F1-Uutisia 2018

Caledonian

Well-known member
Liittynyt
15.4.2016
Viestit
56
Tekeeköhän Mersu Ferrarit ja korvaa suomalaisen omalla junnukuskillaan? Bottaksen kannalta sopii toivoa, että ensi kausi menee putkeen.
Ei Mersulla ole oikein mitään järkeä lähetä korvaamaan Bottasta, jos ensi kausi sujuu yhtä mallikkaasti kun tämä ja edellinen kausi. Tiimissä hyvä meiniki ja juuri jokin aika sitten, joku tiimihenkilökunnasta kertoi jossain artikkelissa, kuinka näin hyvä henki ei ole ollut koskaan Mersulla tiimissä. Bottas myös sarjan varmimpia kuskeja, joten jos epäonni ei astu kuvioon, kuten tällä kaudella tehnyt monta kertaa, tuo takuuvarmasti pisteitä kotiin hyvällä prosentilla. Hamilton on vain ihan omassa luokassaan, ei sitä haastaisi kukaan muukaan sen paremmin. Bottas kuitenkin onnistunut varmaan kaikkien aikojen parasta aika-ajaakin vastaa tälläkin kaudella jo 6 kertaa olemaan nopeampi. Vaikea uskoa, että Ocon suorittaisi paremmin. Pikkaise paremmalla onnella Bottas voi hyvin taistella mestaruudesta ensikaudella.

Bottaksellahan taisi olla myös optio 2020 kaudelle jos ensi kauden eka puolisko vain kulkee hyvin, niin sopimus jatkuu automaattisesti. Tai tämmöisen kuvan asiasta sai, kun siitä jotain juttua on ollut. Uskon, että Bottas ajaa ainakin vielä pari vuotta Mersulla. Siitä voikin sitten siirtyä esim Ferrarille. Ferrarihan yrittänyt saada pariinkin otteeseen Bottaksen kuskiksi, mutta Williams torpannut siirron. Tämähän Claire sanoikin suoraan, kun Bottaksen Mersu siirtoa junailtiin, että enää ei halunnut estää Waltterin siirtoa huipputalliin, kuten tekivät Ferrain kanssa. Toki siihen vaikutta varmaan muutkin asiat.

Bottas on jostain syystä hieman aliarvostettu nettipalstoilla, mutta uskon että varikolla tiimipääliköiden jne keskuudessa asia on päinvastoin.
 

Funktio

Well-known member
Liittynyt
23.2.2001
Viestit
321
Sijainti
Sonkajärvi
Ei Mersulla ole oikein mitään järkeä lähetä korvaamaan Bottasta, jos ensi kausi sujuu yhtä mallikkaasti kun tämä ja edellinen kausi. Tiimissä hyvä meiniki ja juuri jokin aika sitten, joku tiimihenkilökunnasta kertoi jossain artikkelissa, kuinka näin hyvä henki ei ole ollut koskaan Mersulla tiimissä. Bottas myös sarjan varmimpia kuskeja, joten jos epäonni ei astu kuvioon, kuten tällä kaudella tehnyt monta kertaa, tuo takuuvarmasti pisteitä kotiin hyvällä prosentilla. Hamilton on vain ihan omassa luokassaan, ei sitä haastaisi kukaan muukaan sen paremmin. Bottas kuitenkin onnistunut varmaan kaikkien aikojen parasta aika-ajaakin vastaa tälläkin kaudella jo 6 kertaa olemaan nopeampi. Vaikea uskoa, että Ocon suorittaisi paremmin. Pikkaise paremmalla onnella Bottas voi hyvin taistella mestaruudesta ensikaudella.

Bottaksellahan taisi olla myös optio 2020 kaudelle jos ensi kauden eka puolisko vain kulkee hyvin, niin sopimus jatkuu automaattisesti. Tai tämmöisen kuvan asiasta sai, kun siitä jotain juttua on ollut. Uskon, että Bottas ajaa ainakin vielä pari vuotta Mersulla. Siitä voikin sitten siirtyä esim Ferrarille. Ferrarihan yrittänyt saada pariinkin otteeseen Bottaksen kuskiksi, mutta Williams torpannut siirron. Tämähän Claire sanoikin suoraan, kun Bottaksen Mersu siirtoa junailtiin, että enää ei halunnut estää Waltterin siirtoa huipputalliin, kuten tekivät Ferrain kanssa. Toki siihen vaikutta varmaan muutkin asiat.

Bottas on jostain syystä hieman aliarvostettu nettipalstoilla, mutta uskon että varikolla tiimipääliköiden jne keskuudessa asia on päinvastoin.
Hyvin sanottu. Kylä Bottaksesta löytyy röyhkeyttä ja tehnyt urallaan hienoja ohituksia ja on hyvin vaikea ohitettava, ilman Verstappenin kusipäisiä liikkeitä. Vertaukset Kovalaiseen on turhia. Samalla tavalla fiksu kuljettaja kuin Räikkönen, ei hötkyile väärissä paikoissa.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10510
Sijainti
Helsinki
Takasiipiin valot, Haloon ja peileihin muutoksia ja onboard-kameraa siirretään.

A meeting of the World Motor Sport Council today approved a series of changes to the cars for next season including “rear endplate lights are to be added for safety”. Mercedes ran a version of the lights in testing earlier this year.
Other changes agreed for next year’s cars include re-positioned onboard cameras “to improve the TV spectacle”.

As previously reported, next year’s cars will also feature taller rear wings in order to improve drivers’ visibility from their mirrors. There will also be “minor modifications” to the rules governing Halo fairings “for safety reasons during a potential driver extraction”, according to the FIA.

Changes to the sporting regulations for next season were also agreed. A change to the Safety Car rules will introduce “a consistent point at which drivers may overtake when the Safety Car returns to the pits [which] will be the same in all three types of restart.”

From next year a chequered light panel will be introduced to signal the end of races, although the chequered flag will still be used. This year’s Canadian Grand Prix was brought to an end one lap early when the chequered flag was waved in error.

Teams will also be responsible for “initial scrutineering” of their cars from next year. “Before the cars go on track for the first time, teams must declare conformity with all safety related matters,” the FIA announced.

A change to the rules on team personnel curfews has been agreed to come into force in 2020. It will increase the length of time team staff must be outside the paddock from eight hours to nine.
https://www.racefans.net/2018/10/12/f1-cars-to-use-rear-wing-lights-in-2019/
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7630
Kehitteillä on myös kypäräkamerat, mutta niiden käyttöönoton ajankohdasta ei ole vielä tietoa.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Niinpä. Ongelma on se, että tallien edelleen kannattaa ajella hissukseen yhdellä stopilla. Jotain pitäisi tehdä, että siellä varikolla kannattaisi käydä ja voisi ajaa kovempaa kisassa.

Välitankkaukset takaisin? Varikkosuoralla saisi posottaa kovempaa? Tai sitten vaan kestävämpiä renkaita, jotka kestäisi kunnon revittelyä?
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7630
Niinpä. Ongelma on se, että tallien edelleen kannattaa ajella hissukseen yhdellä stopilla. Jotain pitäisi tehdä, että siellä varikolla kannattaisi käydä ja voisi ajaa kovempaa kisassa.

Välitankkaukset takaisin? Varikkosuoralla saisi posottaa kovempaa? Tai sitten vaan kestävämpiä renkaita, jotka kestäisi kunnon revittelyä?
Stoppi on aina riski jäädä jonkun hitaamman taakse, joka taas vie kaiken hyödyn uusista renkaista. Näillä autoilla kun on uusillakin renkailla välillä mahdotonta päästä edes lähelle edellä vanhoilla renkailla ajavaa.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7630
Guy Edwards kuollut. :frown:
Elää sittenkin.

We are relieved to report that former F1 driver Guy Edwards is alive, contrary to reports overnight that he had passed away at his home in Ireland.

Multiple sources reported that Edwards had died, but after posting our tribute to him this morning, a former colleague of Guy’s was able to track him down to his cottage in Ireland, speak to him personally, and confirm that he is very much still with us.
https://www.motorsport.com/general/news/correction-guy-edwards/3196057/
 

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
932
Niinpä. Ongelma on se, että tallien edelleen kannattaa ajella hissukseen yhdellä stopilla. Jotain pitäisi tehdä, että siellä varikolla kannattaisi käydä ja voisi ajaa kovempaa kisassa.

Välitankkaukset takaisin? Varikkosuoralla saisi posottaa kovempaa? Tai sitten vaan kestävämpiä renkaita, jotka kestäisi kunnon revittelyä?
Itse taas näkisin, että entistä pehmeämmät kumit voisivat olla ratkaisu. Renkaiden pitäisi olla niin nopeasti kuluvia, että kisan läpipääseminen vaatisi aina vähintään kaksi pysähdystä. Samalla uusien ja kuluneiden renkaiden pito- ja nopeusero kasvaisi, ja ohittamisesta varikkopysähdyksen jälkeen pitäisi olla vähän helpompaa. Toki autojen aeroakin tulisi samalla muuttaa ohituksia paremmin mahdollistavaksi.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4518
Niinpä. Ongelma on se, että tallien edelleen kannattaa ajella hissukseen yhdellä stopilla. Jotain pitäisi tehdä, että siellä varikolla kannattaisi käydä ja voisi ajaa kovempaa kisassa.

Välitankkaukset takaisin? Varikkosuoralla saisi posottaa kovempaa? Tai sitten vaan kestävämpiä renkaita, jotka kestäisi kunnon revittelyä?
Koska ohittamisesta ollaan tehty niin vaikeaa niin vaihtoehtoisten strategioiden toteuttaminen on tästä syystä mahdotonta, ainoat toimivat on undercut ja overcut joissakin tapauksissa. Tallit myös haluavat vähentää stoppien riskejä (kämmit) minimoimalla niiden määrän. Jos ja kun ohittaminen helpottuu tulemme näkemään myös eri strategioita kun yhden pysähdyksen taktiikoita...
 

ice

Well-known member
Liittynyt
3.3.2009
Viestit
684
Asia ei suoranaisesti kuulu toikkiin, mutta kysyn nyt kuitenkin. Mikä saa ihimiset kirjottamaan Valtteri nimen muotoihin: Botaas, Bottiksen, Bottaan, Bottaalle, Bootasin jne. Riippuen ketjusta niin jokainen kääntää sen erilaiseksi. Olenko mä jotenkin vajavainen älyltäni, puhuttaessa ko henkilöstä se on Bottas, Bottaksen, Bottakselle, Bottaksesta. :confused:
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Kieli elää ja muuttuu. Esim täällä keksitty epätyypillisyys saattaa olla 10v kuluttua kaikkien käytössä.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2711
Kieli elää ja muuttuu. Esim täällä keksitty epätyypillisyys saattaa olla 10v kuluttua kaikkien käytössä.
Toki, uusia sanoja tulee ja menee, mut kielen perusrakenne ei muutu ihan heti. Minunkin nimi taivutuksineen pysyy kyllä samana ainaki oman elinikäni ja "muutama" sukupolvi eteenpäin.
esim. tässä on monet varmaan ties kuinka kauan sanoneet menevänsä "thaimaaseen", mut se on edelleen väärin. Sillekkin on sääntö, vaikkei aina osaakkaan. Kieli ei tuon suhteen muutu miksikään, vaikka kuinka jauhettais väärin. Muuten se on kohta myös Ahvenanmaaseen/ahvenanmaahaaseen tms, mitä ikinä keksiikään. Mitäpä tuota kielen säännöillä tekee.
 
Viimeksi muokattu:

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Asia ei suoranaisesti kuulu toikkiin, mutta kysyn nyt kuitenkin. Mikä saa ihimiset kirjottamaan Valtteri nimen muotoihin: Botaas, Bottiksen, Bottaan, Bottaalle, Bootasin jne. Riippuen ketjusta niin jokainen kääntää sen erilaiseksi. Olenko mä jotenkin vajavainen älyltäni, puhuttaessa ko henkilöstä se on Bottas, Bottaksen, Bottakselle, Bottaksesta. :confused:
Yleisin syy on se, ettei vaan osata oikeita taivutusmuotoja, kielioppia siis.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Yleisin syy on se, ettei vaan osata oikeita taivutusmuotoja, kielioppia siis.
Unohtamatta hassuttelun osuutta.

Eli käytetään jonkin toisen sanan oikea taivuttelumuotoa sopivasti. Esim. Joonas taipuu 'Joonakselle' tai 'Joonaalle', jolloin voi helposti siitä sitten ratsastaa Bottakselle --> Bottaalle.
 
Ylös