Ulkomaan rallit 2018

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Suomessa kun ei voi asvalttiralleja oikein reenata kun sellaisia ei ole eikä tule, niin nää nuoret suomikuskit - muutkin kuin Lindholm - on enempi vähempi hukassa noissa eteläisen Euroopan assukisoissa. Emililläkin on kuitenkin kokemusta rata-ajosta, joten elementtinä asvaltti ei ole täysin vieras. Se rata-ajon tuoma kokemus vain pitäisi siirtää jollain konstilla rallipoluillekin. Suomessa järjestettävät asvalttisprintitkin ovat kokolailla kaukana ralli-erikoiskokeista jo luonteensakin puolesta. Ei ralleissa ajeta sellaisia tynnyrinkiertoja jossain teollisuushallin pihoilla kuten suomalaisissa sprinteissä. Assusprintitkin pitäisi saada edes vähän luonnollisemille reiteille.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4620
Sijainti
Salo
Suomessa järjestettävät asvalttisprintitkin ovat kokolailla kaukana ralli-erikoiskokeista jo luonteensakin puolesta. Ei ralleissa ajeta sellaisia tynnyrinkiertoja jossain teollisuushallin pihoilla kuten suomalaisissa sprinteissä. Assusprintitkin pitäisi saada edes vähän luonnollisemille reiteille.
Tämä on käytännössä se ikuinen ongelma, että meillä ei oikein ole riittävästi "pieniä" yhden auton mentäviä asfalttiteitä. Eli pääsääntöisesti asfalttitiet ovat liian jouhevia. Eikä sprinttiä voi ruutukaava-alueellekaan viedä. Alppimaissa, joissa hillclimb on löyhästi rallisprintin vastine, se ylämäkeen ajo pitää jonkin verran vauhtia kurissa vaikka tie olisi leveämpikin.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Jostain VM:stä luin, että Laihian (?) suunnalla, tai ainakin Etelä-Pohjanmaalla oli tarkoitus pitää asfalttiralli, mutta ei ollu tarpeeksi osanottajia. Tiedä sitten oliko huono päivä kyseiselle rallille laitettu kun helatorstaina olisi pitänyt olla.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Tämä on käytännössä se ikuinen ongelma, että meillä ei oikein ole riittävästi "pieniä" yhden auton mentäviä asfalttiteitä. Eli pääsääntöisesti asfalttitiet ovat liian jouhevia. Eikä sprinttiä voi ruutukaava-alueellekaan viedä. Alppimaissa, joissa hillclimb on löyhästi rallisprintin vastine, se ylämäkeen ajo pitää jonkin verran vauhtia kurissa vaikka tie olisi leveämpikin.
Tämä. Kyllä niitä pikkuteitäkin on asvaltoitu, mutta monesti ne eivät oikein sovellu rallisprinttiin kun ei ole mahdollista (ainakaan helposti) rakentaa mitään parin kilometrin lenkkiä. Ralli-EK:si voisi soveltua paremmin kun ajettaisiin vain pisteestä A pisteeseen B ja jatkettaisiin matkaa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16067
Sijainti
Tampereen lenkki
Ollaan me vaan ylpeitä ainutlaatuisista sorateistämme. Avauduin Rally-mapsin saksalaiselle ylläpitäjälle tuosta assukisan peruuntumisesta ja hän vastasi että näkisipä joskus edes yhden sorakisan kun sielläpäin kaikki rallit on asfaltilla...
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4620
Sijainti
Salo
Saksalaisten kanssa kun joskus aiheesta keskustellut, niin siellä taida sorateitä muualla olla kuin työmailla ja sotilasalueilla. Toki siellä on 80 miljoonaa veronmaksajaakin tiebudjettia turvaamassa.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
Jostain VM:stä luin, että Laihian (?) suunnalla, tai ainakin Etelä-Pohjanmaalla oli tarkoitus pitää asfalttiralli, mutta ei ollu tarpeeksi osanottajia. Tiedä sitten oliko huono päivä kyseiselle rallille laitettu kun helatorstaina olisi pitänyt olla.
Mainitsemasi asfalttiralli oli itseasiassa tarkoitus järjestää Laitilassa joka on Varsinais-Suomessa.

Yhdeksi syyksi liian pieneen ilmoittautujien määrään kilpailunjohtaja arveli olleen juuri ajankohta, koska se oli viikko Kouvolan SM-rallin jälkeen ja viikkoa ennen Historic-kisaa.

Osa jätti ilmoittautumatta kilpailunjohtajan mukaan sen takia, että KITI:iin ei oltu merkattu millä määrällä kisa ajetaan ja arvioivat sen seurauksena kisan peruuntuvan.

Muitakin syitä ilmoittautumatta jättämiseen oli kuten esimerkiksi renkaat, koska monella ei ollut kisassa sallittuja renkaita lainkaan ja ne olisi pitänyt hankkia.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4620
Sijainti
Salo
Asvalttiakin on sitten hyvin erilaisina eri maissa. Aivan kuten Keski-Suomen nopeat soratiet eroavat Kreikan autonromutuskivikoista.
Totta. Ranskalaisella mustalla ja sileällä (lue hiljaisella) pinnoitteella ei ole juuri mitään yhteistä sen kotimaisen louhesoralla blandatun, nastojen syömän asfaltin kanssa.
 

Seniorikansalainen

Altmeister
Liittynyt
26.11.2017
Viestit
170
Sijainti
Joensuu
Totta. Ranskalaisella mustalla ja sileällä (lue hiljaisella) pinnoitteella ei ole juuri mitään yhteistä sen kotimaisen louhesoralla blandatun, nastojen syömän asfaltin kanssa.
Näinhän on, mutta ne erikoiskokeet ajetaan ihan toisenlaisella asfaltilla. Se ei ole sileää, eikä usein edes mustaa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16067
Sijainti
Tampereen lenkki
Jossain Puolassa ja Tsekeissä vedetään aika röykkyisellä ja rikkonaisella asfaltilla, kun taas Kataloniassa ja paikoitellen Korsikalla on todella tasaista ratamaista asfalttia. Saksan MM-rallissahan sitten on Baumholderin alue jossa vedetään myös betonilla ja kivetyksellä.
 

Seniorikansalainen

Altmeister
Liittynyt
26.11.2017
Viestit
170
Sijainti
Joensuu
Saksassa, Hollannissa ja Belgiassa on tullut ajettua asfalttipätkiä. Useita kymmeniä.

Röykkyistä, rikkinäistä, osin likaista kapeaa polkua pääosin joka maassa. Ne pätkät, jolla ajetaan monta kierrosta ovat yleensä parempia.

Belgiassa vielä osa pätkistä oli kummallisen kuperia, keskikohta korkeammalla. Oli aika kinkkistä joissakin jarrutuksissa kun auto tempoi arvaamattomasti.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4620
Sijainti
Salo
Belgiassa vielä osa pätkistä oli kummallisen kuperia, keskikohta korkeammalla. Oli aika kinkkistä joissakin jarrutuksissa kun auto tempoi arvaamattomasti.
Voi olla että ymmärsin jotain väärin, mutta eikös tuo ole normaali harjakallistus? Vain yhden auton mentävälle tielle tehtynä. En usko, että siellä sipulipeltojen välissä nyt niin sofistikoitunutta sadeveden käsittelyä on että litteällä baanalla pärjättäisiin.
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
2141
Ralli Estonia

EK 3/16 jälkeen:

1. Tänak
2. Breen +8,6
3. Paddon +14,8
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
2141
Hyviä pomppuja! Reitille on rakennettu myös n. 80 keinotekoista hyppyriä. Pari autoa on joutunut keskeyttämäänkin niiden takia. Yksi keskeyttäneistä, virolaiskuski Egon Kaur Ford Fiestalla kirosi niitä, kun testipätkille hyppyreitä ei oltu rakennettu kuulemma yhtään.

EK7 jouduttiin keskeyttämään kun pieni lapsi loukkasi itsensä autosta irronneen renkaan osumaan.

Myös EK9 jouduttiin pysäyttämään palavan auton takia, jotta sammutuskalusto pääsi paikalle.

Tilanne ekan päivän jälkeen:

1. Tänak
2. Breen +20,7
3. Paddon +29,8
4. Pietarinen +2.47,8
5. Huttunen +3.03,2
6. Gross +3.34,6
7. Aus +3.43,4
8. Gorban +3.45,6
9. Jeets +3.48,9
10. Bundsen +4.34,0
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5105
Sijainti
Parc Fermé
Kyllähän kun noita Rally Estonian hyppyjä katsoo niin aikas makeita on.

Selailin tuossa tylsyyksissäni rallin ilmoitustaulua ja oli huvittavaa et kuusi autokuntaa sai 100€ verran sakkoa syystä että "did not arrived to the first aid training".

Myös eräs kuljettajapari ottanut kevyet 725e sakkoja:
Speed limit kph 90
Speed recorded kph 134,2
 
Ylös