Tulevaisuuden nimet rallin MM-sarjassa

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Vähän spekulointia, minkälaisia nuoria kuskeja on lähitulevaisuudessa tyrkyllä WRC-kuljettajiksi MM-sarjaan.

Mielenkiintoista on ainakin se, että pitkästä aikaa Ranskasta ei ole tulossa mitään Sebastien 3.0.sia tai vastaavia. Ehkä tämän hetken lupaavin ranskalaiskuski on Pierre-Louis Loubet, muttei hänkään silti mikään superlahjakkuus ole. WRC-paikka saattaa hyvinkin olla 5 vuoden sisällä mahdollinen, mutta en silti näe hänessä potentiaalia niin paljon, että voisi juhlia joskus maailmanmestaruutta.
Norjasta on tulossa Oliver Solberg, jonka polku näyttää tässä vaiheessa kovasti samanlaiselta kuin Kallella, mutta ura on silti niin alkuvaiheessa, että ei pidä vielä luvata Petterin pojalle maailmanmestaruuksia. WRC-tallissa kyllä ajaa melko varmasti 2-4 vuoden sisällä, mutta silti vielä liian aikaista sanoa tuloksista mitään. Ei ne voitot vielä Kallellekaan itsestäänselvyys ole, mutta erittäin todennäköistä kuitenkin.
Luulen, että Virosta alkaa lähivuosina puskea nuoria lupauksia Tänakin menestyksen siivittämänä, mutta nimistä on vielä paha sanoa mitään.
Suomesta Kalle nyt on toki jo raivannut tiensä huipulle, mutta hänen jälkeensä en osaa sanoa kuka voisi olla seuraava WRC-kuljettaja. Pietarinen on nopea kuski, mutta pahasti pelkään että ura alkaa nyt vähän tyssätä tuolle tasolle, missä nyt ajaa. Eikä Huttusenkaan tilanne enää kovin hyvältä näytä. Tuoreimmat tulevaisuuden tähdet Hokkala ja Pajari eivät taida valitettavasti olla sitä kategoriaa, jotka nousisi koskaan WRC-tasolle. Hokkalan ura näyttää jo nyt hiipuneen ja Pajarinkin uskon pääsevän lähinnä SM-tasolle R5:llä ajamaan. Toivon toki olevani täysin väärässä ja kovasti menestystä heille, mutta kunhan mutuilen.
Kallea ja Solbergia lukuunottamatta, tällä hetkellä ei taida olla tiedossa ketään erittäin lahjakkaita nimiä missään päin maailmaa. Lupaavia lahjakkuuksia kyllä, muttei mitään "superia".
Olisi kyllä hyvä tilanne, että MM-sarjassa ei olisikaan ketään ylivoimaisia superkuljettajia, vaan mielummin paljon samalla viivalla olevia perushyviä kuljettajia tasaväkisillä autoilla. Loebin ja Ogierin ylivoimaisten valtakausien jälkeen näyttää siltä, että Tänak jatkaa valitettavasti samalla linjalla. Kukaan ei mahda hänelle ajamalla mitään.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Tuoreimmat tulevaisuuden tähdet Hokkala ja Pajari eivät taida valitettavasti olla sitä kategoriaa, jotka nousisi koskaan WRC-tasolle. Hokkalan ura näyttää jo nyt hiipuneen ja Pajarinkin uskon pääsevän lähinnä SM-tasolle R5:llä ajamaan. Toivon toki olevani täysin väärässä ja kovasti menestystä heille, mutta kunhan mutuilen.
Itse mutuilen sen verran, että Pajarin Sami on tällä hetkellä ajanut rallia ehkä saman verran kuin Kalle Latviassa kolutessaan. Erittäin kypsästi ja hetkittäin myös kovaa ajaa ikään ja kokemukseen nähden. Oma kristallipallo näyttäis olevan mykkänä, mutta aika fakiiri saa olla joka näillä näytöillä tuon analyysin antaa. No, pessimisti ei pety.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3612
Sijainti
JKL
Juu Pajari on mielenkiintoinen nimi. Ajoi hyviä aikoja kokemukseen nähden Jyskälässä ja vauhti on kasvanut paljon tämän vuoden aikana. Työtä on toki vielä ja moni asia vaikuttaa ei vähiten raha. Esim. Hokkalan kohdalla se taitaa olla suurin syy miksi tulokset on painuneet taantuman puolelle...
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16068
Sijainti
Tampereen lenkki
Kalle nyt on itsestäänselvä nimi WRC-tasolle, kun on jo voittanut WRC2- ja WRC2 Pro-kisoja. Sitten taas kavereita, jotka ovat onnistuneet voittamaan tavallisessa WRC2:ssa on Loubet'n lisäksi Nikolai Gryazin ja Ole Christian Veiby. Molemmilla tuntuisi olevan hyvät taustajoukot eikä budjetit ihan heti lopu kesken. Sama tilanne myös Oliver Solbergilla, joka tosin ajaa ensimmäisen WRC2-kilpailunsa vasta Walesissa. Matalamman tason kuljettajista kuten Pajarista onkin sitten vaikea ennustella enempää. Pärjäämiseen vaikuttaa kolme tekijää – taidot, budjetti ja motivaatio. Jos yksikin näistä puuttuu, homma ei toimi.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5105
Sijainti
Parc Fermé
Juu Pajari on mielenkiintoinen nimi. Ajoi hyviä aikoja kokemukseen nähden Jyskälässä ja vauhti on kasvanut paljon tämän vuoden aikana. Työtä on toki vielä ja moni asia vaikuttaa ei vähiten raha. Esim. Hokkalan kohdalla se taitaa olla suurin syy miksi tulokset on painuneet taantuman puolelle...
Hokkala myös lipsautti hyvissä ajoin pihalle Tulevaisuuden toivoissa, veikkaan et ei ollut ihan positiivisinta näyttöpäätettä.

Pajarin haastattelua oli kyllä kiva kuunnella mm-rallien aikaan, rauhallinen ja hillitty ulosanti.

Ulkomaalaisista voisi ehkä mainita Jan Solansin Espanjasta, 22v joulukuussa täyttävä. Virolaisista taas Roland Poom, 23v. Kummallakaan tosin ei taida olla mitään suurempia meriittejä vielä vyöllä...?
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Itse mutuilen sen verran, että Pajarin Sami on tällä hetkellä ajanut rallia ehkä saman verran kuin Kalle Latviassa kolutessaan. Erittäin kypsästi ja hetkittäin myös kovaa ajaa ikään ja kokemukseen nähden. Oma kristallipallo näyttäis olevan mykkänä, mutta aika fakiiri saa olla joka näillä näytöillä tuon analyysin antaa. No, pessimisti ei pety.
Joo, eihän sitä toki tässä vaiheessa voi tietää mihin suuntaan Pajarin ajot kehittyy, toivon että ihan WRC-tasolle asti. Kunhan arvuuttelen. Nykypäivänä tahtoo vaan valitettavan usein käydä niin, että ne mukavat ja vaatimattomat kaverit, jotka ovat lahjakkaita kuskeja, jäävät lopulta ilman tallipaikkoja. Esimerkkinä vaikka Nikara. Nopea kuski, mutta nykyään se ei tahdo riittää, vaan se kokonaispaketti pitää olla kunnossa. Taustajoukot, kielitaito, mediaesiintyminen ym.
Rovanperän kohdalla näki jo varhain, että nyt on kyseessä todella poikkeuksellinen lahjakkuus ja siihen päälle vielä isä-Harri, Pietiläinen, Jouhki ym. taustajoukoissa viemässä uraa määrätietoisesti eteenpäin. Ennen riitti vaan se, että ajaa kovaa. Ikävää, ettei tavallinen perushyvä enää tahdo riittää. Tai riittää tietysti vähempikin, jos rahaa löytyy rutosti, mutta se on sitten toinen juttu. Suomalaiskuskeilla ja heidän taustajoukoillaan sitä rahaa harvemmin löytyy.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Jos niitä Super-Seppoja ei keski-Euroopastakaan ole tulossa, niin se vain tasoittaa tietä niille vähän vähemmän hyville kuskeille. Toki kapitaalia pitää olla takana sen verran että pääsee antamaan niitä näyttöjä. Ei jossain Junnu-ÄsÄmmässä pärjääminen auta vielä yhtään eteenpäin. Yleisen luokan Suomen Mestaruus ja siitä sitten osaavan managerin avulla maailmalle. Valitettavasti aika Seppo saa olla jos meinaa vielä Kallen jälkeen saada Jouhkin itsestään kiinnostumaan. Ja Bossen, Kankkusen, Aleenin ja kumppaneiden manageroinnista näytöt eivät ole kovin kummoisia (vs. Jouhki)
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Jouhki on manageroinut jo silloin kun muut on vielä olleet ajohaalareissaan :rolleyes:
Kyllä. Ja siitä on kulunut jo tovi jos toinenkin eikä mitat täyttävää "manttelinperijää" ole näkynyt. Jouhkihan "uhkasi" jo lopetella mutta otti vielä Sunisen ja Rovanperän asiakkaikseen.

Kallen takana ei ole tällä erää nähtävissä seuraavaa kv. potentiaalista kuskia eikä hänelle asiansa handlaavaa manageriakaan.

Latvalan uran saavuttaessa päätepysäkkinsä (joko tämän tai viimeistään ensi kauden päätteeksi) maailmalle jäävät jatkamaan Kalle, Suninen ja Lappi. Viimeksi mainitunkin ura saattaa katketa ennemmin kuin olisi pari vuotta sitten arvattukaan kun tulokset eivät olleetkaan odotetulla tasolla ja tallipaikkojen vähetessä entisestään Sitruunan lyödessä pillit pussiin 2020 päätteeksi. Eikä Hyundainkaan jatko ole mitenkään idioottivarmalla pohjalla kun niitä mestaruuksia tuskin tänäkään vuonna tulee.
Kilpailun kiristyessä myös Jouhkin tasoisen managerin arvo nousee exponentiaalisesti.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16068
Sijainti
Tampereen lenkki
Nyt kun Lappi, Suninen ja Rovanperä ovat nousseet WRC-tason tehdastallipaikoille, kuka on seuraava suomalainen, joka nousee ajamaan edes WRC2-sarjaa? Emil Lindholmin suunnitelmissa taisi olla vain SM-sarja, mitä tekee Eerik Pietarinen? Entä miten käy Jari Huttusen?

Sami Pajari ajaa ensi kaudella JWRC-sarjassa.
 
Viimeksi muokattu:

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Nyt kun Lappi, Suninen ja Rovanperä ovat nousseet WRC-tason tehdastallipaikoille, kuka on seuraava suomalainen, joka nousee ajamaan edes WRC2-sarjaa? Emil Lindholmin suunnitelmissa taisi olla vain SM-sarja, mitä tekee Eerik Pietarinen? Entä miten käy Jari Huttusen?

Sami Pajari ajaa ensi kaudella JWRC-sarjassa.
Ketään aivan ilmiselvää suomalaista tai ulkomaista kuskia ei ole tällä erää nostettavaksi tikun nokkaan. Huttunen on toki askeleen päässä WRC-tallipaikasta, mutta taitaa se askel jäädä loppupeleissä ottamatta. Pietarisella ei taida myöskään olla finansseja ja kun Skoda lopetti tehdastallina, niin aina vaan vaikeammaksi käy. Entistä enemmän korostuu se, että kellä on paalua, saa ostetuksi itselleen ajotilaisuuksia M-sportilta ja sitten vaan toivotaan, että asiakasautolla on edes teoriassa mahdollisuus antaa niitä näyttöjä eikä vain ajella terveisiä.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5627
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Hyvä ja ajankohtainen nosto. Nyt ollaan pitkästä aikaa tilanteessa, jossa sen seuraavan suomalaisen WRC-kuskin/kuskien henkilöllisyys ei olekaan tiedossa. Oman mausteensa tuo myös se, että eläkkeellä oleva vanha vaari Timo Jouhki (titteli on lainaus kohteelta itseltään) vetäytynee nyt lopullisesti takavasemmalle, eikä ole enää ainakaan suoraan rahoittamassa yhdenkään suomalaislupauksen ajoja. Kun tähän yhdistetään perinteisen moottoriurheilun totaalinen epäseksikkyys entistä useamman potentiaalisen rahoittajan silmissä, niin yhtälö ei totta vie ole helppo.

Huttunen, vaikka sivuraiteilla tämän hetkisen tiedon valossa onkin, on päässyt kuitenkin jo työskentelemään tehdastalissa ja myös ajamaan viimeisimmän sukupolven WRC-autoa. Ehkä hänen voi kuitenkin sanoa olevan tällä hetkellä kaikista lähimpänä WRC-autolla ajamista - joskin kaikista lähimpänä on tässä yhteydessä sama kuin silti helvetin kaukana, joten sinänsä meriitti on jokseenkin turha.

Toivoa sopii, että sekä Lindholm että Pietarinen saisivat mahdollisuuden päästä näyttämään potentiaaliaan edes jollain tasolla ja mahdollisimman kovassa seurassa (lue: WRC2/WRC3). Lindholm on jo julkistanut SM-sarjapainotteisen ohjelmansa, mutta Pietarisen ajoista ei ole vielä tietoa. Mies näytti kuitenkin olleen testaamassa Gardemeisterin tallin Fabiaa viikonloppuna, joten ehkä sieltäkin jotain kuuluu kohta.
 

MVRX

Well-known member
Liittynyt
28.10.2017
Viestit
988
Sijainti
Manselainen syrjäisellä etelärannikolla
Huttunen, vaikka sivuraiteilla tämän hetkisen tiedon valossa onkin, on päässyt kuitenkin jo työskentelemään tehdastalissa ja myös ajamaan viimeisimmän sukupolven WRC-autoa. Ehkä hänen voi kuitenkin sanoa olevan tällä hetkellä kaikista lähimpänä WRC-autolla ajamista - joskin kaikista lähimpänä on tässä yhteydessä sama kuin silti helvetin kaukana, joten sinänsä meriitti on jokseenkin turha.


Mää salaa odottelen Huttusen ajavan Protonilla WRC2 sarjassa tänävuonna. Ei ehkä Ruotsissa vielä, mut keväämmällä. Sillai pitää ittensä esillä tänkauden.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Jouhki varmaan hoitelee vielä Sunisen ja Rovanperän managerin hommia sen mitä tarvetta on mutta uusia "asiakkaita" ei enää ota. Niinpä olisi vähintäinkin suotavaa että joku ottaisi viestikapulan vastaan ja ryhtyisi oikeasti rupeamaan... Vat-Manilla mennee aika Viron autourheilun pomona ja viinitilan hoitamisessa, Bossella varmaan oman RX-tallin puitteissa, mutta mites sitten Kankkus-Jussi tai Alén.
Kankku-Jussilla on varmaan parhaimmat kontaktit kotimaisista nimistä. TGS Worldwiden puitteissa on mahdollisuus antaa näyttöjä osaamisestaan ratin ja penkin välissä mutta kaikella asiaan kuuluvalla respectillä Gardea kohtaan, hän ei nyt vaan ole niin suuri starba että WRC pomot raivaisivat hänelle tilaa kalenteriinsa jos hän asian tiimoilta jotakuta heistä lähestyisi.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5627
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Jouhki varmaan hoitelee vielä Sunisen ja Rovanperän managerin hommia sen mitä tarvetta on mutta uusia "asiakkaita" ei enää ota. Niinpä olisi vähintäinkin suotavaa että joku ottaisi viestikapulan vastaan ja ryhtyisi oikeasti rupeamaan... Vat-Manilla mennee aika Viron autourheilun pomona ja viinitilan hoitamisessa, Bossella varmaan oman RX-tallin puitteissa, mutta mites sitten Kankkus-Jussi tai Alén.
Kankku-Jussilla on varmaan parhaimmat kontaktit kotimaisista nimistä. TGS Worldwiden puitteissa on mahdollisuus antaa näyttöjä osaamisestaan ratin ja penkin välissä mutta kaikella asiaan kuuluvalla respectillä Gardea kohtaan, hän ei nyt vaan ole niin suuri starba että WRC pomot raivaisivat hänelle tilaa kalenteriinsa jos hän asian tiimoilta jotakuta heistä lähestyisi.
Siinä monesti tarvitaan muutakin kuin pelkkä tallipäällikön puhelinnumero. Yhtään vanhoja mestareita väheksymättä, mutta se, mitä suomalainen ralliautoilu tarvitsee on nimenomaan "uusi Jouhki" - tai tarvitsisi, mutta sellaisen löytyminen ei vaikuta erityisen todennäköiseltä. Kyllä tallipäälliköt sen verran on pelimiehiä, että audienssin saa vaikka Mauri Mopo, jos tällä on tarjota jotain kiinnostavaa.
 

Fenomenal

Well-known member
Liittynyt
21.11.2016
Viestit
79
Ketään aivan ilmiselvää suomalaista tai ulkomaista kuskia ei ole tällä erää nostettavaksi tikun nokkaan. Huttunen on toki askeleen päässä WRC-tallipaikasta, mutta taitaa se askel jäädä loppupeleissä ottamatta. Pietarisella ei taida myöskään olla finansseja ja kun Skoda lopetti tehdastallina, niin aina vaan vaikeammaksi käy. Entistä enemmän korostuu se, että kellä on paalua, saa ostetuksi itselleen ajotilaisuuksia M-sportilta ja sitten vaan toivotaan, että asiakasautolla on edes teoriassa mahdollisuus antaa niitä näyttöjä eikä vain ajella terveisiä.
Seuraavaa pariin vuoteen (kaudet 2020 ja 2021) tuskin tulee kovin montaa uutta tallipaikkaa tarjolle. Siirtyminen uusiin hybridi autoihin kaudelle 2022 voi sitten tuoda tullessan uusia valmistajia ja mahdollisuuksia. Nykyisistä kuskeista moni on parhaassa iässä ja vievät paikat vielä moneksi vuodeksi. Tänäk, Evans, Neuville, Lappi, Breen, Mikkelsen kaikki iältään kolmenkympin kantturoilla. Siihen päälle vielä Suninen, Greensmith, Katsuta ja Rovanperä nuoremmanpolven miehistä. Unohtamatta myöskään Latvalaa, Østbergia, Tidemania ja Paddonia jotka yrittävät vielä kammeta takaisin mahdollisesti Ogierilta, Loebilta ja Sordolta vapautuville paikoille. Ja koska kokemus autoista ja kisoista on arvossa arvaamattomassa on vaikea nähdä kovin montaa uutta kuskia lähitulevaisuudessa tehdas WRC kilpureiden ratissa. Loubet, Gryazin ja Veiby varmasti lähimpänä hyvien taustajoukkojensa ansioista, ostavat M-Sportilta tilaisuuden näyttää taitojaan. Mutta todellista talenttia tyyliin Rovanperä, joka voisi haastaa tuon kolmenkympin kerhon ei oikein ole näköpiirissä. Ehkä Petterin poika Oliver, mutta vielä pitää kokemusta kerätä useampi vuosi...
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3897
Piti oikein googlata läpi ennenkuin uskoin :D

On siinä tavoitetta alkaa nelikymppisenä rallinoviisina ajelemaan kärkeä kiinni.
 
Ylös