:

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7597
Ehdotus uusista moottorisäännöistä on julkaistu:

https://www.fia.com/news/fia-and-formula-1-set-out-clear-direction-2021-f1-power-unit-regulations

-1.6 Litre, V6 Turbo Hybrid
-3000rpm higher engine running speed range to improve the sound
-Prescriptive internal design parameters to restrict development costs and discourage extreme designs and running conditions
-Removal of the MGUH
-More powerful MGUK with focus on manual driver deployment in race together with option to save up energy over several laps to give a driver controlled tactical element to racing
-Single turbo with dimensional constraints and weight limits
-Standard energy store and control electronics
-High Level of external prescriptive design to give ‘Plug-And-Play’ engine/chassis/transmission swap capability
-Intention to investigate tighter fuel regulations and limits on number of fuels used
MGU-H on lähdössä kokonaan, mikä on hyvä juttu äänien ja kustannusten kannalta. MGU-K:sta tulee tehokkaampi ja se toimisi KERS:in tapaan manuaalisesti.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Nuo uudistuksethan kuulostavat varsin hyvältä. Ainakin nuo kierrosluvun nostaminen, MGU-H:n poistaminen ja tuo manuaalisesti käytettävä MGU-K kuulostavat tosi hyvältä. Varsinkin jos tuota MGU-K:n energiaa pystyy säästelemään usean kierroksen ajan ja käyttämään taktisena elementtinä. Noista standardoiduista osista en ole ihan varma, mutta jos ne laskevat kustannuksia ja tuovat mukaan uusia moottoritoimittajia niin peukku ylös niillekin.

Jos moottorikustannuksia saadaan pienemmäksi niin seuraava uudistus voisi olla minusta että testaamista vapautettaisiin taas hieman. En nyt tarkoita että pitäisi palata niihin aikoihin kun Ferrarilla hangattiin 24/7 ympäri Fioranoa mutta muutama testimahdollisuus lisää kaudessa olisi minusta hyvä juttu. Minä luulen että tallit joka tapauksessa käyttävät testaamiseen X summan rahaa tapahtuipa se testaaminen sitten radalla tai tietokonesimulaationa, mutta ihan radalla tapahtuvat testit antaisivat faneille enemmän kuin tehtaan sisällä tapahtuva testaaminen.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Jos moottorikustannuksia saadaan pienemmäksi niin seuraava uudistus voisi olla minusta että testaamista vapautettaisiin taas hieman. En nyt tarkoita että pitäisi palata niihin aikoihin kun Ferrarilla hangattiin 24/7 ympäri Fioranoa mutta muutama testimahdollisuus lisää kaudessa olisi minusta hyvä juttu. Minä luulen että tallit joka tapauksessa käyttävät testaamiseen X summan rahaa tapahtuipa se testaaminen sitten radalla tai tietokonesimulaationa, mutta ihan radalla tapahtuvat testit antaisivat faneille enemmän kuin tehtaan sisällä tapahtuva testaaminen.
Ja ennen kaikkea antaisivat tiimeille enemmän kuin simulaatiot, tuulitunnelit ja testipenkit...

On kyllä ihmeellistä minkälainen mörkö tästä testaamisesta on tullut. Ikään kuin mitään välimallia täyskiellon ja täysin vapaan välillä ei ole (on, eli rajattu kilometreinä tai päivinä). Täyskiellon jälkeen ei varmaan olisi välittömästi mahdollisuuksiakaan kauden aikaiseen testaamiseen kaikilla, kun ei ole enää pelkästään testeihin olevaa henkilöstä/tiimiä, mutta voiko se nyt olla niin suuri kustannus vrt. siihen, että perjantaiharkkoja joudutaan usein poisheittämään ja käyttämään testisessioina.

Ehdotus on näyttänyt muuttuvan muutaman kuukauden takaisesta, silloin johtava idea oli twin-turbo, mutta nyt sen sijaan ääniongelmaa korjataan kierroksilla ja MGU-H:n poistolla, mikä saavuttaneekin suuremman eron.
 
Viimeksi muokattu:

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Jos moottorit halutaan kiertämään 15000 rpm niin se tarkoitta käytännössä bensavirran nostamista. Motorsport Magazinin tietojen mukaan massavirta nousee 100 kg/h --> 120 kg/h. Samassa jutussa kerrotaan, että keaudessa saa käyttää 6-8 moottoria.

https://www.motorsport-magazin.com/formel1/news-242860-formel-1-neue-motor-regeln-ab-2021-drehzahl-steigt-mgu-h-weg/
Ei nuo kierrokset kuitenkaan käytännössä kisassa nousisi, kun kokonaismäärä ei kasva?
 

Henkaboy

Well-known member
Liittynyt
6.1.2011
Viestit
409
Miksei kierroslukua voisi nostaa kerralla vaikka 20,000rpm? Kukin kierrättäköön niin paljon kuin uskoon koneen kestävän ja löpön riittävän.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Miksei kierroslukua voisi nostaa kerralla vaikka 20,000rpm? Kukin kierrättäköön niin paljon kuin uskoon koneen kestävän ja löpön riittävän.
Kaipa se maksaa enämpi kehitellä hybridiä noin kovin kiertäväksi ja osa valmistajat haluaa kulut pienemmäksi. Kallis MGU-H tippui kanssa pois siksi.
 

Ykkösnick

Heh, Massa!
Liittynyt
1.12.2013
Viestit
627
Sijainti
Kerros 107
Toivottavasti Liberty Media ei jousta yhtään, koska tuskin ne oikeasti mihinkään lähtee.
No ei varmana lähde, mutta Liberty media ei ala kokeilemaan onneaan parin muun itkupillitiimin liittyessä Ferrarin uhkailuun ja säännöt rukataan Ferrarin toiveiden mukaiseksi, jota puolestaan peitellään jollain olemattomalla "kompromissillä johon kaikki osapuolet ovat tyytyväisiä". Formula-kaunareiden loputon looppi.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7211
Toivottavasti Liberty Media ei jousta yhtään, koska tuskin ne oikeasti mihinkään lähtee.
Mikäli eivät lähtisi uhkailuista huolimatta Ferrari kuitenkin torpedoisi sääntömuutoksia veto-oikeuttaan käyttämällä ja pitäisi siten huolen siitä, että uudistukset jotka eivät heitä miellytä eivät menisi läpi.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Minäkin luulen että loppujen lopuksi F1 on ihan yhtä tärkeä Ferrarille kuin Ferrari F1:lle joten tuskin lähtisivät mihinkään vaikka Ferrari asetettaisiin sääntöjen suhteen samalle viivalle kuin muut, eli tuo veto-oikeus poistettaisiin, ja Liberty sanoisi ihan suoraan että "Nyt tehdään näin, miellytti se teitä tai ei!". Ferrarilla on vaan huomattu että he pystyvät käyttämään asemaansa hyväksi ja nämä vaatimukset menevät aina läpi kun vaan muistaa vähän uhkailla että mennään toiselle hiekkalaatikolle. Mutta en jaksa uskoa siihenkään että Libertylläkään olisi munaa silti tehdä sitä että Ferrarin vaatimukset jätettäisiin omaan arvoonsa, vaan eiköhän tämä homma taas loppujen lopuksi päädy johonkin kompromissin kompromissiin johon ei ole lopulta kukaan tyytyväinen - yleensä vähiten katsojat.
 

ProjectMaster

Well-known member
Liittynyt
17.12.2013
Viestit
1649
Älyttömään asemaan on se taho sarjan asettanut, joka on moiset oikeudet Ferrarille antanut. Oliko se sitten Bernie vai kuka joka näin on tehnyt? Muut tallit saisivat ärähtää oikein kunnolla, jotta etuudet saataisiin pois :nope:
 
Ylös