Suomen MM-ralli 2020 reittispekulaatiot

arskar1970

Well-known member
Liittynyt
14.10.2012
Viestit
178
Jaa että Marjoniemeä nykyautoilla, paljonkohan olis keskinopeudet assuosuudella :D

Osittain Marjoniemeen kuulunutta Lusin pätkää on ajettu 1990 ja 1991 https://www.rally-maps.com/1000-Lakes-Rally-1991/Lusi

Lisäksi Marjoniemestä on ajettu ei-asvaltoitua luoteisosissa Jari-Pekka-ralleissa https://www.rally-maps.com/Jari-Pekka-Ralli-2017/Marjoniemi

Varsinaisesta Marjoniemestä minulla on arkistoissa vain tämä vuoden 1979 reitti. Sitä lyhennettiin ennen kisan alkua reilusti, mutten tiedä miltä osin. https://www.rally-maps.com/Jari-Pekka-Ralli-2017/Marjoniemi

Käytännössä kyllä Kouvolasta tulee suora tie tuonne Heinolaan, jossa voisi ajaa Lusi/Marjoniemi-virityksen yhteen kertaan, ja siirtyä sitten Mynnilään. Siitä sitten vaikka Lempää vastaseen, Vartiamäki ja Soimaharju vastaseen. Iltapäivällä sitten neljä vikaa pätkää uusiksi.
Marjoniemessä ajetaan Jari-Pekassa tänäkin vuonna.
https://www.poliisi.fi/instancedata/prime_product_julkaisu/intermin/embeds/poliisiwwwstructure/82219_Jari-Pekka_Ralli_Hakemus_ja_reittikartta.pdf?5f0fcf3f4122d788
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16064
Sijainti
Tampereen lenkki
Kyllä mä uskoisin että tota Marjoniemen assutietä ajettaisiin Okskulmantien vauhtiluokassa. Mutkaa ja nyppyä on, mutta myös leveyttä, ja pito olisi ihan tajuton nykyautoilla. Lisäksi kuluttaisi sorarengasta aika tavalla.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Kyllä mä uskoisin että tota Marjoniemen assutietä ajettaisiin Okskulmantien vauhtiluokassa. Mutkaa ja nyppyä on, mutta myös leveyttä, ja pito olisi ihan tajuton nykyautoilla. Lisäksi kuluttaisi sorarengasta aika tavalla.
En lähde wrc-vauhteja vertaamaan kun ei asiantuntemus riitä, mutta tämmönen siviiliautoanalogia jos otetaan niin Okskulmantietä ajelee satasta ilman omantunnontuskia (pl. pari paikkaa). Marjoniementiellä alkaa 80 vaatia jo aikamoista omistautumista.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1334
En lähde wrc-vauhteja vertaamaan kun ei asiantuntemus riitä, mutta tämmönen siviiliautoanalogia jos otetaan niin Okskulmantietä ajelee satasta ilman omantunnontuskia (pl. pari paikkaa). Marjoniementiellä alkaa 80 vaatia jo aikamoista omistautumista.
Jep, kyllä Marjoniementie sen verran enemmän kääntää ja vääntää, että keskinopeus ei välttämättä nousisi edes aivan järjettömän suureksi.
 

Böö

Well-known member
Liittynyt
21.5.2009
Viestit
991
Ehikki :cool:
1980-1981 https://www.rally-maps.com/1000-Lakes-Rally-1980/Ehikki - Vekkulantietä Ehikintien risteyksestä itään
1982-1986 https://www.rally-maps.com/1000-Lakes-Rally-1982/Ehikki - startti siirtyi lännemmäksi Huhtiaan ja maali Ruostekankaantien risteykseen
1983 https://www.rally-maps.com/1000-Lakes-Rally-1983/Ehikki-2 - rallin lopussa erikoinen kakkosversio, joka starttasi Huhtiasta mutta kääntyi heti pohjoiseen Ehikintielle.
1984-1986 https://www.rally-maps.com/1000-Lakes-Rally-1984/Ehikki-2 - muuten sama kuin 1982-1986 perusversio mutta Ruostekankaantielle käännyttiin hetkeksi. Tämäkin rallin loppua varten. 1986 maali jo aiemmin.
1986 https://www.rally-maps.com/1000-Lakes-Rally-1986/Ehikki-1 - Muuten sama kuin edellinen, mutta loppu kääntyi Palviantielle.
1988 https://www.rally-maps.com/1000-Lakes-Rally-1988/Ehikki - Käännetty ajosuunta, lähtö kaakosta ja maali pohjoiseen. Sama ajettiin 2007 vielä pidempänä, jolloin shikaani Ruostekankaantien risteyksessä.
1990-1993 https://www.rally-maps.com/1000-Lakes-Rally-1990/Ehikki - Startti Ehikintieltä, maali Palviantielle. 1991 startti hieman myöhemmäksi, 1992 maali myöhemmäksi Sovijärven rantatielle, 1993 vielä edemmäksi Pitkäläntielle
1994-1995 https://www.rally-maps.com/1000-Lakes-Rally-1994/Ehikki - Startti Ehikintieltä mutta Palviantieltä metsäautotien kautta takaisin Vekkulantielle. 1995 eri suuntaan ja pidempänä.
2000-2001 https://www.rally-maps.com/Rally-Finland-2000/Ehikki - Startti Palviantieltä, 1994-1995 metsäautotielenkin kautta Ehikkiä vastaseen Ehikintielle asti.
2002-2003 https://www.rally-maps.com/Rally-Finland-2002/Ehikki - Muuten sama mutta metsäautotielenkki pois
2004 https://www.rally-maps.com/Rally-Finland-2004/Ehikki - Muuten sama mutta startti myöhemmäksi Palviantielle

Tuossa on ainakin 17 erilaista. Vanhemmissa varmasti erilaisia, ainakin yksi versio joka koostui pelkästä Ehikintiestä pohjoiseen.

Toivottavasti vielä joskus ajetaan. Vekkulantien osuus Ehikintien ja Palviantien välillä sekä Ehikintie suurimmalta osin on kyllä erinomaista ja varmasti toimisi nykyautoillakin, mutta mitään järkevää hitaampaa tietä tuohon on vaikeampi liittää, etenkin kun 1994-2001 ajettu metsäautotie on nykyisin ajokelvotonta. Palviantie taas on aika suoraa baanaa, samoin kuin Vekkulantie Palviantien risteyksestä itään hetken aikaa.
Ja vielä Ehikistä:

1986 Käännös Palviantielle https://youtu.be/TPuSYxFQGC0?t=3602 (seuraava kohtaus muuten Rapsulan startista jos joku haluaa fiilistellä ensi kesän Neste Rallia)
1990 Ehikintieltä Vekkulantielle https://youtu.be/A_fxdBDsfes?t=2259
1991, 1992 "Wilsonin paikka" Vekkulantiellä n. 3.2 km risteyksestä https://youtu.be/uSoQAc4xt3k?t=4423 https://youtu.be/svaqx3n-PMs?t=2590
1993 Maali harvinaisemmassa paikassa Pitkäläntiellä https://youtu.be/FdMrV9QGOfY?t=5819
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9337
Mikäli Kymiringiä käytetään niin olisikohan joku tällainen sopiva:
To-ilta Harju
Pe Päijänteen itäpuolen pätkiä ja sieltä sitten Kymiringille, yötauko Lahteen.
La Ekalla lenkillä X, Päijälä, Ouninpohja ja pari muuta. Tokalla sitten X jää pois ja joku muu erikoiskoe vain toisella lenkillä.
Su Totutusti lyhyt päivä, kenties Keuruun suuntaan?
 

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
902
Sijainti
Pohjois-Karjala
Joku mainitsi jossain ketjussa (kiitos hänelle), että Ruuhimäestähän voitaisiin tehdä Ruotsin rallin Torsbyn kaltainen, että kertaalleen ajettaisiin ns. sprinttiversio ja sitten kaksi kertaa ihan normaalina pätkänä. Katselinkin sitten Ruuhimäen alueen teitä ja tällainen sprintti tuli mieleen esimerkiksi perjantaille jos silloin ajetaan idän lenkkiä.

Eli lähtö nykyisen maalin vieressä olevalta tieltä, Mikroradantietä etelän suuntaan, sit oikealle risteys, josta hieman pienempää tietä tultaisiin ns. Roviksen paikkaan, josta sitten nykymuodon (2017,2018) Ruuhimäkeä maaliin. Maali olis isolla hypyllä, oikeastaan melkein lähdön kohdalla.

En tiedä miten tällainen toimisi oikeasti. Pahoittelut erittäin huonosta piirroksesta, mutta kai siitä jotenkin selvän saa.

Näytä liitetiedosto 26535
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16064
Sijainti
Tampereen lenkki
Ruuhimäki Sprint oli osa mun blogin visiointeja tälle vuodelle. Tässä on oma versioni, joka starttaisi idästä



En tiedä sitten tulisiko Roviksen paikkaan tuosta ikävä spoori johon olisi hankala tulla sitten sunnuntain power stagella suoraan? No, tuo valtiontie on kyllä aika kovapohjaista.

Mikrorataa tai crossirataa voisi myös hyödyntää?

Mietinpä myös, että jos perjantaina ajettaisiin Myhinpään suuntaa, niin Ruuhimäki voisi olla vaikka illan päätöspätkä, ja sitten sunnuntaina voitaisiin ajaa Ruuhimäki powerina vain kerran. Toki tämä on aina vähän tehottomampaa kuin kahteen kertaan samana päivänä ajaminen.
 
Viimeksi muokattu:

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
902
Sijainti
Pohjois-Karjala
Ruuhimäki Sprint oli osa mun blogin visiointeja tälle vuodelle. Tässä on oma versioni, joka starttaisi idästä



Mikrorataa tai crossirataa voisi myös hyödyntää?
Tämä oli kaikinpuolin parempi versio kuin tuo oma väsäykseni. Minkälaisen version saisi aikaan jos yhdistäisi noi sun kaks versiota yhdeks, et tuosta sun ekasta versiosta käytäisiin mikroradalla heittämässä lenkki, ja sit tuolta alapuolen tieltä sinne Ruuhimäen isolle tielle? Mut mielestäni tollanen vois kyl toimia aika kivasti esimerkiks just perjantain viimeisenä, Vetomiehiehän ei olis pakko alottaa perjantaina, eikä Harjuakaan olis pakko ajaa kahta kertaa.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5620
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Noh noh, mihinkäs pojilta unohtui KymiRing kun siellä piirteellään yleisöpätkiä Ruuhimäkeen ja Harjulle...
 

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
902
Sijainti
Pohjois-Karjala
Noh noh, mihinkäs pojilta unohtui KymiRing kun siellä piirteellään yleisöpätkiä Ruuhimäkeen ja Harjulle...

Rehellisesti sanottuna, en usko että KymiRingillä ajetaan mitään, ne on noita hevosmiesten tietotoimiston huhuja :D

Mistähän tuo huhu edes lähti liikkeelle..
 

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
902
Sijainti
Pohjois-Karjala
Vesala

Ruuhimäestä toiseen aiheeseen, eli shakedowniin. Mikä tulee olemaan ensi vuoden shakedown. Noh, piirtelin Vesalasta uuden version, kun löysin aika hienon näköisen alun pätkälle. Tiedä sit miten tollanen toimisi oikeasti. :confused:

E: Kirjaimet katselualueita.


https://www.mapfab.com/map/-VI/Shakedown-Vesala
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16064
Sijainti
Tampereen lenkki
Vesalasta lähtisin ekana korvaamaan tuota Neulakankaantien kapeaa, mutta täysiä ajettavaa osaa. Lisäksi tuo Konttimyllyntie voi olla liian huonokuntoista rallin ajoon, etenkin shakedownilla, jossa ajokertoja tulee paljon.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16064
Sijainti
Tampereen lenkki
Rehellisesti sanottuna, en usko että KymiRingillä ajetaan mitään, ne on noita hevosmiesten tietotoimiston huhuja :D

Mistähän tuo huhu edes lähti liikkeelle..
https://www.is.fi/ralli/art-2000006206698.html

Yksi Suomen MM-rallin erikoiskokeista voitaisiin ajaa ensi vuonna Iitin Kausalassa KymiRingin radalla Kymenlaaksossa. Näin sanoo KymiRing Oy:n toimitusjohtaja Markku Pietilä.

---

Toimitusjohtaja Pietilän mukaan myös Suomen MM-rallin pikataipaleen järjestämistä KymiRingillä suunnitellaan jo ensi vuodeksi.
 
Ylös