Varsin tuottelias päivä tänään rallikarttojen parissa, kaikenkaikkiaan kolme eri Itärallia on nyt saatu taas historian kirjoihin, 25/40 kilpailusta on nyt valmiina ja viitisen vuosikertaa löytyy vielä omista arkistoistani.
Itäralli 1975
Hieman epätyypilliseen tapaan kisa starttasi Koveron Kesoililta (nyk. Teboil), ja reitti päättyi Pielisen rantaan Loma-Koliin. Reitin erikoisuutena erikoiskoe numero 1 Kortevaara, joka kulkee nykyisen seututien 512 linjausta mukaillen, tehden muutamia pieniä muutoksia. Erikoiskoe oli tuolloin kokonaan sorapintainen mutta nykyään tie onkin sitten asvalttia. Ehdottomana helmenä erikoiskoe 6 Kyykkä, pituutta karvan alle 33 kilometriä.
Itäralli 1979
Aiemminkin keskusteluissa mainittu Itäralli 1979 oli kauden kuudes SM-osakilpailu, ja lähtölista olikin erittäin komeaa luettavaa: Ensimmäisenä matkaan lähti juuri ennen kilpailua Brasilian rallista kotiutunut Markku Alen Mirafiorilla. Peräänsä hän sai samanlaisella autolla Ulf Grönholmin, ja listalta löytyi kaikki sen aikaiset huippunimet Kyösti Hämäläisestä nuoreen Henri Toivoseen. Reitti kierteli Joensuusta Ilomantsiin, siitä Lieksan kupeeseen käyden Kolillakin ja palaten aamuvarhain takaisin Joensuuhun. Yhteensä 20 erikoiskoetta, erikoiskokeiden pituus noin 200 kilometriä.
Avauserikoiskoe ajettiin Kulhon soramontun kupeessa, ja siellä pohjat ajoi Markku Alen, mutta sen jälkeinen tuloslista olikin hieman yllättävä. Toiseksi nopein oli paikallinen kuljettaja, Veli Hirvonen ykkösryhmän Ford Escortilla. Kolmas jo aiemmin mainittu Grönholm ja neljäs ralliuransa alkutaipaleella ollut Juha Kankkunen, myöskin ykkösryhmän Escortilla.
Kovin taistelu kilpailun voitosta käytiin Alenin ja nuoren Henri Toivosen välillä, kunnes autoon tullut vika pakotti Henkan jättämään leikin kesken erikoiskokeella 13. Toiseksi kilpailussa sijoittui Ulf Grönholm, jolla oli jos jonkinlaista ongelmaa autonsa kanssa. Alenin voittomarginaaliksi muodostui lopulta noin 2,5 minuuttia. Kolmanneksi rallissa ajoi Kyösti Hämäläinen ja neljäs oli kilpailun suurin yllättäjä, ykkösryhmän autolla ajanut Veli Hirvonen. Henri Toivosen lisäksi reitille jäi useita kuljettajia, kuten elämänsä komeimman kaadon suorittanut Juha Kankkunen ja takapyöränsä hukannut Lasse Lampi.
Kilpailun tulokset:
1. Markku Alen
2. Ulf Grönholm +2:23
3. Kyösti Hämäläinen +5:18
4. Veli Hirvonen +5:26
5. Esa Sillanpää +5:46
Abloy-Ralli 1990
Älkää antako nimen hämätä, kyseessä on todellakin Itäralli, mutta maailmankuulu lukkotehdas oli myötävaikuttamassa tuon vuoden N-ryhmän SM-sarjan osakilpailussa. Tosiaan, vuonna 1990 ajettiin kaksi erillistä SM-sarjaa, A- ja N-ryhmille, ja molemmille oli omat osakilpailunsa. Reitti oli saatu vietyä yllättävän laajalle tauon ollessa Kiteen Teboililla, ja erikoiskoekilometrejä kertyi kiitettävät 84 kappaletta. Sarjan ylivoimaisessa johdossa kisaan lähti Arto Kumpumäki, joka oli voittanut N-ryhmän kauden kaikissa aiemmissa osakilpailuissa, joita oli ennen Itärallia ollut viisi. Kuitenkin myöhempien aikojen "The Vauhtimittari", Jouko Puhakka pystyi voittamaan Kumpumäen hienon taistelun jälkeen 28 sekunnin erolla. Ja juhlat olivat riehakkaat!