Saksan MM-ralli 2018

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
vai olisko kuitenkin saksalainen? :D mut joo, osapuilleen näin. Harmi kun video ei näytä sitä kun auto ajaa tielle, kyllähän tie pitäisi olla suljettu niin ettei tuollainen onnistu noin vaan...
Tottakai. :D Metodi on kuitenkin niin ranskalainen että se hämäsi moiseen ajatusvirheeseen :D
 

Seniorikansalainen

Altmeister
Liittynyt
26.11.2017
Viestit
170
Sijainti
Joensuu
...vielä reissussa. Kommentteja tulee, kun ehdin kotiin.

Yksi jo tässä vaiheessa. Voittihan se Lario oman luokkansa, mutta Franceschi oli noin kahdeksan minuuttia edellä kun tasauspyörästö antautui viimeisenä päivänä. Noo, maaliin ajaneille palkinnot jaetaan.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3610
Sijainti
JKL
...vielä reissussa. Kommentteja tulee, kun ehdin kotiin.

Yksi jo tässä vaiheessa. Voittihan se Lario oman luokkansa, mutta Franceschi oli noin kahdeksan minuuttia edellä kun tasauspyörästö antautui viimeisenä päivänä. Noo, maaliin ajaneille palkinnot jaetaan.
Eihän Lario Franceschia(Ei Saksassa ajanut MM-pisteistä) vastaan ajanutkaan vaan Brezzolia ja Cookia... Ja niitä johti koko ajan... Toki ei olisi Franceschille pärjännyt vaikka olisi ajanut miten täysillä...
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3401
Sijainti
Lahti
Jotenkin tänävuonna Saksan ralli ei oikeen kiinnostanut seuraamisen tasolla.

Aikalailla kaikki tarpeellinen on sanottu. Suomalaisittain iso peukku. Jossei vahvaa, niin tasaista suorittamista kaikilta. Latvalaa käy kieltämättä vähän sääliksi, kun nyt vaan ei kävisi "Australioita".
Mitkäkönää ne "Australiat" on?
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5623
Sijainti
Suonionkatu 1 C
https://yle.fi/urheilu/3-10360074

Kytkinakseli siitä varmaan lopulta katkesi. Hydrauliikkapumppu oli sitä ennen pysähtynyt anturivian vuoksi. Niitä antureita tulee meille repullinen kerrallaan, ja sieltä yli puolet heitetään heti roskiin. Silti nyt yksi anturi oli ylikuumentunut.
En nyt väitä olevani juuri tämän anturialan asiantuntija, mutta jos kauppakumppanin toimituksesta n. 50% on epäkuranttia, niin yleensä teollisuudessa (tai ylipäänsä liiketoiminnassa) sellainen johtaa mittavaan reklamaatioprosessiin ja toistuessaan välittömään sopimuksen irtisanomiseen. Taitavat olla perin harvinaisia antureita sitten nämä?
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1552
Sijainti
Porvoo
Saksassa ei taida ralli kiinnostaa juuri lainkaan. Todella vähän yleisöä pätkien varrella ja tuossa lopun seremonioissakaan väkeä ei kyllä pahemmin ollut paikalla.
Tässä nyt kokemuksia reissusta.
Valitettavasti tuo ei edelleenkään paikallista väestöä kiinnostanut. Toki ymmärtäähän sen kun oman maalaista kuskia ei ole kärkikahinoissa mukana että mielenkiinto kärsii silloin. Mutta silti, ei vaan oikein porukka eksy paikoille. Ulkomaalaisia suurimmaksi osaksi.

Torstain yleisöek oli niin surkea esitys että päätettiin katsoa se sporttibaarista Saarbrückenissä jossa majailimme.

EK:t perjantaina 3/5/7 , lauantaina 10/11/12/14

Perjantaina MittelMoselin pätkällä pääsi hyvin kattelee viinitarhojen väliin, vanha paikka joka ei tällä kertaa "toiminut". Stein und Weinissä Neuville/Latvala vasen oikea mutkaan. Kaikennnäköisiä suorituksia, varsinkin Adam cupin kuskeilta. Karsinoita välteltiin mutta päätettiin mennä Wadern-Weisskirchenin yleisö EK:lle. No valitettavasti se oli just sitä suora-mutka-suora-mutka ajelua ja katsella sai kymmenien metrien päästä tiestä. Kaupanpäälliseksi saatiin Virolainen porukkaa höpöttämään taukoamatta soomesta, niin se jotenkin kruunasi koko pätkän.

Lauantaina Freisenin pätkällä oli liian tiukka järkkäri eikä hyväksynyt ollenkaan meidän katselu paikkaa, vaikka tuosta Audimies videosta näkee kuinka sitä porukkaa paikassa oli kuitenkin. No, mentiin sitten "viralliselle" paikalle jossa jengi seisoo ulkokurvissa kielletty katselualue kylttien takana, paikassa johon en ikinä menisi itse. Tosiaan vaihtelevaa järjestelyjen taso. Paikka oli tylsähkö. Keltaisen nauhan takana sai seistä tosiaan melkein yksin, kun kaikki oli näillä kielletyillä paikoilla. Arena Panzerplattelle ja Panzerplattelle menin ensimmäistä ja viimeistä kertaa. Kuten joku tuossa aiemmin kirjoitti, niin aika Kakaristomainen karnevaalimeininki. Plussana se että pääsi aivan tiehen kiinni katsomaan, isona miinuksena älytön kaaos busseilla pois. Busseihin ryysitään kuin yläasteen välitunneilta sisään. Kaikki töniin ja tuuppii ja vänkää sisään. :wall: Ja alueelta autolla lähes tunnin jonotus pois. Ehdittiin kuin ehdittiin kuitenkin vielä Römerstrassen runkihyppyriin jossa ihan näyttäviä suorituksia. Makee paikka. :thumbup:

Kaikenkaikkiaan hyvä reissu, odotin enemmän Suomalaisia paikalle. Lähinnä Serviceparkissa törmättiin muutamaan. Huvitusta aiheutti M-Sportin pilttuun koko porukan ihmettely meidän omatekoiseen Sunisen lippuun. Kirjaimellisesti koko väki kääntyi sitä katsomaan tummennettujen lasien takaa. :confused: No, Sunisen kannustuksesta saatiin muutenkin aina sellaiset ihmetyksen katseet muulta yleisöltä joka paikassa. :D Vissiin liian tuntematon nimi kannustukseen.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
https://yle.fi/urheilu/3-10360074



En nyt väitä olevani juuri tämän anturialan asiantuntija, mutta jos kauppakumppanin toimituksesta n. 50% on epäkuranttia, niin yleensä teollisuudessa (tai ylipäänsä liiketoiminnassa) sellainen johtaa mittavaan reklamaatioprosessiin ja toistuessaan välittömään sopimuksen irtisanomiseen. Taitavat olla perin harvinaisia antureita sitten nämä?
Vähän kyllä ihmetyttää tuo kommentti, että puolet heitetään roskiin. Mitähän mahtoi tarkoittaa?
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Vähän kyllä ihmetyttää tuo kommentti, että puolet heitetään roskiin. Mitähän mahtoi tarkoittaa?
Mielestäni aivan normaalia. Antureilla on mittatarkkuus-toleranssit. Mäkisen paja testaa tarkkuuden todennäköisesti itse ja heittää roskiin sellaiset, mitkä eivät täytä heidän laatuvaatimuksia. Mittatarkkuudella tarkoitan sekä fyysisiä- ja mittausominaisuuksia. Anturin valmistus ja suunnittelu ottaa aikaa ja rahaa, joten halvemmaksi, nopeammaksi ja Mäkisen mielestä luottavammaksi oli ottaa valmis sensori, joista otetaan huonoimmat yksilöt pois.
 
Viimeksi muokattu:

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3610
Sijainti
JKL
Mielestäni aivan normaalia. Antureilla on mittatarkkuus-toleranssit. Mäkisen paja testaa tarkkuuden todennäköisesti itse ja heittää roskiin sellaiset, mitkä eivät täytä heidän laatuvaatimuksia. Mittatarkkuudella tarkoitan sekä fyysisiä- ja mittausominaisuuksia. Anturin valmistus ja suunnittelu ottaa aikaa ja rahaa, joten halvemmaksi, nopeammaksi ja Mäkisen mielestä luottavammaksi oli ottaa valmis sensori, joista otetaan huonoimmat yksilöt pois.
Juuri näin ja vielä sellainen homma että valmistajan oma valmistustoleranssi voi olla väljempi esim. toimintalämpötilan suhteen joten tarkistavat TGR:llä ne kaikki ja sellaiset jotka pelaavat heidän haluamallaan tolenranssialueella laitetaan käyttöön...
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5623
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Mielestäni aivan normaalia. Antureilla on mittatarkkuus-toleranssit. Mäkisen paja testaa tarkkuuden todennäköisesti itse ja heittää roskiin sellaiset, mitkä eivät täytä heidän laatuvaatimuksia.
Kuulostaa silti hieman erikoiselta. Mikäli ostajalla on toimittajan standardeista poikkeavia laatuvaatimuksia (esim. tiettyjen toleranssien osalta), yleensä kustannustehokkaampi tapa olisi hoitaa laadunvalvonta ennalta määriteltyjen standardista poikkeavien speksien mukaisesti toimittajan tiloissa (tuotannon yhteydessä), jossa laadunvalvontakoneisto on jo valmiiksi olemassa.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3610
Sijainti
JKL
Kuulostaa silti hieman erikoiselta. Mikäli ostajalla on toimittajan standardeista poikkeavia laatuvaatimuksia (esim. tiettyjen toleranssien osalta), yleensä kustannustehokkaampi tapa olisi hoitaa laadunvalvonta ennalta määriteltyjen standardista poikkeavien speksien mukaisesti toimittajan tiloissa (tuotannon yhteydessä), jossa laadunvalvontakoneisto on jo valmiiksi olemassa.

Vähän riippuu... Jos kyseessä on ns. sarjatuotanto anturi joita valmistetaan tuhansia vuodessa niin on ehkä kustannustehokkaampaa ostaa niitä hinnalla € 100kpl josta hylkyyn menee 50 kuin alkaa teettämään erikoisantureita hintaan €x100 joiden toiminta ei välttämättä eroa mitenkään niistä 50 halvemmasta anturista. Tämä siis ihan mutuilua aiheesta kun en tiedä anturin mallista tai valmistustavasta tarkemmin. Arvelen että kyseessä on ihan tällainen std-mallin anturi koska jos kyseessä olisi juuri erikoismallin anturi niin tuo hylky prosentti ei olisi kovin hyvää mainosta...
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5623
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Vähän riippuu... Jos kyseessä on ns. sarjatuotanto anturi joita valmistetaan tuhansia vuodessa niin on ehkä kustannustehokkaampaa ostaa niitä hinnalla € 100kpl josta hylkyyn menee 50 kuin alkaa teettämään erikoisantureita hintaan €x100 joiden toiminta ei välttämättä eroa mitenkään niistä 50 halvemmasta anturista. Tämä siis ihan mutuilua aiheesta kun en tiedä anturin mallista tai valmistustavasta tarkemmin.
Ei kai siinä valmistustavassa tarvitsisi eroa ollakaan, ainoastaan laadunvalvonnassa. Jos "normimarkkinoille" päästetään tuotteet joiden arvo X on 10-20, niin Puuppolaan toimitettavien erien kohdalla hyväksytty arvo onkin 10-15. Harvoin teollisuudessa ostaja minkään valmistajan laadunvalvontaa itselleen "ulkoistaa". No joo, oli miten oli, ehkä se nyt riittää antureista :D
 

Seniorikansalainen

Altmeister
Liittynyt
26.11.2017
Viestit
170
Sijainti
Joensuu
Kotimaassa taas.

Aloitimme ralliretken torstaina St Wendelin pätkältä. Hyvä pätkä, jossa tuli aikamoisia eroja. Parkkialueen takana oli pieni rinne, josta näki ainakin puolet pätkästä. Latvala osui ensin paaliin ja sitten sadan metrin jälkeen toiseen ja pyörähti. Kalle ajoi hienosti. Saksalaiset vielä vähän naureskelivat teinilupaukselle.

Perjantaina aloitettiin kakkospätkältä. Kartalta katsottiin, että pätkän lähelle pääsee pikkutietä pitkin. Sinne ja auto parkkiin pellolle sadan metrin päähän pätkästä. Meitä oli noin 15 katsojaa, ihan hyvä paikka. Sitten jatkettiin Waden-Weiskirchenin pätkälle tuttuun paikkaan. Paljon porukkaa mutta hyvin näki. Muutama leveä linja. Vielä ehdittiin hyvin Mittelmoselille. Taas paljon porukkaa, mutta kaikille riitti paikka. Autot näki melkein minuutin ajan.

Lauantaina otettiin vähän iisimmin. Mentiin paikallisen konditorian kautta (juustokakkua ja hyvää kahvia) Freisenin pätkälle. Moottoritien alitus, jossa pääsi viiden metrin päähän pätkästä. Katsojia reilu kymmenen, hyviä liukuja. Sitten yritys Römerstrasselle ihan omaan paikkaan. Ystävällinen järkkäri ajoi pois. Jatkettiin pikkupolkua toiseen paikkaan, josta ei ajettu pois. Mielenkiintoinen vinkkeli gasthausin edessä, jossa muutama kävi tekemässä lenkin parkkipaikalla.

Sunnuntaina aikaisin liikkeelle Grafschaftin maalipäähän. Mainio katselupaikka, josta näki autot kaksi kertaa ja pitkän ajan. Nähtiin Latvalan keskeytys ja hyviä yksilösuorituksia, myös huonoja. Sitten Powerstagelle puolen välin vinkkeliin. Taas ihan ok paikka. Ogier ja Tänak ihan eri atakilla kuin muut.

Topit ja flopit

Top 5
1. Kalle. Uskomattoman huikea suoritus, johon ainakaan kukaan paikallisista ei uskonut. Lauantaina ei enää teinilupaukselle naureskeltu.

2. Tänak. Halitsi kisaa taas miten tahtoi. Miehen asennetta kuvaa se, että hän oli aidosti pettynyt kun jäi Powerstagella 0,1 sek pohjista.

3. Latvala. Tasaisen hyvää suorittamista, ekaa pätkää lukuunottamatta. Eikä lennellyt kypärä edes keskeytyksen hetkellä.

4. Lappi. Tuli mukaan kärkikolmikoon vähän varkain, mutta hyvä suoritus silti.

5. Huttunen. Selvästi nopein Huyndaikuski WRC2:ssa. Tekniikkamurheiden jälkeen taas samassa vauhdissa.

Flop 5
1. Rallilehti, kartat ja opastus. Oliko otettu oppia Jyskälästä, vai miksi taso oli niin paljon huonompi kuin viime vuonna. Epäselvä kartta ja surkean pienet opasteet parkkipaikoille ja pätkille. Rallilehti komean näköinen, mutta pelkkää tuubaa.

2. Mikkelsen. Epätasaista ja epävarman näköistä ajamista.

3. Ogier. Turhaa vinkumista koko kisan ajan. Ei varmaan Malkku tykkää niistä "menisin mielelläni Toyotalle" -puheista. Toivottavasti ei mene!

4. Paikalliset kuskit. Ei vaan Saksasta löydy edes WRC2 luokkaan nopeita kuskeja.

5. Tämä on nyt aika henkilökohtainen juttu, mutta vuokraamon C Maxissa oli ihan luokattoman epälooginen ja vaikeakäyttöinen navi. Näin pitkälle on vajottu paperikarttojen ajoista, että tällaisesta pitää valittaa.

Kaverin kanssa todettiin kuitenkin, että ensi vuonna taas jos ollaan hengissä vielä.
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16065
Sijainti
Tampereen lenkki
Joidenkin huhujen mukaan Saksa putoaisi ensi vuoden MM-kalenterista Japanin tieltä, mutta voi olla myös Korsika joka tippuu
 
Ylös