Monte Carlo Ralli 2020

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14777
Sijainti
Tampereen lenkki
#Tyre info - SS6 ➡ SS8

Ogier: 5 MICHELIN Pilot Sport Super Soft (SS) +1 Soft (S)
Evans/Neuville/Loeb/Suninen/Lappi: 4SS+2S
Rovanperä/Katsuta: 6SS

Jos Kalle tänä vuonna podiumille pääsee niin tosi kova juttu, mutta voitoilla ei ole vielä kiire.
 

Yön polkija

Well-known member
Liittynyt
16.12.2012
Viestit
758
Muistutuksena viimeisen kymmenen vuoden aikana WRC:ssä kilpailleiden suorittamista ensimmäisessä Montessa: Näistäkin kuljettajista mm. Meekellä, Madsilla, Paddonilla, Breenillä ja Mikkelsenillä oli jo useampia startteja alla WRC:ssä ja ylipäänsä heillä oli kaikenlaista kilpailukokemusta enemmän.

Loeb 2002: 2

Ogier 2013: 2, Ogierilla oli ennen ensimmäistä Monteaan jo 39 starttia WRC-autossa

Meeke 2014: 3, Meeke oli tuolloin 15 vuotta Kallea vanhempi ekassa Montessaan WRC-autolla

Östberg 2013: 6

Evans 2014: 6

Mikkelsen 2014: 7

Sordo 2006: 8

Tänak 2012: 8

Neuville 2012: Keskeytys neljännellä ek:lla ajovirheeseen

Breen 2017: Vanhentuneella DS3:lla viides, vuotta myöhemmin C3:lla yhdeksäs

Paddon 2016: Superralliin ajovirheen vuoksi

Petter Solberg 2001: keskeytys ajovirheeseen

Ja sitten suomalaisittain ei niin imarteleva kimara:

Lappi 2018: 7, viimeisellä pätkällä hävisi kolme sijaa ajovirheen seurauksena
Suninen 2019: Superralliin ajovirheen jälkeen
Latvala 2007: Keskeytys ajovirheeseen
Hänninen 2013: keskeytys ajovirheeseen
Hirvonen 2003: keskeytys ajovirheeseen
 

sasha

Well-known member
Liittynyt
17.5.2019
Viestit
221
Ogier kyllä vetänyt ihan hirveen kovaa!
Liekö hätyyttelee jo kärkeä?
 

sasha

Well-known member
Liittynyt
17.5.2019
Viestit
221
No joo, Kallen eka splitti oli kova.
Hyvä, että on pysynyt tiellä!
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
No joo, Kallen eka splitti oli kova.
Hyvä, että on pysynyt tiellä!
Niin on, mutta tästä ajosta on mahdotonta arvailla, miten nopea Kalle on. Varma ja perusnopea kokemukseensa nähden on, mutta edelleen on täysi arvoitus, mitä tapahtuu, kun ruvetaan niistämään viimeisiä kymmenyksiä per kilometri.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5160
Sunisen meno sen sijaan on aika vaisua.
Fordilla on kisaan valittu liian pieni jäähdytin ja lämpöongelmat vaivaavat. Jonkun kuvan näin Toyotastakin ja heilläkin oli koko eturitilä lehtien peitossa, mutta jäähdytin lienee sen verran isompi, ettei sillä ole niin suurta vaikutusta. Ongelmana on siis se, että tien pinnassa olevat puunlehdet kerääntyvät keulaan ja tukkivat jäähdytysritilän aukot.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
876
Ei voi oikeastaan sanoa enää edes, että Evans erityisemmin yllättäisi. Otteet Fiestalla viime kaudella olivat jo sitä tasoa, että jotain tämän tyyppistä oli vähän odotettavissa. :thumbup:

Tänakin onnettomuudesta...uusi pätkä uudella autolla yhdistettynä kuskiin joka ei pahemmin ylimääräisiä ole tupannut nostelemaan/varomaan kovavauhtisilla osuuksilla...ja lopputulos oli melko karu. Onneksi selvittiin kuitenkin näin vähällä. Voi olla, että Tänak ei ollut täysin vastaavanlaista rytkyä edes ikinä ehtinyt vielä Hyundailla ajamaan. Ehkä Yariksella samalla nopeudella ja linjalla oltaisiin selvitty kyseisestä paikasta, mene ja tiedä. Tänak sai kuitenkin nyt kallista oppia siitä mitä Hyundailla voi tehdä ja mitä sillä ei voi tehdä. Nykyään on autoissa alusta sitä tasoa, että tuollaisiin paikkoihin voi yleensä tulla surutta ihan älytöntä vauhtia verrattuna vanhempiin autoihin. Mutta sitten kun se lähtee tuosta vauhdista, niin sitten lähdetään huolella kanssa.

Tuollaisissa rytkypaikoissa muutama kilometri tunnissa vauhtieroa saattaa erottaa täystuhon vs. sen optimivauhdin jolla voitetaan sitten kymmenyskaupalla aikaa niihin jotka varoo paikassa vähän enemmän. Ja nämä ovat tietysti sitten kanssa niitä "money shot" paikkoja YouTube-videoilla kun kipinät sinkoilee ja yleisö haukkoo henkeä. Mutta nuo ovat kanssa niitä ylivoimaisesti vaarallisimpia paikkoja asvalttiralleissa. Hieman liikaa vauhtia/hieman väärä linja ja se on sitten ihan herran hallussa mitä sen jälkeen tapahtuu. Onneksi tuossa Tänakin tapauksessa ei ollut heti mitään kovaa ottamassa autoa vastaan. Bettegalla aikanaan ei samaa tuuria ollut, täysin vastaavanlaisessa onnettomuudessa, jossa auto ampui rytkystä suoraan ulos. Toki "hieman" eri turvavarusteet nykypäivänä, mutta en silti haluaisi kokeilla Bettegan onnettomuutta 2020 vuosimallin WRC-autollakaan.
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
2076
Ja Veibylle kakkospaikalta rengasrikko. Ei hyvin alkanut Redgreylle tämä kausi.
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2209
Ja Veibylle kakkospaikalta rengasrikko. Ei hyvin alkanut Redgreylle tämä kausi.
Kärjessähän se oli ja nyt kakkospaikalla. Fourmauxilla on varmaankin ollut myös rengasrikko. Muuten olisi ollut WRC2:n top4 taas suht tiukassa nipussa.
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
2076
Kärjessähän se oli ja nyt kakkospaikalla. Fourmauxilla on varmaankin ollut myös rengasrikko. Muuten olisi ollut WRC2:n top4 taas suht tiukassa nipussa.
Hetkinen onkohan mulla sitten väärää tietoa että ek6:lla meni rengas.


Edit: mä puhuin RC2:sta :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14777
Sijainti
Tampereen lenkki
Evans menetti johdon Ogierille.

Lappi oli tällä pätkällä nopein suomalainen ja hävisi Loebille sekunnin. Ei huano!
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7514
Perjantai meni ihan Toyotan käsikirjoituksen mukaan. Ogier ja Evans ovat sopeutuneet autoon juuri niin hyvin kuin sopi odottaa ja vauhti on heti siellä missä pitää. Kalle ajaa omaa ajoa ilman virheitä hyvällä sijalla.
 

Yön polkija

Well-known member
Liittynyt
16.12.2012
Viestit
758
Ilman omia virheitä tai muita vastoinkäymisiä Suninen noussee vielä kaikkien R5-autojen ohi ainakin kahdeksannelle sijalle.

Muuten vähän vaisu päivä Suniselta. Esimerkiksi Lappi oli 27 sekuntia Sunista nopeampi perjantin pätkillä.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös