F1-uutisia 2017

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Minä olisin mieluiten nähnyt vuoden 2008 mestarina Kimi Räikkösen, jos vaan Hamilton ei olisi kajauttanut perään Kanadassa, jos ei olisi kone pettänyt Valenciassa, jos ei Belgiassa olisi tullut vesisadetta, ja jos Ferrari ei olisi alkanut kesken kauden viemään autoaan enemmän Massalle mieluiseen suuntaan joka ei taas oikein toiminut Kimille. Eli jos jos ja jos. Kaikki vaikuttaa kaikkeen ja ikinä ei voi tietää miten tilanne etenisi kun joku muuttuja matkalta muuttuu.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
jos Timo Glockilla olisi ollut sadekelin renkaat viimeisellä kierroksella Brasiliassa.
Silloin hän olisi ollut kaukana Hamiltonin takana renkaanvaihdon jälkeen. Usein tuntuu unohtuvan, että Hamilton oli menossa mestaruuteen, mutta muutama kierros ennen loppua sateen alettua päättikin vaihtaa sadekelin renkaat ja sitten menkin aika tiukille muiden jatkaessa radalla.
 
Viimeksi muokattu:

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Konerikot kaudella 2008: Massa - Hamilton 2 - 0.

Australia toki vain saattoi maksaa pisteitä, mutta Unkari maksoi niitä Felipelle sataprosenttisen varmat kymmenen kappaletta. Tuota ei tarvitse edes jossitella. Tai sitten Mika Häkkinen ei ollut varma voittaja Espanjassa 2001...
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
https://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/pirelli-julkisti-uuden-rengasseoksen-raikkonen-apuna-nimen-etsinnassa/6655586#gs.LpVPcjc

Siis onko tämä nyt ihan oikea juttu vai joku vitsi? Pirelli on siis tuomassa kuudetta rengasseosta ja sen nimeksi tulee joku hypersoft tai megasoft? Siis en edes tiedä mistä aloittaisin.. Jokainen joka lajin rengassääntöjä ymmärtää niin tiedostanee tämän tilanteen naurettavuuden, ne ketkä eivät sääntöjä ymmärrä täysin, niin onnea teille, ette tule ensi kaudella ymmärtämään rengasseoksista ja -taktiikoista yhtään mitään. Fanit kiittävät!
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
https://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/pirelli-julkisti-uuden-rengasseoksen-raikkonen-apuna-nimen-etsinnassa/6655586#gs.LpVPcjc

Siis onko tämä nyt ihan oikea juttu vai joku vitsi? Pirelli on siis tuomassa kuudetta rengasseosta ja sen nimeksi tulee joku hypersoft tai megasoft? Siis en edes tiedä mistä aloittaisin.. Jokainen joka lajin rengassääntöjä ymmärtää niin tiedostanee tämän tilanteen naurettavuuden, ne ketkä eivät sääntöjä ymmärrä täysin, niin onnea teille, ette tule ensi kaudella ymmärtämään rengasseoksista ja -taktiikoista yhtään mitään. Fanit kiittävät!
Laittaisivat nimeksi vaikka "Marshmallow". Sopisi hyvin tuohon pinkkiin väriinkin. Joo, eiköhän näitä rengasseoksia ala jo olla ihan riittäväksi, minusta voisi vaikka panostaa siihen että niiden välillä olisi jotain erojakin. Nythän se on että olipahan seoksena "Rock Hard" tai joku "Hypersoft" niin niillä pystyy hankaamaan kisassa sen 35-40 kierrosta joka tapauksessa.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Mitä väliä vaikka olisi 10 eri seosta, jos joka kerta Pirelli tuo väärät rupulit kisoihin. Mediumin käyttö eilenkin aika minimaalista.
 

ProjectMaster

Well-known member
Liittynyt
17.12.2013
Viestit
1649
Miksei niitä vanhoja seoksia voi pehmentää, eikä keksiä lisää vieläkin typerämpiä nimiä uusille renkaille? Nykyään Softit ovat lähes joka radalla Hardin tasoisia ja Hardit niin kamalan huonoja, ettei niillä pysty ajamaan enää missään.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4401
Miksei niitä vanhoja seoksia voi pehmentää, eikä keksiä lisää vieläkin typerämpiä nimiä uusille renkaille? Nykyään Softit ovat lähes joka radalla Hardin tasoisia ja Hardit niin kamalan huonoja, ettei niillä pysty ajamaan enää missään.
Komppaan, nykyiset hardit veks kokonaan ja mediumit hardeiksi ja uudesta seoksesta ultra soft ja talleilla vapaa valinta rengaseoksiin, vain ehdolla että kahta eri seosta pitää käyttää kisassa.
 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5354
Konerikot kaudella 2008: Massa - Hamilton 2 - 0.

Australia toki vain saattoi maksaa pisteitä, mutta Unkari maksoi niitä Felipelle sataprosenttisen varmat kymmenen kappaletta. Tuota ei tarvitse edes jossitella. Tai sitten Mika Häkkinen ei ollut varma voittaja Espanjassa 2001...
Tarvittavat pisteet Massa maksoi myös Silverstonessa spinnailemalla kisassa pariinkin otteeseen jääden pisteiden ulkopuolelle.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5746
https://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/pirelli-julkisti-uuden-rengasseoksen-raikkonen-apuna-nimen-etsinnassa/6655586#gs.LpVPcjc

Siis onko tämä nyt ihan oikea juttu vai joku vitsi? Pirelli on siis tuomassa kuudetta rengasseosta ja sen nimeksi tulee joku hypersoft tai megasoft? Siis en edes tiedä mistä aloittaisin.. Jokainen joka lajin rengassääntöjä ymmärtää niin tiedostanee tämän tilanteen naurettavuuden, ne ketkä eivät sääntöjä ymmärrä täysin, niin onnea teille, ette tule ensi kaudella ymmärtämään rengasseoksista ja -taktiikoista yhtään mitään. Fanit kiittävät!
Minä yritin jo pari vuotta sitten argumentoida, että kisassa kaikkien renkaiden pitäisi olla nimiltään kova, medium ja pehmeä – ihan sama, mitä seosta ne oikeasti ovat. Samoin värien kanssa pitäisi käyttää vain kolmea vakioväriä, jotta katsojat tietäisivät, mikä niistä helvetin seoksista on esimerkiksi pehmeämpi kuin jokin toinen. Ihan järkyttävän typerää, että kaikista kovin seos on punainen ja kaikista pehmeimmät seokset ovat punaisia, niin eihän noissa kukaan pysy kärryillä.

Foorumilaisille ei kelvannut, kun kuulemma tosifanien pitää tietää, mitä seosta milloinkin on tarjolla, mutta tosifanit ovat kuulemma myös liian tyhmiä ottamaan siitä itse selvää.

Minä en oikein ymmärrä, mikä tässä edes on taustalla. Pirelli olisi hyvin voinut tehdä nykyisestä pehmeimmästä seoksesta pehmeämmän ja jatkaa sillä. Jostain syystä nyt haluttiin tällainen pieni pr-myrsky saada aikaan. Eiväthän nuo seokset oikeasti edes ole pehmeitä, niin on kornia lähteä keksimään entistä hyperbolisempia nimiä niille.

Pirellin aikakaudella renkaista on tehty liikaa rengasvalmistajan omia leikkikaluja, joita se esittelee hiekkalaatikon reunalla pönöttäville katsojille. Tai siis niin Pirellillä ajatellaan. Todellisuudessa Pirelli on tyhmä apina, jolle nauretaan eläintarhassa lasin läpi.

Edit: mikä täällä F1-puolella on vikana, kun tunaattorit käyvät sabotoimassa viestejä eivätkä edes vaivaudu ilmoittamaan siitä? Rallipuolella kielenkäyttö on vapaata. Pari kertaa joku idiootti on käytännössä kirjoittanut viestini sisällön uudestaan sotkien sanojen merkityksenkin. Se voi jopa olla laitonta, koska sanoja laitetaan toisten suuhun.
 
Viimeksi muokattu:

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Minä yritin jo pari vuotta sitten argumentoida, että kisassa kaikkien renkaiden pitäisi olla nimiltään kova, medium ja pehmeä – ihan sama, mitä seosta ne oikeasti ovat. Samoin värien kanssa pitäisi käyttää vain kolmea vakioväriä, jotta katsojat tietäisivät, mikä niistä seoksista on esimerkiksi pehmeämpi kuin jokin toinen. Ihan järkyttävän typerää, että kaikista kovin seos on punainen ja kaikista pehmeimmät seokset ovat punaisia, niin eihän noissa kukaan pysy kärryillä.

Foorumilaisille ei kelvannut, kun kuulemma tosifanien pitää tietää, mitä seosta milloinkin on tarjolla, mutta tosifanit ovat kuulemma myös liian tyhmiä ottamaan siitä itse selvää.

Minä en oikein ymmärrä, mikä tässä edes on taustalla. Pirelli olisi hyvin voinut tehdä nykyisestä pehmeimmästä seoksesta pehmeämmän ja jatkaa sillä. Jostain syystä nyt haluttiin tällainen pieni pr-myrsky saada aikaan. Eiväthän nuo seokset oikeasti edes ole pehmeitä, niin on kornia lähteä keksimään entistä hyperbolisempia nimiä niille.

Pirellin aikakaudella renkaista on tehty liikaa rengasvalmistajan omia leikkikaluja, joita se esittelee hiekkalaatikon reunalla pönöttäville katsojille. Tai siis niin Pirellillä ajatellaan. Todellisuudessa Pirelli on tyhmä apina, jolle nauretaan eläintarhassa lasin läpi.
Olen kanssasi aivan samaa mieltä. Ja olisi myös mukavaa jos noissa seoksissa olisi hieman isommat erot.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Olisi ihan hyvä ratkaisu. Ja selkeä. Esim. nyt keltainen softi on ihan eri rengas Barcelonassa ja Sotshissa, johtuen radasta ja asphaltista.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Tarvittavat pisteet Massa maksoi myös Silverstonessa spinnailemalla kisassa pariinkin otteeseen jääden pisteiden ulkopuolelle.
Todella omituista ottaa yksi esimerkki vain toiselta, kun molemmat tekivät kauden aikana henkilökohtaisia virheitä (Hamiltonilla esim. Bahrain, Kanada ja Ranska, Massalla Silverstonen lisäksi esim. Malesia), joten tuosta ei eroa synny. Se ero syntyy teknisistä ongelmista, jotka johtivat Hamiltonin keskeytyksiin tasan nolla kertaa. Kun sitten onnistui jäämään pisteiden ulkopuolelle niin joka kerralla hoiti itse itsensä kisansa nollille.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9798
Sijainti
Helsinki
Olen kanssasi aivan samaa mieltä. Ja olisi myös mukavaa jos noissa seoksissa olisi hieman isommat erot.
Sama täällä, kolme seosta ja väreinä punainen=kova, valkoinen=medium, keltainen=pehmeä. Pirelli ihan tarkoituksella keksii "hauskoja" nimiä ja värejä pr-mielessä. Grafiikkamainoiksessakin sanotaan "More than Black".

Bridgestonen tai Goodyearin paluu tekisi hyvää.

E: Tarkennus, Kova=oranssi, vain pehmeintä seosta saa vaihtaa kisojen välillä, jolloin esim. Barcelonassa supersoft ja Monacossa tavispehmeä.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Grafiikkamainoiksessakin sanotaan "More than Black".
Tuohan viittaa Pirellin siiviiliautoihin tarkoitettuun Pirelli Color Edition -renkaisiin. Eli P Zerot voi saada tuollaisen F1-tyylisen raidan kanssa esim. auton värityksen mukaan.

Noin muuten Pirelli on paskamaisessa tilanteessa. Ennen tätä kautta toivottiin vähän kestävämpiä renkaita ja sellaisia yritettiin tehdä. Mutta testaamaan ei oikein päässyt, kun säännöt muuttuivat radikaalisti. Selvästi kauden aikana tallit ovat osanneet tehdä autoistaan rengasystävällisempiä, koska yhä pehmeämpiä seoksia tarvitaan. Ja tämähän on täysin vastakkainen suunta kuin ne ennen kautta toivotut kestävämmät renkaat.

On aika epäreilua syyttää Pirelliä siitä, että haaste oli jo lähtökohtaisesti vaikea ja tallien jatkuva kehitystyö pitää sen koko ajan haastavana. Sitä voisi verrata viruskehittäjän ja torjuntaohjelmien kehittäjän kilpajuoksuun. Paitsi että kilparadoilla "alusta" vaihtuu viikonlopusta toiseen, käyttikset ei.
 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5354
Todella omituista ottaa yksi esimerkki vain toiselta, kun molemmat tekivät kauden aikana henkilökohtaisia virheitä (Hamiltonilla esim. Bahrain, Kanada ja Ranska, Massalla Silverstonen lisäksi esim. Malesia), joten tuosta ei eroa synny. Se ero syntyy teknisistä ongelmista, jotka johtivat Hamiltonin keskeytyksiin tasan nolla kertaa. Kun sitten onnistui jäämään pisteiden ulkopuolelle niin joka kerralla hoiti itse itsensä kisansa nollille.
Hamiltonilta ei tarvitse ottaa esimerkkejä, koska hän teki tarvittavan työn mestaruuteen. Aloin näitä esimerkkejä antamaan kun joku täällä sanoi Briatoren ratkaisseen mestaruuden, vaikka on siellä monia muitakin paikkoja ollut parantaa. Kuten ennen päätöskisaa Kiinassa, olisi vaan ollut sielläkin Hamiltonia nopeempi niin olisi mestari, ja jättänyt lukuisat spinnailut kisassa kun kerran antanut tasoitusta moottorihuolien takia.
 
Ylös