Formula 1 - 2021 - 1 - Bahrainin GP

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4248
Alussa Valella oli selvästi luotto autoon hieman hukassa, kun joutui jarruttamaan huomattavasti takanatulijoita aiemmin.
Nyt ei kuitenkaan jäänyt empimään ohituksia, vaan ne tulivat tehokkaasti ja nopeasti. Harmi vaan, kun mesen ongelmat osuvat lähes aina vaan Valen autoon, kuten nyt taas varikolla.

Muutenkin ohituksia oli ihan mukavasti, lattian kaventaminen näytti olevan aika toimiva sääntömuutos.
 

BlackArrow

Well-known member
Liittynyt
18.7.2020
Viestit
736

Aika tasasesti se Hamilton veti 4 mutkan leveäksi, mutta kysymys kuuluu ampuiko Redbull itseään jalkaan, kun alkoivat valittaamaan tästä FIA:lle. Linja muuttui kuitenkin kesken kisan.

Hamiltonilta loistava kisa ja näytti taas minkä takia on 7-Maailmanmestari ja miksi miehelle maksetaan nii suurta palkkaa.

Pereziltä loistavaa duunia en yhtään ihmettele jos seuraavan kisaan saadan Redbullit eturiiviin sen verran kovaa kulkivat 2 sektorilla.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1971
Sijainti
Vyborg
Tuntuu kyllä siltä että Red Bull ja mese ovat tasaväkisiä tällä hetkellä ja aika-ajoissa Red Bull voi olla jopa nopein auto.
Mutta pystyykö Red Bull pysymään kelkassa kauden aikana se jää nähtäväksi, tosin uskon että Mercedes kyllä tämäkin vie kuten 2017-2018, kun olivat altavastaajana Ferraria vastaan.
 

iceman1988

Well-known member
Liittynyt
1.7.2008
Viestit
1418
Olipahan Bahrainin GP!!! Lewis Hamilton voittoon, Max Verstappen 2. sijalle ja Valtteri Bottas 3. sijalle. Hurjaa vääntöä nähtiin kärjessä Hamiltonin ja Verstappenin välillä viimeisillä kierroksilla. Verstappen ajoi todella raivoisasti Hamiltonia kiinni kisan lopussa, mutta harmillisesti Verstappen ohitti radan ulkopuolelta Hamiltonin ja joutui päästämään hänet ohitseen aikarangaistuksen välttämiseksi. Verstappen keräsi myös likaa renkaisiinsa tuossa kohtaa. Tämän jälkeen Verstappen ei enää saanut kunnollista ohitustilaisuutta Hamiltonista. Hyvät pisteet kuitenkin Verstappenillekin. Vähän harmittaa nyt, mutta tulevissa kisoissa varmasti osat kääntyy toisinpäinkin. Red Bull on nyt kovassa iskussa ja todellinen haastaja Mercedekselle. Tulee mielenkiintoinen ja tiukka MM-taisto kuljettajien ja valmistajien MM-sarjoissa. Verstappen ja Red Bull haastaa Hamiltonin ja Mercedeksen kovemmin kuin koskaan. Bottaskin olisi taistellut Hamiltonin ja Verstappenin kanssa voitosta, jos hänen autonsa oikea eturengas ei olisi jumiutunut rengaanvaihdon yhteydessä. Valtterilekin kuitenkin podium-paikka, hyvät pisteet ja nopeimmasta kierroksesta vielä lisäpiste. Tulee varmasti vielä hyviä kisoja ja voittojakin kauden edetessä.

Lando Norrisille 4. sija ja Daniel Ricciardolle 7. sija, joten McLarenille hyvä ja ehjä kisa. Hyvät pisteet kauden avauksesta ja seuraavana tiiminä tällä hetkellä Mersun ja Red Bullin takana. Red Bullin Sergio Péreziltä upea nousu 5. sijalle, kun lähti varikon portilta kisaan lämmittelykierroksen auton sammumisongelman jälkeen. Alpha Taurin japanilaiskuski Yuki Tsunodalle loistava debyytti ja 9. sijan myötä 2 MM-pistettä. Tsunoda otti MM-pisteitä ensimmäisenä rookie-kuskina F1-debyytissä sitten McLarenilla ajaneen Stoffel Vandoornen ja Bahrainin GP:n 2016. Alfa Romeollekin ihan hyvä kisa, vaikka pisteet jäivätkin puuttumaan. Kimi Räikköselle 11. sija ja Antonio Giovinazzille 12. sija. Keskipakassa taistelu on tiukkaa ja joissain kisoissa Alfa Romeokin vielä saavuttaa hyviä MM-pisteitä. Viime vuodesta tallin suoritustaso on selkeästi noussut ja uusi Ferrarin voimanlähde on paljon parempi kuin vanha. Ferrarinkin suoritukset ovat parantuneet. Haasin Mick Schumacher ajoi maaliin joukon viimeisenä, mutta ihan tasainen ja hyvä debyyttikisa kuitenkin. Tallikaveri Nikita Mazepin sen sijaan jatkoi epävarmoja otteitaan kisassa ja ajoi seinään omasta ajovirheestään heti kisan avauskierroksella. Venäläinen ei mielestäni todellakaan kuuluisi tuolle tasolle, mutta oman isän ja Uralkalin rahat puhuvat Mazepinin puolesta. Aika-ajossakin tuli jo pyörähdys ja nopealle kierrokselle lähtiessä Mazepin ohitti muita ja haki parempaa sijoitusta kuskipakassa. Mazepin rikkoi ohituksillaan kuskien välistä herrasmiessopimusta. Fernando Alonsokin ajoi hyvää kisaa keskijoukoissa kunnes harmillisesti Alpineen tuli tekninen ongelma. Kokenut espanjalainen osoitti olevansa samantien valmis takaisin F1-tasolle.

3 viikon päästä jatketaan Emilio Romagnan GP:llä Imolan radalla.
 
Viimeksi muokattu:

BlackArrow

Well-known member
Liittynyt
18.7.2020
Viestit
736
Tämähän tarkoittaa että Hamilton ei voita maailmamestaruutta koska 5 viime kauteen avauskilpailun voittaja ei ole voittanut mestaruutta.
Hamilton on voittanut avauskilpailun kaksi kertaa aiemmin ennen tätä vuotta ja ne vuodet olivat 08 ja 15.
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2217
Aika tasasesti se Hamilton veti 4 mutkan leveäksi, mutta kysymys kuuluu ampuiko Redbull itseään jalkaan, kun alkoivat valittaamaan tästä FIA:lle. Linja muuttui kuitenkin kesken kisan.
Ei, koska radan ulkopuolelta ei saa ohittaa. Siihen ei vaikuta miten ratarajoja valvotaan sen osalta saako siitä hyötyä kierrosaikaan vai ei.
 

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Ei, koska radan ulkopuolelta ei saa ohittaa. Siihen ei vaikuta miten ratarajoja valvotaan sen osalta saako siitä hyötyä kierrosaikaan vai ei.
Joo, tämähän on tosiaan se ja pakko antaa propsit RB:lle että reagoivat samantien.
Uskoisin että kaikki tiimit ei näin olisi reagoineet vaan olisivat katsoneet pelin loppuun saakka, olihan se tavallaan rajalla että olisi voinut myös mennän läpi sormien kun vielä vain loivasti yli, tiedä häntä.
Hamiltonilta aivan selkeää törkeää radan rajojen rikkomista, tuollaisesta järjestelmällisestä törkeästä ylittelystä pitäisi seurata se viiden sekunnin aikasakko. Toivottavasti saadaan tuohon kohtaan ensikerralle laakerisoraa asvaltin päälle, siinäpähän oppisivat pitämään auton rajojen sisällä.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5658
Red Bull sai kyllä FIA:lta soiton saman tien, että Verstappenin ohitus oli laiton. Kisan jälkeen Max kuulemma oli purnannut, että hän olisi ennemmin ottanut aikarangaistuksen kuin antanut sijan takaisin. (Ei kuitenkaan näin tehnyt???)
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4370
Kyllä toi Hämiksen leveäksi ajaminen on jotain uskomatonta, ja mitä puusilmyyttä tuomaristolta...
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1365
Minä en ymmärrä miksi säännöt eivät voi olla yksinertaisesti että "viivoja ei saa ylittää" Kun nyt ne ovat niin että "viivojen välissä pitää pysyä, mutta me sanomme erikseen kun niiden välissä pitää pysyä oikeasti ja silloinkin niiden välissä pitää pysyä vain jos siitä vielä kerran erikseen sanotaan vaikka siitä jo kerran erikseen sanottiin. Paitsi aika-ajoissa, silloin sitä seurataan."

Hamilton tietysti ajaa leveäksi koska se on nopein reitti, olisi typerää olla ajamatta kun se on sallittu.
 

BlackArrow

Well-known member
Liittynyt
18.7.2020
Viestit
736
Ei, koska radan ulkopuolelta ei saa ohittaa. Siihen ei vaikuta miten ratarajoja valvotaan sen osalta saako siitä hyötyä kierrosaikaan vai ei.
Ei saakaan se on tiedossa. On kuitenkin naurettavaa että jokin osa radasta on käytössä kun ajelit yksin, mutta kun ohitat niin oletkin radan ulkopuolella. Max taisi olla vielä pikkasen edellä ennen kuin ajoi leveäksi?

Hamiltonhan ei tehnyt mitään väärä 4 mutkan sai ajaa pitkäksi kisassa tämän varmisti myös useampi kuljettaja kisan jälkeen. Kesken kisan FIA päätti muuttaa omaa linjaa.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5124
Minkä helvetin takia radat suunnitellaan niin että nopein reitti on radan ulkopuolelta? Eikö sinne voi laittaa korokkeita/muita esteitä ettei sinne houkuttele mennä!? Ja sitten tuomaristo, kuskit ja formulakansa on aivan sekaisin mikä on sallittua ja mikä ei.
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
2137
Minkä helvetin takia radat suunnitellaan niin että nopein reitti on radan ulkopuolelta? Eikö sinne voi laittaa korokkeita/muita esteitä ettei sinne houkuttele mennä!? Ja sitten tuomaristo, kuskit ja formulakansa on aivan sekaisin mikä on sallittua ja mikä ei.
Samaa mieltä. Radat saisivat olla sellaisia, että ulos ei kannata ajaa, eikä ratarajasääntöä tarvittaisi. Maaliviivalta maaliviivalle mahdollisimman nopeasti, se olisi siinä.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5658
FIA:han tämän homman ryssi täydellisesti. Talleille oli kisan alla sanottu nimenomaisesti, ettei ratarajoja valvota enää mutkassa 4. Kuitenkin kesken kisan FIA alkoi soitella talleja läpi, että jos ratarajojen rikkomista mutkassa 4 jatketaan, niin siitä aletaan jakaa rangaistuksia. Toto Wolff sitten soitti FIA:n kisajohtajalle ja kysyi asiasta, niin tämä oli vastannut, että kirjallisessa muodossa jaettuun muistioon on kirjattu, että kyseisessä mutkassa saa ajaa leveäksi vain jos siitä ei saa ajallista hyötyä. Tietääkseni Red Bull ei ollut asiasta valittanut vaan Verstappenkin oli pistellyt pitkäksi ihan samalla tavalla kuin Hamilton.

https://www.motorsport.com/f1/news/wolff-bahrain-gp-track-limits-shakespeare/5961231/
Minkä helvetin takia radat suunnitellaan niin että nopein reitti on radan ulkopuolelta? Eikö sinne voi laittaa korokkeita/muita esteitä ettei sinne houkuttele mennä!? Ja sitten tuomaristo, kuskit ja formulakansa on aivan sekaisin mikä on sallittua ja mikä ei.
Bahrainin rata on rakennettu kirjaimellisesti keskelle hiekka-aavikkoa, mutta rata-alue on ainoa paikka koko saarekkeella, missä ei ole yhtään hiekkaa.
 

BlackArrow

Well-known member
Liittynyt
18.7.2020
Viestit
736
Tässä alla Verstappenin linja ohittaessaan Hamiltonin sekä Hamiltonin normaali ajolinja ennen FIA:n päätöstä puuttua tuohon mutkaan.
1DA35DD9-4E7C-47DD-ADA5-93E2EB865F1F.pngA7473AF7-793A-429E-A532-46B062C2C3D1.png
On kuitenkin naurettavaa että jokin osa radasta on käytössä kun ajelit yksin, mutta kun ohitat niin oletkin radan ulkopuolella. Max taisi olla vielä pikkasen edellä ennen kuin ajoi leveäksi?
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Minkä helvetin takia radat suunnitellaan niin että nopein reitti on radan ulkopuolelta? Eikö sinne voi laittaa korokkeita/muita esteitä ettei sinne houkuttele mennä!? Ja sitten tuomaristo, kuskit ja formulakansa on aivan sekaisin mikä on sallittua ja mikä ei.
Samaa mieltä. Minusta auton pitäisi rikkoontua samaan tapaan kuin muutama vuosi sitten jollaain radalla, olikohan se Itävalta? Silloin tuli naurettavat reaktiot kuskeilta ja talleilta, kuinka virheestä kärsitään. Tai toinen vaihtoehto on sitten sallia radan käyttö täysin eli voi vedellä valkoisten viivojen yli niin kuin huvittaa.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Bottaksen pitäisi parantaa lähtöjä jatkossa. Eilinen kisa kaatui lähtöön jälleen kerran. Vauhdillisesti oli samalla tasolla Hamiltonin kanssa. 6s-8s ajamalla syntynyt ero tuli lähdön ansiosta, jonka jälkeen Hamilton sai pari kolme sekkaa per stoppi etua vielä tultuaan ansaistusti ekana pysähdykselle. Lisäksi päälle 9s ylimääräistä huonosta pysähdyksestä johtuen. Hamiltonin renkaanhallinta oli minusta aika lähellä Bottasta, joten kärsiikö Hamilton Bottasta enemmän vähentyneestä peräpään pidosta? Hienoa, että antoi heti palautetta taktiikasta, joka ei mahdollistanut kärkimiesten haastamista. Eli olisi luultavasti halunnut erilaisen strategian, kuten julkisesti nyt sanoi. Ei olisi ollut edes mitään hävittävää siinä.
 
Ylös