Rally1-hybridiautot (2022 alkaen)

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14542
Sijainti
Tampereen lenkki
Laitetaan tähän vielä WRC Promoottorin kommentit aiheesta

Next year WRC is going hybrid, a little bit later than other branches of motorsport, but the package does sound pretty exciting. Power output of around 500 horsepower from the internal combustion engine plus the hybrid system, which sounds like a heck of a lot of power for something that's sliding around on gravel. Tell us about your hopes for a hybrid future.

PT:
"First we have to look at the situation in the car industry in general. Following a study there were 74% of combustion engines, 30% of hybrid and around 3% purely electric cars on the road in 2013. The assumption is among the 132 million cars sold on the market this year, we will have 38% combustion but we will have 37% hybrid cars plus 25% electric. So it's the ideal move at the right time. And it has two roles.

"First these cars will be spectacular, you have additional torque from the electric engine to come, you have recuperation, you will regain energy. But on top of that, we will show the benefits of the plug-in hybrid; a system which is very smart if you are as a driver charging it permanently. And so we will have the technology showcase, proving that it works under every circumstance. Plus, we can educate, because a plug in hybrid works the best if you plug it in and get the energy."

Can WRC ever imagine an all-electric or a hydrogen future?

PT:
"I think a smart mix of technologies in the future will work. That means hybrids, plug in hybrids and electric cars will be the midterm future. I know that some traditionalists, some fans are hesitating towards this new electrification. But first of all, we have no other choice.

"And for the electric range, I think there are other [competition] formats, which are much more suitable, for example Rallycross is a perfect stage; you have short races, you can also go with spectacular amount of power, then you recharge. But it all depends on the battery capacity, how fast you can charge them. So I would not exclude anything at the moment."
https://www.autosport.com/fwd/news/154643/wrc-focused-on-chinese-manufacturers-and-hybrids
 

Sendaaja

Active member
Liittynyt
14.12.2020
Viestit
34

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1347
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Virallista spekulaatiota ja valistuneita veikkauksia tästä potentiaalisesta japsimerkistä? Subaru, Honda? Tuo Kiina-merkin tuominen WRC:hen kuulostaa kyllä mielenkiintoiselta ja vähintäänkin kunnianhimoiselta, mutta vähän ehkä rohkenen epäillä tuon homman toteutumista.
Näkisin, että kiinamerkeillä jos jollain on imagomielessä voitettavaa WRC:ssä. Vrt. vaikkapa MB ja Audi, jotka melkoisella varmuudella eivät halua ottaa riskiä Citroenilta tai Hyundailta kuokkaan ottamisesta. Mielenkiinnolla odotan. [Pikaedit: Ihan yhtä mielenkiinnolla toki ottaisin mitä vaan tiimejä lisää]
 

rölligölli

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
255
Muutes onko näissä samaa ongelmaa kuin formuloissa tuon akuston kanssa kolari tilanteessa, että ei välttämättä ole turvallista autoon koskea?
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Lisää tehdastalleja maksamaan palkkaa.
Mistäs niitä revit kun autoteollisuus keskittyy keskittymästä päästyään. VAG konsernia ei suuremmin kiinnosta enää rallattelu, PSAn ja Fiat-Syslerin fuusion myötä turha odotella Alfa Romeon tai Lancian tai Fiatin paluuta rallibaanoille. Jopa Citroen/Pesöön kohdalla on isoja kysymysmerkkejä. Bemaria ei rallattelu ole koskaan ihan oikeesti kiinnostanut ja Mersua vielä vähemmän. Jos joskus jotain uusia automerkkejä tulee, niin listan kärkipäässä on joku/jotkut kiinalaisvalmistajat. Elättelin toiveita että Toi-otan paluu olisi saanut herätyskellot soimaan Mitsubishin ja ehkä jopa Mazdan ja Nissanin leireissä, mutta turha toivo. Eikä myöskään GM-Daewoo ole innostunut lähtemään leikkiin haastamaan Hyundaita.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5105
Edelleen, kun hybridit tulevat viivalle, ovat ne jo heti kättelyssä antiikkivehkeiltä, varsinkin kun jokaisessa moottoriurheilumediassa tullaan taatusti hehkuttamaan esim Extreme E:tä (haluttiin tai ei), jossa ajetaan jo nyt täyssäkövehkeillä.
Extreme E:ssä ei ajella nyt yhtään millään, kun sarjan ensimmäinen kausi starttaa vasta keväällä. Sinällään laji ei kilpaile WRC:n kanssa, sillä kisat ovat lyhyitä ja ajot kestävät yhden päivän. Radalla on mittaa noin 15 km ja kuljettajat ajavat sen kahteen kertaan. Lähtöjä on kolme, joista kaksi on semifinaalia ja kolmas on itse finaali. Jokaisessa lähdössä neljä autoa. Sähköautojen kiistaton ongelma viihteen näkökulmasta on se, ettei niillä voi ajaa pitkiä matkoja ja etappien välillä lataaminen kestää pitkään.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5105
Minä taas uskon ja veikkaan, että sähkömoottorilla otetaan EK:lla ulos kaikki mahdollinen lisäbuusti mitä irtoaa. Ja sitten siirtymillä sitä akkua ladataan polttomoottorilla, eli isommalla kulutuksella. Mitään ympäristöhyötyä noilla ei tulla saamaan. Vain lisäkustannuksia ja ehkä jonkinlainen imagohyöty. Ehkä ne huoltoparkkiin tultaessa ajaa muutaman metrin sähköllä mallin vuoksi.
Ekan postauksen linkkiviidakon jutuissa Neuville ja Suninen kertoivat, että heidän mielestään jo nykyiset WRC-autot ovat niin nopeita, että jos moottorin tehokapasiteetti kasvaa yhtäkkiä 100 hepalla, niin ei sitä lisätehoa pysty käyttämään yhtään missään. Autoihin ladataan nyt imagosyistä hirveästi turhaa ja kallista teknologiaa, jota ei edes käytetä kilpa-ajotilanteessa.
 

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
935
Sähköautojen kiistaton ongelma viihteen näkökulmasta on se, ettei niillä voi ajaa pitkiä matkoja ja etappien välillä lataaminen kestää pitkään.
Joo ei onnistus 2000-alun Neste rallin -reissut sähköautolla. :poop:(y)

"Ralli on markkinointilaji"
 

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
935
Edelleen, kun hybridit tulevat viivalle, ovat ne jo heti kättelyssä antiikkivehkeiltä, varsinkin kun jokaisessa moottoriurheilumediassa tullaan taatusti hehkuttamaan esim Extreme E:tä (haluttiin tai ei), jossa ajetaanNoin jo nyt täyssäkövehkeillä. Eli ongelma on ja pysyy. Hybridit ei ratkaise mitään. Mitäs veikkaatte, kauanko esim Huyndai jaksaa satsata ralliin miljoonia, kun autot eivät jokatapauksessa edusta kehityksen kärkeä. Veikkaus 1-2 vuotta max.

Mites Nascaarilla menee jenkeissä? Autoissa vielä jäykät taka-akselit ja painoa lähemmäs 2k. Ihan hisse vehkeitä. Autoja aika paljon viivalla ja katsojamäärät isoja.
Noin yleensäkin katsoen Amerikkaan myytävät autot on iso moottorisia ja paljon kuluttavia. Eipä siellä polttoaine kauheasti maksa. EUroopan jossa mm-sarja kiertää pitää näyttää esimerkkiä kaikessa turhassa ilmastohympuukissa. Se nyt on meidän markkinoiden osa. Se nyt on vaa määrätty ylempien, kuin Autotehtaiden osalta. Esim. Subaru ei enää edes tuo Imprezaa EUrooppaan. Meidän suomalaisten osa tässä hirvittää. Eipä meikäläisiä taida tulevaisuudessa mm-sarjassa kauheasti olla. ;)
Laitetaan viivalle täyssähköt ja ajetaan mm-ralli Lapissa joka vuosi -20..-35, Ei taida olla mahdollista.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Laitetaan viivalle täyssähköt ja ajetaan mm-ralli Lapissa joka vuosi -20..-35, Ei taida olla mahdollista.
Näen jo mielessäni otsikot: Lapin MM-ralli lopetettiin ensimmäisen päivän jälkeen jokaisen kilpailijan keskeytettyä sähkön loppumiseen. Koiravaljakot on lähetetty etsimään jäätymiskuolemaa uhkaavia kilpailijoita. Osan kilpailijoista epäillään jo joutuneen susilaumojen uhreiksi. :(:poop:
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14542
Sijainti
Tampereen lenkki
Nyt lähtee taas keskustelu vähän sivulaukalle kun tässä ketjussa on tarkoitus puhua hybrideistä, ei täyssähköautoista. Mutta, ensinnäkin, Lapissa ei ole tähän asti ajettu ikinä MM-rallia, eikä todennäköisesti tulla ajamaan tämän kauden jälkeen. Toisekseen, eiköhän noista bensakoneistakin joku hyydy sinne tienposkeen. Kolmannekseen, eiköhän niillä sähköautoillakin pääsisi Aittajärven kiertämään ja sitten palaamaan huoltoon, tai sitten ajamaan Sarriojärven jälkeen Kemijärvelle lataukseen. Rallien reittejä tarvii vaan muuttaa sähköautoille sopiviksi.

Varmasti on insinööreille kova haaste saada edes hybridien akut toimimaan pakkasessa (missä sitten 2022 talviralli ajetaankin) ja Meksikossa jne. ja mielestäni tämä on tärkeä osa rallin DNA:ta, saadaan kehitettyä tekniikkaa ja luotua uusia ratkaisuja.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14542
Sijainti
Tampereen lenkki
Ekan postauksen linkkiviidakon jutuissa Neuville ja Suninen kertoivat, että heidän mielestään jo nykyiset WRC-autot ovat niin nopeita, että jos moottorin tehokapasiteetti kasvaa yhtäkkiä 100 hepalla, niin ei sitä lisätehoa pysty käyttämään yhtään missään. Autoihin ladataan nyt imagosyistä hirveästi turhaa ja kallista teknologiaa, jota ei edes käytetä kilpa-ajotilanteessa.
Toisaalta Neuville ja Suninen ei ole tietääkseni vielä testanneet näitä uusia autoja.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1316
Extreme E:ssä ei ajella nyt yhtään millään, kun sarjan ensimmäinen kausi starttaa vasta keväällä. Sinällään laji ei kilpaile WRC:n kanssa, sillä kisat ovat lyhyitä ja ajot kestävät yhden päivän.
Wrc ja Extreme E eivät lajina sinällään kilpaile keskenään, mutta Wrc kärsii jo heti kätelyssä imagotappion kun ajetaan 'vaan hybrideillä'. Extreme E tulee viemään kaiken mediahuomion 100-0. Tämä tulee vaikuttamaan siihen, että uusia autotehtaita tuskin kiinnostaa lähteä lajiin, jonka tekniikka on vanhenevaa ja samalla mukana olevat valmistajat saattavat miettiä, että miksi satsata lajiin, joka edustaa vanhenevaa tekniikkaa, vielä kun tiedetään, että tämä hybridipelleily on räjäyttämässä kustannukset.
-Jos jatketaan polttomoottoreilla, se edustaa vanhaa tekniikkaa.
-Jos ajetaan hybrideillä, se edustaa vanhenevaa tekniikkaa.
Täyssähköautot tai vetyautot pitää tuoda viivalle, mutta vasta sitten kun ne on niin kehittyneitä, että voiddaan vetää niillä ralli läpi. Tää hybridi-pelleily on pelkkää näpertelyä ja aika kallista sellaista.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1316
Promoottorin mukaan seuraavista autoissa otetaan siis 500hv. Onko tämä 500hv kokoaika käytössä vai otetaanko se hetkellisesti boostina sähkömoottorilla ulos? Toisaalta tuo 500hv ei vielä sinällän auta, kun autot lyödään täyteen akkuja ja painoa tulee ihan törkeästi lisää ja autothan tulevat vielä suurenemaan, joten saattaa olla, että ne näyttää 500hv:sta huolimatta aika kömpelöiltä.

Katsokaa miltä näyttää jenkkien baja-aavikkokisat. 500-600+hv niissä autoissa ei paljon auta, kun autoissa painoa kivitalon verran. Näyttää aika kömpelöltä.
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14542
Sijainti
Tampereen lenkki
Niissä on samat moottorit kuin nykyisissä autoissa, eli 100 heppaa saadaan sähköboostilla hetkellisesti lisää. Tästä ei ole vielä tarkempaa tietoa, mutta ilmeisesti olisi tarkoitus valita pätkiltä alueet, joissa sitä saa käyttää.

Autot ei tule suurenemaan, koska korimalleja voidaan skaalata. Painoa varmaan tulee lisää, mutta kuinka törkeästi?
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1016
Sijainti
South Park
Promoottorin mukaan seuraavista autoissa otetaan siis 500hv. Onko tämä 500hv kokoaika käytössä vai otetaanko se hetkellisesti boostina ulos? Toisaalta tuo 500hv ei vielä sinällän auta, kun autot lyödään täyteen akkuja ja painoa tulee ihan törkeästi lisää ja autothan tulevat vielä suurenemaan, joten saattaa olla, että ne näyttää 500hv:sta huolimatta aika kömpelöiltä.

Katsokaa miltä näyttää jenkkien baja-aavikkokisat. 500-600+hv niissä autoissa ei paljon auta, kun autoissa painoa kivitalon verran. Näyttää aika kömpelöltä.
Olen käsittänyt että pätkät ajetaan polttomoottorin voimin ja siirtymät sähköllä??? Ainakin aiemmin joskus luin että homma olisi tarkoitus hoitaa näin? Silloin on "hieman" harhaanjohtavaa puhua siitä mikä on polttomoottorin ja sähkön yhteistuotto kun niitä ei kuitenkaan missä tilanteessa käytetä samaan aikaan...?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14542
Sijainti
Tampereen lenkki
Olen käsittänyt että pätkät ajetaan polttomoottorin voimin ja siirtymät sähköllä??? Ainakin aiemmin joskus luin että homma olisi tarkoitus hoitaa näin? Silloin on "hieman" harhaanjohtavaa puhua siitä mikä on polttomoottorin ja sähkön yhteistuotto kun niitä ei kuitenkaan missä tilanteessa käytetä samaan aikaan...?
Olet ymmärtänyt väärin, sähköllä voi tuottaa lisäboostia. Suurin osa siirtymistä ajetaan polttomoottorilla, vain kaupungeissa ja huoltoparkissa tulee käyttää sähkömoottoria.
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1016
Sijainti
South Park
Olet ymmärtänyt väärin, sähköllä voi tuottaa lisäboostia. Suurin osa siirtymistä ajetaan polttomoottorilla, vain kaupungeissa ja huoltoparkissa tulee käyttää sähkömoottoria.
Mulla oli vaan ilmeisen vanhaa tietoa. Luin joskus suht kauan sitten tuosta. Mutta hyvä, fiksummalta ratkaisulta tuo nyt kuulostaa. (y)
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14542
Sijainti
Tampereen lenkki
Mulla oli vaan ilmeisen vanhaa tietoa. Luin joskus suht kauan sitten tuosta. Mutta hyvä, fiksummalta ratkaisulta tuo nyt kuulostaa. (y)
Olishan se oikeasti siistiä, jos kaikki siirtymät ajettaisiin sähköllä tai vaikka yleisöpätkät voisi ajaa sähköllä, mutta kai se vaatisi "törkeästi" lisää painoa akkujen muodossa.
 
Ylös