jos sitä ei olisi sattunut, olisi ajanut Tänakin kanssa aika samaa tahtia.
Ei sentään. Arvioisin, että ilman tuota virhettäkin Kalle olisi hävinnyt Torsbyn spesiaaleilla Tänakille yhteensä 2-3 sekuntia, eli lähes 0,5s/km. Tuo satunnainen sammuttelu risteykseen taitaa olla Yariksen tyyppivika. Etenkin Lappi aikanaan kärsi tuosta ongelmasta paljon, mutta muistaakseni aina ajoittain myös Latvala ja Tänak.
Kallella varmasti riittää vielä hitaammilla ja teknisemmillä pätkillä hieman kirittävää kärkivauhtiin. Isoa kovaahan Kalle vetää jo todella hienosti, mutta olisin yllättynyt jos podiumtehtailu jatkuu heti myös hitaissa soraralleissa. Ruotsin lentokenttäpätkät oli etukäteen sellainen paikka jossa vähän odotinkin Kallelta heti kovaa vauhtia. En toki sentään odottanut, että Kalle pystyisi heti myös realisoimaan vauhdin podiumina :eek!:. Samoin Jyskälässä ja Walesissa Kalle saattaa mennä ihan terävintä kärkivauhtia jo tänä vuonna. Toki samaan hengenvetoon on pakko todeta, että mielestäni Kallen ajo näytti melko hyvältä ja juohevalta kyllä Likenäsin alun hitaammallakin tiellä, vaikka varsinaisesti eron Kalle tekikin nopeilla osuuksilla. Verrattuna esim. Lappiin, joka on sarjan ehdottomasti parhaimpia ison kovan kuskeja, Kalle ajaa hidasta tietä jo nyt huomattavasti paremmin ja nätimmin. Vastaavasti pienellä tiellä Lapilla menee turhan usein ajo roiskimiseksi ja aikaa tuhraantuu liiaksi ylimääräisissä sladeissa.
Laittaisin itse vielä vähän jäitä hattuun, enkä alkaisi lataamaan Kalleen nyt tämän perusteella mitään järjettömiä odotuksia joka kisasta podiumille jatkossa tai muuta vastaavaa. Viiden joukkoon ja Lapin päihittäminen MM-pisteissä tällä kaudella olisi mielestäni jo
todella kova suoritus. Neljä isoa poikaa tulevat todennäköisesti menemään menojaan kauden vanhetessa. Kalle ei voi myöskään jatkaa samanlaisella riskitasolla mitä nähtiin nyt Ruotsissa tai muuten täysimittaisissa 300 kilometrin kisoissa alkaa takuulla rytisemään. Korostetaan nyt kuitenkin vielä, että Kallen suoritus Ruotsissa oli huima ja ansaitsee täyden hehkutuksen, suoritus tulee jäämään rallin historiaan, hattua päästä. :thumbup:
Ogier on nyt ajanut mielestäni kaksi rallia täysin Championship-moodi päällä käytännössä alusta loppuun. Isommat riskit on selvästi jätetty kokonaan pois ja kahden rallin jälkeen mestaruusjuna puksuttaa täysin aikataulussa. Ogier ei ole edes lähtenyt taistelemaan yksittäisistä sijoituksista vaan on ajanut jatkuvasti "long gamea". Kolmantena autona tielle Meksikossa ja ainoastaan viisi pistettä kärjestä on aika optimitilanne kahden rallin jälkeen. Ogier tulee todennäköisesti peittoamaan kovimmat kilpakumppanit juuri tasaisuudellaan, etenkin kun Toyotan luotettavuuskin näyttäisi parantuneen huomattavasti viime aikoina. Vaikka Evans huima poika onkin, niin olisin yllättynyt jos pystyy selviämään tästä kaudesta Ogieria tasaisemmin läpi. Jos Neuville nyt jättää perinteiset syksyn sekoilut väliin tällä kaudella niin voi myös olla toki vahva. Tänak on vielä täysi kysymysmerkki. Ruotsissa toki hyvä tulos, mutta vähän tuli sellainen tunne, että saattoi joutua ottamaan aika kovaa riskiä tuohon kakkossijaan. Saa nähdä pysyykö Hyundai tiellä tasaisesti, vai joutuuko Tänak lopulta ajamaan liikaa epämukavuusalueella ja yli rajojensa tällä kaudella.
Lappi on nyt kaksi rallia tehnyt juuri sitä työtä mihin pitäisi pystyä koko kausi. Jos Lappi pystyy nakuttamaan tasaisesti sijoituksia viiden sakkiin läpi kauden ja mielellään olla myös viiden sakissa loppupisteissä (Kallelle ei mielestäni saisi hävitä), niin työ tämän kauden osalta on tehty. Kaikki tietää Lapin timanttisen natural talentin ja nopeuden, mutta nyt kun autossa antaa (todennäköisesti) tasoitusta, niin pitää pystyä näyttämään sitä suoritusvarmuutta, joka on jäänyt pahasti uupumaan aiempina kausina. Hyundai-sopimus 2021 saattaisi siintää palkintona työstä, jos Lappi pystyy jatkamaan tällä tavalla. Tai vielä parempaa, paluu Toyotalle 2021, jos henkilökemiat sen vain sallii.
Sunisen kohdalla ollaan nyt valitettavasti siinä tilanteessa, että mielelläni näkisin jo jonkun muun tuossa autossa, ei voi mitään. Ei ole oikein mitään inspiraatiota tekemisessä tai kehitystä ollut havaittavissa pariin vuoteen. En tiedä auttaisiko sitten jos Evansin ja Tänakin tavoin haettaisiin vauhtia ja uutta inspiraatiota askel alempaa...koska nyt tuo tekeminen on sitä samaa ennalta-arvattavaa pullaa rallista toiseen. Liian paljon hyviä kuljettajia katselee myös sivusta tällä hetkellä, että tuota voisi hyvin mielin katsella, edes sinivalkolasien läpi. Sunisen lisäksi, myös Breen on mielestäni nyt tilaisuutensa saanut toistaiseksi. Se on todella raaka laji, kun pitäisi ajotauosta huolimatta pystyä heti vastaamaan isojen poikien vauhtiin, mutta totuus vain on, että ei tällä hetkellä taso riitä. Kolme rallia ja ei kertaakaan viiden joukkoon on raaka fakta, vaikka sitä kuinka yrittäisi selitellä ja siloitella eri tekijöillä. Esim. viime kauden MM-nelonen Mikkelsen kuitenkin katselee kokonaan sivusta.