Formula 1 - 2019 - 16 - Venäjän GP

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8332
Sijainti
Vantaa
Itse sanoi että yritti.
Lopussa pääpaino oli kuulema Leclercissä eli luultavasti voiman tuotto suorille, kuten Oikarinen asian esitti. Sen näki aika hyvin siinä, että kierrosaika taisi parantua, kun Lecler putosi reilun matkan päähän eli voi jakaa voimaa niin, mikä on paras hyvälle kierrosajalle.
 
Viimeksi muokattu:

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Olet niin hyvä kuin viimeisin tiimiradioviestisi.

Alkukaudesta ja vielä pari kisaa sitten Leclerciä hehkutettiin uutena supertähtenä, Vetteliä pilkattiin ja Vettelistä ei pidetty Räikkösen aikana koska oli joko nopeampi tai ajatettiin paremmalla taktiikalla, Verstappenia on haukuttu itkupilliksi koko uran ajan jne. Nyt Leclercistä on tehty se itkupilli foorumilla, Sky:n lähetyksessä yms. :D

Todellisuudessa toi "itkeminen" eli yritys vaikuttaa päätöksiin ja tapahtumiin oman edun mukaisesti, kertoo voitonnälästä, hyvästä itsetunnosta ja muista piirteistä jotka erottaa huiput wingmaneista. Ja vaikka en Vettelistä pidäkään, niin tuo hieman kuriton käyttäytyminen kertoo juuri tuosta edellämainitusta, eli haluaa voittaa tallikaverinsa joka on kenelle tahansa kuskille ensisijainen mittatikku.

Ei siellä Ferrarilla kumpikaan kuskeista sanonut radioon "Copy James."
LeCry on Charlesin nimeksi putkahtanut viestimissä!
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1063
CMoren haastattelussa Bottas myönsi, että lopussa yritti painaa täysillä mutta ei pysynyt Hamiltonin kyydissä.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Auton MGU-K eli energiaa hybridivoimanlähteeseen tuottava laite hajosi, tehden menopelistä potentiaalisesti vaarallisen koskettavan.

Näin kertoo Suomif1. San takia kai hyppäs ettei saa säkäriä?
Jäi joo virtaa autoon. Sebu siinä ratahenkilöstöäkin varoitti, että gummia käteen ennen kuin autoa hiplaa.
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
2635
Ei keskeyttänyt. Talli kyllä näkee, onko autossa vikaa vai ei. Mikäli tahallaan olisi keskeyttänyt niin Vettel lentäisi pihalle Ferrarilta ennen seuraavaa kisaa.
Eiköhän Vettelin lakimiehet pidä huolen ettei sopimuksia irtisanota perusteetta. Sinänsä mielenkiintoinen kysymys pystyykö auton tarkoituksella hajottamaan väärinkäyttämällä tai varikolta nappia painamalla.
 

iceman1988

Well-known member
Liittynyt
1.7.2008
Viestit
1408
Venäjän GP Sotšissa ajettu. Kilpailu päättyi Mercedeksen Lewis Hamiltonin voittoon. Päivä oli muutenkin upea Mercedekselle Valtteri Bottaksen ajaessa 2. sijalle. Mercedeksen 100 % voittotilasto Sotšin radalla sai siis jatkoa. Ferrarin Charles Leclerc ajoi 3. sijalle.

Kilpailuun starttasi paalupaikalta Leclerc ja 2. ruudusta Hamilton. Ferrarin Sebastian Vettel nousi lähdössä upeilla ohituksilla 3. ruudusta kärkeen. Myös McLarenin Carlos Sainz aloitti vahvasti ja nousi Valtteri Bottaksen ohi neljänneksi. Alfa Romeon Kimi Räikkönen jatkoi 15. sijalla. Haasin Romain Grosjeanin kisa päättyi heti ensimmäiselle kierrokselle, kun Renaultin Daniel Ricciardo osui häneen kohtalokkain seurauksin. Turva-auto tuli radalle. Räikkönen oli ottanut kilpailun startissa varaslähdön, josta hänelle seurasi myöhemmin varikonläpiajorangaistus.

Kilpailun 1. kierroksen kolarin myötä radalle tullut turva-auto poistui radalta kierroksella 3 ja kilpailu pääsi jatkumaan normaalisti. Uusintalähtö sujui rauhallisesti, eikä kärkisijoitusten osalta nähty muutoksia. 6. kierroksella Ferrarin varikkomuurilta tuli erikoinen viesti, jossa Vetteliä vaadittiin päästämään Leclerc ohitseen jo tässä vaiheessa kilpailua. Vettel oli kasvattanut eron Leclerciin 1,4 sekuntiin. 7. kierroksella Bottas ohittaa Sainzin ja nousee takaisin 4. sijalle. 8. kierroksella Ferrari-kuskien keskustelu jatkui yhä tiimiradiossa. Vettelin oli päästettävä Leclerc piikkipaikalle. Vettel teki kisan nopeimman kierroksen 9. kierroksella eikä kuuntele Ferrarin radioviestejä. Kimi sai varaslähdöstään tulleen varikon läpiajorangaistuksen 9. kierroksella. Hänen kilpailunsa meni tämän myötä vääjäämättä pilalle. Kimi suoritti rangaistuksensa heti seuraavalla kierroksella.

Kilpailun 11. kierroksella alkoi käydä selväksi, että Ferrari oli etukäteen sopinut, että Leclerc ei yritä puolustautua Vettelin hyökkäystä vastaan lähdössä, jotta Lewis Hamilton ei pääsisi hyötymään tilanteesta. Leclerc sanoi tiimiradiossa tehneensä, mitä pyydettiin. Vettel ei kuitenkaan ole kuunnellut tiiminsä ohjeita, vaan on kasvattanut etumatkansa jo 2,7 sekuntiin. 15. kierroksella Bottas oli jäänyt kolmantena ajavasta Hamiltonista jo 8,2 sekunnin päähän. Ero takana olevaan Carlos Sainziin oli kasvanut noin 16 sekuntiin. 18. kierroksella Red Bullin Max Verstappen oli noussut 9. ruudusta jo 5. sijalle. Ero Bottakseen oli kuitenkin jo 19,4 sekuntia.

Leclerc tuli varikolle kierroksella 23 ja aloitti samalla varikkopysähdykset kärjen osalta. Monacolaiselta onnistunut 2,5 sekuntia kestänyt pysähdys. Hän otti medium-renkaat alle ja palasi radalle neljänneksi. Leclerc ajoi kierroksella 25 uusilla renkailla hurjan kierroksen. Vettel, Bottas ja Hamilton jatkoivat yhä radalla vanhoilla renkaillaan. Vettel tuli kärkipaikalta varikolle kierroksella 26. Leclerc ohitti Vettelin varikkopysähdysten yhteydessä. Sebastian Vettel joutui keskeyttämään kilpailun kierroksella 28 hänen voimanlähteensä petettyä. Vettel ajoi radan sivuun ja virtuaalinen turva-auto tuli radalle. Kierroksella 29 Mercedes hyötyi virtuaalisesta turva-autosta toden teolla. Hamilton ja Bottas tekivät varikkopysähdyksensä. Hamilton nousi Leclercin edelle kilpailun kärkeen.

Kierroksella 30 Williamsin George Russellin jarrut pettivät ja Russell ajautui ulos. Turva-auto tuli jälleen radalle. Ferrari teki riskiliikkeen kierroksella 32 ja otti Charles Leclercin varikolle turva-auton aikana. Pehmeät renkaat alle ja Leclerc putosi kolmanneksi. Kierroksella 32 kilpailun TOP 5 oli: 1. Hamilton, 2. Bottas, 3. Leclerc, 4. Verstappen, 5. Sainz. Räikkönen ajoi tässä vaiheessa 15. sijalla. Turva-auto tuli sisään kierroksella 32. Leclerc haastoi Bottaksen heti uusintalähdössä kierroksella 33, mutta ei päässyt aivan tarpeeksi lähelle ohitusta varten. Kierroksella 35 Bottas piti Leclercin yhä tiukasti takanaan. Taistelu oli kovaa. Hamilton oli repinyt Bottakseen eroa jo 2 sekuntia tässä vaiheeessa. Räikkönen nousi Toro Rosson Pierre Gaslyn ajovirheen myötä 13. sijalle kierroksella 37. Suomalainen tavoitteli tässä vaiheessa tiukasti myös Toro Rosson Daniil Kvyatia, mutta vauhti ei lopulta aivan riittänyt ja renkaiden kulumisen myötä ero alkoi kasvaa uudelleen venäläisen hyväksi.

Kierroksella 40 Leclerc roikkuu yhä alle sekunnin päässä Bottaksesta, mutta ei ollut vieläkään päässyt yrittämään ohitusta. Kierroksella 45 Bottas oli onnistunut kasvattamaan eron Leclerciin 1,3 sekuntiin. Kärjessä ajava Hamilton oli 4,5 sekuntia Bottasta edellä. Kierroksella 51 Bottaksen ja Leclercin välinen ero oli 2 sekuntia suomalaisen hyväksi. Lopullinen kilpailun TOP 5 53/53 kierroksen jälkeen oli: 1. Hamilton, 2. Bottas +3,829, 3. Leclerc +5,212, 4. Verstappen +14,210 ja 5. Albon +38,348... 13. Räikkönen +68,910.

Tänään kilpailun ehdottomasti suurin onnistuja oli Mercedes-talli. Mercedeksen kisavauhti oli palautunut jälleen tutun kovalle tasolle. Ferrari näytti ennen kisaa olevan vahvasti niskan päällä, mutta sitten itse kisa oli Ferrarille heikompi. Vettelille tuli karvas keskeytys ja Leclercille paalupaikka ei lopulta tuonut voittoa. Ferrarin ei ehkä olisi kannattanut Leclercin kohdalla vaihtaa kisan lopussa enää softeja renkaita alle, tällä olisi voitu mahdollisesti ainakin yksi sijoitus voittaa. Alexander Albon taisteli kisan loppuun asti upeasti ja nousi tänään varikolta 5. sijalle. Hän ohitti kisan loppuvaiheessa McLarenin Carlos Sainzin ja nousi tämän myötä tallikaverinsa Max Verstappenin jälkeen 5. sijalle. Upea nousu ja kisa. Carlos Sainzilta myös hyvä kisa ja tuloksena 6. sija. McLarenille muutenkin vahva päivä Lando Norrisin ajettua lopulta 8. sijalle.

Kimi Räikkösen kisa oli pilalla oikeastaan jo varaslähdön ja sen myötä tulleen varikon läpiajorangaistuksen myötä. Kisan lopussa Kimi näytti olevan ihan kohtuullisessa vauhdissa, mutta vauhti ei kuitenkaan aivan MM-pisteille asti riittänyt. Muiden perässä pystyi roikkumaan, mutta ohitukset ei oikein olleet mahdollisia ilman muiden virheitä. Renkaiden pitokin alkoi heiketä kisan lopussa. Tunkki juuttui Kimin auton alle varikkokäynnillä ja tämä vei hieman aikaa. Nyt olisi Alfa Romeolla pienen nollauksen paikka ja siitä sitten uusi taistelu käyntiin. Nyt on viimeaikoina ollut vähän mollivoittoista menoa. Kimin tallikaveri Antonio Giovinazzi ajoi tänään 15. sijalle.

Bottas ajoi tänään vahvan kisan ja teki tiimilleen hyvää ja virheetöntä työtä. Hamiltonin vauhtiin ei ollut jakoa. Mercedekselle maksimaaliset pisteet ja Hamiltonille lisäpiste myös kilpailun nopeimmasta kierroksesta.

Kuljettajien MM-pisteissä Hamilton on tällä hetkellä kärjessä 322 pisteellä, Bottas on 2. sijalla 249 pisteellä, Leclerc 3. sijalla 215 pisteellä, Verstappen 4. sijalla 212 pisteellä ja Sebastian Vettel 5. sijalla 194 pisteellä. Räikkösellä on tällä hetkellä kasassa 31 MM-pistettä ja se riittää 14. sijaan. Giovinazzilla on 4 MM-pistettä ja se riittää 18. sijaan.

Valmistajien MM-sarjan kärjessä on Mercedes 571 pisteellä, Ferrari 2. sijalla 409 pisteellä, Red Bull Racing Honda 3. sijalla 311 pisteellä, McLaren Renault 4. sijalla 101 pisteellä ja Renault 5. sijalla 68 pisteellä. Alfa Romeo Racing Ferrari on 8. sijalla 35 pisteellä.

Kahden viikon päästä jatketaan legendaarisella Japanin Suzukan radalla. Siellä on edessä paljon suunnanmuutoksia sisältävä, syheröinen rata. Radalta löytyy mm. kaikkien F1-fanien tuntemat S, Spoon ja R130 mutkat. Uskoisin Suzukan radan sopivan paremmin Mercedekselle ja siellä ei saavuteta aivan niin kovia suoranopeuksia. Toivottavasti myös Alfa Romeo onnistuisi Suzukassa nousemaan mukaan MM-pistetaisteluun.
 
Viimeksi muokattu:

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
2635
CMoren haastattelussa Bottas myönsi, että lopussa yritti painaa täysillä mutta ei pysynyt Hamiltonin kyydissä.
Mutta painoiko täysillä heti turva auton jälkeen, vai varmistiko ensin voiton luomalla etäisyyttä Hamiltonin ja Leclerin väliin. Alussa Lecler pystyi roikkumaan lähellä Bottasta ja lopussa ei.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1063
Mutta painoiko täysillä heti turva auton jälkeen, vai varmistiko ensin voiton luomalla etäisyyttä Hamiltonin ja Leclerin väliin. Alussa Lecler pystyi roikkumaan lähellä Bottasta ja lopussa ei.
Ihan haastattelun perusteella voisi päätellä, että painoi täysillä mutta ei vaan riittänyt. Mutta jokainen tehkööt omat johtopäätöksensä.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Mutta painoiko täysillä heti turva auton jälkeen, vai varmistiko ensin voiton luomalla etäisyyttä Hamiltonin ja Leclerin väliin. Alussa Lecler pystyi roikkumaan lähellä Bottasta ja lopussa ei.
Jos seurasi kisaa, niin huomasi että Leclerc hyökkäsi pari kierrosta ja sen jälkeen jäähdytti autoa sekä latasi autoa pari rundia. Lopussa sitten yritti nopeinta kierrosta itselleen, joten vähän enemmän jätti tilaa.

Bottas käytti DRS-suorilla akkua varsin oivasti. Ei ole nopein tapa ajaa kierrosta, mutta esti ainakin ohitukset.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8364
Sijainti
Helsinki
Hapan maku jäi suuhun tästä kilpailusta. Ferrari tallimääräyssekoilu oli niin epäselvää, kuin olla jo voi. Vettel ei vaan totellut käskyä ja päästänyt Charlesia ohi. Epäselvyyden toi, milloin swappi tehdään. Kun Vettelin stopin jälkeen MGU-K sanoo sopparinsa irti, Mersu hyödyntää VSC-säännöissä olevan pykälän ja ottaa molemmat sisään. Leclerc menee vielä laittamaan softit alle ja kas, hän onkin kolmantena.

Tiesin jo tuolloin, kuinka uuvuttava loppu tulee. Bottas lasketaan tulpaksi Charlesin eteen ja ruutulipun jälkeen kuulemme taas tutun "Get in there" radiohuuudon. Sainzilta kyllä loistavaa suorittamista, olisi voinut jopa haastaa Maxin nelossijasta. Crashjean is back, jälleen yksi kolari, tosin nyt Gio pamautti takarenkaaseen.

Kimi, missä hän oli? Varaslähtö kruunasi jälleen huonon viikonlopun. No, ajeleepa loppukauden terveisiä.
 
Viimeksi muokattu:

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8332
Sijainti
Vantaa
Ihan haastattelun perusteella voisi päätellä, että painoi täysillä mutta ei vaan riittänyt. Mutta jokainen tehkööt omat johtopäätöksensä.
Varmasti painoi täysillä,, mutta voimaayksikön käyttö ei varmaan ollut optimaalisinta nopealle kierrokselle, koska otti maksimitehot kahdella suoralla pihalle
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Mikä Kimiä vaivasi tämän viikonlopussa? Ajohan oli kokonaisuudessa kuin Esteban Tuerolla. Startti oli nolo. Ensin varastetaan ja lopuksi jämähdetään.
Mikä tallikaveria vaivasi, jäi kuitenkin Kimin taakse?
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
2635
Mikä tallikaveria vaivasi, jäi kuitenkin Kimin taakse?
Kimin tuloskäyrä notkahti sen jälkeen kun Sauber jäi Saksassa kiinni sääntörikkomuksesta. Vai tuliko jalkavamma samaan väliin? Kuitenkaan Giovinazzin tulokset eivät notkahtaneet samalla lailla. Jos meno jatkuu tämmöisen kompurointina, tulee pian Hulkenberg koputtelemaan Sauberin ovelle.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Eiköhän ole jo turhaan koputellut. Mutta edelleen, mitä tapahtui Goivinazzillle?
 
Viimeksi muokattu:

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Kimin tuloskäyrä notkahti sen jälkeen kun Sauber jäi Saksassa kiinni sääntörikkomuksesta. Vai tuliko jalkavamma samaan väliin? Kuitenkaan Giovinazzin tulokset eivät notkahtaneet samalla lailla. Jos meno jatkuu tämmöisen kompurointina, tulee pian Hulkenberg koputtelemaan Sauberin ovelle.
Eiköhän Hulkengren koputtele kaikkiin mahdollisiin oviin ja vielä ikkunoihinkin. Jos Kimillä on kahden vuoden soppari, niin ei noilla ole varaa maksaa sitä ulos.
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
2635
Eiköhän Hulkengren koputtele kaikkiin mahdollisiin oviin ja vielä ikkunoihinkin. Jos Kimillä on kahden vuoden soppari, niin ei noilla ole varaa maksaa sitä ulos.
Spassa oli jo varakuljettaja paikan päällä omat kilpailunsa peruneena. Kuitenkin Kimi on jatkanut ajamista, mutta jokin tässä menossa ja meiningissä mättää. Jos Kimi itse turhautuu tilanteeseen, voi lopettaa ajamisen.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös