Vettelille maksetaan nyt jotain 20–40 miljoonan väliltä, joten korvaaja olisi liki ilmainen. Tuskinpa saksalaiselle tarvitsee ekstraa maksaa, kun huomioi, miten heikko hänen viime kautensa oli. Hänhän jäi kärkikuljettajista viimeiseksi ja MM-sarjassa sijalle viisi. Lisäksi Ferrari oli neuvottelemassa Vettelin tämän kauden palkkaa alaspäin koronaviruksen johdosta, mikä voi osaltaan lisätä kuljettajan ja tallin välisiä jännitteitä. Voikin olla niin, että koronavirus pelastaa Vettelin tämän kauden, mikäli hän vain itse haluaa ajaa. Sopivaa korvaajaa on vaikeaa löytää, ja Ferrarin lienee helpompaa saada haluamansa palkan alennus aikaan, mikäli Vettel saa ajaa kauden "normaalisti".
Viime kauden suorituksilla ei tässä asiassa ole todennäköisesti juuri väliä. Kaikki on kiinni siitä mitä sopimuksessa lukee, ellei toisin sovita. Pitääkö maksaa extraa riippuu onko ollut jotain sovittuna purkurahoista tai vastaavista. Yleensähän tällaisillä purkurahoilla saadaan aikaan se, ettei asiaa tarvitse lähteä puimaan oikeudessa, joka on pitkä ja kallis prosessi. Ferrarin purkaessa sopimuksen vähintäänkin kuitenkin Vettelin palkka pitää joka tapauksessa maksaa, korona-alennuksella tai ilman. Tavoittelemani logiikka tässä kuitenkin oli se, että Vettelille maksetaan kaudesta vaikka se 40 miljoonaa, riippumatta siitä ajaako hän. Jos hänet korvattaisiin vaikka lähes ilmaisella Giovinazzilla oltaisiin edelleen tilanteessa, että Giovinazzin ajamiseen ko. paikalla käytetään se 40 miljoonaa plus mitä ikinä Antonion palkka on.
Mikäli tilanne taas on se, että Vettel lopettaa välittömästi, loppuu palkanmaksu siihen. Sopimuksessa tuskin on mitään, että Vettel joutuisi tallille päin maksamaan. Ferrarilla ei siis ole juuri kannustinta lähteä sopimusta purkamaan Vettelin kanssa vain siksi, että on vähän tulehtuneet välit. Saavutettuun hyötyyn nähden se tulisi todennäköisesti aivan liian kalliiksi. Ainoa järkevä skenaario on, että tilalle olisi saatavilla todella kovatasoinen korvaaja. Mutta ei niitä Vetteliä kovempia kuskeja kovin monia edelleenkään ole tai myöskään kovin halvalla saatavissa. Tämä on kaikki tietenkin lähinnä valistunutta arvailua, kun en ole Vettelin ja Ferrarin välistä sopimusta nähnyt.
Korona-alennuksen neuvotteleminen voi olla tässä vaiheessa vaikeaa, mikäli siitä ei ole jo sovittu. Vettelillä tuskin on kauhean paljon väliä Ferrarin tulevasta pärjäämisestä, kun hän on sieltä kauden päättyessä lähdössä. Toisaalta, jos hän toimii fikususti ja ei polta välejään kokonaan Ferrariin voi siitä olla tulevaisuudessa hyötyä. Näin vaikka jos tekee mieli lähteä kokeilemaan jotain toista sarjaa. Mutta myös minusta näyttää siltä, ettei siellä välit täysin kunnossa ole. Mutta ammattiurheilija tekee siitä huolimatta kaikkensa.