Abu Dhabi 2017 - kausi pakettiin.

Bleach

Well-known member
Liittynyt
3.2.2017
Viestit
92
Jaahas se oli sitten siinä.

Koko kausi (viimeiset 4-kautta) on ollut enemmän tai vähemmän sitä että olen torkkunut kilpailut ohi. Ei enää innosta maksaa n. 250-300€ vuodessa moisesta 'viihteestä'. Itselle tuo Halo on vain liikaa, ymmärrän turvallisuuden tärkeyden mutta tuon Halon liimaaminen autoon on vain itselleni se lopullinen syy lopettaa F1 seuraaminen. En pidä autojen äänistä, en radoista, en halosta, en uudesta logosta, en bensan säästämisestä, en avattavasta takasiivestä, en moottorirajoituksista, en naurettavista lähtöruuturangaistuksista, enkä siitä että F1 viedään kokoajan enemmän viihteen kuin urheilun suuntaan.

Tämä on vain puhtaasti oma mielipiteeni, eikö kenekään pidä pahoittaa tästä mieltään. Nuo edellä mainitsemani asiat ovat vain tehneet lajista itselle niin etäisen, että olen katsonut kisoja lähinnä siitä syystä kun Kimi on vielä mukana. Bottaksen voitto aiheutti itselle yhtä paljon tunteita kun vaikkapa Vettelin. Olen seurannut kisoja viimeiset 20-vuotta ja tuntuu että jotain lajissa kuoli kauden 2008 tai viimeistään 2013 jälkeen. Pienta valoa tunneliin toi Kimin paluu Lotukselle ja silloin kisoja seurasi ihan mielellään. Toivottavasti muut saa lajista enemmän irti ja pystyvät kisoista nauttimaan.

Hyvää joulun odotusta kaikille ja pitäkää lippu korkealla!

Omalta osalta tämä oli tässä.
 

keissu

Well-known member
Liittynyt
20.4.2013
Viestit
174
Kauden tylsin kisa. Tedin Notebookissa haastateltiin pikaisesti Hermann Tilkeä, joka sanoi että suunnittelevat pientä muutosta rataan ensi vuodeksi. Todennäköisesti tarkoittaa yhtä mutkaa, kenties shikaani pois suorien välistä? Ei siis virallista tietoa, mutta suunnitelmia tällaiseen. Pidempi suora toisi kyllä lisää ohituksia.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1039
Jaahas se oli sitten siinä.

Koko kausi (viimeiset 4-kautta) on ollut enemmän tai vähemmän sitä että olen torkkunut kilpailut ohi. Ei enää innosta maksaa n. 250-300€ vuodessa moisesta 'viihteestä'. Itselle tuo Halo on vain liikaa, ymmärrän turvallisuuden tärkeyden mutta tuon Halon liimaaminen autoon on vain itselleni se lopullinen syy lopettaa F1 seuraaminen. En pidä autojen äänistä, en radoista, en halosta, en uudesta logosta, en bensan säästämisestä, en avattavasta takasiivestä, en moottorirajoituksista, en naurettavista lähtöruuturangaistuksista, enkä siitä että F1 viedään kokoajan enemmän viihteen kuin urheilun suuntaan.

Tämä on vain puhtaasti oma mielipiteeni, eikö kenekään pidä pahoittaa tästä mieltään. Nuo edellä mainitsemani asiat ovat vain tehneet lajista itselle niin etäisen, että olen katsonut kisoja lähinnä siitä syystä kun Kimi on vielä mukana. Bottaksen voitto aiheutti itselle yhtä paljon tunteita kun vaikkapa Vettelin. Olen seurannut kisoja viimeiset 20-vuotta ja tuntuu että jotain lajissa kuoli kauden 2008 tai viimeistään 2013 jälkeen. Pienta valoa tunneliin toi Kimin paluu Lotukselle ja silloin kisoja seurasi ihan mielellään. Toivottavasti muut saa lajista enemmän irti ja pystyvät kisoista nauttimaan.

Hyvää joulun odotusta kaikille ja pitäkää lippu korkealla!

Omalta osalta tämä oli tässä.
Täysin samaa mieltä. Kimin uraa on tullut seurattua alusta asti Häkkisen jalanjäljissä, joten nyt koetellaan vieläkö ensi kaudella jaksaisi katsoa. Eilen oli niin unettavaa ajoa asfalttikentällä, että lopetin kisan katsomisen vähän varikkokäyntien jälkeen. Olikohan Hulkenbergin Rellun onboard video kun luulin autoon tulleen teknisen vian, mutta se olikin vain bensansäästöä satoja metrejä ennen jarrutuspaikkaa takasuoralla.

Mielestäni F1 pitää saada välitankkaukset ja taktinen elementti takaisin. Aivan hyvin voisi olla säännöissä, että auton on seisottava varikkoruudussa paikoillaan 1 tai 2 sekunnin ajan, siten ettei yksikään mekaanikko tai tankkauslaite koske autoon. Tämän jälkeen vasta lupa lähteä--> turvallisuusnäkökulma luulisi täyttyvän?

Avattava takasiipi on jotenkin lajin dna:n vastaista kun kytätään onko se toinen nyt sekunnin päässä vai ei saako avata siipeä. Mieluummin näkisin KERS-nappi tyyppisen ratkaisun, jossa kuskilla olisi taktisena elementtinä käytettävissä boostia muutamia sekunteja siten, että lataus on 25-50% kierros joten jos jättäisi kierroksella käyttämättä niin seuraavalla kierrokeslla olisi enemmän käytettävissä. Tällöin ohitustilanteeseen olisi enemmän käytettävissä jos saa ohitettavan tuhlaamaan omansa edellisellä kierroksella. Luulisi, että jos lataus on vaikka 25% kierros niin joka kierroksella käytetään "parhaaseen paikkaan" normaalia kisavauhdin ylläpitämiseksi. Todennäköisesti tällöin pyrittäisiin pitämään kokoajan 100% ja käytetään latauksen verran (25%) kierroksella, mutta vastaavasti ohittaja pystyisi paikan tullen käyttämään vaikka kaiken. Mitä muut mieltä tällaisesta energian keräämisestä ja sitä kautta ohitusten helpottamisesta/taktisesta elementistä? Toki edellyttää että bensansäästöstä päästään eroon.

Ajatellaan vaikka eilistä BOT-HAM ja RAI-VET.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8747
Sijainti
Vantaa
Ossi Oikarinen kertoi, että vaikka maksimi bensamäärä poistettaisiin, siltikin kuskit joutuvat säästämään polttoainetta. Ovat joutuneet säästämään aina, mutta olisiko sitten vähemmissä määrin, mitä nykyään?

Minusta KERSin ja DRS:n käyttökerroissa pitäisi sallia vain tietty määrä. Tämä toisi edes jotain keinotekoista jännitystä.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Ossi Oikarinen kertoi, että vaikka maksimi bensamäärä poistettaisiin, siltikin kuskit joutuvat säästämään polttoainetta. Ovat joutuneet säästämään aina, mutta olisiko sitten vähemmissä määrin, mitä nykyään?

Minusta KERSin ja DRS:n käyttökerroissa pitäisi sallia vain tietty määrä. Tämä toisi edes jotain keinotekoista jännitystä.
Samaa mieltä.
Jos molempia saisi käyttää 10 kertaa kisassa, olisi muutakin odotettavaa kun että ollaanko sitä sekunnin päässä vai ei.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1344
Ossi Oikarinen kertoi, että vaikka maksimi bensamäärä poistettaisiin, siltikin kuskit joutuvat säästämään polttoainetta. Ovat joutuneet säästämään aina, mutta olisiko sitten vähemmissä määrin, mitä nykyään?
Varmaankin niin. Kevyempi auto on aina nopeampi, ja mitä vähemmän polttoainetta sitä kevyempi auto. Lisäksi polttoainetankki vie tilaa, joten senkin vuoksi sen kannattaa olla mahdollisimman pieni. Eli nopein kokonaisaika on saavutettu jollain tietyllä säästämisen ja täysiä ajamisen välillä, nyt se on vain säännöillä kuristettu paljon enemmän sinne säästämisen puolelle.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Varmaankin niin. Kevyempi auto on aina nopeampi, ja mitä vähemmän polttoainetta sitä kevyempi auto. Lisäksi polttoainetankki vie tilaa, joten senkin vuoksi sen kannattaa olla mahdollisimman pieni. Eli nopein kokonaisaika on saavutettu jollain tietyllä säästämisen ja täysiä ajamisen välillä, nyt se on vain säännöillä kuristettu paljon enemmän sinne säästämisen puolelle.
Juuri näin. Ainahan F1 on ollut tasapainottelua suorituskyvyn, luotettavuuden ja myös säästelyn välillä, ja niin sen pitää ollakin. Tässä viime vuosina on vaan menty aivan liikaa sinne säästelyn puolelle.
 
Ylös