Vanhoja rallikarttoja ja -reittejä

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
8326
Sijainti
Lake City
Five Stars Ralli 1988 näkyy tässä videolla


Ojarumpu huomautti ystävällisesti, että olin piirtänyt Sahalahden pätkän väärin päin, ja pätkän maali (ns. Haiderin paikka vastaseen) näkyy kohdassa 49:41.

54:55 kohdilla nähtävä EK3 onboard lienee 9km lähdöstä.
55:33 syherö järven rannassa on Siitaman pikkutieltä, ajettiin Suurajoissa aina eri suuntaan. Five Starsin pätkällä 11.8 km lähdöstä.


Savo tosiaan ajettiin SM-sarjassa 1988 kolme kertaa, ensin kerran Suurajoissa, sitten kahdesti Tampereen kisassa.
 

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
8326
Sijainti
Lake City
MM-rallit on minusta aina mainitsemisen arvoisia

 

Onzah

Well-known member
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
519
Sijainti
Jossakin Itärallin pätkällä
Itäralli 1995

Tämän päivän lisäys rally-mapsiin, F-Cupin osakilpailu vuodelta 1995. Reitissä tuttuja Itärallin erikoiskokeita, ja ehdoton helmi Utran kaupunginosassa ajettu yleisö-EK. Hetki meni miettiessä että mihin tämä erikoiskoe oikein sijoittuu. Pitkään mietin kunnes tuon ensimmäisen risteyksen takana näkynyt vesistö paljasti lähtösijainnin. Nykyään tuo erikoiskoe olisi lähtenyt keskeltä asuinaluetta.
 

Onzah

Well-known member
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
519
Sijainti
Jossakin Itärallin pätkällä
Itäralli 1997

Vuoden 1997 kauden neljäs SM-osakilpailu oli kyseessä, kun rallikaravaani suuntasi Joensuuhun. Joensuussa reittiin oli panostettu varsin paljon, ja mukana oli yhteensä 10 erikoiskoetta, joista peräti kaksi oli asvalttipintaisina oikein suuren maailman tyyliin. Tuohon aikaan Suomen kilpailuja ylivoimaisesti hallinnut Marcus Grönholm lähti avaamaan tietä, ja Marcus kaasuttelikin kyseisen rallin voittoon 38 sekunnin erolla ennen Jarmo Kytölehtoa ja Sebastian Lindholmia. Oskolan erikoiskokeella rallia oli seuraamassa myös kesälomaansa Suomessa viettänyt Teukka Salama.

Kiitos majunille kartasta ja DC:lle avustavasta kartasta/pätkätuloksista. Kotimaisen rallin historia-ketjuun kirjoittelinkin raporttia kilpailun keskinopeuksista. Tällä hetkellä 40 ajetusta Itärallista on digitoituna yhteensä 22 kilpailua, joka tarkoittaa sitä, että 55% ajetuista Itäralleista löytyy nyt tuolta. Ja lisää on vielä tulossa ;)

Suomen digitoiduimmat kilpailut-minilistaus:
1. Jyväskylän Suurajot/1000 Lakes Rally 50 kilpailua
2. Rantaralli 33 kilpailua
3. Hankiralli 22 kilpailua
Itäralli 22 kilpailua
5. Five Stars Rally/Pirelli Ralli 21 kilpailua
Mänttä 200-ajo 21 kilpailua
 

Onzah

Well-known member
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
519
Sijainti
Jossakin Itärallin pätkällä
Pirana-Ralli 1998
Jotwire-Ralli 2000

Usein sanotaan että kaikki hyvä loppuu aikanaan. Vielä 80- ja 90-luvuilla Tuupovaaran MK/UA oli vireä moottoriurheilukerho, ja kilpailuja järjestettiin miltei vuosittain tuolla alueella. Kuitenkin maailma muuttuu, ja Tuupovaaran väestö alkoi vanhenemaan sekä myöskin tekijäporukka ralleille alkoi vähenemään. Kuitenkin Tuupovaaraan saatiin vuosituhannen vaihteen tienoilla vielä kaksi arvokilpailua organisaation järjestettäväksi.

Vuonna 1998 vuorossa oli Pirana-Ralli (tunnettu lounaskahvila Tuupovaarassa), joka toimi naisten ja nuorten SM-osakilpailuna. Rallin ns. pelipaikka oli erikoiskokeella 1, noin 6,5 kilometriä lähdöstä sijainnut tiukka mutkayhdistelmä, josta mm. Silviero Tazzianon YouTube-kanavalta löytyy kuvaa. Reitti kierteli kohtuullisen laajalla alueella, ja EK-kilometrejä kertyi kiitettävät 90 kilometriä.

Ja sitten vuonna 2000 viimeinen voimannäyte, Jotwire-Ralli muutama viikko ennen Jyväskylää. Jo tässä vaiheessa oli osanottajamäärän vähyys nähtävissä, Tuupovaaraan vaivautui enää 19 nuorten paria ja tasan 5 naiskilpailijaa. Tämän rallin erikoisuutena oli ensimmäisen erikoiskokeen lähtö Tuupovaaran urheilukentän takaa, ja ensimmäisessä risteyksessä olikin jotain pientä ohjelmaa, ainakin Crash Master-nauhalla oli tämän kyseisen risteyksen tapahtumat taltioitu.

Tämän jälkeen tietooni ei muutamaa sprinttiä lukuunottamatta ole tullut yhtään Tuupovaaran MK/UA:n järjestämää rallikilpailua. Sääli sinänsä.
 
  • Like
Reaktiot: DC

Onzah

Well-known member
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
519
Sijainti
Jossakin Itärallin pätkällä
Varsin tuottelias päivä tänään rallikarttojen parissa, kaikenkaikkiaan kolme eri Itärallia on nyt saatu taas historian kirjoihin, 25/40 kilpailusta on nyt valmiina ja viitisen vuosikertaa löytyy vielä omista arkistoistani.

Itäralli 1975

Hieman epätyypilliseen tapaan kisa starttasi Koveron Kesoililta (nyk. Teboil), ja reitti päättyi Pielisen rantaan Loma-Koliin. Reitin erikoisuutena erikoiskoe numero 1 Kortevaara, joka kulkee nykyisen seututien 512 linjausta mukaillen, tehden muutamia pieniä muutoksia. Erikoiskoe oli tuolloin kokonaan sorapintainen mutta nykyään tie onkin sitten asvalttia. Ehdottomana helmenä erikoiskoe 6 Kyykkä, pituutta karvan alle 33 kilometriä.

Itäralli 1979

Aiemminkin keskusteluissa mainittu Itäralli 1979 oli kauden kuudes SM-osakilpailu, ja lähtölista olikin erittäin komeaa luettavaa: Ensimmäisenä matkaan lähti juuri ennen kilpailua Brasilian rallista kotiutunut Markku Alen Mirafiorilla. Peräänsä hän sai samanlaisella autolla Ulf Grönholmin, ja listalta löytyi kaikki sen aikaiset huippunimet Kyösti Hämäläisestä nuoreen Henri Toivoseen. Reitti kierteli Joensuusta Ilomantsiin, siitä Lieksan kupeeseen käyden Kolillakin ja palaten aamuvarhain takaisin Joensuuhun. Yhteensä 20 erikoiskoetta, erikoiskokeiden pituus noin 200 kilometriä.

Avauserikoiskoe ajettiin Kulhon soramontun kupeessa, ja siellä pohjat ajoi Markku Alen, mutta sen jälkeinen tuloslista olikin hieman yllättävä. Toiseksi nopein oli paikallinen kuljettaja, Veli Hirvonen ykkösryhmän Ford Escortilla. Kolmas jo aiemmin mainittu Grönholm ja neljäs ralliuransa alkutaipaleella ollut Juha Kankkunen, myöskin ykkösryhmän Escortilla.

Kovin taistelu kilpailun voitosta käytiin Alenin ja nuoren Henri Toivosen välillä, kunnes autoon tullut vika pakotti Henkan jättämään leikin kesken erikoiskokeella 13. Toiseksi kilpailussa sijoittui Ulf Grönholm, jolla oli jos jonkinlaista ongelmaa autonsa kanssa. Alenin voittomarginaaliksi muodostui lopulta noin 2,5 minuuttia. Kolmanneksi rallissa ajoi Kyösti Hämäläinen ja neljäs oli kilpailun suurin yllättäjä, ykkösryhmän autolla ajanut Veli Hirvonen. Henri Toivosen lisäksi reitille jäi useita kuljettajia, kuten elämänsä komeimman kaadon suorittanut Juha Kankkunen ja takapyöränsä hukannut Lasse Lampi.

Kilpailun tulokset:
1. Markku Alen
2. Ulf Grönholm +2:23
3. Kyösti Hämäläinen +5:18
4. Veli Hirvonen +5:26
5. Esa Sillanpää +5:46

Abloy-Ralli 1990

Älkää antako nimen hämätä, kyseessä on todellakin Itäralli, mutta maailmankuulu lukkotehdas oli myötävaikuttamassa tuon vuoden N-ryhmän SM-sarjan osakilpailussa. Tosiaan, vuonna 1990 ajettiin kaksi erillistä SM-sarjaa, A- ja N-ryhmille, ja molemmille oli omat osakilpailunsa. Reitti oli saatu vietyä yllättävän laajalle tauon ollessa Kiteen Teboililla, ja erikoiskoekilometrejä kertyi kiitettävät 84 kappaletta. Sarjan ylivoimaisessa johdossa kisaan lähti Arto Kumpumäki, joka oli voittanut N-ryhmän kauden kaikissa aiemmissa osakilpailuissa, joita oli ennen Itärallia ollut viisi. Kuitenkin myöhempien aikojen "The Vauhtimittari", Jouko Puhakka pystyi voittamaan Kumpumäen hienon taistelun jälkeen 28 sekunnin erolla. Ja juhlat olivat riehakkaat!
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
8326
Sijainti
Lake City
Tiedonhallinan maisterina muuten aina harmittaa kun dataa on väärässä paikassa. Noi pienet historiatiivistelmät ja tulokset yms. on tosi mahtavaa luettavaa ja arvokasta digitalisoitua dataa, mutta löytääkö niitä kukaan täältä karttojen seasta? Kotimaisten rallien historia -ketju olisi niille varmasti parempi paikka (DC:n postauksissa on myös samoja pikkukertomuksia Hankiralleista yms). Ihan vaan mietintänä :unsure:
 

DC

from freelance to new dance
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
3187
Sijainti
Benjamin Franklin Parkway
Paljonkohan ollu pohja-aika tällä pätkällä? Alle minuutin?

Juuri tuota ei ole nyt hollilla, mutta kova kisa tulee kyllä vuoden 1979 SM-sarjan ajoajallisesti lyhimmästä erikoiskokeesta.


Hannut Mikkola ja Valtaharju jakoivat pohjat tälle pätkälle ajalla 42 sekuntia.
 
Ylös