Olipahan tosiaan aikamoinen kisa. Klassikko-sana ei ole lainkaan liioittelua. Ja sitten kun se on vielä Loeb, velhojen velho ja mestareiden mestari, joka tällaisen trillerin voittaa, niin vähemmästäkin siinä meinaa sanat loppua. Siis kyllähän tällaisia asioita rallipornografisissa päiväunissa tapahtuu, mutta kai se on vähitellen uskottava, että tapahtui oikeastikin. Äkkiseltään tuntuu, että tämä Loebin yksittäinen voitto naulasi hänet seinälle kaikkien aikojen suurimpana kokolailla yhtä vahvasti, kuin ne yhdeksän mestaruuttakin. Kyllähän tällaisella suorituksella syystäkin saa messiaan aseman ei ainoastaan Citroenilla, vaan myös koko lajiväen keskuudessa. Mutta olihan se... en olisi ikinä vielä eilisiltanakaan voinut uskoa, että Maestro todella vie koko potin kotiin. Katsoin tuossa kertaalleen nuo Loebin kaksi pohja-aikavetoa tältä aamulta, ja ovathan ne sellaista ralliproosaa, että ne tulisi välittömästi sisällyttää jokaisen peruskoulun opetussuunnitelmaan. Mutta se Loebistä. Long live the king.
Neuvillestä en ole koskaan sen erityisemmin perustanut, enkä tee sitä vieläkään. Kamalaa itkemistä heti kun kaikki ei mene putkeen. Ja vika on aina jossain muualla/muussa. Nytkin rengasrikko oli vähintäänkin epäsuorasti Evansin syytä :thumbdown
Ogier sen sijaan oli juuri niin Ogier, kuin olla saattaa. Kolme päivää kylmän viileää suorittamista ja mestari nousi takaisin MM-kärkeen. On se vaan sellainen seppä, että vaikea on kenenkään pitkässä sarjassa olla parempi.
Tänak vienee Australian näytöstyyliin, mutta se tuskin liiemmin lohduttaa. MM-sarjaa ei aina voita sen nopein kuljettaja. Tämä vuosi on siitä malliesimerkki.
Latvala... noh, mitä voi sanoa. Jari-Matti on loistava kuljettaja, parhaana päivänään kenties maailman nopein, mutta mestaruuksiin (ja tällä hetkellä jopa yksittäisiin osakilpailuvoittoihinkin) vaaditaan niin monta muutakin elementtiä, että vaikeaksi menee. Vaikka se onkin rumasti sanottu, niin tämä päivä oli oikeastaan kuin lyhytelokuva Latvalan koko urasta - jossa molemmat Sebastienit tekivät vielä erittäin laadukkaat cameo-roolit.
Lappi näyttää olevan totaalisen kyllästynyt Yarikseen ja varmaan koko Toyotan tiimiin. Kaikesta näkee että nykyisessä työympäristössä ei ole hyvä olla. Vastenmielistä kitinää pätkästä toiseen. "Man up", tekisi mieli sanoa. Kädet ristiin, että Pierre Budar kykenee luomaan EP:lle hedelmällisemmän ilmapiiriin.
Suninen... noh, ehkä Australiassa sitten.
Rovanperän suoritus jäi valitettavasti kaikkien muiden tapahtumien jalkoihin, mutta olihan se taas härski, todellinen tulevaisuuden mestarin työnäyte. Kopeckyn kyykyttäminen assulla, mutta siinä samalla tasaisen varma suorittaminen, on sellainen temppu, johon ei ihan jokainen ukko pysty. Suomalaiset rallifanit voivat suunnata 2020-luvulle jokseenkin levollisin mielin.
Huttunen veti muutaman todella kovan pätkäajan, mutta eihän tuolla Hyundailla saa minkäälaista tulosta realisoitua. Mutta potentiaalia kukaan on tuskin ihan lähiaikoina kyseenalaistamassa.
All Livestä on sanottava, että en osaa päättää, että onko se kaikkien aikojen paras keksintö, vai suorastaan saatanallinen vitsaus. Olen katsonut (tai "yrittänyt katsoa" lienee huomattavasti oikeampi ilmaisu) All Liveä tämän viikonlopun aikana jalkapallokentän laidalla, kaupassa, koulun liikuntasalin pukuhuoneessa, rakennustyömaalla ja auton ratissa (jälkimmäisessä oli toki tieliikennelakia noudattaen ainoastaan audio päällä) - mahtavaa, että rallia pystyy tällä tavoin seuraamaan, mutta on se henkisesti jokseenkin raskasta. Niin raskasta, että Australian rallin aikana on huoletta valmis uhraamaan yöunet vain saadaakseen siitä nauttia.