Siis mitä helvettiä? Ei kai Mäkinen niin surkea tallipäällikkö ole, että alkaisi mafiatyyliin päitä katkomaan vain koska kuljettaja "kehtaa" vaihtaa tallia? Aloite tulee kyllä kuljettajan suunnalta, jos kärkikuski päättää jäädä pois.
En myöskään usko, että Tänak on jäämässä Australiasta kotiin. Mutta ei sekään olisi todellakaan mitenkään täysin ennenkuulumaton tai mahdoton skenaario, että Tänakin ja Toyotan yhteistyö päättyisi jo tässä kohtaa. Ja nimenomaan, että aloite tulee tallin suunnalta. Rallin historia tuntee melko samanlaisen tapauksen jossa uunituore maailmanmestari ja tallin ylivoimainen ykkösnyrkki saa potkut kauden päätöskisan aattona, kun tallilla on vielä hyvät saumat valmistajien mestaruuteen. Eli Walter Röhrl vuonna 1982.
Röhrl oli siis juuri varmistanut toisen maailmanmestaruutensa edellisessä kilpailussa ja Opel oli lähdössä kauden päättävään RAC-ralliin omaten vielä hyvät saumat napata valmistajien mestaruus Audilta...joka olisikin ollut melkoinen paukku. Ongelma oli, että Röhrl oli jo tehnyt sopimuksen Lancian kanssa seuraavasta kaudesta ja Opelin silloinen tallipäällikkö Tony Fall (entinen kuski myös) ei tullut alkuunkaan toimeen Röhrlin kanssa. Walter ei piitannut sponsorien hippaloista ja päätti skipata Rothmansin sponssitilaisuuden kisan aattona ja tämä olikin viimeinen niitti Fallille. Fall antoi Röhrlille välittömästi potkut todeten, että Walterilla ei ollut enää kiinnostusta ajaa Opelin puolesta ja että on molempien kannalta parempi kun yhteistyö lopetetaan välittömästi.
Mitä Tänakin siirtoon Hyundaille tulee...olisikohan Yariksen hajoaminen Turkissa ollut viimeinen niitti ja käynyt ns. "kankkuset" ja italialainen tallipäällikkö ollut kärppänä paikalla oikeassa paikassa oikeaan aikaan...jos tosiaan huhut pitävät paikkansa, että sopimus on ollut jo kuukauden allekirjoitettuna. Voihan siellä olla tosiaan taustalla vaikka mitä ongelmaa, mutta kävi mielessä että tuo Turkin tapaus saattanut aikanaan heilauttaa vaakakuppia ratkaisevalla hetkellä Hyundain suuntaan.
Ja tuolla Kankkusen tapauksella viittaan siis vuoteen 1989, kun Lancian tallipäällikkö Claudio Lombardi tuli ilmeisesti hakemaan Juhaa Laukaalta saunasta tekemään sopimusta Lancian kanssa, kun Toyotan moottoririkko oli jälleen kerran vienyt Kankulta mahdollisuuden Suurajovoittoon. Käsittääkseni Juha alkoi katumaan tuota tallisiirtoa hyvin pian jo 1989 kauden aikana, kun Toyota alkoikin yhtäkkiä kuin taikaiskusta kestämään joka kisassa heti kun Juha oli tehnyt sopimuksen Lancian kanssa.