Mieletön kisa! Ja ylipäätään mahtava tilanne koko wrc-sarjassa.
Kataloniassa nähtiin kahden maailmanmestarin paluu, mutta valitettavasti Solbergin paluuta ei noteerattu mediassa juuri mitenkään. Omituista toimintaa WRC:ltä, kun VW:n autoja ja Solbergia ei taidettu näyttää kertaakaan all livessä, vaikka tätäkin ihan mielenkiinnolla odotettiin. Solberg ajoi kyllä hienon kisan ihan kylmiltään ja WRC2:ssa taso on yhtä kova kuin pääluokankin puolella.
Loeb ajoi kyllä uskomattoman kisan. Olemuksesta näkyi joka pätkän startissa rentous ja rauhallisuus, että hän tietää tarkkaan kuinka tämä homma tehdään. Jos jollain pätkällä tuli takkiin, hän heti maalissa tiesi mistä ne sekunnit tulivat ja luotti siihen, että seuraavalla pätkällä homma taas hoidetaan kotiin. Hieno katsella tuollaista tyyneyttä ja varmuutta. Ei pientäkään hermoilua tai epäröintiä. Olisi kyllä mahtava kausi 2019, jos Loeb olisi mukana. 4 tasavahvaa mestariehdokasta ja monta haastajaa. Vaikka tallipaikat on melkein jaettu, niin Loeb on sen tason kaveri, että se yksi auto kaivetaan hänelle kyllä Citikalta aivan varmasti, jos hän päättää lähteä mukaan. Ja hyvin näytti Ogier ja Loeb tulevan nykyään toimeen keskenään. Maalikorokkeella heitettiin läppää kansallislaulunkin aikana.
MM-taistelussa Ogier näyttää jälleen vetävän pidemmän korren. Luulen, että Neuvillella ei pää kestä Australiassa, kun reilu MM-johto on sulanut ja nyt on jo pienessä takaa-ajoasemassa. Ogier taitaa viedä kokemuksen turvin mestaruuden kotiin, lähtöpaikasta huolimatta.
Latvala löysi taas kadoksissa olleen vauhtinsa, mutta lopputulos oli valitettavasti ihan odotettavissa. Meinasin jo ennen viimeisiä pätkiä laittaa tänne kommenttia, että kohta muuten All livessä putkahtaa ruutuun kuva Latvalan kyydistä, jossa Toyota on tien sivussa etupyörä lintassa, mutta en ehtinyt. Etupyörä taas osui, tosin vain rengasrikon verran ja matka sentään jatkui. Kaikesta huolimatta JML:llä on Jyskälästä lähtien ollut ihan hyvää suorittamista kokonaisuutena.
Evans on samanlainen kuin Sordo. Kun tallipaikat on vaarassa, kumpikin pystyy puristamaan oikealla hetkellä hyvän tuloksen. Sitten kun sopimukset on kirjoiteltu, ajellaan taas vaisummin.
Mikkelsen on kyllä ihan varjo siitä, mitä hän parhaimmillaan oli Volkkarilla. Sääli, että hänellä on sopimus ensi kaudestakin Hyundain kanssa. Tuon paikan voisi kyllä antaa jollekin nopeammallekin kuljettajalle.
Ja vielä loppuun kehuja WRC:n nykytilasta:
-Kaikki 4 tallia ovat onnistuneet voittamaan tällä kaudella
-Melkein jokainen WRC-kuski on urallaan voittanut MM-rallin, eli rikkaita turistikuskeja on todella vähän. Ainoat ei-voittajat ovat Suninen, Breen ja Al-Qassimi.
-Viimeiseen kisaan lähdettäessä 3 eri kuskilla, kolmesta eri tallista on vielä mahdollisuus maailmanmestaruuteen.
-WRC2-luokka on myös todella tasaväkinen ja mielenkiintoinen.
Ja ensi kausi näyttää vielä paremmalta, varsinkin jos Loeb olisi mukana. Ja lähitulevaisuudessa Rovis WRC-autossa?, Proton R5, Skoda WRC?, Toyota R5?.........