Kuskispekulaatiot kaudelle 2019

Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5309
Red Bull voisi vielä kerran kutsuu Kvyatin takas Hartleyn tilalle. Sen verran heikkoa on Red Bullin juniorilupaukset tällä hetkellä, Sainz ekana ja Gasly vielä arvoitus, Hartley täysi susi, ei turhaan ole aikasemmin jo saanut kenkää junioriohjelmasta.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Red Bull voisi vielä kerran kutsuu Kvyatin takas Hartleyn tilalle. Sen verran heikkoa on Red Bullin juniorilupaukset tällä hetkellä, Sainz ekana ja Gasly vielä arvoitus, Hartley täysi susi, ei turhaan ole aikasemmin jo saanut kenkää junioriohjelmasta.
Kvyat sai mahdollisuuksia liiankin paljon ja onnistui ne ryssimään. Hartleyn osalta takana on vasta muutama kisa, ei kannata tehdä liian pikaisia johtopäätöksiä.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Veikkan, että RedBull on erittäin huolissaan Verstappenin tilanteesta. Eihän tuollaista sähellystä ole nähty kenenkään muun kärkikuskin toimesta. Tuollainen säheltäjä Verstappen on ollut aina, mutta ihmeen tuurilla selvinnyt aina ennen tilanteista.

En pitäisi ihmeenä, että RB työntäisi Verstappenin ulos ensi kauden jälkeen, jos törttöilyt jatkuu. Ei Maxin nykyisillä taidoilla mestaruuksia voiteta, vaikka alla olisi hyväkin auto.
 

Krtecek

Pirkanmaan tietäjä
Liittynyt
25.5.2015
Viestit
837
Filosofiaa voidaan myös muuttaa, jos tilanne ja tavoitteet sitä vaativat. Jos nyt veikata pitää, niin Ricciardo ei todellakaan ole jäämässä.
Itse epäilen, että jääminen RB:lle voi olla pakollinen vaihtoehto. Ferkulle tuskin pääsee, koska Vettel, ja kuinka halukas Hamilton on ottamaan Ricciardon tallikaveriksi?

Sarjan faneista varmaan 95% haluaisi Ricciardon siirtyvän Mersulle, mutta mites Toto ja Lewis?
 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5309
Kvyat sai mahdollisuuksia liiankin paljon ja onnistui ne ryssimään. Hartleyn osalta takana on vasta muutama kisa, ei kannata tehdä liian pikaisia johtopäätöksiä.
Sai monta mahista kyllä, mutta tiedetään omaavan potentiaalia (esim. Ricciardo-sulka hatussa) ja autoa ajetaan suurilla palleilla kuten Verstappenkin. Hartley yksinkertaisesti vain hidas, ei ole lähelläkään napata pisteitä kun taas Kvyat nappasi niitä edes joskus ja saattoi olla nopeakin silloin tällöin vaikka kolisikin välillä. Hartley normaalisti kengittäisiin pois jo tämän kauden aikana, mutta kenellä hänet sitten edes korvattaisiin, jos RB ei pidä Kvyattia vaihtoehtona. Vergne sen sanoi että naurahti kun kuuli Hartleyn pestistä, joka kieltämättä haisee hätäratkaisulta kilometrien päähän kun muutakaan ei ollut saatavilla.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9346
Sellaisen käsityksen olen saanut, että vaikka nopeus ei ole erityisen hyvä, niin tekniseltä palautteeltaan Hartley on varmaankin muita tarjokkaita edellä, ja ehkä ajatellen myös sitä hän sai paikan, kun tallilla kuitenkin vaihtui myös moottorivalmistaja.

Nykyään toki testaus radalla on vähäisempää, mutta jää sellainen vaikutelma kuskista, että on samanlainen tapaus kuin vaikkapa Wurz tai de la Rosa viime vuosikymmenellä.
 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5309
Sellaisen käsityksen olen saanut, että vaikka nopeus ei ole erityisen hyvä, niin tekniseltä palautteeltaan Hartley on varmaankin muita tarjokkaita edellä, ja ehkä ajatellen myös sitä hän sai paikan, kun tallilla kuitenkin vaihtui myös moottorivalmistaja.

Nykyään toki testaus radalla on vähäisempää, mutta jää sellainen vaikutelma kuskista, että on samanlainen tapaus kuin vaikkapa Wurz tai de la Rosa viime vuosikymmenellä.
Luulisi Kvyatilla olevan enemmän kokemusta teknisestä palautteesta neljän vuoden formulauralta kuin rookie-Hartleyllä.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5725
Sellaisen käsityksen olen saanut, että vaikka nopeus ei ole erityisen hyvä, niin tekniseltä palautteeltaan Hartley on varmaankin muita tarjokkaita edellä, ja ehkä ajatellen myös sitä hän sai paikan, kun tallilla kuitenkin vaihtui myös moottorivalmistaja.
Vanhoista Red Bullin organisaation kuljettajista Vergnellä ja Buemilla oli jo sopimukset Formula E -sarjaan, joten siitä syystä heidän palkkaamisensa ei onnistunut, jos sitä koskaan harkittiinkaan.

Sai monta mahista kyllä, mutta tiedetään omaavan potentiaalia (esim. Ricciardo-sulka hatussa) ja autoa ajetaan suurilla palleilla kuten Verstappenkin. Hartley yksinkertaisesti vain hidas, ei ole lähelläkään napata pisteitä kun taas Kvyat nappasi niitä edes joskus ja saattoi olla nopeakin silloin tällöin vaikka kolisikin välillä.
No ei kyllä. Kvyat oli pelkkä varjo viimeiset pari kautta RBR-potkujensa jälkeen. Kauden 2016 loppuosalla hän keräsi neljä pistettä ja koko kaudella 2017 viisi. Tuommoisen pistepotin menetys ei tunnu Toro Rossolla missään, kun kausien 2016–17 aikana talli keräsi yhteensä 116 pistettä. STR ei olisi menettänyt MM-taulukossa sijaakaan kummallakaan kaudella, vaikkei Kvyat olisi tuonut pistettäkään, mutta se hyvin pitkälti menetti yhden sijoituksen molempina vuosina sen takia, ettei Kvyat ollut lähimaillakaan tallikaverinsa tasoa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5309
Vanhoista Red Bullin organisaation kuljettajista Vergnellä ja Buemilla oli jo sopimukset Formula E -sarjaan, joten siitä syystä heidän palkkaamisensa ei onnistunut, jos sitä koskaan harkittiinkaan.


No ei kyllä. Kvyat oli pelkkä varjo viimeiset pari kautta RBR-potkujensa jälkeen. Kauden 2016 loppuosalla hän keräsi neljä pistettä ja koko kaudella 2017 viisi. Tuommoisen pistepotin menetys ei tunnu Toro Rossolla missään, kun kausien 2016–17 aikana talli keräsi yhteensä 116 pistettä. STR ei olisi menettänyt MM-taulukossa sijaakaan kummallakaan kaudella, vaikkei Kvyat olisi tuonut pistettäkään, mutta se hyvin pitkälti menetti yhden sijoituksen molempina vuosina sen takia, ettei Kvyat ollut lähimaillakaan tallikaverinsa tasoa.
Kvyatin huonoja otteita ei pysty kieltämäänkään, mutta tallin päätös laittaa kokeneet Sainz ja Kvyat toiseen talliin/pihalle loppukaudesta aiheutti kuitenkin MM 6. sijan menetyksen Rellulle. Eikä varmaan Kvyatkaan olisi yksinään loppukautta pystynyt pelastamaan, mutta ties vaikka olisi muutamat pojot pystynyt napsimaan. Kuitenkin pidän Hartleytä Kvyatia vaatimattomampana kuskina joka tulee saamaan kenkää heti kun hänelle löytyy joku korvaaja Red Bullin organisaatiosta. Kvyatin pärstään ollaan varmasti kyllästyneitä, mutta asioita pitäisi katsoa kilpailullisesti että valitakko "ok-nopea" kokenut vai hidas rookie. Pitää muistaa että Kvyatia verrataan rattimiehiin kuten Ricciardoon ja Sainziin kun taas Hartleyllä mittatikkuna rookie-Gasly.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Hartleyn ajaminen on ollut koko ajan jotenkin vaisua, ei oikein saa edes välillä väläyteltyä. Mutta toki täytyy muistaa sekin että eihän hänellä vielä monta kisaa F1-autolla ole ajettuna, että ehkä hänelle pitää vielä jokunen kisa antaa aikaa josko saisi vähän juonen päästä kiinni. Gaslyn suoritustaso tuntuu taas heittelevän sen verran että ei oikein saa hänestäkään hyvää mittatikkua, varsinkin kun Gaslynkaan nopeutta ei olla päästy vertaamaan kokeneempiin kuljettajiin samalla autolla. Tämä on aina se hankaluus kun molemmat kuljettajat vaihdetaan kerralla tulokkaisiin tai hyvin kokemattomiin.

Mutta en minä tiedä että olisiko Kvyat ainakaan yhtään parempi valinta tuohon toiseen autoon kuin Hartley. Nopeutta kyllä löytyi välillä mutta Kvyatin pää tuntui olevan niin totaalisen jumissa että en usko että RB:n organisaatiossa olisi tuota pääjumia saatu enää aukaistua. Mutta olisihan tuolla vapailla markkinoilla todennäköisesti Hartleyta parempia vaihtoehtoja tarjolla, jos Red Bull sen tien haluaisi valita.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4393
Mä ymmärrän Hartleyn täysin, WEC on kestävyysajoa joss ei olekkaan ajaa kaluston maksimivauhtia pisteestä A pisteeseen B, vaan taktiikka on minimoida varikkokäynnit ja maksimaalisella vauhdilla.

Yllättävän hyvin kuitenkin pysynyt Gasleyn vauhdissa kokemukseen nähden.
 

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
914
Mihin kokemukseen? Molemmat aloittivat suht samoihin aikohin F1-uran.
Gasly on kuitenkin ajanut koko ajan formulasarjoja ja oli nykyistä kisakuskin pestiään edeltäneet pari vuotta Toro Rosson testi-/varakuljettajana, kun taas Hartley on viime aikoina ajellut lähinnä koppiautoilla ennen nykyistä pestiään. Onhan Hartleylläkin toki oma F1-testikuskikokemuksensa, mutta ei niin tuore kuin Gaslyllä. Toki tämän seikan tuoman eron pitäisi jossain vaiheessa tasoittua, mutta epäilemättä testikuskin roolista on kuitenkin helpompi hypätä kisakuskiksi saman tallin ja lajin sisällä, kuin siirtyä samaan tehtävään ihan toisenlaisesta luokasta.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Gasly on kuitenkin ajanut koko ajan formulasarjoja ja oli nykyistä kisakuskin pestiään edeltäneet pari vuotta Toro Rosson testi-/varakuljettajana, kun taas Hartley on viime aikoina ajellut lähinnä koppiautoilla ennen nykyistä pestiään. Onhan Hartleylläkin toki oma F1-testikuskikokemuksensa, mutta ei niin tuore kuin Gaslyllä. Toki tämän seikan tuoman eron pitäisi jossain vaiheessa tasoittua, mutta epäilemättä testikuskin roolista on kuitenkin helpompi hypätä kisakuskiksi saman tallin ja lajin sisällä, kuin siirtyä samaan tehtävään ihan toisenlaisesta luokasta.
Tämä on kyllä täysin totta, tätä en itse huomioinut.
 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5309
Mä ymmärrän Hartleyn täysin, WEC on kestävyysajoa joss ei olekkaan ajaa kaluston maksimivauhtia pisteestä A pisteeseen B, vaan taktiikka on minimoida varikkokäynnit ja maksimaalisella vauhdilla.

Yllättävän hyvin kuitenkin pysynyt Gasleyn vauhdissa kokemukseen nähden.
Tämä kertoo Red Bullin junioriohjelman heikosta tilanteesta kun puikkoihin otetaan vakituiseen työsuhteeseen "yli-ikäinen" muun sarjan kuski.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2540
Tämä kertoo Red Bullin junioriohjelman heikosta tilanteesta kun puikkoihin otetaan vakituiseen työsuhteeseen "yli-ikäinen" muun sarjan kuski.
Taitaa osua hiljalleen omaan nilkkaan näiden junioreiden ajoittain liiankin tyly tulos tai ulos -kohtelu. Muutaman vuoden takainen iso nippu lupaavia RB-junnuja on muisto vain. Kuka mahtaa olla tällä hetkellä lupaavin RB-junnu näissä alasarjoissa? Mersulla, McLarenilla ja Ferrarillakin näitä junnuja tuntuu tällä hetkellä olevan ihan kivasti.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9346
Taitaa osua hiljalleen omaan nilkkaan näiden junioreiden ajoittain liiankin tyly tulos tai ulos -kohtelu. Muutaman vuoden takainen iso nippu lupaavia RB-junnuja on muisto vain. Kuka mahtaa olla tällä hetkellä lupaavin RB-junnu näissä alasarjoissa? Mersulla, McLarenilla ja Ferrarillakin näitä junnuja tuntuu tällä hetkellä olevan ihan kivasti.
Viime vuoden Macaun F3-voittaja Dan Ticktum on korkeimmalla juniorisarjoissa. Toki hänkin vain F3-tasolla. Ajoi myös kolme kisaviikonloppua GP3-sarjassa viime kaudella ja oli kolme kertaa neljän parhaan joukossa.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5725
Taitaa osua hiljalleen omaan nilkkaan näiden junioreiden ajoittain liiankin tyly tulos tai ulos -kohtelu. Muutaman vuoden takainen iso nippu lupaavia RB-junnuja on muisto vain. Kuka mahtaa olla tällä hetkellä lupaavin RB-junnu näissä alasarjoissa? Mersulla, McLarenilla ja Ferrarillakin näitä junnuja tuntuu tällä hetkellä olevan ihan kivasti.
Väitän tuota Red Bullin kovaa junnupolitiikkaa myytiksi. Mitään yllättäviä vaihdoksia ei ole usein nähty vaan kuljettajat ovat saaneet ajella (kolmivuotisen) sopimuskautensa loppuun ja sen jälkeen heidät on korvattu uusilla junnuilla. Kysehän ei olisi junnuohjelmasta, jos Toro Rosso olisi pysyvä suojatyöpaikka keskinkertaisille suorittajille. Ja kun F1-sarjassa ajaa noin 20 maailman parasta kuljettajaa, niin ei ole helppoa löytää pikkuformuloista kuljettajia, joista olisi suoriutumaan sellaisessa ympäristössä. Formula 2 -sarja on rahasarja ja vaikka sen koko rosteri vaihdettaisiin joka vuosi täysin uuteen, niin pitkälläkään tähtäimellä se tuskin aiheuttaisi merkittävää heittelyä keskimääräisessä tasossa. Tälläkin kaudella sitä paitsi ennakkoon lupaavimmat nimet ovat jo muiden F1-tallien suojeluksessa.

Pikemminkin kutsuisin Red Bullin organisaatiota turvalliseksi. Kun Webber ilmoitti yllättäen lopettavansa uran ja yllätti tallin vähän kuin housut kintuissa, niin ennakkoluulottomasti he vain ilmoittivat, että Toro Rossolla paremmin pärjäävä kuljettaja nostetaan emotalliin, jolla oli kuitenkin neljän mestaruuden putki puolustettavanaan. Ja samaten kun Vettel – tallin historian ainoa maailmanmestari – ilmoitti yhtä yllättäen vaihtavansa maisemaa, niin vieläkään Red Bullilla ei alettu panikoida vaan he nostivat Toro Rossolta toisenkin junnun. Kvyat sai alennuksensa ja totaalisen romahtamisensa jälkeen ajella vielä yhden ns. extrakauden Toro Rossolla kelvottomista suorituksistaan huolimatta. Tosin huhujen mukaan häntä ei pelastanut Red Bullin uskollisuus vaan Gaslyn hölmöilyt Twitterin puolella...

Rosbergin lopetettua Mercedes lähti välittömästi merelle kalaan ja toi sieltä mukanaan Bottasin ja jätti omat junnunsa tuuliajolle. Vuotta myöhemmin Toto Wolff vain totesi, että "ehkä Pascalin olisi aika ottaa vastuu omasta urastaan" ja vilkutti hyvästiksi. :thumbfh:
 
Viimeksi muokattu:

Dzekoo

Well-known member
Liittynyt
13.11.2017
Viestit
973
Kyllä mä luulen et Bottas on ens kaudellaki huipputiimissä,vaikka toi avauskisa olikin melkoinen katastrofi..
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Kauden 2019 osalta tulee olemaan kyllä erityisen mielenkiintoista nähdä mitä Red Bullilla tulee tapahtumaan jos Ricciardo lähtee muualle. Tähän asti RB on todella johdonmukaisesti vetänyt omaa linjaansa jossa kuljettajat nostetaan oman "putken" kautta käyttäen Toro Rossoa väliportaana, mutta nyt koko RB:n organisaation kuskitilanne on minusta heikoin vuosikausiin ja sellaista ihan selkeää ehdokasta Ricciardon korvaajaksi ei ole. Sainz on varmaan ykkösvaihtoehto mutta on alisuorittanut Rellulla aika pahasti, ja jos ei pysy alkuunkaan Hülkenbergin kyydissä niin en tiedä onko silloin huipputallin arvoinen? Kakkosehdokas lienee Gasly, mutta kyllä minusta hänenkin pitää parantaa reilusti Bahrainin loistosuorituksesta huolimatta, että häntä voisi ajatella Red Bullille. Hartley vaikuttaa hätäratkaisulta Toro Rossollekin joten häntä on minusta turha edes ajatella emotalliin. Ja junnuputkessakaan ei ole yhtään sellaista "verstappenia" jonka voisi ohituskaistan kautta nostaa suoraan Red Bullille. Eli vedetäänkö RB:llä edelleenkin omaa linjaa ja nostetaan joka tapauksessa Sainz tai Gasly vaikka molemmat olisi alisuorittaneet, vai joudutaanko siellä ensimmäistä kertaa ihan oikeasti miettimään huippukuljettajan palkkaamista oman ohjelman ulkopuolelta? Kun katsoo Toro Rosson tilannetta viime vuodelta (ja tälläkin kaudella) niin melkein kallistuisin silti siihen että Ricciardon mahdollinen korvaaja on Sainz tai Gasly.

Toki kautta on ajettu vasta kolme kisaa ja sekä Sainzilla että Gaslylla on mahdollisuuksia parantaa otteitaan, potentiaalia lienee kuitenkin kummassakin.
 
Ylös