Autoja on olemassa jo niin paljon, että voisi pyörittää kahta mm-sarjaa ja silti osa jäisi rannalle.
Tässä on jonkinlainen vinouma käsityksessä siitä millä rahoituksella MM-sarjaa ajetaan. Yksityiskuljettajallehan on suuri osa budjetista siinä, että tallissa on auto. Hyvä! sitten voidaan kasata kisabudjetti ja katsoa sitten mikä on seuraava kisa ja kasata siihen taas budjetti. Jos auto kaatuu, niin sit jätetään kisoja välistä, parempi olla kaatamatta. Jos hommat loppuu, niin myydään auto tallista pois.
Mutta MM-sarjaa ei ajeta pelkästään sillä hyvällä, että tallissa on autoja. MM-sarjaan pitää sitoutua joka kisaan vähintään kahdella autolla. Sitä autoa pitää jopa kehittää, jotta se pysyy kilpailukykyisenä. Jotta talli pysyy toimintakykyisenä, siellä pitää olla henkilökuntaa jolle maksetaan palkkaa. Pitää olla varma rahoitus sille että toiminta jatkuu useamman kauden, muuten sitä ei kannata laittaa edes pystyyn.
Jos autotehtaat lähtee niin sitten ajellaan yksityistallien voimin sen mitä rahkeet riittää, ei varmastikaan 14 kisaa kaudessa. Eikä kukaan kuski saisi palkkaa. Näkeehän sen jo WRC2:sta tai ERC:stä, ettei monellakaan yksityiskuskilla ole varaa ajaa edes sitä 6-8 kisaa mitä noissa sarjoissa ajetaan. Eikä nykyään ole Marlboron ja Martinin kaltaisia sponsoreita, jotka panostaisi ne kymmenet miljoonat, jotka autotehtaat laittavat.
Eli jos katsoja haluaa vaan nähdä autoja viivalla, niin niitä varmasti riittää kun joka maan omat harrastajat täyttävät lähtölistat. Mutta jos katsoja haluaa seurata koko kautta ja nähdä mestaruustaistelua kauden mittaan, siihen tarvitaan samat kuskit ajamaan toisiaan vastaan useammassa kisassa.
Te jaksatte mesota tuosta autotehtaitten kiinnostuksesta. Onko tästä olemassa näyttää jotain faktaa vai onko se pelkää mutuilua ja haaveilua? Te ette voi nimittäin millään tietää mitä jokaisessa autotehtaassa johtoportaassa mietitään ja mikä siellä oikeasti kiinnostaa.
Kyllähän sitä on uutisoitu että valmistajat on vaatineet jonkinlaista vaihtoehtoista voimanlähdettä. Ainakin Mahosen Tomin nuoteista -haastattelussa se sanottiin, ja tässä Todt mainitsee sen myös
https://rallystar.net/fia-plans-electric-or-hybrid-wrc-rules-for-2022/
Onhan se muutenkin selvää, mihin suuntaan autoteollisuus on menossa, ja millaisia malleja markkinoidaan eniten ja tuodaan näkyville messuilla.
Mutta olet oikeassa että en ole kyllä käynyt minkään autotehtaan hallituksen kokouksessa kysymässä että mites tää MM-ralli, käviskö R5 sittenkin?