Kuljettajat eivät käsittele teknistä dataa eivätkä oikeastaan edes osaa lukea sitä. Korkeintaan sen verran, että näkevät käyrästä, että tuossa mutkassa oltiin tallikaveria hitaampia. Insinööri sitten kertoo, että jarruta myöhemmin tai vaihda vaihteita eri tavalla. Varsinkin moottorin kohdalla kuljettaja voi korkeintaan sanoa, että kun painaa kaasua, niin auto tekee "näin", kun se toinen auto teki "noin"; vaan insinöörit luultavasti tietävät ajettavuuden ongelmat jo vanhastaan.
Täällä spekuloitiin aiemmin silläkin, että Toro Rosso olisi palkannut Hartleyn osin hyötyäkseen hänen kestävyysajotaustastaan, mutta Hartleyn oma vastaus kuului, että hän vain ajaa ja insinöörit tekevät loput.
Eihän Alonsokaan tajunnut ajaneensa GP2-autoa, jossa oli F1-moottori, vaan luuli ajavansa F1-autoa, jossa on GP2-moottori...
Voisin arvata, että eri kuljettajien tekninen osaaminen ja tietotaito eroavat toisistaan merkittävästi. Sitä en osaa tietenkään varmuudella sanoa ketkä tietävät kaluston tekniikasta enemmän, ketkä vähemmän, tai sitä kuka osaa antaa tehokkaimmin palautetta teknisellehenkilöstölle. Mutta väitän että yksilöllisiä eroja on paljonkin.
Siitä olen kyllä vakuuttunut, että maailman parhaiden kilpakuljettajien joukosta, kaikki lajit huomioiden, löytyy erittäin hyvin tekniikanyksityiskohtia ymmärtäviä kuljettajia. Pitäisin jopa erikoisena mikäli ketään kuljettajaa ei kiinnostaisi kaluston tekninen toteutus siinämäärin, ettei osaisi antaa merkittävästi hyödyllistä teknistä palautetta autolla ajostaan.
Ajatellaan vaikka lineaarista tai epälineaarista ohjausta. Molemmilla päästäneen samaa kierrosaikaan, mutta tietylle kuljettajalle soveltuu näistä vaihtoehdoista paremmin vain toinen? Jos tekninen tallin henkilöstö ei etukäteen tunne kuljettajan vaatimusta haluamansa ohjaus logiikan osalta, niin voistaisiin väittää että tältä osin kuljettaja tietäiis paremmin miten kalusto pitää optimoida?
Aiheeseen palatekseni, itse sain jo heti alusta asti Hartleystä sellaisen kuvan, että hänen tapansa kommunikoida tallinteknisen henkilöstön kanssa on erittäin tehokasta ja informaatiivista. Sarjan ja sitä mukaan kaluston eroavuudet toki saattavat vaikeuttaa hänen teknistä osaamistaan, mutta ainakin vaikutti teknisesti orjentoituneelta persoonalta.
Kubikakaan tuskin on ihan heikko teknisen palautteen puolella?