F1-uutisia 2017

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Kyllä, ei minun tarkoitus ollutkaan suoraan Pirelliä asiasta haukkua, he juuri enemmän tai vähemmän tekevät sitä mitä heiltä pyydetään. Ja siinäpä se ongelma juuri onkin. Toivoisin yksinkertaisempia sääntöjä renkaiden suhteen.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1374
Myös se auttaisi paljon että Pirelli pääsisi järkevästi testaamaan, mutta tallit eivät tähän suostu. Nyt renkaita tehdään vähän arvalla ja sit pyritään korjaamaan kauden mittaan.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5746
Myös se auttaisi paljon että Pirelli pääsisi järkevästi testaamaan, mutta tallit eivät tähän suostu. Nyt renkaita tehdään vähän arvalla ja sit pyritään korjaamaan kauden mittaan.
No kun edes tässä suhteessa Pirellin toiminnassa ei ole mitään järkeä. Renkaita muuteltiin kesken kauden joskus 2012-2013 ja sen arveltiin jopa keikauttaneen mestaruustaiston Ferrarilta Red Bullille. Tämän jälkeenhän Pirelli julisti kehittävänsä useampia seoksia ja että niistä tuotaisiin aina kaksi merkittävästi erilaista kisoihin, mutta lopulta kävi niin, että Pirelli toi useimmiten kaksi perättäistä kovuutta ja yleensä vielä aivan liian kovia renkaita. Lopulta se jopa päätyi sanelemaan alimman sallitun rengaspaineen, jota muutetaan vähän mielen mukaan kisasta toiseen ja jopa kesken kisaviikonlopun.

Viime vuonna Pirelli toi ultra softin uutena valikoimaan ja kovan hypen jälkeen se taidettiin nähdä ennen syyskautta vain yhden kerran Monacossa. Tällä kaudella sääntöjä muutettiin niin, että tallien on pakko valita kolmea eri seosta viikonlopulle. Harmi vaan, että välillä ne kaksi pehmeämpääkin seosta ovat olleet liian kovia ja se kolmas – entistä kovempi – on heitetty olan yli roskiin renkaisiin koskematta.
 
Viimeksi muokattu:

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Hamiltonilta ei tarvitse ottaa esimerkkejä, koska hän teki tarvittavan työn mestaruuteen. Aloin näitä esimerkkejä antamaan kun joku täällä sanoi Briatoren ratkaisseen mestaruuden, vaikka on siellä monia muitakin paikkoja ollut parantaa. Kuten ennen päätöskisaa Kiinassa, olisi vaan ollut sielläkin Hamiltonia nopeempi niin olisi mestari, ja jättänyt lukuisat spinnailut kisassa kun kerran antanut tasoitusta moottorihuolien takia.
Hamilton teki osansa, Mercedes ratkaisi loput. Jos Massa ei olisi kärsinyt teknisistä ongelmista, niin jossiteltavaa ei tuolta osin olisi jäänyt.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Red Bullilla paniikkinappula pohjassa?

Red Bull yritti kumota kovasti kritisoidun F1-uudistuksen - Ferrari tyrmäsi heti alkuunsa

F1-tallit Ferrari ja Red Bull ovat kovasti erimielisiä lajiin ensi kaudelle suunnitellusta moottorisäännöstä.

Kaudella 2017 kuljettajat ovat saaneet käyttää autossaan rangaistuksetta neljää eri voimayksikköä, mutta ensi vuodeksi määrää ollaan pienentämässä yhdellä. Joitakin voimanlähteen osia on ensi vuonna käytössä vain kaksi.

Osa F1-talleista on suhtautunut uudistukseen kriittisesti, sillä se tarkoittaa todennäköisesti tällä kaudella puhuttaneiden lähtöruuturangaistusten määrän nousemista.

Motorsport.comin mukaan Red Bullin tallipäällikkö Christian Horner oli tiedustellut ennen Brasilian GP:tä järjestetyssä strategiaryhmän istunnossa mahdollisuutta nykysääntöjen säilyttämiseen.

Ehdotus tyrehtyi kuitenkin Ferrarin voimakkaaseen vastustukseen. Italialaistalli on käyttänyt jo ison kasan euroja ja tuntikaupalla aikaa uuden, aikaisempaa kestävämmän moottorin kehittelytyöhön, eikä sillä ole halua pitää moottorisääntöä ennallaan.

Keskustelu aiheesta päättyi nopeasti, sillä jo sovitun säännön muuttaminen vaatisi kaikkien tallien hyväksynnän.

Muun muassa Lewis Hamilton on valittanut, että uusi sääntö tekee kisoista tylsiä, kun kärkiautot pyrkivät säästämään moottoreitaan aina kun mahdollista.

- Se ei ole kovin jännää. Minusta uusi sääntö on syvältä, Hamilton sanoi Autosportin mukaan Brasilian GP:n jälkeen.

- Tämä kaikki kuulostaa kovin negatiiviselta, mutta olen vain kilpa-autoilija, joka haluaa nopean auton, jolla voin hyökätä jokaisella kierroksella. Valitettavasti nykysuuntaus ei ole sellainen.

Lähde: Motorsport.com
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
En tiiä onko paniikkinappulasta kyse, mutta on toi kyllä älytön uudistus.
Onhan se, mutta jos sellainen sovitaan ja muutama muu talli (Ferrari, Mercedes, Renault) on pistänyt siihen valtavasti rahaa kiinni, niin olisihan se todella noloa perua se, että talli, jolla on ostomoottorit haluaa niin. Red Bull ei ole laittanut euroakaan budjetistaan tuohon.
 

eikka91

Well-known member
Liittynyt
5.10.2016
Viestit
73
Sijainti
KS
Joku määrää rajat ja säännöt, tallit yrittävät kuskeineen pysyä näiden sisällä. Yksinkertaista.

Niin surulliselta kuin ne säänöt kuulostaakin, mutta totta ne ovat. Se on moottoriurheilua vuonna 2017.
 
Viimeksi muokattu:

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Niin kyllä, säännöt siis.

Tyypeiltään moottoriurheilussa toki erilaista kuin muissa.
Millä tavalla? Kyllähän esim. lentopallossa on tarkkaan määritelty erilaisia sääntöjä. Ja muuttuvat 'vuodesta toiseen'. Ihan pistelaskutavasta pallonkäsittelyä koskevia sääntöjä.
 

speedster?

Well-known member
Liittynyt
11.12.2007
Viestit
523
ÄmTeeVeen mukaan Zandvoortissa haaveillaan paluusta F1-radaksi 2020 tai sen jälkeen. Olisi kyllä historiallinen rata ja radan ulkopuolella ei nykymuodossa voisi ajella, mutta mahdettaisiinko siellä nykyautoilla nähdä ohituksia lainkaan....
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
mutta mahdettaisiinko siellä nykyautoilla nähdä ohituksia lainkaan....
En kyllä usko muutenkaan että Zandvoortilla olisi mitään mahdollisuuksia F1-radaksi jos sinne ei tehdä massiivisia muutoksia (eli ulosajoalueet reilusti isommaksi, joka puolelle hiekan ja nurmikon tilalle reilusti asfalttia. Nythän tuolla saattaa joku vaikka juuttua hiekalle, tai mikä pahinta niin törmätä johonkin, jos ajautuu radalta ulos.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Zandvoort hieno rata, mutta huono juttu se että F1-radaksi "päästäkseen" se pitäisi pilata/tappaa lähes kokonaan. Sinänsä voi miettiä
miksi näin järjettömään yleistilanteeseen ollaan jouduttu.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

Henkaboy

Well-known member
Liittynyt
6.1.2011
Viestit
409
Kubica testaa abu dhabissa! Taitaa olla kuskin paikka vielä mahdollinen?
 

kana-fin

Well-known member
Liittynyt
19.12.2006
Viestit
873
Superhardia käytetään ilmeisesti seuraavissa kisoissa:
-
-
-
-
Unohtamatta:
-
-
 

Lazer

Well-known member
Liittynyt
19.6.2007
Viestit
319
Ensi kauden seokset ja värit. Ainakin riittää mistä valita.

https://pbs.twimg.com/media/DPUYFc1WkAIAwoy.jpg:med
Keskustelua värien ja nimien järjestyksen oikeellisuudesta ;).

Eihän tuo Super-Ultra-Hyper ole kyllä oikea järjestys. Kyllähän kaikki tietää että Hyper tulee heti Superin, eikä Ultran jälkeen. Ja että oranssi Superhard on kovuudeltaan jotain keltaisen Softin ja punaisen Supersoftin väliltä.
 
Viimeksi muokattu:

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Mikäs tulee sitten sadekelinrenkaan väriksi, kun sininen tulee kovan väriksi?
 
Ylös