Ruotsin MM-ralli 2020

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14528
Sijainti
Tampereen lenkki
Autokunnan jäsenten kommenttien perusteella mulla on sellainen käsitys, että tämä oli vähän itse aiheutettu ongelma. Lisäksi Halttunen puhui kilpailun jälkeen, että Torsbyssa eivät osanneet muutenkaan käyttää autoa täysin oikealla tavalla hitaammissa paikoissa. En olisi edes kehdannut mainita tuosta Torsbyn aikatappiosta, mikäli esim. Halttunen ei tuosta ek:sta olisi erikseen maininnut.

https://www.rallit.fi/kalle-rovanpera-taistelee-huippusijoituksesta-ruoski-silti-itseaan-se-oli-ihan-idiotismia/
https://www.rallit.fi/kalle-rovanperan-luottomies-paljastaa-edessa-isoja-haasteita-ehka-vahan-yllattaenkin/
Mä en tajunnut tätä. Siis tahallaan sammutti auton vai häh? Toki se oli oma virhe, mutta jos sitä ei olisi sattunut, olisi ajanut Tänakin kanssa aika samaa tahtia.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
868
jos sitä ei olisi sattunut, olisi ajanut Tänakin kanssa aika samaa tahtia.
Ei sentään. Arvioisin, että ilman tuota virhettäkin Kalle olisi hävinnyt Torsbyn spesiaaleilla Tänakille yhteensä 2-3 sekuntia, eli lähes 0,5s/km. Tuo satunnainen sammuttelu risteykseen taitaa olla Yariksen tyyppivika. Etenkin Lappi aikanaan kärsi tuosta ongelmasta paljon, mutta muistaakseni aina ajoittain myös Latvala ja Tänak.

Kallella varmasti riittää vielä hitaammilla ja teknisemmillä pätkillä hieman kirittävää kärkivauhtiin. Isoa kovaahan Kalle vetää jo todella hienosti, mutta olisin yllättynyt jos podiumtehtailu jatkuu heti myös hitaissa soraralleissa. Ruotsin lentokenttäpätkät oli etukäteen sellainen paikka jossa vähän odotinkin Kallelta heti kovaa vauhtia. En toki sentään odottanut, että Kalle pystyisi heti myös realisoimaan vauhdin podiumina :eek!:. Samoin Jyskälässä ja Walesissa Kalle saattaa mennä ihan terävintä kärkivauhtia jo tänä vuonna. Toki samaan hengenvetoon on pakko todeta, että mielestäni Kallen ajo näytti melko hyvältä ja juohevalta kyllä Likenäsin alun hitaammallakin tiellä, vaikka varsinaisesti eron Kalle tekikin nopeilla osuuksilla. Verrattuna esim. Lappiin, joka on sarjan ehdottomasti parhaimpia ison kovan kuskeja, Kalle ajaa hidasta tietä jo nyt huomattavasti paremmin ja nätimmin. Vastaavasti pienellä tiellä Lapilla menee turhan usein ajo roiskimiseksi ja aikaa tuhraantuu liiaksi ylimääräisissä sladeissa.

Laittaisin itse vielä vähän jäitä hattuun, enkä alkaisi lataamaan Kalleen nyt tämän perusteella mitään järjettömiä odotuksia joka kisasta podiumille jatkossa tai muuta vastaavaa. Viiden joukkoon ja Lapin päihittäminen MM-pisteissä tällä kaudella olisi mielestäni jo todella kova suoritus. Neljä isoa poikaa tulevat todennäköisesti menemään menojaan kauden vanhetessa. Kalle ei voi myöskään jatkaa samanlaisella riskitasolla mitä nähtiin nyt Ruotsissa tai muuten täysimittaisissa 300 kilometrin kisoissa alkaa takuulla rytisemään. Korostetaan nyt kuitenkin vielä, että Kallen suoritus Ruotsissa oli huima ja ansaitsee täyden hehkutuksen, suoritus tulee jäämään rallin historiaan, hattua päästä. :thumbup:

Ogier on nyt ajanut mielestäni kaksi rallia täysin Championship-moodi päällä käytännössä alusta loppuun. Isommat riskit on selvästi jätetty kokonaan pois ja kahden rallin jälkeen mestaruusjuna puksuttaa täysin aikataulussa. Ogier ei ole edes lähtenyt taistelemaan yksittäisistä sijoituksista vaan on ajanut jatkuvasti "long gamea". Kolmantena autona tielle Meksikossa ja ainoastaan viisi pistettä kärjestä on aika optimitilanne kahden rallin jälkeen. Ogier tulee todennäköisesti peittoamaan kovimmat kilpakumppanit juuri tasaisuudellaan, etenkin kun Toyotan luotettavuuskin näyttäisi parantuneen huomattavasti viime aikoina. Vaikka Evans huima poika onkin, niin olisin yllättynyt jos pystyy selviämään tästä kaudesta Ogieria tasaisemmin läpi. Jos Neuville nyt jättää perinteiset syksyn sekoilut väliin tällä kaudella niin voi myös olla toki vahva. Tänak on vielä täysi kysymysmerkki. Ruotsissa toki hyvä tulos, mutta vähän tuli sellainen tunne, että saattoi joutua ottamaan aika kovaa riskiä tuohon kakkossijaan. Saa nähdä pysyykö Hyundai tiellä tasaisesti, vai joutuuko Tänak lopulta ajamaan liikaa epämukavuusalueella ja yli rajojensa tällä kaudella.

Lappi on nyt kaksi rallia tehnyt juuri sitä työtä mihin pitäisi pystyä koko kausi. Jos Lappi pystyy nakuttamaan tasaisesti sijoituksia viiden sakkiin läpi kauden ja mielellään olla myös viiden sakissa loppupisteissä (Kallelle ei mielestäni saisi hävitä), niin työ tämän kauden osalta on tehty. Kaikki tietää Lapin timanttisen natural talentin ja nopeuden, mutta nyt kun autossa antaa (todennäköisesti) tasoitusta, niin pitää pystyä näyttämään sitä suoritusvarmuutta, joka on jäänyt pahasti uupumaan aiempina kausina. Hyundai-sopimus 2021 saattaisi siintää palkintona työstä, jos Lappi pystyy jatkamaan tällä tavalla. Tai vielä parempaa, paluu Toyotalle 2021, jos henkilökemiat sen vain sallii.

Sunisen kohdalla ollaan nyt valitettavasti siinä tilanteessa, että mielelläni näkisin jo jonkun muun tuossa autossa, ei voi mitään. Ei ole oikein mitään inspiraatiota tekemisessä tai kehitystä ollut havaittavissa pariin vuoteen. En tiedä auttaisiko sitten jos Evansin ja Tänakin tavoin haettaisiin vauhtia ja uutta inspiraatiota askel alempaa...koska nyt tuo tekeminen on sitä samaa ennalta-arvattavaa pullaa rallista toiseen. Liian paljon hyviä kuljettajia katselee myös sivusta tällä hetkellä, että tuota voisi hyvin mielin katsella, edes sinivalkolasien läpi. Sunisen lisäksi, myös Breen on mielestäni nyt tilaisuutensa saanut toistaiseksi. Se on todella raaka laji, kun pitäisi ajotauosta huolimatta pystyä heti vastaamaan isojen poikien vauhtiin, mutta totuus vain on, että ei tällä hetkellä taso riitä. Kolme rallia ja ei kertaakaan viiden joukkoon on raaka fakta, vaikka sitä kuinka yrittäisi selitellä ja siloitella eri tekijöillä. Esim. viime kauden MM-nelonen Mikkelsen kuitenkin katselee kokonaan sivusta.
 
Viimeksi muokattu:

Yön polkija

Well-known member
Liittynyt
16.12.2012
Viestit
757
Mä en tajunnut tätä. Siis tahallaan sammutti auton vai häh? Toki se oli oma virhe, mutta jos sitä ei olisi sattunut, olisi ajanut Tänakin kanssa aika samaa tahtia.
Tuota tahallisuutta en tullut edes miettineeksi. Ehkä Kallella oli supertripla vetämässä? :alppu:

Nimenomaan kyse oli siitä, että virhe/sammuminen tapahtui juuri tuolla selvästi hitaimmalla Torsbyn pätkällä. Halttunen kommenteissaan nosti itse esiin Torsbyn ek:n, jossa hänen mielestään autokunnan suorittaminen oli kokonaisuudessaan heikoimmillaan, ilmeisesti juuri tuon hitauden ja teknisyyden takia, mitä on myös luvassa tulevissa sorakilpailuissakin. Noiden kommenttien jälkeen jäin vain miettimään oliko tuo virhe/sammuminen juuri Torsbyssä täysin sattumaa. Finnskogenissa toki oli pieni sammuminen myös. Tuosta Finnskogenin sammutuksesta huolimatta Kalle oli silti Tänakia nopeampi Torsbyn ulkopuolella.

Ja vaikka Kalle lopulta oli Torsby sprintin ulkopuolisilla pätkillä niukasti Tänakin edellä, niin eihän asiat täysin mustavalkoisia ole. Tänakin sijoitus oli niin turvallinen ennen Poweria, että ehkä hänkin olisi tiukemmassa tilanteessa pystynyt pari sekunnin kymmenystä kovempaan rutistukseen, jolloin tätä jossittelua ei olisi tarvinnut käydä alun perinkään :)
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14528
Sijainti
Tampereen lenkki
Tuo satunnainen sammuttelu risteykseen taitaa olla Yariksen tyyppivika. Etenkin Lappi aikanaan kärsi tuosta ongelmasta paljon, mutta muistaakseni aina ajoittain myös Latvala ja Tänak.
Esim Jyskälässä 2018 Lapilla sammui EK2 Moksissa ja Tänakilla EK3 Urriassa. Tänakilla taisi sammua vielä Walesissa 2019 Oulton Parkissakin. Selvästi autolle tyypillinen ominaisuus.

Se on kyllä totta, että varmasti noissa teknisissä kisoissa Rovanperä tulee jäämään, niihin on vaikea saada kokemusta muuten kuin ajamalla niissä. Etenkin Meksiko, kun pitää osata ajaa vähempitehoisella autolla taloudellisesti, Ogier on siinä mestari.
 

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
695
On se hurjaa hommaa. Mä en huomannut kuin pari läheltä piti, tai sitten se oli sitä koko ajan. Ei mikään ihme, että Ogier hieman varoi noissa olosuhteissa.
 

sasha

Well-known member
Liittynyt
17.5.2019
Viestit
220
No huh huh! Hengästytti pelkkä katsominen! :eek!:
Muutama mutka meni ihan vähän leveäksi, mutta todella taitavasti hoiti kaikki tilanteet! :thumbup:
On se lahjakkuus!
 

jabajee

Well-known member
Liittynyt
9.12.2019
Viestit
201
Miten voi sisäistää ja muistaa nuo nuotit, kun ne luetaan niin älyttömän aikaisin? Pitäisi varmaan nähdä jonkun muun nuotinluku samalta pätkältä, että osaisi verrata.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
en kattonu videota, mut muistan livestä sen yhden oikealle(?) kaartuvan nypyn, jossa sydän hyppäs katsoessa, mut tiellä silti pysy.


edit: Katsoin nyt. Ropisee, ropisee. Väkisin "vähältäpiti -tilanteita" etsin:
-2:31?
-3:00?
-5:47 aiemmin mainitsemani tiukka paikka ja videon tiukin paikka.
-8:55?

Tilanteet ~1s tarkkuudella, parempi katsoa pari sekkaa taaempaa. Emmä nähnyt kuin yhden oikeasti tiukan paikan.

Hitsi, että veti kovaa noi jäiset osuudet. Varmasti ollu kuskeilla pientä epävarmuutta pidon ja nastojen riittävyyden suhteen.
 
Viimeksi muokattu:

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Miten voi sisäistää ja muistaa nuo nuotit, kun ne luetaan niin älyttömän aikaisin? Pitäisi varmaan nähdä jonkun muun nuotinluku samalta pätkältä, että osaisi verrata.
Muistiahan voi treenata ja veikkaan, että kuskille tavallaan piirtyy se tie kokoajan eteen. Toisilla pidemmälle matkalle, toisilla lyhyemmälle matkalle.
 

dyrone69

Well-known member
Liittynyt
24.11.2018
Viestit
377
edit: Katsoin nyt. Ropisee, ropisee. Väkisin "vähältäpiti -tilanteita" etsin:
-2:31?
-3:00?
-5:47 aiemmin mainitsemani tiukka paikka ja videon tiukin paikka.
-8:55?
Eihän noista tilanne ollut kuin tuo 5:45 ja varsinkin tuo 3 minuutin paikka on juuri sellainen hyvä esimerkki oikeasta "kantti"paikasta jossa tollei ronskisti laskemalla voi tehdä eroja :thumbup: Tää paikka pyörii myös ulkoapäin kuvattuna paljon ainakin instagramissa ja twitterissä
 
Viimeksi muokattu:

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Eihän noista tilanne ollut kuin tuo 5:45 ja varsinkin tuo 3 minuutin paikka on juuri sellainen hyvä esimerkki oikeasta "kantti"paikasta jossa tollei ronskisti laskemalla voi tehdä eroja :thumbup: Tää paikka pyörii myös ulkoapäin kuvattuna paljon ainakin instagramissa ja twitterissä
Jep, mut hakemalla hain ja ainoan maininnan mullaki toi sai(5:45). Sillä vain, ku mainittiin 'Useampi "läheltä piti" tilanne pätkän aikana'.
 
Viimeksi muokattu:

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
695
Miten voi sisäistää ja muistaa nuo nuotit, kun ne luetaan niin älyttömän aikaisin? Pitäisi varmaan nähdä jonkun muun nuotinluku samalta pätkältä, että osaisi verrata.
Tuominen mainitsi Monten tai Ruotsin selostuksessa, että Kallelle nuotti luetaan poikkeuksellisen aikaisin.
 
Ylös