Portugalin MM-ralli 2019

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16069
Sijainti
Tampereen lenkki
Latvalalle pohjat, Toyotan kolmoisjohto pitää. Ogier ohitti Neuvillen. Seuraava pätkä on 37-kilsainen Amarante, kenellä on renkaita jäljellä, kenen auto ja kunto kestää kuumuudessa?
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5719
Millä ihmeellä tuo Hyundai on saanut vapaasti asettaa sekä Loebin että Sordon lähtöjärjestykseen tuloksissa peräkkäin olevien Ogierin ja Neuvillen väliin? Ralli osoittaa taas sen puolensa, miksi tätä paskalajia ei kukaan katso. Sentään tässä on nyt niin, että Ogier ajaa porukasta ensimmäisenä eli mitään kirjaimellista kiusaa eivät saa aikaan, mutta onko niin että Ogier auraa tuolla sitten kahden Hyundain edestä omaan piikkiinsä?
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4293
Sijainti
Maalla
Onko Tänakilla ongelmia ?
Viimeinen splitti hidas. (4 ja 5)
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
1007
Millä ihmeellä tuo Hyundai on saanut vapaasti asettaa sekä Loebin että Sordon lähtöjärjestykseen tuloksissa peräkkäin olevien Ogierin ja Neuvillen väliin? Ralli osoittaa taas sen puolensa, miksi tätä paskalajia ei kukaan katso. Sentään tässä on nyt niin, että Ogier ajaa porukasta ensimmäisenä eli mitään kirjaimellista kiusaa eivät saa aikaan, mutta onko niin että Ogier auraa tuolla sitten kahden Hyundain edestä omaan piikkiinsä?
Ihan hyvä vaan että Ogier saa välillä maistaa omaa lääkettään.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5719
Ihan hyvä vaan että Ogier saa välillä maistaa omaa lääkettään.
No en muista näistä tallimääräyksistä kun lähinnä sellaisia tapauksia, että talli on suosinut omaa ykköskuljettajaansa järjestelmällä tämän tuloslistalla korkeammalle b-autojen aikasakkojen tai muiden "ongelmien" kautta. Nythän tässä näyttää minun silmääni käyneen niin, että Hyundai on jotenkin siirtänyt lähtövuorossa Ogierin edellä olleet kuljettajansa tämän taakse ja vieläpä niin, että Ogierin perään starttaava Neuville pitää kuitenkin oman vuoronsa. Ei riitä minun tuntemukseni ymmärtämään, miten tämä on edes mahdollista.
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
1007
Ogier on ainakin siirrellyt itseään mihin haluaa, ja Citikka muitakin autojaan, tosin saattoi olla Loebin aikana tämä.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5719
Ogier on ainakin siirrellyt itseään mihin haluaa, ja Citikka muitakin autojaan, tosin saattoi olla Loebin aikana tämä.
Kun koko järjestelmä on suunniteltu Ogierin pitämiseksi pakan pohjimmaisena, niin rohkenen sanoa, että tuo on paskapuhetta. Citikkakaan tuskin on Ogieria vielä kerennyt jelppiä, kun tuo Esa-Pekka kyntää paskaa hyvissä ajoin ja edellisen stinttinsä aikana Ogier oli itse Löpökän apupoika.
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
1007
Kun koko järjestelmä on suunniteltu Ogierin pitämiseksi pakan pohjimmaisena, niin rohkenen sanoa, että tuo on paskapuhetta.
Voihan sitä sanoa mitä huvittaa, ei se totuutta muuta.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16069
Sijainti
Tampereen lenkki
No en muista näistä tallimääräyksistä kun lähinnä sellaisia tapauksia, että talli on suosinut omaa ykköskuljettajaansa järjestelmällä tämän tuloslistalla korkeammalle b-autojen aikasakkojen tai muiden "ongelmien" kautta. Nythän tässä näyttää minun silmääni käyneen niin, että Hyundai on jotenkin siirtänyt lähtövuorossa Ogierin edellä olleet kuljettajansa tämän taakse ja vieläpä niin, että Ogierin perään starttaava Neuville pitää kuitenkin oman vuoronsa. Ei riitä minun tuntemukseni ymmärtämään, miten tämä on edes mahdollista.
Ogier teki samankaltaista kikkailua viime kaudella.

Sordo ja Loeb ovat siis tulleet myöhässä AT-asemalle tahallaan. Siitä seuraa myöhäisempi lähtöpaikka ja aikasakko. Tätä on vaikea kieltää säännöillä. Ehkä siten, että Rally2-autot starttaisivat taas muiden jälkeen, mutta se taas on väärin niitä kohtaan, jotka ovat reitillä pysyneet.
 
Viimeksi muokattu:

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5719
Ogier teki samankaltaista kikkailua viime kaudella.

Sordo ja Loeb ovat siis tulleet myöhässä AT-asemalle tahallaan. Siitä seuraa myöhäisempi lähtöpaikka ja aikasakko. Tätä on vaikea kieltää säännöillä. Ehkä siten, että Rally2-autot starttaisivat taas muiden jälkeen, mutta se taas on väärin niitä kohtaan, jotka ovat reitillä pysyneet.
Se R2-sääntöhän on helppo korjata sillä, että lätkäistään viisiminuuttisen sijaan 10, 15 tai vaikka 30 minuuttia. Tai voidaan vaikka muodollisesti diskata jokainen keskeyttänyt mutta mikäli maaliin ajaa vähemmän kuin 10 ns. normaalia autoa, niin R2:n perusteella mukana olevat kuskit saavat sitten pisteitä keskinäisen järjestyksensä mukaisesti. (Viimeisenä pihalle ajanut ensin jne.) Tällöin loppuu myös osa haista paska -kikkailuista kisan loppuosalla.

Viisi minuuttiakin on jo niin luonnoton ero, että ani harvoin siltä takamatkalta otetaan hitaampia kiinni. Tarkoitushan on lähinnä ajattaa keskeyttäneet autot katsojien iloksi ja jotta heillä olisi jonkinlainen moraalinen oikeutus osallistua myös powerille lisäpisteiden toivossa.
 
Viimeksi muokattu:

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
1007
Minkä viisiminuuttisen? Eikä tässä penalteista ollut kyse vaan lähtöjärjestyksestä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16069
Sijainti
Tampereen lenkki
Jos nyt jäi epäselväksi niin Hyundain tavoittelema hyöty oli siirtää Loeb ja Sordo auraamasta tietä Ogierille. Täten Neuvillen kohdalla tie oli kahden useamman auton puhdistama. Citroen teki saman Ruotsissa kun Ogier ajoi terveisiä Rally2:ssa ja otti myöhästymisiä auratakseen tietä Esupille, mutta ei muille.

Ja Rally2:n motiiveista tärkein ehkä on se, että letkan hännilläkin maaliin tullut auto saa valmistajien pisteitä, jos on toiseksi paras tallinsa auto. Eli esimerkiksi tämänhetkisessä tilanteessa Loeb olisi saamassa 4 valmistajien pistettä.
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
1007
Tässä on myös huomattava, että Loeb ja Sordo eivät ole rallikakkosessa. Nykytilanteen osalta se tosin on melko merkityksetöntä.
 

petttu

Well-known member
Liittynyt
11.1.2018
Viestit
113
Tuli vain mieleen, että eikös myös Latvala pelaillut noilla lähtöpaikoilla meksikossa?
Mutta tähän väliin täytyy sanoa, että se oli Ogier/Citikka joka tämän taktiikka pelin aloitti, he ajattivat Ogieria Ruotsissa Lapin edellä.
Ja muistatteko mitäs Ogier teki vuosi sitten ruotsissa (eri tallilla toki), taktikoi lähtöpaikan siten, että sai power stagella menestystä. Tuolloinkin muut lähtivät kopioimaan nimenomaan Ogierin taktiikkaa, ennen kuin se sitten kiellettiin. Yhditävä tekijä on Ogier, mutta toisaalta aivan sääntöjen sallimaa tuohua, että vika on myös säännöissä. Se että miten sen saisi loppumaan on sitten toinen juttu, juurikin tästä syystä, että Loeb ja Sordo eivät edes ole Rally2 säännöillä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16069
Sijainti
Tampereen lenkki
Tässä on myös huomattava, että Loeb ja Sordo eivät ole rallikakkosessa. Nykytilanteen osalta se tosin on melko merkityksetöntä.
Aivan, hyvä pointti. Mutta viime vuonna tässä olisi ollut vielä eroa, kun Rally2-kuskit olisi startanneet muiden WRC-kuskien jälkeen.
 
Ylös