Azerbaidzanin GP 2017 - jälkiporinat

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Muistetaan kuitenkin että esim. Verstappenin tahalliset ylimääräiset suunnan muutokset sijoitusta puolustaessa ovat paljon vaarallisempia ja törkeämpiä tekoja kuin Vettelin teko, ja että Hamiltonin käytös viimeisessä turva-autolähdössä oli myös anteeksiantamatonta ja rangaistuksen arvoista, joten häneltä jäi kaksi rangaistusta saamatta.

Ja myös 105 vs. 50 sekä 4 vs. 3 tilasto. :alppu:
En minä sanoisi noin. Nämä on aivan eri luokan asioita. Toisessa on kilpailutilanne, jossa puolustetaan sijoitusta, ja toisessa on provosoituminen turva-auton takana kun kuvitellaan mielessään ihan omia mielikuvituksellisia asioita (ja kytätään muutenkin koko ajan turhan lähellä peräsä kiinni) ja syytetään sitten oman mokan jälkeen väärin perustein toista. Joten täyttä Vettelin silmitöntä kenkkuilua, ei tuosta pääse yli eikä ympäri.
 
Viimeksi muokattu:

Krtecek

Pirkanmaan tietäjä
Liittynyt
25.5.2015
Viestit
837
- oliko niskatukistoppi edes tarpeellinen?
Eiköhän, koska niskatuki on säännöissä vaadittu turvavaruste. Ja tämän kauden F1-säännöistä.

"3.2 Competitors must ensure that their cars comply with the conditions of eligibility and safety throughout practice and the race."

Kaipa siinä joku sanktio on, mikäli turvavarusteen puutetta ei korjata ensi tilassa.
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Eiköhän, koska niskatuki on säännöissä vaadittu turvavaruste. Ja tämän kauden F1-säännöistä.

"3.2 Competitors must ensure that their cars comply with the conditions of eligibility and safety throughout practice and the race."

Kaipa siinä joku sanktio on, mikäli turvavarusteen puutetta ei korjata ensi tilassa.
Se joka kuunteli suomenkielistä lähetystä, niin Oikarinen sanoi juuri siinä, että ei se haittaa mitään kun vähän noin on. Joten tulkintakysymys. Räikkösen autosta on joskus ollut pakoputki irti ja lentänyt mutkassa pihalle, eikä siitäkään tarvinnut pysähtyä. Tai tärisevästä renkaasta, joka kohta räjähti 300 km/h vauhdissa.
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Ja suomenkielisessä lähetyksessä taidettiin Hamiltonille sanoa radiossa, että kilpailun johto määrää asian korjattavaksi.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3538
Sijainti
JKL
Se joka kuunteli suomenkielistä lähetystä, niin Oikarinen sanoi juuri siinä, että ei se haittaa mitään kun vähän noin on. Joten tulkintakysymys. Räikkösen autosta on joskus ollut pakoputki irti ja lentänyt mutkassa pihalle, eikä siitäkään tarvinnut pysähtyä. Tai tärisevästä renkaasta, joka kohta räjähti 300 km/h vauhdissa.
Siinä ei Oikarainen tiennyt mitä puhuu. Turvavarusteissa ei ole tulkintavaraa yhtään. Ne kuuluu olla just niinkuin ne on suunniteltu käytettäväksi. Rallissa mm. Hänninen on hylätty sen takia kun tuleltasuojaavan alus-asun hihat oli kääritty ajohaalarin alta ylös...
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Siinä ei Oikarainen tiennyt mitä puhuu. Turvavarusteissa ei ole tulkintavaraa yhtään. Ne kuuluu olla just niinkuin ne on suunniteltu käytettäväksi. Rallissa mm. Hänninen on hylätty sen takia kun tuleltasuojaavan alus-asun hihat oli kääritty ajohaalarin alta ylös...
Juuripa näin. Siellä on Charlien pojilla niin iso vastuu koko orkesterista, joten olin satavarma, että joutuu varikolle korjaamaan, jossei saa sitä pysymään pysyvästi alhaalla.
 

Keano

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
941
Ihan hyvä, että Vettel kävi kolauttamassa. Saatiin kunnolla eloa ja väriä tähän touhuun. Olkoonkin, että se oli typerä teko jos tahallinen.
Muutenkin oli yksi parhaista ja tapahtumarikkaimmista kisoista ikinä. Ainut iso harmitus, että Kimillä ei taaskaan mikään onnistunut (ilman omaa syytään).
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Muutamia seikkoja jotka ovat jääneet pienemmälle huomiolle:

- Hamiltonin ja Vettelin vikat stopit oli erikoisia. Hamilton siis korjausstopille kierroksella 31, Vettel rankkustopille 33. Hamilton oli n. +2 sek edellä ennen stoppeja ja Hamiltonin stoppi oli n. 2,3 sek lyhyempi. Silti Vettel tuli eteen. Olipa hurja vaikutus in- ja out-lapeilla, ja sillä että Hamilton juuttui hitaampien taakse.
- Tälle kaudelle saatiin kolmas voittajatalli. Kolmella edellisellä kaudella voittajatalleja on ollut vain kaksi. (2014 Mersu ja Red Bull, 2015 Mersu ja Ferrari, 2016 Mersu ja Red Bull)
- Haasin jäsentenvälinen keikahti kerralla toisin päin: Magnussen johtaa nyt pisteissä Grosjeania 11-10. Mun papereissa Grosjeanin piti kyllä pestä Magnussenilla lattiaa...
- Ja Haas pompsahti Rellun edelle tallipisteissä. Varsinkin Haasille nuo sijoituksesta tulevat rahat lienee kohtalaisen tärkeitä.
- Ricciardo taas oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Huikea podiumsarja menossa kolmanneksi(?) parhaalla autolla. Todellinen Best of the Rest. Pisteissä heilahti jo Räikkösen edelle.
- Hülkenbergille oli tarjolla vaikkapa podiumia. Todella ihmeellinen ajovirhe.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1085
Katsoin nyt muutama päivä kilpailun jälkeen uudelleen tuota lähtöä. Minun mielestä Bottakselta puuttuu noissa usean auton kamppailutilanteissa kokonaisuuden hahmottaminen eli miten tilanne tulee kehittymään seuraavien sekunnin kymmenysten, sadasosien kuluessa ja tätä jos ei pysty lukemaan ennalta niin lopputuloksena helposti osuu, koska kenenkään reaktiokyky ei riitä paikkaamaan kun on liian myöhäistä. Tämä asia on minusta eri asia kuin agressiivisuus, voisin sanoa että Bottakselta jopa puuttuu agressiivisuutta ja tulee tehtyä sitten myöhäisiä päätöksiä paikatakseen tilannetta. Bottas on huomattavasti parempi 1 vs 1 tilanteissa, joita lukee ja osaa ajaa puolustavasti.

Esimerkkinä Barcelona: aikainen jarrutus, jonka jälkeen laski jarrulta Kimin kylkeen sisämutkaan. Jotenkin en osaa näkeä Kimiä tai edes Verstappenia tekemässä samanlaista vähän huonosti luettua päätöstä.

Bakussa: Bottas olisi voinut Kimin kanssa taistelemisen sijaan ajatella kuinka pääsisi parhaalla tavalla seuraavalle suoralle ja pitäisi Vettelin takanaan. Olisi nostanut enemmän, blokannut Vettelin jarrutusta ja hakenut parempaa ulostuloa suoralle. Minun mielestäni laski liian vauhdilla mutkaan ja olisi joka tapauksessa ajautunut radan ulkoreunaan joutuen "nostamaan" ettei osu Kimin kylkeen. Vettelin onboardista näkee kuinka Vettel nostaa ennen mutkaa, hakee hyvää ulostuloa ja mahdollisimman aikaisin kaasulle.

Oman näkemyksen mukaan Hamiltonilla ja Kimillä on hyvä tilanhahmoituskyky, sitten ehkä Verstappen ja Vettel.. Bottas kuuluu vähän näiden normi kuskien kastiin näissä ahtaissa paikoissa. Mitä muut mieltä?
 

Ghetto

Well-known member
Liittynyt
27.5.2004
Viestit
910
Katsoin nyt muutama päivä kilpailun jälkeen uudelleen tuota lähtöä. Minun mielestä Bottakselta puuttuu noissa usean auton kamppailutilanteissa kokonaisuuden hahmottaminen eli miten tilanne tulee kehittymään seuraavien sekunnin kymmenysten, sadasosien kuluessa ja tätä jos ei pysty lukemaan ennalta niin lopputuloksena helposti osuu, koska kenenkään reaktiokyky ei riitä paikkaamaan kun on liian myöhäistä. Tämä asia on minusta eri asia kuin agressiivisuus, voisin sanoa että Bottakselta jopa puuttuu agressiivisuutta ja tulee tehtyä sitten myöhäisiä päätöksiä paikatakseen tilannetta. Bottas on huomattavasti parempi 1 vs 1 tilanteissa, joita lukee ja osaa ajaa puolustavasti.

Esimerkkinä Barcelona: aikainen jarrutus, jonka jälkeen laski jarrulta Kimin kylkeen sisämutkaan. Jotenkin en osaa näkeä Kimiä tai edes Verstappenia tekemässä samanlaista vähän huonosti luettua päätöstä.

Bakussa: Bottas olisi voinut Kimin kanssa taistelemisen sijaan ajatella kuinka pääsisi parhaalla tavalla seuraavalle suoralle ja pitäisi Vettelin takanaan. Olisi nostanut enemmän, blokannut Vettelin jarrutusta ja hakenut parempaa ulostuloa suoralle. Minun mielestäni laski liian vauhdilla mutkaan ja olisi joka tapauksessa ajautunut radan ulkoreunaan joutuen "nostamaan" ettei osu Kimin kylkeen. Vettelin onboardista näkee kuinka Vettel nostaa ennen mutkaa, hakee hyvää ulostuloa ja mahdollisimman aikaisin kaasulle.

Oman näkemyksen mukaan Hamiltonilla ja Kimillä on hyvä tilanhahmoituskyky, sitten ehkä Verstappen ja Vettel.. Bottas kuuluu vähän näiden normi kuskien kastiin näissä ahtaissa paikoissa. Mitä muut mieltä?

Olet oikeassa. Kolari Kimin kanssa menee mielestäni Bottaksen piikkiin, vaikka omalla tavallaan "kisatilanne" olikin.
Vettel selviää vähällä, jos ei lisärankkua tule. Hieno asia silti et haastaa Hamiltonia tosissaan.

Oli kokonaiusuudessaan hieno F1 kisa ja F2ssa taas Monacon poika tekee jäätävää jälkeä :ahem:
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Lähdöt ovat olleet Bottaksen akilleen kantapää jo ensimmäisestä Williams-vuodesta lähtien, kun monesti lähdössä jäi Caterhamien ja Manoreiden taakse. Nykyään harvemmin enää häviää sijoituksia, mutta nämä yhteentörmäykset varmasti vähentävät itseluottamusta. Lähtöjä on mahdoton harjoitella mielikuvaharjoituksin, koska jokainen starttitilanne on yksilöllinen. Pitäiskö Valen ottaa yhteyttä Grosjeania hoitaneeseen psykologiin?
 

choyothe

Well-known member
Liittynyt
28.9.2013
Viestit
536
En minä sanoisi noin. Nämä on aivan eri luokan asioita. Toisessa on kilpailutilanne, jossa puolustetaan sijoitusta, ja toisessa on provosoituminen turva-auton takana kun kuvitellaan mielessään ihan omia mielikuvituksellisia asioita (ja kytätään muutenkin koko ajan turhan lähellä peräsä kiinni) ja syytetään sitten oman mokan jälkeen väärin perustein toista. Joten täyttä Vettelin silmitöntä kenkkuilua, ei tuosta pääse yli eikä ympäri.
1) Verstappenin teot paljon vaarallisia ja vähintään yhtä tahallisia, esim. Kimin kanssa Spassa viime vuonna suoralla 300++ nopeuksissa erilainen toiminta kuin mitä kaikki sääntöjen mukaan odottavat on käsittämättömän vaarallista ja vaatii aina toiselta ylimääräisiä valmiuksia. Ei ehkä 90Sennan tasolla törkeydessä mutta paljon pahempi kuin mitä Vettel ja jopa Hamilton teki nyt.

2) Ei ole mahdollista seurata liian lähellä turva-autolähdössä. On mahdollista "kostaa" törkeästi kärjestä turva-autolähdössä jojottamalla porukkaa niin että jossain kohtaa letkaa kolisee, kuten ilmeisesti viimeisimmässä lähdössä kävi Hamiltonin takia, ja jossa muut törmäykset olivat erittäin lähellä.

3) En kiellä että Vettelillä on tulinen luonne, kukaan ei voi olla täydellinen, ei myöskään sarjan paras kuski. :alppu:
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Juuripa näin. Siellä on Charlien pojilla niin iso vastuu koko orkesterista, joten olin satavarma, että joutuu varikolle korjaamaan, jossei saa sitä pysymään pysyvästi alhaalla.
FIA:n sääntökirja kai on se joka määrää, jonka puitteissa Charlien enkelit toimii. Enpä ole sieltä etsinyt, miten asiaa on määritelty. Ja ei sillä, itsekin pidin todennäköisempänä, että varikolle kutsutaan, kuin että ei kutsuttaisi. Nyt oikeastaan kiinnostaisi se, että mitä todellisia riskejä tilanteeseen liittyy. Mitä olisi voinut seurata, jos tuo häkkyrä olisi kolostaan enemmän noussut. Käytännössä se nousi muutaman millin ylöspäin lisää silloin, kun Hamilton yritti sitä etupuolelta takaisin painaa. Varikolla taas suosiolla vaihtoivat koko tuen.

Jos oikein jossitellaan, niin lähellä oli Kimin voitto. :tongue:
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
1) Verstappenin teot paljon vaarallisia ja vähintään yhtä tahallisia, esim. Kimin kanssa Spassa viime vuonna suoralla 300++ nopeuksissa erilainen toiminta kuin mitä kaikki sääntöjen mukaan odottavat on käsittämättömän vaarallista ja vaatii aina toiselta ylimääräisiä valmiuksia. Ei ehkä 90Sennan tasolla törkeydessä mutta paljon pahempi kuin mitä Vettel ja jopa Hamilton teki nyt.

2) Ei ole mahdollista seurata liian lähellä turva-autolähdössä. On mahdollista "kostaa" törkeästi kärjestä turva-autolähdössä jojottamalla porukkaa niin että jossain kohtaa letkaa kolisee, kuten ilmeisesti viimeisimmässä lähdössä kävi Hamiltonin takia, ja jossa muut törmäykset olivat erittäin lähellä.

3) En kiellä että Vettelillä on tulinen luonne, kukaan ei voi olla täydellinen, ei myöskään sarjan paras kuski. :alppu:
1) Samaa mieltä. Toivottavasti saa turpiinsa vielä ja kunnolla.

2) On mahdollista. Ei tämä tainnut olla sarjan ensimmäinen kisa, missä vauhtia muutellaan? Olisiko sattunut aiempina vuosina ja lukuisissa kisoissa tapahtumaan aivan vastaavaa eri kuljettajien toimesta? Hitaampaakin on menty. Lyhyt on monien muisti.

3) Samaa mieltä, kukaan ei voi olla sarjan paras kuski, koska se on täysin määrittelykysymys.
 

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1203
Lähdöt ovat olleet Bottaksen akilleen kantapää jo ensimmäisestä Williams-vuodesta lähtien, kun monesti lähdössä jäi Caterhamien ja Manoreiden taakse. Nykyään harvemmin enää häviää sijoituksia, mutta nämä yhteentörmäykset varmasti vähentävät itseluottamusta. Lähtöjä on mahdoton harjoitella mielikuvaharjoituksin, koska jokainen starttitilanne on yksilöllinen. Pitäiskö Valen ottaa yhteyttä Grosjeania hoitaneeseen psykologiin?
Ennen tätä kautta oli puhetta, miten Bottas oli tallin kanssa käynyt läpi ja analysoinut tyyliin kaikki aiemmat lähdöt uran varrelta. Ilmeisesti siinä mielessä on tuottanut tulosta, että juurikaan ei ole sijoituksia menettänyt enää. Aiemminhan Bottas oli lähdössä ja ensimmäisissä mutkissa turhankin pehmeä ja varovainen, mutta nyt on sitten muutamassa kisassa vaan mennyt vähän toiseen ääripäähän..
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Ennen tätä kautta oli puhetta, miten Bottas oli tallin kanssa käynyt läpi ja analysoinut tyyliin kaikki aiemmat lähdöt uran varrelta. Ilmeisesti siinä mielessä on tuottanut tulosta, että juurikaan ei ole sijoituksia menettänyt enää. Aiemminhan Bottas oli lähdössä ja ensimmäisissä mutkissa turhankin pehmeä ja varovainen, mutta nyt on sitten muutamassa kisassa vaan mennyt vähän toiseen ääripäähän..
Muistaakseni Bakun TV-lähetyksessä (en nyt muista katsoinko siinä vaiheessa Skyn lähetystä) sanottiin jotain että Bottas ei tällä kaudella ollut ennen Bakua menettänyt yhtään sijoitusta avauskierroksella. En tiedä pitäneekö sitten paikkaansa.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Vettel on tänään Todtin/FIAn juttusilla Pariisissa. Jos tulee lisäsanktiota, niin Vettelillä on mahdollisuus viedä asia CASsiin, ja sitten odotetaankin vähän pidempää päätöstä. Esim. hylkäyksestä, mm-pisteiden vähennyksestä tai kilpailukiellosta asia ei taatusti ole loppuunkäsitelty.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Vettel on tänään Todtin/FIAn juttusilla Pariisissa. Jos tulee lisäsanktiota, niin Vettelillä on mahdollisuus viedä asia CASsiin, ja sitten odotetaankin vähän pidempää päätöstä. Esim. hylkäyksestä, mm-pisteiden vähennyksestä tai kilpailukiellosta asia ei taatusti ole loppuunkäsitelty.
Se päätös, joka mahdollisesti tulee tänään ja mitä CAS mahdollisesti päättää, on ennakkotapaus tulevia mahdollisia tilanteita varten.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Vettel on tänään Todtin/FIAn juttusilla Pariisissa. Jos tulee lisäsanktiota, niin Vettelillä on mahdollisuus viedä asia CASsiin, ja sitten odotetaankin vähän pidempää päätöstä. Esim. hylkäyksestä, mm-pisteiden vähennyksestä tai kilpailukiellosta asia ei taatusti ole loppuunkäsitelty.
Onko tietoa että monen aikoihin tulisi asiasta päätös?
 
Ylös