Suomen MM-ralli 2020 reittispekulaatiot

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16064
Sijainti
Tampereen lenkki
Tää ei oikeastaan ole sulle vaan yleisesti pohdin.

Ihan ei oo auennu että miten kuvausporukan läsnäolo muokkaa koko Wrc kalenteria? Ymmärrän että Nep on wrc liven tuottaja ja on myös iso tekijä olympialaisten kuvauksissa mutta silti. Luulisin että Wrc on se päämaksaja joka myös päättää tuotteestaan. Eihän Ruotsin ralliakaan siirretty 2018 talviolympialaisten tieltä. Ei toki talviolympialaiset oo samaa mittakaavaa kun kesä mut just wondering.
Eiköhän tämä ole sellainen palapeli, jossa kaikilla toimijoilla on oma sanansa sanottavana. Kisojakin harvemmin siirrellään paikasta toiseen kovin radikaalisti. Oliko NEP Finland 2018 talviolympialaisissa? samalla vahvuudella? Vai huomasivatko silloin, ettei resurssit riitä kahden tapahtuman tekoon?
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1552
Sijainti
Porvoo
Eiköhän tämä ole sellainen palapeli, jossa kaikilla toimijoilla on oma sanansa sanottavana. Kisojakin harvemmin siirrellään paikasta toiseen kovin radikaalisti. Oliko NEP Finland 2018 talviolympialaisissa? samalla vahvuudella? Vai huomasivatko silloin, ettei resurssit riitä kahden tapahtuman tekoon?
Se just mietityttää tässä että Jyväskylä siirrettäisiin 3viikkoa nykyisestä ja 4viikkoa 2018 vuoden päivämäärästä on melko radikaalia. Ja ei, en tiedä miten hoitivat 2018. Oliko Eurosport/Discovery jo silloin täysillä mukana?

Itse en tosiaan toivo kisaa enää tuonne Elokuun loppupuolelle jolloin sateet osuvat suuremmalla todennäköisyydellä, ilma on vähintään sama kuin tänä vuonna, luultavasti kylmempi ja aiheuttaa myös haasteita omien lomien kanssa. :nope:

Edit: tarkemmin aateltuna, kyllähän Wales ja Espanjakin siirtyi kk sisällä joten ei se kovin outoa ole
 
Viimeksi muokattu:

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5620
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Sivukommenttina: kesäkisat ovat kokoluokaltaan aivan eri sfäärissä talvikisoihin nähden, eli vaikka NEP olisikin edelliset talvikisat hoitanut, ei se vielä tarkoita välittämättä mitään.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16064
Sijainti
Tampereen lenkki
Pari visiota taas Ouninpohjan alueelle:

Tämän vuoden Kakariston loppuun jatko Hassin kylän ohi Kassalantielle. Kuulemma testeissä ennen käytetty tie. 27 kilsaa. https://www.mapfab.com/map/-BA/Rapsula-Kassala-27-km

Vaihtoehtona edelliseen jatkettaisiinkin Liisanmutkasta pohjoiseen ja sieltä Kilpijärventietä etelään. 27 kilsaa. https://www.mapfab.com/map/-A8/Rapsula-Arvaja-27km

Ouninpohjan alkuun uusi pieni tie, maali keltaisen talon hypylle. 11 kilsaa. https://www.mapfab.com/map/y6E/Ouninpohja-(Kankijärvi)

"Ouninpohja itä" Köntintien ja Vehmaantien lenkillä hidastettuna. 24 kilsaa. https://www.mapfab.com/map/y8s/Ouninpohja-Itä

Konivuoresta Okskulmantien kautta Kakaristoon ja Ouni 2017 maaliin hyödyntäen em. lisälenkkiä. 25 kilsaa. Pidemmän saa, jos jatkaa vielä Liisanmutkaan. https://www.mapfab.com/map/-BU/Konivuori-Kakaristo-25-km
 
Viimeksi muokattu:

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
262
Sijainti
Espoo
"Ouninpohja itä" Köntintien ja Vehmaantien lenkillä hidastettuna. 24 kilsaa. https://www.mapfab.com/map/y8s/Ouninpohja-Itä
Muistaakseni Lupatarkastaja sanoi joskus että ainakin Köntintie olisi huonossa kunnossa eli olisiko se ajettavissa. Nykykunnosta ei mulla ole mitään tietoa.

Kun kysymyksessä on juhlaralli niin keltaisen talon hyppy olisi mun mielestä ”must”. Jos teiden kunto sallisi, niin voisi käyttää vuonna 1987 ajettua ek28 Union sähäkästä osan alkupäästä ja jatkuisi Ouninpohjantietä pitkin kohti keltaisen talon hyppyä jonka jälkeen maali.

https://www.rally-maps.com/1000-Lakes-Rally-1987/Ouninpohja

EDIT: Eli sen takia Union sähäkkä jos iso tie on liian nopea.
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16064
Sijainti
Tampereen lenkki
Lupatarkastaja myös täsmensi myöhemmin toisaalla, että Oittilan uuden alun tiet saattoivat olla huonompikuntoisia kuin Köntintie, mutta enpä ole sitä itse ajanut.

Unionin sähäkän reitistä osa on ihan kärrypolkuja. Jopa 1987 mittakaavassa se oli hidas pätkä.

Ouninpohjantie ennen keltaisen talon hyppyä on aika kohtuullisen vauhtista, ei ongelmallista. Siitä hypystä ne ongelmat alkavat.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2076
Lupatarkastaja myös täsmensi myöhemmin toisaalla, että Oittilan uuden alun tiet saattoivat olla huonompikuntoisia kuin Köntintie, mutta enpä ole sitä itse ajanut.
En ole nyt pariin vuoteen ajellut noita osuuksia, joita karttoihin piirretty. Sieltä on lähtenyt jonkin verran metsää eli varmasti teitäkin on niiden jäljiltä kunnostettu. Melko varmasti ovat ainakin pehmeitä, sillä liikennettä tuolla ei ole nimeksikään.

Mun veikkaus on, että Ouninpohjantie ajetaan ilman kommervenkkejä, jos se vaan tahdotaan ajaa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16064
Sijainti
Tampereen lenkki
En ole nyt pariin vuoteen ajellut noita osuuksia, joita karttoihin piirretty. Sieltä on lähtenyt jonkin verran metsää eli varmasti teitäkin on niiden jäljiltä kunnostettu. Melko varmasti ovat ainakin pehmeitä, sillä liikennettä tuolla ei ole nimeksikään.
Eli siis vähän kuin Pihlajakosken pikkutie? :wink:
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Päivän fiilistelynä pätkä Sirkkamäestä Kalliokoskelle. Löytyy reilusti väliteitä ja risteyksiä sekä pientä, isoa ja siltä väliltä olevia teitä. Lopussa voitaisiin ajaa Kalliokosken kuuluisa siltapaikka. Tosin ainakin tuo Ukonmäentien kunto on vähän kysymysmerkki.

https://www.mapfab.com/map/-Ew/Sirkkamäki-Kalliokoski
Ukonmäentie ei ole tuttu, mutta Sirkkamäen lopun "lisälenkki" oli muistaakseni ihan ok. Kalliokosken isoa tietä jatkaisin ehkä turhasta vauhdista huolimatta pitemmälle, loppupäässä makeita paikkoja.
 

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
902
Sijainti
Pohjois-Karjala
Päivän fiilistelynä pätkä Sirkkamäestä Kalliokoskelle. Löytyy reilusti väliteitä ja risteyksiä sekä pientä, isoa ja siltä väliltä olevia teitä. Lopussa voitaisiin ajaa Kalliokosken kuuluisa siltapaikka. Tosin ainakin tuo Ukonmäentien kunto on vähän kysymysmerkki.

https://www.mapfab.com/map/-Ew/Sirkkamäki-Kalliokoski
Aika hyvä :thumbup: Tiedä sit miten tuo toimisi noin liikennejärjestelyjen suhteen, tie 641 voi olla aika tukossa. Tuon voisi yhdistää periaatteessa myös Jouhtikylän ja Hannulan kanssa lenkiksi, mutta taitaa tulla aika pirun pitkä lenkki sit kyl. Vaikea jotenkin saada jotenkin järkevä lenkki tehtyä tuon ympärille, tuossa on useita hyviä erikoiskokeita ympärillä mutta ei ainakaan itelle tuu mitään järkevää ratkaisua varsinkin kun Myhinpää on aikalailla poissuljettu vaihtoehto.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16064
Sijainti
Tampereen lenkki
Aika hyvä :thumbup: Tiedä sit miten tuo toimisi noin liikennejärjestelyjen suhteen, tie 641 voi olla aika tukossa. Tuon voisi yhdistää periaatteessa myös Jouhtikylän ja Hannulan kanssa lenkiksi, mutta taitaa tulla aika pirun pitkä lenkki sit kyl. Vaikea jotenkin saada jotenkin järkevä lenkki tehtyä tuon ympärille, tuossa on useita hyviä erikoiskokeita ympärillä mutta ei ainakaan itelle tuu mitään järkevää ratkaisua varsinkin kun Myhinpää on aikalailla poissuljettu vaihtoehto.
Minä taas ajattelin juuri sitä Myhinkosken pienelle tielle päättyvää (tai sieltä alkavaa, mutta Kalliokoski toimii paremmin tähän suuntaan) Myhinpäätä tämän kaveriksi :wink: vaikkei toki ole tietoa kuinka realistista sen ajaminen olisi, mutta 69-tietä kiertäminen pohjoisen kautta ohjasi ajatukset tälle alueelle. Onhan sitä toki muitakin vaihtoehtoja. Hannula olisi hyvä pätkä nykyformaattiin, mutta sillä ei oikein ole sellaista "klassikkostatusta" ja liian lähellä Kalliokoskea ruuhkien puolesta, jos molempia haluaisi ajaa. Jouhtikyläkin on vauhdin puolesta OK, mutta ei kovin hyvin yleisöä palveleva. Leskelänkylä on myös tuolla 69-tien varrella, mutta se on vain yksi tie ilman risteyksiä ja aika rajallisilla väliteilläkin.
 
Viimeksi muokattu:

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
Myhinpää on aikalailla poissuljettu vaihtoehto.
Myhinpäätä on ainakin harkittu, kuten Ralli-illassa tuli ilmi. Myös Ruuhimäessä kuultu penkkahuhu vihjailee siihen suuntaan. Saa nähdä mikä on lopullinen tuomio.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16064
Sijainti
Tampereen lenkki
Vielä jos miettii itäpuolen pätkiä niin Toikkala tai Kutemajärvi toimisi varmasti hienosti, ei tosin molemmat samaan aikaan. Kutemajärvestä vaikka vuoden 1994 versio, Toikkala taas voisi alkaa vaikka Katajaseläntieltä. Toki nämä on sitten jo kaukana em. Jouhtikylästä ja Kalliokosketa, täytyisi päättää ajetaanko itään vai koilliseen. Mäkrä olisi myös lähellä Myhinpäätä, toki riippuen taas versiosta ja kiertosuunnasta.

https://www.mapfab.com/map/-E4/Toikkala
https://www.rally-maps.com/Rally-Finland-1994/Kutemajärvi
https://www.rally-maps.com/Rally-Finland-1994/Mäkrä
 

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
902
Sijainti
Pohjois-Karjala
Näissä itäpuolen pätkissä täytyisi vaan miettiä sitä, että milloin noita oikein pystyisi ajamaan.

Kun lauantai on ollut se main day, ja aika suurella todennäköisyydellä silloin ajetaan Jämsän alueella.

Ja uskaltaisin väittää että sunnuntaina ajetaan suurella todennäköisyydellä Ruuhimäessä, siellä on hyvät fasiliteetit kilpailun päätöserikoiskokeelle.

90-luvullahan (93,94 esimerkiksi) perjantaina ajettiin Jyväskylän itäpuolella.

Mut perjantai on nyt ollut muutaman vuoden Jyväskylän länsipuolisten pätkien (Urria, Ässämäki, Jukojärvi, Mökkiperä) temmellyskenttää, pois lukien 2017 pe-iltapäivä, missä ajettiin Laukaata ja Äänekoskea, ja Lankamaa kertaalleen.

Että onko noille itäpuolen pätkille kuitenkaan tilaa ja aikaa.
 
Ylös