Rally1-hybridiautot (2022 alkaen)

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
1851
Sijainti
JKL
WRC2 luokka on tänäpäivänä käytännössä tuollainen yksityistallien sarja. Ja siihenkin sarjaan Lapin tasoinen kuski joutuu hankkimaan rahoitusta omilta tukijoiltaan että pääsee ajamaan. Ja kaikki muutkin jotka sitä sarjaa ajavat. Se asia ei siitä merkittävästi muuttuisi vaikka Kalle ja Tänak olisikin siellä mukana. Parille ekalle löytyisi rahoitus ja muut joutuisivat kaivelemaan taskunpohjiaan. Ei MM-sarja siihen kuolisi mutta kutistuisi aika pirusti. Todennäköisesti pelkästään euroopassa ajettava sarja ja ERC:n kanssa taistelisi olemassa olosta. Kilpailullisesti ajatellen liputtaisin R5:n puolesta mutta realistina on pakko olla Mahosen kanssa vähän samaa mieltä. Tehtaiden panosta ei yksityistalleilla ja -rahoituksella paikata millään.
 

DC

Oi mieletöntä!
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
2972
Sijainti
Benjamin Franklin Parkway
Te jaksatte mesota tuosta autotehtaitten kiinnostuksesta. Onko tästä olemassa näyttää jotain faktaa vai onko se pelkää mutuilua ja haaveilua? Te ette voi nimittäin millään tietää mitä jokaisessa autotehtaassa johtoportaassa mietitään ja mikä siellä oikeasti kiinnostaa.
Joopa joo, ja eihän sitäkään voi varmuudella tietää, onko Venäjä demokratia vai ei, jos asiaa ei ole itse kysynyt Putinilta... No joo, irvailu sikseen, mutta melko pää pensaassa saa olla, jos ei tiedä, mikä autotehtaiden tahtotila tulevaisuudessa käytettävien voimanlähteiden osalta on. Käytännössä kaikki autotehtaat investoivat sähkötekniikkaan - sen kehitykseen, toimitusketjujen tehostamiseen kuin myös tuotantolaitosten päivittämiseen - enemmän kuin mihinkään toiseen muutokseen koko autoteollisuuden olemassaolon aikana. Lienee kokolailla selvää, että nämä konsernit sijoittavat markkinointivoimansa lähitulevaisuudessa entistä enemmän tätä kehitystä tukevaan toimintaan, jota WRC (ja moottoriurheilu ylipäänsäkin) loppupeleissä edustaa. Ei tämän ymmärtääkseen tarvitse välttämättä itse käydä paikalla General Motorsin johtoryhmän kokouksissa.

Jos käykin niin, että valmistajat lähtee, väitän mm-sarjan pyörivän kuten ennenkin, yksityistallien voimin.
Toisin sanoen, jos MM-sarjasta lähtee vuositasolla kymmeniä miljoonia euroja pois (jota autotehtaiden totaalinen sarjasta vetäytyminen kiistatta merkitsisi), kaikki jatkuisi siitä huolimatta kuten ennenkin!?! Noh, yllä on jo aiemmissa viesteissä melko kattavasti esitetty, mitä tämä konkretian tasolla tarkottaisi, joten tiivistetään kahdella sanalla: ei jatku.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
557
Sijainti
EP
Autotehtaat tekevät sellaisia autoja, joita he toivovat asiakkaiden ostavan. Vielä suurempi vaikutin autosuunnitteluun on kolariturvallisuus- sekä päästömääräykset korkeammalta taholta. Valmistajat voisivat haluta valmistaa hyvinkin erilaisia autoja, mutta ne eivät menisi kaupaksi. Joko niitä ei saisi edes myydä tai media haukkuisi ne lyttyyn syystä ja toisesta, ja vain harvat niitä enää sen jälkeen ostaisi. Markkinavoimat näitä nykyisiä muutoksia suurimmaksi osaksi ajavat eikä niinkään halu kehitykseen, mutta suunta on sähkö eikä sille taida mitään voida.

Mm-sarjalla on kuitenkin niin suuri näkyvyys ja markkina-arvo, että se voisi hyvinkin saada halukkaita sponsoreita mukaan. Nehän tämän homman osaltaan rahoittavat eivätkä yksin autotehtaat. Varmaan homma supistuisi nykyisestä, mutta toimiva konsepti olisi kuitenkin olemassa minkä päälle lähteä rakentamaan.
 

AnttiL

Absolutely incredible
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
7797
Sijainti
Lake City
Mm-sarjalla on kuitenkin niin suuri näkyvyys ja markkina-arvo, että se voisi hyvinkin saada halukkaita sponsoreita mukaan. Nehän tämän homman osaltaan rahoittavat eivätkä yksin autotehtaat. Varmaan homma supistuisi nykyisestä, mutta toimiva konsepti olisi kuitenkin olemassa minkä päälle lähteä rakentamaan.
Viime vuosilta isoimmat ei-autotehdas-sponsorit lienee konkurssiin mennyt rengasfirma DMACK, rallihommista vetäytynyt Abu Dhabi ja Ogieria (tai hänen sen hetkistä talliaan) henkilökohtaisesti Toyota-vuosiin asti tukenut Red Bull. Nykyisissä tehdasautoissa on joitain pienempiä sponsseja (M-Sportilla Castrol, Hyundailla Shell, Toyotalla oli aiemmin Microsoft), mutta ei mitään sellaista mikä näkyisi autosta kymmenien metrien päähän tai olisi suoraan väreistä tunnistettavissa.

Minulla on ollut sellainen käsitys, että ralliin on todella vaikeaa löytää nykyään sponsoreita, oli taso sitten matala tai korkea.
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
136
Nykyisissä tehdasautoissa on joitain pienempiä sponsseja (M-Sportilla Castrol, Hyundailla Shell, Toyotalla oli aiemmin Microsoft), mutta ei mitään sellaista mikä näkyisi autosta kymmenien metrien päähän tai olisi suoraan väreistä tunnistettavissa.
Ja näistä kaikki taitaa olla tai ollut myös tiiviissä yhteistyössä itse autonvalmistajan kanssa, eli eiköhän päätökset ja panostukset tehdä ylempänä kuin pelkästään rallitallin tukemista koskien.
 

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
878
minua aina ärsyttänyt että FIA yrittää sekoittaa Formula1 ja wrc:n nyt nimikin on jo rally1 eli lyhyttä kierrosta. :D
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1168

Yves Mattonin mukaan uusi valmistaja on tulossa hybridisäännöille, mutta ei vielä 2022.
Tässä jutussa mainitaan Kiinalaisvalmistajien lisäksi, että joku Japanilaismerkki olisi potentiaalinen kandidaatti sarjaan;
 

AnttiL

Absolutely incredible
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
7797
Sijainti
Lake City
Laitetaan tähän vielä WRC Promoottorin kommentit aiheesta



Sama haastattelu kuin tämä. Tosin IS:n jutussa suotta mietitään lataushaasteita metsäerikoiskokeilla ja pitkillä siirtymillä, kun mihinkään täyssähköautoihin ei olla vielä menossa.
 

AnttiL

Absolutely incredible
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
7797
Sijainti
Lake City
Mainitaanpa täälläkin, että Wilsonin mukaan Rally1-autoihin tulee keppivaihteet, tätä ei ole virallisesti missään kerrottu (aiemmin on vaan puhuttu Rally2-tyylisestä 5-lovisesta laatikosta). Wilsonin mukaan autot ovat myös varmasti koko historian turvallisimpia. Wilson ei vielä paljasta mistä korimallista M-Sportin uusi auto tehdään.

 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
3115
Kyllähän sitä on uutisoitu että valmistajat on vaatineet jonkinlaista vaihtoehtoista voimanlähdettä. Ainakin Mahosen Tomin nuoteista -haastattelussa se sanottiin, ja tässä Todt mainitsee sen myös https://rallystar.net/fia-plans-electric-or-hybrid-wrc-rules-for-2022/
Joo, mm. Citroën sanoi, että heidän "on pakko vetäytyä" WRC:stä mikäli autot eivät muutu hybrideiksi. Ja Citroën tosiaan lopulta vetäytyi kolme vuotta etuajassa hybridilupauksesta huolimatta, what gives? Autovalmistajien uhkaukset ja lupaukset ovat täyttä paskaa. Hyundain kantaa hybrideihin en onnistunut kaivamaan mutta kovasti näyttää siltä, ettei tallia kiinnosta jäädä WRC:hen. Ja sitten jos kaksi kolmesta valmistajasta ottaa hatkat, niin enpä usko Toyotan haluavan ajattaa jälleen kerran ylihintaisia autojaan käytännössä yksin.
 

AnttiL

Absolutely incredible
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
7797
Sijainti
Lake City
Mun on vaan vaikea kuvitella, että FIA olisi määrännyt sellaiset säännöt, mitkä saa kaikki valmistajat vetäytymään. Vaikea myöskään uskoa, että FIA olisi kieltäytynyt, jos kaikki valmistajat tai edes suurin osa olisi ehdottanut R5-sääntöjä. Se on taas sitten vaan perseilyä valmistajan taholta, jos vetäytyy sellaisesta mihin on yhdessä sovittu. Citroenilla taas oli luultavasti liian kova hoppu uusiutuviin menosta, tai sitten sitä käytettiin vaan tekosyynä poistua takavasemmalle, kun menestystä ei tullut.
 
Viimeksi muokattu:

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4212
Sijainti
Event horizon
Mun on vaan vaikea kuvitella, että FIA olisi määrännyt sellaiset säännöt, mitkä saa kaikki valmistajat vetäytymään. Vaikea myöskään uskoa, että FIA olisi kieltäytynyt, jos kaikki valmistajat tai edes suurin osa olisi ehdottanut R5-sääntöjä. Se on taas sitten vaan perseilyä valmistajan taholta, jos vetäytyy sellaisesta mihin on yhdessä sovittu. Citroenilla taas oli luultavasti liian kova hoppu uusiutuviin menosta, tai sitten sitä käytettiin vaan tekosyynä poistua takavasemmalle, kun menestystä ei tullut.
Citroenin vetäytymisen syy (ehkä ei ainut mutta iso sellainen eniveis) taisi olla Ogierin loikkaus Toi-otalle. PSA:lle kynnyskysymys oli ajaa voitosta ja vieläpä niin että se voittajasuosikki ja kassamagneetti olisi ranskalainen Sebastien jotakin. Ogieria taas ei enää kiinnostanut ajaa sijoista ynnä muut vaan kun Citroen ei ollut potentiaalinen voittaja-auto, niin tallin vaihto tuli hyvin hyvin houkuttelevaksi vaihtoehdoksi.

Autotehtaat kyllä panostavat hybrideihin ja 4-5 vuoden aikajänteellä täyssähköautoihin. Mutta rallitiimejä ei napostele sellaisten tuominen viivalle, koska se maksaa liikaa. Hyundain leiristähän tämä on sanottu ihan suoraan eikä Wilsonkaan ole asiasta kovin innoissaan ollut. 2022 tosin helpottaa sen verran että Ford lisää panostustaan tuntuvasti ja tuo uuden auton (korimallin) viivalle. Mut jos veikata pitää, niin panostus on kertaluontoinen ja sen jälkeen Wilson saa/joutuu haalimaan rahat omin nokkineen.
 
Ylös