AnttiL
Reittinörtti
Ja Lappi veti pihalle Laukaan pätkällä
Hyvin lähti jahti käyntiin, sillä Kalle oli noin 1.3 sekuntia/km nopeampi kuin Greensmith. Tuollainen ero jokaisella pätkällä riittäisi helposti kolmanteen sijaan. Ero eilisen jälkeen oli siis sekunti per kilometri.Ennen ongelmia Greensmith oli jäänyt Kallelle keskimäärin 0,8s/km. Ei pitäisi olla mikään ongelma ajaa kiinni, varsinkin kun on juttujen mukaan ollut reilusti varaa kiristää. Toki Argentiinan toisinto on ihan mahdollinen.
Mietin samaa, mutta Ogier taisi olla maalissa ennen kuin Evans starttasi.Suninen päästi Ogierin eteen ottamalla 20sek at:ta... Ei sinänsä yllätä ja kuuluu luonteeseen... Sen sijaan enemmän mua ihmetyttää se miten Evans osasi Äänekosken pätkällä hidastaa juuri sopivasti sen verran että Ogier pääsi lähtöjärjestyksessä edelle mutta Lappi jäi 0,8sek taakse... Joku salaliittoihin perehtynyt voisi olla sitä mieltä että jollain keinolla Evansille toimitettiin kesken pätkän se aika mihin pitää osua mutta koska tuollaisen tiedon toimittaminen autoon on sääntöjen mukaan kiellettyä niin syy täytyy olla vaan tuurissa...
Ogierin aika Äänekoskella oli 3:32 ja Evans starttasi kuusi minuuttia Ogieria myöhemmin, joten tavoiteaika oli pari minuuttia ennen Evansin starttia selvillä. Lapin eteen pääseminen lienee sitten vain sattumaa. Tuossa kohtaahan Lappi oli vasta kolmanneksi paras Toyota, joten merkkimestaruuspisteiden kannalta sillä ei olisi ollut hirveästi väliä, jos Evans olisi jäänyt hänen taakseen.Suninen päästi Ogierin eteen ottamalla 20sek at:ta... Ei sinänsä yllätä ja kuuluu luonteeseen... Sen sijaan enemmän mua ihmetyttää se miten Evans osasi Äänekosken pätkällä hidastaa juuri sopivasti sen verran että Ogier pääsi lähtöjärjestyksessä edelle mutta Lappi jäi 0,8sek taakse... Joku salaliittoihin perehtynyt voisi olla sitä mieltä että jollain keinolla Evansille toimitettiin kesken pätkän se aika mihin pitää osua mutta koska tuollaisen tiedon toimittaminen autoon on sääntöjen mukaan kiellettyä niin syy täytyy olla vaan tuurissa...
Ei sillä pisteisiin olekaan vaikutusta mutta lähtöjärjestystä tuolla tempulla haluttiin korjata... Eli päästää Ogier paremmalle paikalle puhtaammalle tielle lauantaina. Se onnistui juuri siksi täydellisesti kun Evans porrasti vain Ogierin mutta ei Lappia...Tuossa kohtaahan Lappi oli vasta kolmanneksi paras Toyota, joten merkkimestaruuspisteiden kannalta sillä ei olisi ollut hirveästi väliä, jos Evans olisi jäänyt hänen taakseen.
Tarkoituksenani oli sanoa, että Fordia tuskin kiinnosti lähteekö Evans neljäntenä vai viidentenä lauantaina. Kuten itse sanoit pääasia oli Ogierin päästäminen Evansin edelle ja Lapin kanssa sittten sattui käymään munkki. Fordit ja Toyotat olivat jo perjantaina niin eri liigassa, että Lapin ja Evansin paikoilla ei ollut väliä Ogieria ajatellen.Ei sillä pisteisiin olekaan vaikutusta mutta lähtöjärjestystä tuolla tempulla haluttiin korjata... Eli päästää Ogier paremmalle paikalle puhtaammalle tielle lauantaina. Se onnistui juuri siksi täydellisesti kun Evans porrasti vain Ogierin mutta ei Lappia...
Mitähän olisi tapahtunut jos Suninen olisi kieltäytynyt tallimääräyksistä ja todennut että hänen ajatuksensa on ajaa kilpaa eikä toimia Ogierin aisankannattajana.Suninen päästi Ogierin eteen ottamalla 20sek at:ta... Ei sinänsä yllätä ja kuuluu luonteeseen... Sen sijaan enemmän mua ihmetyttää se miten Evans osasi Äänekosken pätkällä hidastaa juuri sopivasti sen verran että Ogier pääsi lähtöjärjestyksessä edelle mutta Lappi jäi 0,8sek taakse... Joku salaliittoihin perehtynyt voisi olla sitä mieltä että jollain keinolla Evansille toimitettiin kesken pätkän se aika mihin pitää osua mutta koska tuollaisen tiedon toimittaminen autoon on sääntöjen mukaan kiellettyä niin syy täytyy olla vaan tuurissa...
Mikäs siinä, jos rooli aisankannattajana riittää tuomaan tyydytystä. Hittoakos siinä sitten riskeeraamaan sukka syylärissä kun voi ajella jonopyörää keskitiellä ja varmistella niitä tallipisteitä. Samoin Ogier voi jatkossakin luottaa siihen, että hänet järjestellään vilunkipelillä tuloksissa mahdollisimman korkealle.Olisi kyllä ihan helvetin järkevää alkaa riskeeraamaan tulevaisuuttaan lajissa pokkuroimalla tässä vaiheessa tallia vastaan Latvala joutui muuten päästämään Hirvosen edelleen Australiassa 2011 ihan samalla tavalla, joten ei ole edes mikään uusi tai erityisen ranskalainen juttu.
Tanakita kyllä huima veto läpi koko rallin. Hattua pitää kaverille nostaa. Latvalalta myös ihan jees suoritus tähän paikkaan kun ei oikeastaan voinut reitin varrella ottaa mitään riskejä. Tulos tai Ulos tilanteessa malttoi hermonsa ja otti ihan jees tuloksen. Mads ilmeisesti saanut sitruunan hierottua alustaltaan toimivaksi Meeken arpomisen jäljiltä. On varmaan syytä olla aliarvioimatta iskukykyä RAC:ssa ja Australiassa. Neuville ja oikeastaan koko Hundain tiimi oli aikalailla hukassa koko rallin ajan. Siellä vois olla Sunisen osaamiselle tarvetta ensi vuodeksi kun Fordilla joutuu tyytymään sekundantin rooliin.Tänakilta kyllä suvereeni ja vaivattoman oloinen ajo, vaikka perjantaina näennäisesti ero Madsiin oli todella pieni. Östbergiltä kanssa erittäin komea suoritus, Ruotsi 2011 ohella varmasti uran ylivoimaisesti vakuuttavin suoritus. Paddon jäi myös posin puolelle, Fordien päänahka oli hyvä suoritus. Mitä Fordeihin tulee niin pettymys oli suoritustaso tällä kertaa. Ogier ei edes paremmalla lähtöpaikalla pystynyt juurikaan muita Fordeja parempaan suorittamiseen.
Formula 1:ssa jokunen vuosi sitten Maranellon Orhille annettin tuntuva sakko, kun Massa määrättiin päästämään Schumacher ohitseen. Muutoinkin tallimääräyksiin ainakin yritetiin puuttua kovalla kädellä. Rallin puolella homma ei ole ollut aivan niin törkeää mutta on näitä sielläkin nähty ihan riittävästi. Yleensä vain suomalaisille on langennut tämä aisankannattajan rooli niinkuin nyt Suniselle. Muistuu mieleen ainakin 1995 Ruotsin ralli missä Tommi joutui antamaan tietä Kenneth Eriksonille jotta saatiin ruotsalainen voittaja. Siinä vaiheessa kautta ei vielä ollut edes kyse MM-taistelusta. Alen joutui jossain San Remon rallissa (?) päästämään jokun italiaano-kuskin ohitseen ja teki sen tyylillä - parkkeerasi autonsa TV-kameroiden eteen ja vartoili jotta ko. italiaano pääsi pätkällä ohi.Onko jossain muka oikeasti joku joka yllättyi tuosta Fordin tempusta??? Se oli niin päivän selvää ja oli jo tiedossa ennen rallia että sen tekeminen oli vain ajan kysymys... Sunisella ei ollut vaihtoehtoja... Jos haluaa ajaa WRC:llä niin tottele. Tai et tottele ja et aja enää ikinä... Ehkä jonain kauniina päivänä jossain tulevaisuudessa suninen voi olla siinä tilanteessa että hänen edestään käsketään junnuja sivuun... Mutta sen aika ei ole vielä... Ja sitä paitsi kaikki asiantuntevat tietää mitä hän tänään teki ja osaa katsoa tuloksen taakse...