Valtteri Bottas - Voittava Suomen Ikioma 'Lill-Lövis' vai Mestaruudeton Siipimies?

kasper

Well-known member
Liittynyt
16.2.2007
Viestit
493
Bottasin ja Latvalan välillä on yhtäläisyyksiä. Molemmat ovat lahjakkaita kuskeja, jotka mokaavat paineen alla. Etenkin, kun on mahdollisuus tuloksen tekemiseen. Onko Valellakin häiriötekijöitä radan ulkopuolella, tässä tapauksessa vaimo Emilia.
Lopeta nyt. Emiliasta saa vaikutelman että on ihana ja empaattinen ihminen.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9433
Sijainti
Helsinki
Lopeta nyt. Emiliasta saa vaikutelman että on ihana ja empaattinen ihminen.
Poistin viestin, jotta vältytään kinastelulta. Heitin ilmoille teorian, jonka mukaan Bottasilla ja Latvalalla on yhteisiä kuskin piirteitä. Molemmat ovat hyviä kuskeja, mutta sortuvat paineiden alla epäonnistumisiin. Bottas ei epäonnistumisen pelossa, ehkä uskalla riskeerata, vaikka tänään häntä siihen suostuteltiin. Ottaen huomioon kelin, olisi ollut MM-pisteiden takia järkevämpää ottaa pisteet.
 

kasper

Well-known member
Liittynyt
16.2.2007
Viestit
493
Mielestäni Bottas ajoi kuitenkin ihan hyvin keskeytykseensä asti. Vältti virheet ja Hamiltonia vastaan harva pärjäisi sateella.
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
3375
Mielestäni Bottas ajoi kuitenkin ihan hyvin keskeytykseensä asti. Vältti virheet ja Hamiltonia vastaan harva pärjäisi sateella.
Ennen keskeytystä oli Hamiltonin edellä, ja käytännössä Hamilton teki saman virheen johon sitten Bottaksen kilpailu päättyi.

Kyllähän Bottaksen pitäisi voittaa vielä 2-3 kisaa tällä kaudella, jos Mersun tasoisessa tiimissä haluaa näyttöjen perusteella jatkaa eikä wingmanina. On aivan eri asia voittaa 50+% ykköskuskin määrästä kuin 25-%.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1968
Sijainti
Vyborg
Voisiko olla se että tiimi on täysin Hamiltonin takana ja Bottas ei saa samanlaista tukea kuten Rosberg sai talliltansa tukea?
Ainakin osa syy voi olla.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Voisiko olla se että tiimi on täysin Hamiltonin takana ja Bottas ei saa samanlaista tukea kuten Rosberg sai talliltansa tukea?
Ainakin osa syy voi olla.
Bottas kämmäs ihan itse. Ei tätä sen enempää tarvi spekuloida. Helppoja pisteitä oli otettavissa. Huonoa tuuria myöskin, vaikkakin itse sanoi vetäneensä liian rajoilla yrittäessään ohitusta.. joka toisaalla kuulostaa typerältä mestaruustaistelua ajatellen. Joka taas kuulostaa, että oli liikaa suorituspaineita.

Nelossijakin olisi ollut ISO voitto Hamiltonia vastaan. Bottas alkaa olla niceman. Miettis omaa uraansa eikä Mersua.
 
Viimeksi muokattu:

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5595
Neljäs sija olisi ollut samaa hidasta kuolemaa kuin aina Hamiltonin takana kakkosena maaliin ajaminenkin. Bottasin olisi ehdottomasti pitänyt nousta kakkoseksi saadakseen piste-eroa kavennettua ihan tosissaan. Tallipaikan voi pelastaa enää rehellinen voitto Unkarissa ja radan luonteen huomioiden se ei ole mahdotonta, mikäli saa laitettua autonsa paalulle. Mercedesin häpäisystä kotikentällä ei onneksi tarvitse ottaa paineita, koska Hamilton oli aivan yhtä kujalla. Ehkä siinä oli pientä onneakin mukana, ettei Hamilton myös päätynyt ratavalliin.
 
Viimeksi muokattu:

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
840
Toinen sija olisi pitänyt pystyä ottamaan, mutta ei vaan pystynyt venymään haastavissa olosuhteissa. Jotain ihmeellistä Mersun setupissa oli, kun molemmat oli niin hitaita normisuoritukseen verrattuna?

Käytännössä mestaruustaisto oli siinä, joskaan koskaan ei saa luovuttaa. Tallipaikkaan, en usko kovinkaan paljon vaikuttavan. Edelleenkään siellä ei ole "vapaana" yhtään parempaa kuskia. Bottaksen vaihtaminen Oconiin olisi aika riskisiirto, eikä mitään takeita, että pääsisi edes lähelle Vatterin tasoa (Gasly II). Tosin kuka tietää, mutta olisko Toto valmis ottamaan sellaisen riskin, tuskinpa. Näyttäisi jopa aika typerältä jos vaikka RedBull sitten värväisi Valtterin. Heilläkään kun ei tunnu oleva kovinkaan paljon omasta kuskiakatemiasta valmiita kuskeja.

Eiköhän siellä ole palkkaneuvottelut meneillään ja siihen tuo kisa kyllä voi vaikuttaa paljonkin?
 
Viimeksi muokattu:

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4349
Toinen sija olisi pitänyt pystyä ottamaan, mutta ei vaan pystynyt venymään haastavissa olosuhteissa. Jotain ihmeellistä Mersun setupissa oli, kun molemmat oli niin hitaita normisuoritukseen verrattuna?
Uudet ponttoonit ja jäähdytysjärjestelmä...
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1367
Toinen sija olisi pitänyt pystyä ottamaan, mutta ei vaan pystynyt venymään haastavissa olosuhteissa. Jotain ihmeellistä Mersun setupissa oli, kun molemmat oli niin hitaita normisuoritukseen verrattuna?

Käytännössä mestaruustaisto oli siinä, joskaan koskaan ei saa luovuttaa. Tallipaikkaan, en usko kovinkaan paljon vaikuttavan. Edelleenkään siellä ei ole "vapaana" yhtään parempaa kuskia. Bottaksen vaihtaminen Oconiin olisi aika riskisiirto, eikä mitään takeita, että pääsisi edes lähelle Vatterin tasoa (Gasly II). Tosin kuka tietää, mutta olisko Toto valmis ottamaan sellaisen riskin, tuskinpa. Näyttäisi jopa aika typerältä jos vaikka RedBull sitten värväisi Valtterin. Heilläkään kun ei tunnu oleva kovinkaan paljon omasta kuskiakatemiasta valmiita kuskeja.

Eiköhän siellä ole palkkaneuvottelut meneillään ja siihen tuo kisa kyllä voi vaikuttaa paljonkin?
Polttoaineen kulutus on säännelty tiukasti. Voisiko olla niin, että Mercedekset olivat käyttäneet muita enemmän polttoainetta ja joutuivat ajamaan "laihemmalla" kisan loppuvaiheessa? Yleisestikin olisi mukava saada dataa autojen polttoaineenkulutuksesta kilpailujen aikana, kun säästäminen on nykysääntökirjan johdosta oleellinen elementti.

Bottaksen suoritus oli huono, mutta olen samaa mieltä tallipaikan osalta.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4349
Polttoaineen kulutus on säännelty tiukasti. Voisiko olla niin, että Mercedekset olivat käyttäneet muita enemmän polttoainetta ja joutuivat ajamaan "laihemmalla" kisan loppuvaiheessa? Yleisestikin olisi mukava saada dataa autojen polttoaineenkulutuksesta kilpailujen aikana, kun säästäminen on nykysääntökirjan johdosta oleellinen elementti.

Bottaksen suoritus oli huono, mutta olen samaa mieltä tallipaikan osalta.
Ei formuloissa ole säästelty poltto-ainetta enää kahden viimeisimmän kauden aikana, hyötysuhteet on sillä tasolla ettei tähän enää ole tarvetta.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Ei formuloissa ole säästelty poltto-ainetta enää kahden viimeisimmän kauden aikana, hyötysuhteet on sillä tasolla ettei tähän enää ole tarvetta.
Ja höpsis pöpsis. Koko ajan joutuvat säästämään polttoainetta kisassa ja coastaamaan.

Lopussa taisto meni tiukaksi. Hollantilainen oli kymmenen kierrosta ennen maalia viiden sekunnin päässä Bottaksesta, mutta viime hetkillä ero kutistui jo alle sekuntiin. Maalissa se oli sekunti.

– Jouduin lopussa hieman ongelmiin, kun polttoaine oli loppua. Siksi Max pääsi niin lähelle, Bottas selvitti kärkikolmikon haastattelussa.

Bottas tarkensi bensansäästötalkoita C Morelle myöhemmin.

– Lopussa jouduin säästämään todella paljon bensaa. Hyvä, että pääsin edes maaliviivan yli. Mielestäni tankkiin jäi 0,00 litraa loppujen lopuksi, niin aika tiukoilla oltiin, Bottas kuvaili höyryillä ajamista.
Kanada 2018
 
Viimeksi muokattu:

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4600
Sijainti
Kokkola
Ocon olisi taitava kaveri, jonka suoritus Mersun ratissa olisi mielenkiintoista päästä näkemään, mutta olisi kyllä riskialtis valinta. On nähty ennenkin, ettei kaveri ota taka-askelia taistoissa tiimikaveria vastaan, joten tuskin mersullakaan halutaan vuoden 2016 deja vu:ta? Lisäksi osaa kyllä töpeksiä todella pahasti vaikkei olisi edes tiimikaveri kyseessä, kuten vaikkapa taannoin Brasiliassa, missä pilasi Verstappenin kisan. Bottas ainakin on parempi tiimipelaaja, eikä se mestaruustaisto ole vieläkään ohi. Nyt tarvisi sitä alkukauden röyhkeyttä vähän takaisin.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8777
Sijainti
Vantaa
Eihän Bottas ollut juurikaan hitaampi kuin Lewis, mikä oli tässä kisassa ehkä tärkeintä. Hamiltonia kun pidetään sadekelin kunkkunakin.

Alussa toki jäi joitain sekunteja. Kierroksella 17 ero oli noin 5s ja kierroksella 25 8,5s. Eroon vaikutti myös se, että Bottas joutu ajamaan rajua puolustustaistelua Verstappenia vastaan. Sen jälkeen Hamilton ei kyllä hyökkäillyt Bottasta vastaan vaikka ajoivat peräkkäinkin.

Eli ilman kolaria ei suoritus olisi ollut häpeällinen.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1367
Eihän Bottas ollut juurikaan hitaampi kuin Lewis, mikä oli tässä kisassa ehkä tärkeintä. Hamiltonia kun pidetään sadekelin kunkkunakin.

Alussa toki jäi joitain sekunteja. Kierroksella 17 ero oli noin 5s ja kierroksella 25 8,5s. Eroon vaikutti myös se, että Bottas joutu ajamaan rajua puolustustaistelua Verstappenia vastaan. Sen jälkeen Hamilton ei kyllä hyökkäillyt Bottasta vastaan vaikka ajoivat peräkkäinkin.

Eli ilman kolaria ei suoritus olisi ollut häpeällinen.
Oli siis selvästi hitaampi kuin Hamilton eikä kyennyt antamaan minkäälaista uhkaa. Ilman kolaria Bottaksen suoritus olisi ollut tasaisen harmaa seiska puolikas. Mielipidekysymyksiä, mutta ilman kriittisyyttä jää jäljelle vain selittelyä.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9299
Hockenheimin kisa oli kolme kierrosta normaalia lyhyempi ja turva-autojaksoja oli sen verran paljon, joten ei luulisi polttoaineen kulutuksen olevan ongelma.
 
Ylös