F1-Uutisia 2019

  • Viestiketjun aloittaja hila
  • Aloituspäivämäärä

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5746
Grosjeanin pitäminen on erikoinen ratkaisu. Onkohan Hulkenberg hylännyt Haasin tarjouksen? Mihin Hulkenberg on sitten menossa, jotenkin vaikuttaa oudolta tämä tilanne nyt.
Loogisin vaihtoehto lienee se, ettei tallipomo lopulta halunnut ottaa sitä riskiä, että aiemmin kytenyt vihanpito Magnussenin ja Hülkenbergin välillä roihahtaisi kunnolla liekkeihin.

Oma vaihtoehtoinen hypoteesini on se, että Hülkenberg on todennut ettei hänellä ole mitään todistettavaa enää keskikastin talleissa, jos hänelle on parhaimmillaankin tarjottu jotain 1+1 luokan paperia kunnon sopparin sijaan. Red Bullilla (siis ihan emotallissa) on vielä teoreettinen paikka tarjolla ja Hulkki ehkä kyttää sitä sillä ajatuksella, että vain paras kelpaa enää. Hänellä olisi ollut loistavat saumat Mersulle Rosbergin korvaajaksi, mutta oli juuri tehnyt tuoreeltaan pitkän sopimuksen Renault'n kanssa ja jäi siksi nuolemaan näppejään varsinkin, kun Renaultilla ei sitten saatu aikaan yhtään mitään.

Williamsille en usko miehen enää palaavan vaikka halua olisi, sillä se talli etsii enää rahakuskia. F2-sarjasta Latifia ja Sette Camaraa olen veikannut jo ennen tämän kauden alkua ja nämä kaksi korttia pidän jatkossakin kädessäni.
 
Viimeksi muokattu:

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
914
Näistä kuskivalinnoista niin huomaa että 2021 menee pakka sekaisin. Mikään muu ei selitä Haasin ratkaisua.
Tarkoitatko nyt pelkästään kuskien vai myös tallien voimasuhteiden suhteen? Monella kuskilla on toki sopimukset katkolla 2020 jälkeen, mutta vaikea kuvitella että Haas mitään kovin huippukuskeja voisi saada. Bottas nyt voisi teoriassa ehkä olla mahdollisuuksien rajoissa, jos tuleva Mersu-kausi menee sen verran kehnosti, ettei muualta paremmista tiimeistä aukea paikkaa eikä Mersun kanssa tule jatkoa. Jos jotain Toro/Bull-osaston kuskeja olisi tiimiin haluttu, niin luulisi että jonkun heistä olisi saanut jo ensi kaudeksi, käsittääkseni kellään Verstappenia lukuunottamatta ei ole vielä diiliä ensi kaudesta.

Sen sijaan siinä tapauksessa, että Haas saisi jonkun suorituskykyharppauksen uusien sääntöjen myötä, niin en näe että mikä hyöty sen kannalta olisi ensi kaudella ajattaa Crashjeania.

Jossain netissä törmäsin jo sellaiseenkin spekulaatioon, että kuskivalinta johtuisi siitä, että Haas on lopettamassa ensi kauden jälkeen koko sarjassa. En suoraan sanottuna kuitenkaan tiedä, mikä tallien sopimustilanne sarjan kanssa on kaudesta 2021, ja muutenkin tuohon kommenttiin nyt voi suhtautua pelkkänä spekulaationa. Pitää toivoa, että sellaiseksi se myös jää, eikä realisoidu.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5746
En usko Haasin olevan lopettamassa F1-sarjassa. Tallia on pyöritetty taloudellisesti järkevällä tavalla ja juuri siitä syystä he ovat – väitetysti – pitkittäneet pääsponsorin valintaa, koska eivät ole halunneet myydä liian halvalla.

Siksi tämä nyt reissulle mennyt energiajuoma diili tuskin on paskomassa tallin taloutta, koska sitä rahaa ei ole aiemminkaan ollut eikä se nyt yhtäkkiä ole pois mistään.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5746
Steiner on nyt kommentoinut julkisesti syitä Grosjeanin pitämiselle. Kaikesta itkemisestään huolimatta Grosjean on ilmeisesti antanut myös hyödyllistä palautetta auton teknisten ongelmien saralla ja se on vaikuttanut oleellisesti siihen, että talli on päättänyt jatkaa miehen sopimusta. Hulkille ei oltu edes tehty virallista tarjousta eli keskustelut ovat olleet lähinnä muodollisia.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Ja nyt on virallisesti julkistettu sekin, että Kubican ja Williamsin tiet eroavat. Melkoinen kuskiuutispäivä ollut tänään.
https://www.formula1.com/en/latest/article.kubica-and-williams-to-part-company-at-the-end-of-2019.sP5AC5N65CUhxOkZ4BDcQ.html
Just olin linkkaamassa samaa sivua. :) Eihän tämä uutinen toki mikään yllätys ollut, ainakaan itselle. Kubican taso ei vain enää riitä, niin valitettavaa kuin se onkin. Toivottavasti hän ei kuitenkaan ajamista kokonaan lopeta, vaan näemme hänet vielä koppiauton puikoissa joko assulla tai soralla. :thumbup:
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Steiner on nyt kommentoinut julkisesti syitä Grosjeanin pitämiselle. Kaikesta itkemisestään huolimatta Grosjean on ilmeisesti antanut myös hyödyllistä palautetta auton teknisten ongelmien saralla ja se on vaikuttanut oleellisesti siihen, että talli on päättänyt jatkaa miehen sopimusta. Hulkille ei oltu edes tehty virallista tarjousta eli keskustelut ovat olleet lähinnä muodollisia.
Lotus-aikoina Pirelli kehui että Grosjean oli tarkin kuski mikrosektoreissa. Kehuivat molempia Lotus-kuskeja ihan kärkipään ukoiksi palautteesta ja suoritetusta testityöstä.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13813
Lotus-aikoina Pirelli kehui että Grosjean oli tarkin kuski mikrosektoreissa. Kehuivat molempia Lotus-kuskeja ihan kärkipään ukoiksi palautteesta ja suoritetusta testityöstä.
Luin ensin "kärkipään ufoiksi".
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8803
Sijainti
Vantaa
En usko Haasin olevan lopettamassa F1-sarjassa. Tallia on pyöritetty taloudellisesti järkevällä tavalla ja juuri siitä syystä he ovat – väitetysti – pitkittäneet pääsponsorin valintaa, koska eivät ole halunneet myydä liian halvalla.

Siksi tämä nyt reissulle mennyt energiajuoma diili tuskin on paskomassa tallin taloutta, koska sitä rahaa ei ole aiemminkaan ollut eikä se nyt yhtäkkiä ole pois mistään.
Haasin tavoite on kasvattaa CNC-työtökoneiden myyntiä. F1 voi olla tuolla saralla järkeväkin markkinointitapa, jos saavat osan maksatettua viellä muilla. Voittoa tuskin F1-toiminta tarvitsee tehdä Haasin pysyäkseen sarjassa.
 

Busso

Well-known member
Liittynyt
14.7.2019
Viestit
633
Mclaren vaihtamassa Rellun myllyjä Mersun myllyihin, tämä taitaa tietää Rellun poistumista gridiltä (ainakin tehdastallina).

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/lahde-mercedes-puuhaa-ikonista-yhteenpaluuta-mika-hakkisen-mestarikombo-pian-taas-saman-katon-alla/7566142
Poistuneeko Mersukin tehdastallina ehkä sivuun samaten? Menestystä tullut jo kyllin, ja mclaren-mercedes on F1:ssä eräänlainen "status quo". Varmaan mersullekin win-win tilanne, jos mclaren pitäisi mersun kärjessä, heidän ei tarvitsisi omaa talliaan enää ajattaa saadaakseen näkyvyyttä. Silleenkin että onhan mclaren-mercedes myös eräänlainen kulttiklassikko jo kun formuloista puhutaan.

Tässähän saattaa siis tulla paljonkin muutoksia vielä. Jää nähtäväksi.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Poistuneeko Mersukin tehdastallina ehkä sivuun samaten? Menestystä tullut jo kyllin, ja mclaren-mercedes on F1:ssä eräänlainen "status quo".
Varmaan mersullekin win-win tilanne, jos mclaren pitäisi mersun kärjessä, heidän ei tarvitsisi omaa talliaan enää ajattaa saadaakseen näkyvyyttä.
Silleenkin että onhan mclaren-mercedes myös eräänlainen kulttiklassikko jo kun formuloista puhutaan.
Tässähän saattaa siis tulla paljonkin muutoksia vielä. Jää nähtäväksi.
Mersu lähtee myös: Daimler Ends Gas Engine Development: Full Focus On Electric Cars

Daimler has just announced that it is halting all future development of gasoline engines.
The automaker will solely focus on electric cars from here on out. This implies that Mercedes-Benz is taking the same approach.
The future is electric. We all know that and so too does Daimler now with this move to electric-drive only for future vehicles.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5746
Poistuneeko Mersukin tehdastallina ehkä sivuun samaten? Menestystä tullut jo kyllin, ja mclaren-mercedes on F1:ssä eräänlainen "status quo".
Status quo tarkoittaa vallitsevaa olotilaa eikä McLaren-Mercedesiä ole ollut olemassa viiteen vuoteen ja menestyksekkäänä kombona lähemmäs kymmeneen vuoteen. Jos jotain fancypancy-ilmaisua haluaa käyttää, niin force of nature voisi toimia, jos McLaren-Mercedes olisi ollut erityisen menestyksekäs yhdistelmä aikanaan. Mutta eihän nyt kolme kuljettajien MM:ää ja yksi säälittävä tallimestaruus 20 vuoden aikana kovin hyvin ole, kun katsoo mitä McLaren sai aikaan aiemmin ja mihin Mercedes on sittemmin pystynyt.

Varmaan mersullekin win-win tilanne, jos mclaren pitäisi mersun kärjessä, heidän ei tarvitsisi omaa talliaan enää ajattaa saadaakseen näkyvyyttä.
Tämähän ei ole koskaan ollut syynä Mercedesin oman tallin pyörittämiselle. McLaren oli vastikään voittanut kuljettajien mestaruuden, kun Mersu päätti alkaa Brawn GP:n moottoritoimittajaksi ja vuotta myöhemmin osti tallin itselleen. Kun McLaren alkoi etsiä uutta moottoritoimittajaa Hondan tilalle kauden 2017 aikana, niin Mercedes oli jo tuolloin halukas palaamaan yhteistyöhön tallin kanssa. Ongelmaksi muodostui kuitenkin tiukka aikataulu ja Mercedesin vanhastaan runsas asiakkaiden määrä.

Mclaren vaihtamassa Rellun myllyjä Mersun myllyihin, tämä taitaa tietää Rellun poistumista gridiltä (ainakin tehdastallina).
Millä perusteella? Renault ei tarvitse asiakastalleja oman tiiminsä pyörittämiseen. Vaikka Renault poistuisikin F1-sarjasta, niin ainakaan tallin operatiivinen johto ei sitä vielä tiedä eikä tiedä McLarenkaan. Totuus vain on se, että Renault on tällä hetkellä moottorivalmistajista huonoin eikä se ole onnistunut vuosien saatossa ottamaan merkittäviä kehitysaskelia. Jopa parjattu Honda on jo mennyt ohitse.

(Omastakin mielestäni Renault'n poistuminen on realistinen mahdollisuus mutta tämä McLaren-kuvio ei ole merkki siitä.)

Jutusta tehdyt tulkinnat ovat puhdasta paskaa, sori.
 
Viimeksi muokattu:

Racecardriver

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
354
Renault huonoin F1-moottori tällä hetkellä? No ainakin Monzassa vauhti oli heti kärkitallien jälkeen parasta...
 
Ylös