Rally1-hybridiautot (2022 alkaen)

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1374
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Olisiko toi 50 km riittävä WRC autojen taajama-ajoissa? Jos on niin voisi olettaa että painonlisäys on noin 250 kg ja akut vievät 135 litran tilan.
Hivenen eri vierinvastukset nelivetoisessa sorarenkaisessa WRC-autossa, joten akkuvertailu ei aivan suoraan toimi. Ja vastaavasti minimipainosäännön takia painopistettä säädetään lisäpainoilla, joten osa akkujen lisämassasta kompensoituu.
 

JLunen

Well-known member
Liittynyt
9.10.2018
Viestit
562
Kyllä mä ajattelin ihan että sitten kun ollaan nelikaistaisella tiellä, voidaan polkaista bensakone käyntiin, eikä tarvitse miettiä taajama-liikennemerkkejä tms. Tiekirjaanhan nämä varmaankin kirjataan.
Aivan, no sit ei hirveästi tartte sähköllä ajella, Paviljongista n. 500 m, niin ollaan nelikaistaisella (tai no on Siltakatukin nelikaistainen tuosta kohdin sinänsä, mutta ei nyt takerruta siihen), jolta länteen mentäessä tosin joudutaan kaksikaistaiselle Keljon kohdalla. Toki sitten Harjulle ja jos Laajavuorta joskus ajellaan, niin sinne saa taas sen 5-10 km sähköä käyttää.

Edit, jäi tuo taajama huomaamatta, se hieman monimutkaistaa asiaa
 
Viimeksi muokattu:

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1548
Mielenkiintoinen tuo Adamon kommentti 'Huyndain johtoporras ei ole vielä vakuuttunut hybrideistä'. Nyt puheet siitä että hybridit tulee, koska kaikki autovalmistajat haluaa ne, voidaan osoittaa ontoiksi... Hybridit ei pelasta MM-sarjaa. Piste.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15859
Sijainti
Tampereen lenkki
Autonvalmistajat varmasti olisi mielissään jos WRC:tä ajettaisiin täyssähköllä. FIAa taas pelottaa fanien suhtautuminen (syystäkin!) sekä tekniset haasteet. Hybridin oli tarkoitus olla kompromissi näiden välille vuonna 2018, mutta sen jälkeen on paljon muuttunut. Adamo on myös kova puhumaan kaikenlaista, ja Dirtfishin tyyppien hyvä kaveri...
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Yves Mattonin mukaan uusi valmistaja on tulossa hybridisäännöille, mutta ei vielä 2022.
Veikkauksia, mikä tämä uusi valmistaja voisi olla? Joku uusvanha merkki, joka on nähty aiemminkin mukana vai täysin uusi merkki? Dacia?
Kiinassa löytyy tuntemattomia automerkkejä, joille MM-sarjaan osallistuminen olisi pelkkää plussaa, vaikka menestys jäisikin vaisuksi. Dmack-rengasmerkki sai aikoinaan varsin paljon Euroopassa tunnettavuutta Rallin MM-sarjaan osallistumisellaan, vaikka mitään jakoa ei ollutkaan Micheliniä vastaan, lukuunottamatta Evansin Wales-voittoa.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Veikkaan vahvasti että se uusi toimija tulee Kiinasta. Ns. wanhat automerkit ovat jo niin tiukasti "konsernisoituneet" että vaikea on nähdä niiden joukosta uutta tulemista. Lancia on faktisesti pyyhitty maailmankartalta, Fiat-Alfa ja nykyisin Opelinkin omistava PSA-group ovat saman katon alla, Rellu ja Nissani samoin, Mersulla ja Bemarilla ei ole juurikaan ollut mielenkiintoa rallia kohtaan. Auriol taisi joskus ajaa yksityisenä jonkun kisan Mercedes-Cosworthilla (190E 2.3 -16V) ja Bemareita on nähty viimeksi A-ryhmän E30:n muodossa ja Minin muodollisena luokkittelijana. Rellulla ei sitten B-ryhmän aikojen ole ollut kiinnostusta kuin ihan kauppakasseihin, GM:n viimeinen mainittava rallituote oli Ascona/Manta 400 B-ryhmän alkuaikoina. PSA-konserni vetäytyi leikistä kun eivät saaneet pidettyä Ogieria eikä mitat täyttävää ranskalaista kuskia ollut näköpiirissä. VAG konserni taasen on sanonut vetäytyvänsä kaikesta polttomoottoreilla tapahtuvasta moottoriurheilusta. Heitä ei kannata odotella kuin enintään sitten kun ajetaan täyssähköautoilla. Mitsua tai Subaruakaan ei erinäisistä syistä ole liiemmälti napostellut sitten 90-luvun. Hondaa ei käytännössä koskaan.
Kinukkien ohella voisi kuvitella että joku VAZ voisi Prodriven tms. tuella tulla mukaan sitten kun heidän ei tarvitse itse isommin panostaa auton kehitykseen. Joku putkirunkoinen Ladaa muistuttava silhuetti jonkun Orecan tms. valmistamalla tekniikalla olisi low risk high reward heille.
 

Vepe

Well-known member
Liittynyt
17.6.2011
Viestit
382
Sijainti
Vantaa
Veikkauksia, mikä tämä uusi valmistaja voisi olla? Joku uusvanha merkki, joka on nähty aiemminkin mukana vai täysin uusi merkki? Dacia?
Kiinassa löytyy tuntemattomia automerkkejä, joille MM-sarjaan osallistuminen olisi pelkkää plussaa, vaikka menestys jäisikin vaisuksi. Dmack-rengasmerkki sai aikoinaan varsin paljon Euroopassa tunnettavuutta Rallin MM-sarjaan osallistumisellaan, vaikka mitään jakoa ei ollutkaan Micheliniä vastaan, lukuunottamatta Evansin Wales-voittoa.
Veikkaan vahvasti että se uusi toimija tulee Kiinasta. Ns. wanhat automerkit ovat jo niin tiukasti "konsernisoituneet" että vaikea on nähdä niiden joukosta uutta tulemista. Lancia on faktisesti pyyhitty maailmankartalta, Fiat-Alfa ja nykyisin Opelinkin omistava PSA-group ovat saman katon alla, Rellu ja Nissani samoin, Mersulla ja Bemarilla ei ole juurikaan ollut mielenkiintoa rallia kohtaan. Auriol taisi joskus ajaa yksityisenä jonkun kisan Mercedes-Cosworthilla (190E 2.3 -16V) ja Bemareita on nähty viimeksi A-ryhmän E30:n muodossa ja Minin muodollisena luokkittelijana. Rellulla ei sitten B-ryhmän aikojen ole ollut kiinnostusta kuin ihan kauppakasseihin, GM:n viimeinen mainittava rallituote oli Ascona/Manta 400 B-ryhmän alkuaikoina. PSA-konserni vetäytyi leikistä kun eivät saaneet pidettyä Ogieria eikä mitat täyttävää ranskalaista kuskia ollut näköpiirissä. VAG konserni taasen on sanonut vetäytyvänsä kaikesta polttomoottoreilla tapahtuvasta moottoriurheilusta. Heitä ei kannata odotella kuin enintään sitten kun ajetaan täyssähköautoilla. Mitsua tai Subaruakaan ei erinäisistä syistä ole liiemmälti napostellut sitten 90-luvun. Hondaa ei käytännössä koskaan.
Kinukkien ohella voisi kuvitella että joku VAZ voisi Prodriven tms. tuella tulla mukaan sitten kun heidän ei tarvitse itse isommin panostaa auton kehitykseen. Joku putkirunkoinen Ladaa muistuttava silhuetti jonkun Orecan tms. valmistamalla tekniikalla olisi low risk high reward heille.
Itse veikkaisin, että tuo voisi olla Lynk & Co, eli Geelyn omistama merkki. Ovat mukana WTCR:ssä ja heillä on halua laajentua Eurooppaan (tällä hetkellä ei käsittääkseni myy kuin Kiinassa).

Tuohon VAGiin sen verran, että taisi kuitenkin olla vain Volkswagen, joka vetäytyy, eikä koko konserni. Mutta tuo putkirunkohan antaa mahdollisuuden useammille autonvalmistajille, kun voidaan ottaa vain kuoret siviilistä. Fordillehan on huhuttu sitä pikku-SUVia, Pumaa.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Niin eli on ihan ok, että autot hidastuu nykyisiin verrattuna? Saman asian olisi hoitanut huomattavasti halvemmalla siirtyminen r5-autoihin. Nekin on hitaanpia eikä maksaisi niin paljoa. :rolleyes:
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Niin eli on ihan ok, että autot hidastuu nykyisiin verrattuna? Saman asian olisi hoitanut huomattavasti halvemmalla siirtyminen r5-autoihin. Nekin on hitaanpia eikä maksaisi niin paljoa. :rolleyes:
...ja varmasti kiinnostaisivat puhtaasti polttomoottoritekniikkaa hyödyntävinä myös valmistajia...
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3828
https://dirtfish.com/rally/wrc/new-manufacturer-could-join-wrcs-hybrid-era-after-2022/
Yves Mattonin mukaan uusi valmistaja on tulossa hybridisäännöille, mutta ei vielä 2022.
Tuossahan puhutaan mahdollisesta tulijasta. Eli ei mainita varmana tuleva. Yllättyisin itse suuresti mikäli tulee. Tai saadaan edes kaikki nykyiset pysymään täysillä kolmen auton kokoonpanolla. Toivon toki syvästi olevani väärässä. Vaikka volkkari vetäytyi niin 2017 ja 2018 olivat aivan upeita kausia, kun hienot uudet autot ja paljon kilpailijoita.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
...ja varmasti kiinnostaisivat puhtaasti polttomoottoritekniikkaa hyödyntävinä myös valmistajia...
Kiinnostaa tai ei. Autoja on olemassa jo niin paljon, että voisi pyörittää kahta mm-sarjaa ja silti osa jäisi rannalle.
Te jaksatte mesota tuosta autotehtaitten kiinnostuksesta. Onko tästä olemassa näyttää jotain faktaa vai onko se pelkää mutuilua ja haaveilua? Te ette voi nimittäin millään tietää mitä jokaisessa autotehtaassa johtoportaassa mietitään ja mikä siellä oikeasti kiinnostaa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15859
Sijainti
Tampereen lenkki
Autoja on olemassa jo niin paljon, että voisi pyörittää kahta mm-sarjaa ja silti osa jäisi rannalle.
Tässä on jonkinlainen vinouma käsityksessä siitä millä rahoituksella MM-sarjaa ajetaan. Yksityiskuljettajallehan on suuri osa budjetista siinä, että tallissa on auto. Hyvä! sitten voidaan kasata kisabudjetti ja katsoa sitten mikä on seuraava kisa ja kasata siihen taas budjetti. Jos auto kaatuu, niin sit jätetään kisoja välistä, parempi olla kaatamatta. Jos hommat loppuu, niin myydään auto tallista pois.

Mutta MM-sarjaa ei ajeta pelkästään sillä hyvällä, että tallissa on autoja. MM-sarjaan pitää sitoutua joka kisaan vähintään kahdella autolla. Sitä autoa pitää jopa kehittää, jotta se pysyy kilpailukykyisenä. Jotta talli pysyy toimintakykyisenä, siellä pitää olla henkilökuntaa jolle maksetaan palkkaa. Pitää olla varma rahoitus sille että toiminta jatkuu useamman kauden, muuten sitä ei kannata laittaa edes pystyyn.

Jos autotehtaat lähtee niin sitten ajellaan yksityistallien voimin sen mitä rahkeet riittää, ei varmastikaan 14 kisaa kaudessa. Eikä kukaan kuski saisi palkkaa. Näkeehän sen jo WRC2:sta tai ERC:stä, ettei monellakaan yksityiskuskilla ole varaa ajaa edes sitä 6-8 kisaa mitä noissa sarjoissa ajetaan. Eikä nykyään ole Marlboron ja Martinin kaltaisia sponsoreita, jotka panostaisi ne kymmenet miljoonat, jotka autotehtaat laittavat.

Eli jos katsoja haluaa vaan nähdä autoja viivalla, niin niitä varmasti riittää kun joka maan omat harrastajat täyttävät lähtölistat. Mutta jos katsoja haluaa seurata koko kautta ja nähdä mestaruustaistelua kauden mittaan, siihen tarvitaan samat kuskit ajamaan toisiaan vastaan useammassa kisassa.
Te jaksatte mesota tuosta autotehtaitten kiinnostuksesta. Onko tästä olemassa näyttää jotain faktaa vai onko se pelkää mutuilua ja haaveilua? Te ette voi nimittäin millään tietää mitä jokaisessa autotehtaassa johtoportaassa mietitään ja mikä siellä oikeasti kiinnostaa.
Kyllähän sitä on uutisoitu että valmistajat on vaatineet jonkinlaista vaihtoehtoista voimanlähdettä. Ainakin Mahosen Tomin nuoteista -haastattelussa se sanottiin, ja tässä Todt mainitsee sen myös https://rallystar.net/fia-plans-electric-or-hybrid-wrc-rules-for-2022/

Onhan se muutenkin selvää, mihin suuntaan autoteollisuus on menossa, ja millaisia malleja markkinoidaan eniten ja tuodaan näkyville messuilla.

Mutta olet oikeassa että en ole kyllä käynyt minkään autotehtaan hallituksen kokouksessa kysymässä että mites tää MM-ralli, käviskö R5 sittenkin?
 
Viimeksi muokattu:

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Niin? Olisi se silti halvempaa ajattaa r5:sta kuin ensin kehittää toimiva hybriditekniikka ja sitten ajattaa sitä autoa. Kaikki muu siinä ympärillä maksaa käytännössä likipitäen saman oli auto millainen tahansa. Toimivan konseptin kehittäminen on se kallein prosessi. Tulevaisuus sen näyttää miten homma toimii vai toimiiko ollenkaan. Jos käykin niin, että valmistajat lähtee, väitän mm-sarjan pyörivän kuten ennenkin, yksityistallien voimin. En usko sen lopahtavan vaan olemattomiin jättäen jälkeensä vain kansalliset sarjat.
 
Ylös