Kuskispekulaatiot kaudelle 2019

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4393
Williams antaa kenkää jommalle kummalle kuljettajista tämän kauden jälkeen. Liekö Williams miten naimisissa Strollin kanssa? Hyvä sponsori voisi korvata Strollin rahat.
Strollin isä ei todellakaan maksa uutta kautta pojalleen peräpäässä rämpimisestä, mutta mistä löytyisi maksupaikka? Huipputallit, Renault ja Toro Rosso kiinni, Force India, Haas ja Sauber ehkä, hintalappu vaan tahtoo nousta noihin kahteen ensimmäiseen merkittävästi....
 

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
914
Onkohan Renault kiinni? Sainz RB:n miehiä ja Hulkenberg on ikuinen lupaus.
Jotenkin en itse jaksa uskoa, että Renault ketään noin puhtaasti maksukuskia haluaisi riveihinsä. Renault on kuitenkin hakemassa menestystä ihan tosissaan, ja etenkin kun auto alkaa olla siinä iskussa, että joka kisassa on realistiset mahdollisuudet pisteille, niin kyllä he varmaan haluavat myös sellaiset kuskit, jotka noita pisteitä luotettavasti voivat tuoda. Eikä varmaan Strollin isäpapan rahoillekaan ole niin polttavaa tarvetta, kun on kuitenkin iso autonvalmistaja taustalla. Ja kun Renaultilla kuitenkin riittää vielä kehitettävää, niin en usko että Stroll olisi kovinkaan kärkipäässä auton kehittämisen suhteen (vaikka toki insinöörit sen suurimman työn tässä tekee).
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Jotenkin jännä, että lähi vuosien pikkuformuloiden voittajat ovat olleet pettymyksiä: Stroll, Leclerc, Gaslyn (pl. Bahrain) ynnä muut.
 

Har*

Well-known member
Liittynyt
29.7.2010
Viestit
1331
Jotenkin jännä, että lähi vuosien pikkuformuloiden voittajat ovat olleet pettymyksiä: Stroll, Leclerc, Gaslyn (pl. Bahrain) ynnä muut.
No on noilla eroja. Stroll tuli suoraan Euroopan F3-mestarina ykkösiin eli ei edes kierrellyt F1-sirkuksen mukana pienemmissä luokissa. Voitti selvästi mutta sai vetää yksityistestiä niin paljon kuin sielu sieti ja lisäksi isäukko Lawrencen rahoilla tallikaverit siirtyivät tarvittaessa pois tieltä.

LeClerc dominoi mennen tullen Formula2 (ent GP2) sarjaa viime vuonna ja debyyttikaudellaan. Nykyinen tallikaveri Ericsson hinkkasi sarjaa vuosikaudet ja osoitti silloin olevansa nimenomaan kova aika-ajaja. Rahat siloittivat tien Ykkösiin. Itse ainakin luulin, että Leclerc veisi häntä kuin litran mittaa, mutta ei. No kaksi kisaa takana, toisella useampi kausi. Ei kuitenkaan mikään räikkösmäinen Sauber-debyytti Leclerciltä.

Gasly myös GP2-mestari, joka joutui hetkeksi sivuraiteille (testikuskin rooliin) suuren suunsa takia. Kesken kauden kelkkaan hyppääminen ei niin helppoa (kts. häntä-Heikin uran lopullisesti päättäneet kaksi kisaa Lotuksella). Nyt ensimmäisellä täydellä kaudella toisessa kisassa neljäs. Aika jeba.

e. esim. GP2-sarjan voittajina ennen em. (+Vandoorne) tosiaan jotain Palmerin kaltaisia mitättömyyksiä, jotka pystyivät sarjan voittoon sitä useamman kauden parhaissa talleissa hinkattuaan.
 
Viimeksi muokattu:

Antti--91

Forza Schumi
Liittynyt
6.11.2009
Viestit
668
Sijainti
Turku
Mielenkiintoista muuten seurata kauden aikana, ajaako Daniil Kvyat minkä verran Ferrarilla perjantai-harjoituksia. Jos Räikkönen ei saa jatkosopimusta ja Ferrari haluaa odottaa esim. Verstappenin vapautumista nykyisestä sopimuksestaan, en näkisi Kvyatia lainkaan huonona vaihtoehtona juuri tuollaisella Bottaksen tyylisellä vuoden sopparilla. Jokin syyhän siihen Kvyatin palkkaamiseen alunperin oli. Olihan Ferrarilla entuudestaan Giovinazzi, Leclerc yms. kuskeja jonossa.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4393
Jotenkin jännä, että lähi vuosien pikkuformuloiden voittajat ovat olleet pettymyksiä: Stroll, Leclerc, Gaslyn (pl. Bahrain) ynnä muut.
Pikkuformuloiden menestys on niin riippuvainen kalustosta että luonnonlahjakkuudet tahtoo jäädä maksumiesten varjoon. Ostetaan paras tallipaikka joka luokasta, ajetaan vuosi ja mennään seuraavaan luokkaan. Tietä ns. tasoitetaan liikaa ja kehittyminen tapahtuu vasta F1-luokassa jos tapahtuu. Näin ei pitäisi olla, F1 ei ole luokka johon tullaan harjoittelemaan.
 
Viimeksi muokattu:

pitkäpertti

Well-known member
Liittynyt
7.5.2010
Viestit
81
No tämä Mersun kaltainen talli on tehnyt vain vuoden diilejä Bottakselle että tarvittaessa hänet voidaan korvata jos markkinoilta löytyy kuumempi nimi. Onhan entinen huipputalli Mclarenkin antanut potkuja kuin liukuhihnalta kun Perez ja Magnussen kävivät vain vuoden visiitillä tallissa.
Perez joutui väistymään Magnussenin tieltä, koska Ron uskoi Magnussenin olevan uusi Hamilton. Kyllä muussa tapauksessa Perez olisi varmasti jatkanut tallisssa. Magnussenin potkut taas olivat aivan oikeutetut kun pärjäsi niin huonosti Buttonia vastaan. Pointtini kuitenkin on että jos kuski on ollut kaksi vuotta tallissa, ei häntä ole järkevää vaihtaa ilman hyvää syytä. Ricciardo tuskin olisi iso parannus Bottakseen verrattuna, etenkin kun heillä on toisessa autossa monien mielestä sarjan paras kuski.
 

Har*

Well-known member
Liittynyt
29.7.2010
Viestit
1331
Perez joutui väistymään Magnussenin tieltä, koska Ron uskoi Magnussenin olevan uusi Hamilton. Kyllä muussa tapauksessa Perez olisi varmasti jatkanut tallisssa. Magnussenin potkut taas olivat aivan oikeutetut kun pärjäsi niin huonosti Buttonia vastaan. Pointtini kuitenkin on että jos kuski on ollut kaksi vuotta tallissa, ei häntä ole järkevää vaihtaa ilman hyvää syytä. Ricciardo tuskin olisi iso parannus Bottakseen verrattuna, etenkin kun heillä on toisessa autossa monien mielestä sarjan paras kuski.
Bottas olisi hemmetin hyvä kakkoskuski mihin tahansa talliin. Se vaan siinä on, että on täysin karismavapaa suomalainen. Ricciardo on persoona ja markkinoitava sellainen.
 

pitkäpertti

Well-known member
Liittynyt
7.5.2010
Viestit
81
Bottas olisi hemmetin hyvä kakkoskuski mihin tahansa talliin. Se vaan siinä on, että on täysin karismavapaa suomalainen. Ricciardo on persoona ja markkinoitava sellainen.
Mutta hyvin samantyylinen kuin Hamilton. Niin kauan kun Hamilton on tallissa, en usko Mersun tarvitsevan toista erityisen markkinoitavaa kuskia.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9346
Pikkuformuloiden menestys on niin riippuvainen kalustosta että luonnonlahjakkuudet tahtoo jäädä maksumiesten varjoon. Ostetaan paras tallipaikka joka luokasta, ajetaan vuosi ja mennään seuraavaan luokkaan. Tietä ns. tasoitetaan liikaa ja kehittyminen tapahtuu vasta F1-luokassa jos tapahtuu. Näin ei pitäisi olla, F1 ei ole luokka johon tullaan harjoittelemaan.
Aika monessa pikkuluokassa on samanlaiset autot jokaisella tallilla, joten ei paikalla niin suurta merkitystä ole. Jos jotain on, niin ne tulevat siitä, kuinka hyvin insinöörit osaavat laittaa oikeat säädöt autoihin.

Nousuluokista Euroopan F3-sarja on jonkunlainen poikkeus, kun siellä on eri valmistajien moottoreita käytössä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Aika monessa pikkuluokassa on samanlaiset autot jokaisella tallilla, joten ei paikalla niin suurta merkitystä ole. Jos jotain on, niin ne tulevat siitä, kuinka hyvin insinöörit osaavat laittaa oikeat säädöt autoihin.

Nousuluokista Euroopan F3-sarja on jonkunlainen poikkeus, kun siellä on eri valmistajien moottoreita käytössä.
Ja sekin loppuu ensi kaudella, kun Euroopan F3 sulautetaan GP3:een. Kartingin ja F1:n välillä ei taida enää ensi kaudesta lähtien olla (Euroopassa) muita kuin yksityyppiluokkia. F4:ssä on variaatioita, mutta siinäkin taidetaan eri sarjojen sisällä mennä yksityyppikalustolla.
 

rageon

Well-known member
Liittynyt
31.8.2009
Viestit
291
Jaa..a vauhtia Kimillä on, mutta kaikki menee muuten tututtuun tyyliin päin jos ei muuten niin varikolla tehdään ihan jäätäviä mokia ihan huolimattomuuttaan/laiskuuttaan. Toi ei enää ole mikään inhimillinen virhe, monta tehtävää tuolla pulttimiehellä on. Ihan sama kuin Kimi lähtisi ajamaan varikolta väärään suuntaan. Mutta mutta.. olisiko yksi extravuosi Kimille ihan sittenkään mahdottomuus?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
914
Jaa..a vauhtia Kimillä on, mutta kaikki menee muuten tututtuun tyyliin päin jos ei muuten niin varikolla tehdään ihan jäätäviä mokia ihan huolimattomuuttaan/laiskuuttaan. Toi ei enää ole mikään inhimillinen virhe, monta tehtävää tuolla pulttimiehellä on. Ihan sama kuin Kimi lähtisi ajamaan varikolta väärään suuntaan. Mutta mutta.. olisiko yksi extravuosi Kimille ihan sittenkään mahdottomuus?
No jos tämän kauden tähänastisten suoritusten valossa katsoo, niin en pitäisi lainkaan mahdottomana. Nähdäkseni Kimi ja Vettel ovat olleet tällä kaudella harvinaisen tasainen kaksikko vauhdiltaan, ja tasaisimpia koko ruudukosta. Vielä kun Vettel pitää Räikkösestä tallikaverina eivätkä nämä aiheuta ylimääräistä draamaa tiimissä, niin aina vain paranee. Toki vielä on aika aikaista sanoa mitään lopullista totuutta, mutta tähän asti nähdyn perusteella Kimi on mielestäni parhaassa vireessään vuosikausiin, ja jos meno jatkuu tällaisena niin se voi vaikuttaa rauhoittavasti kuskimarkkinoihin.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5725
Bottas olisi hemmetin hyvä kakkoskuski mihin tahansa talliin. Se vaan siinä on, että on täysin karismavapaa suomalainen. Ricciardo on persoona ja markkinoitava sellainen.
Mielenkiintoista muuten seurata kauden aikana, ajaako Daniil Kvyat minkä verran Ferrarilla perjantai-harjoituksia. Jos Räikkönen ei saa jatkosopimusta ja Ferrari haluaa odottaa esim. Verstappenin vapautumista nykyisestä sopimuksestaan, en näkisi Kvyatia lainkaan huonona vaihtoehtona juuri tuollaisella Bottaksen tyylisellä vuoden sopparilla. Jokin syyhän siihen Kvyatin palkkaamiseen alunperin oli. Olihan Ferrarilla entuudestaan Giovinazzi, Leclerc yms. kuskeja jonossa.
Ferrari ei palkkaa kuskeja vuoden pituisilla pahveilla. Räikkösen ensimmäinen kolmen vuoden stintti oli itse asiassa tallin lähihistoriaa katsoen poikkeuksellisen lyhyt. Eddie Irvine ajoi tallissa neljä vuotta (1996-1999) ja ymmärtääkseni sai kenkää vain egon kasvettua liian suureksi. Barrichello ennätti ajaa kuusi vuotta ennen vapaaehtoista poistumistaan. Felipe Massalle kertyi Ferrari-uraa seitsemän vuotta (2006-2012) vaikka viimeiset vuodet hänen syrjäyttämisestään huhuttiin jatkuvasti.

Vaikka Ferrarin kakkoskuskina on kisasta kisaan turhauttavaa ajaa ykköskuskin aisurina, niin talli on kuitenkin sopimusten suhteen lojaali sillä tavalla, että kuljettajat saavat ajaa käytännössä niin pitkään, kun pitävät suoritustasonsa vakaana ja pelaavat tallipeliä odotusten mukaisesti. Ferrari olisi Bottasille varmasti hyvä työnantaja, jos tavoitteena on vain pitkä ura arvostetussa tallissa. Mestaruushaaveet voi sen jälkeen kuitenkin haudata, koska Vettel on sen tallin ainoa ykkönen.

Williams antaa kenkää jommalle kummalle kuljettajista tämän kauden jälkeen. Liekö Williams miten naimisissa Strollin kanssa? Hyvä sponsori voisi korvata Strollin rahat.
Williamsille lienee oleellisempaa löytää nyt uusi pääsponsori kauden päätteeksi poistuvan Martinin tilalle. Ajoitus on siinä mielessä huono, että jo Martinille myytiin mainostila alihintaan, koska tallin silloinen suorituskyky oli juuri tätä nykyistä häntäpään luokkaa. Talli on vaipumassa pohjamutiin eikä varmasti ime sponsoreita puoleensa.
 

Har*

Well-known member
Liittynyt
29.7.2010
Viestit
1331
Sainzin tähti Red Bullille laskussa ensimmäisen kolmen kisan jälkeen. Hulkki vie selvästi aika-ajot ja kisat. Saattaa vaikuttaa Red Bullin strategiaan ja lyövät Ricciardolle myös rahallisesti kelpo tarjouksen tiskiin. Verstappen tötöilee siihen malliin, että mestaruuksien kannalta tarvitsevat Ricciardon kaltaisen nopean ja varman kaverin.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5725
Sainzin tähti Red Bullille laskussa ensimmäisen kolmen kisan jälkeen. Hulkki vie selvästi aika-ajot ja kisat. Saattaa vaikuttaa Red Bullin strategiaan ja lyövät Ricciardolle myös rahallisesti kelpo tarjouksen tiskiin. Verstappen tötöilee siihen malliin, että mestaruuksien kannalta tarvitsevat Ricciardon kaltaisen nopean ja varman kaverin.
Jaa'a. Olettaisin Red Bullin poimivan Ricciardon korvaajan joka tapauksessa omalta junnuosastoltaan, joten tuskin tässä tarvitsee Sainzia ylikirjoittaa vielä. Näillä näkymin Gaslystä ei Sainzin tarvitse ainakaan huolia. Kolme suhteellisen kaoottista kisaa on vielä pieni näyttö. Luultavasti jo aika-ajotappiot ovat suurin syy Sainzin heikompaan menestykseen, sillä Hülkenberg ajaa kisat niin tasavarmasti, ettei hän yhtäkkiä menetä ottamiaan sijoituksia. Kiinassa Sainz ja Hulk ajoivat jossain välissä perätysten mutta Hulkin onnistui ohittaa pari autoa ja Sainz jäi heidän taakseen pussiin. Sama taisi toistua myös kisan lopulla turva-auton jälkeen, nimittäin Hulkki painoi Alonsosta ja vammautuneesta Vettelistä ohitse. Sainzilla oli tuossa vaiheessa niin paljon eroa eteenpäin, ettei hän onnistunut samassa.
 

Har*

Well-known member
Liittynyt
29.7.2010
Viestit
1331
Jaa'a. Olettaisin Red Bullin poimivan Ricciardon korvaajan joka tapauksessa omalta junnuosastoltaan, joten tuskin tässä tarvitsee Sainzia ylikirjoittaa vielä. Näillä näkymin Gaslystä ei Sainzin tarvitse ainakaan huolia. Kolme suhteellisen kaoottista kisaa on vielä pieni näyttö. Luultavasti jo aika-ajotappiot ovat suurin syy Sainzin heikompaan menestykseen, sillä Hülkenberg ajaa kisat niin tasavarmasti, ettei hän yhtäkkiä menetä ottamiaan sijoituksia. Kiinassa Sainz ja Hulk ajoivat jossain välissä perätysten mutta Hulkin onnistui ohittaa pari autoa ja Sainz jäi heidän taakseen pussiin. Sama taisi toistua myös kisan lopulla turva-auton jälkeen, nimittäin Hulkki painoi Alonsosta ja vammautuneesta Vettelistä ohitse. Sainzilla oli tuossa vaiheessa niin paljon eroa eteenpäin, ettei hän onnistunut samassa.
Samaa mieltä siis edelleen, että Sainz parasta mitä Red Bullin omissa ohjelmissa on sisällä. Vähän heikkoa meno nyt huipputallispekulaatioista ulos ajautuneen Hulkenbergin rinnalla. Ja juuri siksi spekuloin sillä, että kannattaisko Ricciardolle alkaa näyttämään tukevaa nippua valuuttaa, jotta jatkaisi tallissa tai edes harkitsisi sitä? Ajatellen skenaariota, että Red Bull on tuolla voittaakseen mestaruuksia kuski- ja tallipuolella.

Toki vasta kolme kisaa takana jne.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5725
"Ylihinnan" maksaminen ei kuulu Red Bullin filosofiaan eikä se välttämättä olisi hyvä ajatus tallin harmonian kannalta, jos Verstappenille tulisi sellainen olo, että tallikaverille maksetaan samasta työstä merkittävästi erilaista hintaa. Olisi myös huonoa johtamista tavallaan palkita kuljettajaa siitä, että hän suostuu sopimukseen mahdollisimman myöhäisessä vaiheessa ja erityisesti tallikaverinsa jälkeen.
 

Har*

Well-known member
Liittynyt
29.7.2010
Viestit
1331
"Ylihinnan" maksaminen ei kuulu Red Bullin filosofiaan eikä se välttämättä olisi hyvä ajatus tallin harmonian kannalta, jos Verstappenille tulisi sellainen olo, että tallikaverille maksetaan samasta työstä merkittävästi erilaista hintaa. Olisi myös huonoa johtamista tavallaan palkita kuljettajaa siitä, että hän suostuu sopimukseen mahdollisimman myöhäisessä vaiheessa ja erityisesti tallikaverinsa jälkeen.
Itse luulen, että Verstappen on heittämällä Red Bullin historian parhaiten palkattu kuski uuden monivuotisen sopimuksensa myötä. Lupaus samansuuruisesta korvauksesta ja tasavertaiseisesta kohtelusta myös jatkossa voisivat sopia Ricciardolle.

Filosofiaa voidaan myös muuttaa, jos tilanne ja tavoitteet sitä vaativat. Jos nyt veikata pitää, niin Ricciardo ei todellakaan ole jäämässä.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös