F1-kauden alku lykkääntyy – mutta kuinka pitkälle?

  • Viestiketjun aloittaja SJ
  • Aloituspäivämäärä

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5660
Sääntöjä voi aina muuttaa, ei siinä mitään ihmeellistä ole.
 

Bunder

Well-known member
Liittynyt
21.2.2017
Viestit
835
Tuo kolmen mantereen sääntö kuulostaa typerältä muutenkin. Helmikuussa tuli kirottua, että Vietnamin ja Hollannin väliin tulee kuukauden pituinen tauko kun Kiina otettiin pois. Nyt kyllä kelpaisi.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6187
Tuo kolmen mantereen sääntö kuulostaa typerältä muutenkin. Helmikuussa tuli kirottua, että Vietnamin ja Hollannin väliin tulee kuukauden pituinen tauko kun Kiina otettiin pois. Nyt kyllä kelpaisi.
Rupesi vituttamaan kun luin, että Hanoissa olisi ollut sunnuntaina sadepäivä.

Tällä hetkellä pahin pelko on itse sarjan taloudellisen tilanteen kannalta. Monet tallit eivät kestä, mikäli kautta ei saada ajettua.
 

Bunder

Well-known member
Liittynyt
21.2.2017
Viestit
835
Rupesi vituttamaan kun luin, että Hanoissa olisi ollut sunnuntaina sadepäivä.

Tällä hetkellä pahin pelko on itse sarjan taloudellisen tilanteen kannalta. Monet tallit eivät kestä, mikäli kautta ei saada ajettua.
No tämähän tästä enää puuttuisi, että kaikkien peruttujen kisojen ajopäivänä olisi vesisadetta 😠🤦‍♂️
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2217
Mun mielestä aloituksesta kannattaa alkaa puhumaan vasta siinä vaiheessa kun nämä F1-sarjalle olennaiset maat, eli Italia, Englanti, Saksa, Ranska ja Sveitsi ovat siinä kunnossa, että ihmiset voivat palata normaalisti töihin ja matkustaa rajojen ulkopuolelle. Siitä sitten 1-1,5kk ja sirkus voisi olla valmiina kisaan.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5660
Kanadan GP peruttu myös. Kesätaukoa edeltävästä kalenterista jäljellä enää neljä kisaa, joista Iso-Britannia tullaan myös perumaan parin viikon sisällä. Silverstonessa ei ajeta heinäkuussa eikä sellaisesta kukaan voi huhuilla, sillä kisan järjestäminen tuolloin on täysin mahdotonta. Koska Silverstonea ennen on kalenterissa kaksi kisaa – Ranska ja Itävalta – niin nämäkin tullaan varmasti perumaan kenties jopa jo tällä viikolla.

Kauden aloittaminen Unkarista voisi onnistuakin, jos siellä ajetaan ilman yleisöä. Samoin sitten ehkä Bahrain ja Kiina "kesätauolla" – ilman yleisöä.

Kaikki riippuu siitä, miten paljon valmistautumisaikaa näihin järjestelyihin tarvitaan. Riittääkö neljä viikkoa eli noin kuukausi? F1-sarjan surkea markkinointi on myös ongelma. Kun kisoja perutaan eli virallisesti "lykkäillään" nyt kerran viikossa ja loppuja perumisvarmoja kisoja roikotetaan kalenterissa turhan päiten, niin yleisö ei pysy perillä vaan menee sekaisin. F1-sarja ei voi mitenkään kertoa Kiinan GP:stä elokuussa, jos se ei ensin peru kaikkia tarvittavia kisoja siitä edeltä ja tee virallista suunnitelmaa, jossa Kiinan GP on kesätauon paikalla. Ja viralliseen suunnitelmaan kuuluvat modernina aikana myös mittavat mainoskampanjat...

Valitettavasti kisojen peruminen pipetillä on myös mediapeliä vaikka kulisseissa väännetäänkin paljon rahasta ja vastuunkannosta. F1-sarja saa ilmaista palstatilaa oikeistakin uutisista (eikä vain urheilusivustoilta) tiedottaessaan yksittäisen kilpailun perumisesta. Kun perumisuutiset hajautetaan tällä tavalla, niin F1-sarja pysyy mediassa näkyvillä ja jossain mielessä relevanttina.

https://www.formula1.com/en/latest/article.canadian-grand-prix-organisers-announce-postponement-of-2020-race.7rkpGKnxnRQVe6uPcZSRbP.html
 
Viimeksi muokattu:

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4614
Sijainti
Kokkola
Kylläpä näitä nyt siirtyy. No ei auta, tehdään se mikä on tehtävä että tämä örkki saadaan aisoihin ja tehdään se, mikä koetaan sen suhteen tarpeelliseksi. Monzaan pitäisi lähteä syyskuussa, saa nähdä miten reissun käy. No, terveys on etusijalla aina, joten jos myöhemmin Italiakin joutuu liipaisimelle, sitten vaan ei lähdetä ja vakuutuskorvaushakemusta vain täyttelemään.
 

Bunder

Well-known member
Liittynyt
21.2.2017
Viestit
835
Kanadan GP peruttu myös. Kesätaukoa edeltävästä kalenterista jäljellä enää neljä kisaa, joista Iso-Britannia tullaan myös perumaan parin viikon sisällä. Silverstonessa ei ajeta heinäkuussa eikä sellaisesta kukaan voi huhuilla, sillä kisan järjestäminen tuolloin on täysin mahdotonta. Koska Silverstonea ennen on kalenterissa kaksi kisaa – Ranska ja Itävalta – niin nämäkin tullaan varmasti perumaan kenties jopa jo tällä viikolla.
Ei sellaista kukaan ole huhuillut vaan virallisessa kokouksessa maanantaina käsitelty mahdollisuutta ajaa Silverstonessa kaksi kisaa. Toinen väärään suuntaan. Sehän on siinä mielessä helppo paikka, että suurin osa talleista sijaitsee vieressä. Suurella todennäköisyydellä se ajettaisiin ilman yleisöä, joten olisi kätevä tapa vaikkapa aloittaa kausi.
Näissä pitäisi hakea kompromisseja. Jos nyt otetaan vaikka tuo Ranskan kisa esiin. Radalle itsessään varmasti tappiollista ajaa ilman yleisöä, mutta toisaalta sarjalle itselleen olisi parempi, että ajetaan. Voisi tällaisissa tapauksissa alentaa osallistumismaksua.
 
Viimeksi muokattu:

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5660
Tiedän kyllä, että Silverstonen puuhamiehet ovat tarjoutuneet järjestämään vaikka kaksi kilpailua, mutta ei kukaan kuvittele niiden ajoittuvan heinäkuulle, sellaista huhua ei ole olemassakaan. Samoin Ranskan GP voitaisiin ajaa useampaan kertaan, mutta ei todellakaan kesäkuussa alkuperäisen kalenterin mukaisesti.

Jos kisa ajetaan ilman yleisöä, niin ei silloin voi periä maksua ollenkaan. Eivät siinä kisajärjestäjät joudu joustamaan vaan F1-sarja ja F1-tallit. FOM saa kuitenkin tuloja TV-oikeuksista ja kisan järjestävä organisaatio almuja rataa reunustavien mainosten sponsoreilta, joten hyvässä lykyssä kumpikaan ei joudu erityisesti maksumieheksi.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9324
Jos kisa ajetaan ilman yleisöä, niin ei silloin voi periä maksua ollenkaan. Eivät siinä kisajärjestäjät joudu joustamaan vaan F1-sarja ja F1-tallit. FOM saa kuitenkin tuloja TV-oikeuksista ja kisan järjestävä organisaatio almuja rataa reunustavien mainosten sponsoreilta, joten hyvässä lykyssä kumpikaan ei joudu erityisesti maksumieheksi.
Itse asiassa radanvarsimainontakin on pitkälti FOM:n vastuulla, ja sen takia melkein jokaisessa kisassa ovat samat yritykset mainostamassa (Emirates, Rolex, Pirelli jne.). En sitten tiedä onko joitain poikkeuksia joidenkin paikallisten yritysten kanssa, jotka ovat kotikisansa pääsponsoreita (esim. VTB, Etihad)
 

Bunder

Well-known member
Liittynyt
21.2.2017
Viestit
835
Ross Brawn sanoi, että mikäli kausi päästään aloittamaan heinäkuussa, niin 19 kisaa on mahdollisuuksien rajoissa. Vielä lokakuussakaan ei vielä olisi liian myöhäistä aloittaa.
Tyhjiä katsomoita harkitaan tosissaan, mikäli tilanne ei faneja salli.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5660
Ross Brawnilta suhteellisen mielipuolista ja korporatistista puhetta. Mies kuvittelee, että F1-sarjassa voitaisiin ajaa liki täysi kausi pelkästään sillä, että kausi päästäisiin starttaamaan heinäkuussa, kisat ajettaisiin tyhjille katsomoille ja henkilökunta pidettäisiin käytännössä karanteenivankilassa koko tuon ajan. Hänen mukaansa kausi voitaisiin runtata läpi ajamalla kolmen kisan putkia ja pitämällä sen jälkeen yksi huiliviikonloppu. Suunnitelmana on myös se, että eri valtiot taivuteltaisiin myöntämään F1-talleille henkilökuntineen poikkeuslupia matkustamiseen sillä perusteella, että tallit matkustaisivat yksityislennoilla ja käytännössä eristäytyisivät hotelleihin ja ratavarikolle. Eli suoraan sanottuna henkilökunnan pitäisi viettää vankilamaisissa olosuhteissa se noin puoli vuotta, minkä F1-kauden suorittaminen veisi.

Lienee sanomattakin selvää, että kaikki luetellut asiat ovat puhdasta toiveunta vailla minkäänlaisia lähtökohtia niiden toteuttamiselle. Brawnin mukaan kausi alkaisi tällöin heinäkuussa ja jo kalenterissa olevalla Euroopan kisalla. Jos sallitte minun purkaa kryptauksen, niin hän siis tarkoittaa että Silverstonen kisa pidettäisiin aikataulunsa mukaisesti. En edelleenkään usko tähän, sillä kisan järjestäjien mukaan päätös on tehtävä huhtikuun aikana eli 2–3 viikon sisällä, ja tällöin automaattinen lopputulos on se, ettei kisaa voida järjestää.

Kaikenlaisia skenaarioita on tietysti hyvä olla, mutta ei näiden seinähullujen ideoiden kanssa pitäisi tulla julkisuuteen. Olisi paljon parempi aloittaa niistä realistisista vaihtoehdoista, kuten että ajetaan yhdellä radalla kahteen kertaan perättäisinä viikonloppuina (tai miksei vaikka keskiviikkoiltana) ja kisojen määrä olisi noin 10–12.

https://www.autosport.com/f1/news/148958/brawn-closeddoor-and-twoday-races-possible-in-2020
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
3549
Ehkäpä ainoa keino pitkän kauden ajamiseen olisi ajaa useita kilpailuja samoilla radoilla.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5660
Linkissä Ross Brawn kertoo että kauden läpivienti vaatii vähintään 8 kilpailua.
https://www.iltalehti.fi/formulat/a/6b788501-df44-452b-8740-2cadf9196b3c
Linkissä lukee vain se, että kauden aloittamiselle on ehdoton takaraja. Linkin takaa aukeavalla sivulla lukee vähän muutakin. Mutta linkkasin jo samaan tarinaan tuossa yllä ja referoin sitä ihan helvetisti, joten olisi ihan kiva, jos muutkin huomioisivat asian ennen kuin linkkailevat saman Ross Brawnin samoihin sanomisiin...

Ehkäpä ainoa keino pitkän kauden ajamiseen olisi ajaa useita kilpailuja samoilla radoilla.
Tällähän on spekuloitu jo pitkään ja Shangain ja Silverstonen ratoja pidettiin ehdokkaina tällaiseen kokeiluun. Kuitenkin Brawnin viimeisimmistä puheista päätellen Kiinassa suunnitellaan pidettäväksi vain yksi osakilpailu. Silverstonen järjestäjät taas haluaisivat ajaa radalla myös käännettyyn menosuuntaan mutta tämä ei voi toteutua sen takia, että FIA:n turvallisuusvaatimukset F1-radoille täyttyvät vain jos autot kulkevat ns. aiottuun menosuuntaan. Siitä nyt ei tulisi enää yhtään mitään, jos ensin kisat perutaan "turvallisuuden vuoksi" koronaviruksen johdosta mutta sen jälkeen kierrettäisiin ratoja väärään suuntaan vaikka se tiedetään vaaralliseksi.

Olisihan se toki tylsää katsoa kaksi kertaa perättäin samalla radalla ajettava identtinen osakilpailu, mutta ehkä se menisi pari kertaa kauden aikana.
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
3549
Olisihan se toki tylsää katsoa kaksi kertaa perättäin samalla radalla ajettava identtinen osakilpailu, mutta ehkä se menisi pari kertaa kauden aikana.
Peräkkäisten osakilpailun en sijaan voisi tehdä tuplaviikonloppuja. Kilpailut lauantaina ja sunnuntaina. Tuskin tulisi identtisiä kilpailuja jos lähtöruudut ja kolarit poikkeavat toisistaan.
 

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
905
Olisihan se toki tylsää katsoa kaksi kertaa perättäin samalla radalla ajettava identtinen osakilpailu, mutta ehkä se menisi pari kertaa kauden aikana.
Ilman muuta pitäisi jotain variaatiota saada. Parhaimmillaan sitä voisi saada ihan vain hieman eri vuorokaudenajasta ja sään vaihtelusta, mutta en näe väärään suuntaan ajamista huonona vaihtoehtona, jos se vain jollain radalla voidaan turvallisesti toteuttaa.

Toisaalta, kun on jo valmiiksi niin kahjo vuosi, niin olisihan se hauskaa ja tavallaan sopivaa kokeilla mahdollisen tuplaviikonlopun toteutuessa viikonlopun toisessa kisassa edellisen kisan perusteella määräytyvää käänteistä lähtöjärjestystä.
 

Vihreä lippu

Well-known member
Liittynyt
9.10.2019
Viestit
752
Linkissä lukee vain se, että kauden aloittamiselle on ehdoton takaraja. Linkin takaa aukeavalla sivulla lukee vähän muutakin. Mutta linkkasin jo samaan tarinaan tuossa yllä ja referoin sitä ihan helvetisti, joten olisi ihan kiva, jos muutkin huomioisivat asian ennen kuin linkkailevat saman Ross Brawnin samoihin sanomisiin...
Joo, niin olet. Laiton vaan linkin suomeksi uutiseen.
 
Ylös