Jännästi tuo YLEkin tuntuu oman paikallistoimtuksen välityksellä lobbaavan Turkuun tuota turhaketta eli raitiotietä. Kovin "positiivisesti" siitä aina uutisoidaan ja yriteään saada se kuulostamaan kovinkin kannattavalta ja hyvältä asialta tuohon superbussiin verrattuna. En vaan oikein ymmärrä, että miten on päädytty tuollaiseen prosettilukuun, kuin noi 40% halvempi, kun mielestäni ne ovat vain 40% raitiotien hinnasta. Lisäksi tuo, miten määritellään/lasketaan kaupungin kilpailukyky ja vetovoima noin niinkun rahassa. En näe, että joustamaton, "tiehen piikattu" raiteilla kulkeva raitiotie olisi lähellekkään niin kilpailukykyinen ja vetovoimainen, kuin omilla pyörillä kulkeva superbussi.
Turku julkaisi uuden raitiotieselvityksen: Superbussi olisi lähes puolet halvempi kuin raitiotie
Julkistettu selvitys ei ota kantaa siihen, olisiko Turun parempi hankkia superbussi vai raitiotie.
Raitioliikenne5.2.2018 klo 14:00päivitetty 5.2.2018 klo 14:01
......
Turun kaupunki on saanut valmiiksi selvityksen, jossa se arvioi raitiotie- ja superbussivaihtoehtojen eroja. Selvitys oli jatkoa vuonna 2015 julkaistulle raitiotien yleissuunnitelmalle (siirryt toiseen palveluun).
Maanantaina julkaistu selvitys ei ota kantaa siihen, olisiko kannattavampaa hankkia superbussi vai raitiotie. Selvityksen tarkoituksena on olla tukena poliitikkojen päätöksenteossa.
Selvityksen mukaan superbussi olisi kuitenkin taloudellisesti kannattavampi kuin raitiotie. Superbussin hinta olisi noin 40 prosenttia halvempi kuin raitiotien.
Raitiotien investointikustannukset infrastruktuurin osalta olisivat 166–293 miljoonaa euroa, kun taas superbussin vastaavat kustannukset olisivat 63–123 miljoonaa. Superbussille pystyttäisiin siis rakentamaan raitiotietä nopeammin verkosto, joka kattaa suuremman osan kaupungista.
Raitiotie sen sijaan vastaisi asetettuihin tavoitteisiin paremmin, jos ajatellaan muun muassa kaupungin kilpailukykyä ja vetovoimaa. Selvityksessä kuitenkin todetaan, että monilta osin erot raitiotien ja superbussin välillä ovat melko pieniä.
....