Tuo pelkkä .jpg taulukko on kaikista selkeinKokeillaan, jos sitten näin näkyy paremmin. Tietty laitteet eroaa toisistaan, niin voi näkyä erilailla minulla kuin sinulla.
Tuo pelkkä .jpg taulukko on kaikista selkeinKokeillaan, jos sitten näin näkyy paremmin. Tietty laitteet eroaa toisistaan, niin voi näkyä erilailla minulla kuin sinulla.
Ollut aika heikko tuo rata Mersulle. Varsinkin jos on kuuma keli.Jokos alkaisi Lewiksellä puntti tutista, jos Itävallassa ei tule voittoa ja Max voittaa molemmat kisat?
Tuloslistoja ei tarvitse postata ollenkaan, kun linkkaa vain juttuun, mistä ne löytyvät. Tuo jpg-kuva oli ainakin ihan paska, kun siitä ei edes löytynyt kaikkia kuljettajia ja luettavuus oli helvetin huono. Enkä edes tiedä, mikä se hiton tekstiripuli kuvan perässä oli olevinaan.Tuloslistoja ei tarvitse tuplapostata.
Niin, pitkä kausi ja melko väistämätön ohitus. Mitä järkeä ottaa typeriä riskejä, Hamilton teki aivan kuten pitääkin ja on sen takia moninkertainen mestari.
Jos Hamilton olisi lähtenyt tuossa puolustumaan Verstappen paremmalla ulos tulolla olisi mennyt heittämällä ohi. Bottas lähti puolustumaan kun ei edes ollu tarvetta siihen.
Niin? Tuo kaikki pätee myös Valtteriin. Verstappenilla oli rengasetu ja olisi mennyt ohi joka tapauksessa. Ehkä se olikin turhaa lähteä puolustamaan Valtterilta, mutta julkinen mielipide olisi lynkannut hänet entistä pahemmin helppona ohitettavana. Tässä kokonaisuudessa näkisin kuitenkin Valtterin yrittäneen pitää Maxin takanaan mahdollisimman kauan vain ja ainoastaan Hamiltonin voiton puolustamisen takia. Kaikki se vatkaaminen pelasi Hamiltonin pussiin, vaikka ero nopeudessakin oli niin kriittinen. Max olisi mennyt ohi Valtteristakin vaikka kävellen. Silti sanon Hamiltonia munattomaksi. Kaikki pisteet lasketaan ja ihmeen helpolla Hamilton antoi Maxin mennä ohi. Hami on lyöty.No aika turha on keskellä suoraa ruveta vatkaamaan, kun ero suoranopeudessa oli niin kriittinen. Verstappen meni ohitse kävellen eikä ollut edes DRS-suora.
Varmaan odottelivat Hamin päätöstä asiassa, joka saatiin muutaman minuutin kuluttua, eli Hami päätti ajaa loppuun näillä renkailla ja sitten se olikin jo Maxin suhteen myöhäistä. Mutta Valen helppo podiumi meni myös samaan sekoiluun.Ihmettelin ennen Maxin toista pysähdystä, että miksi Mercedes ei tehnyt Valtterin pyynnöstä toista pysähdystä mahdollisimman pian. Ajattelivatko, että Max tulee heti seuravalla kierroksella sisään jos ottavat Bottaksen, jolloin Hamilton ja Max tulisivat yhtä aikaa stopille tai Hamilton ei ollenkaan vai mistä oli kyse. Mielestäni Bottas olisi pitänyt heti uhrata suojaamaan, ettei Max voi tehdä stoppia putoamatta Bottaksen taakse. Mercedeksen olisi pitänyt tehdä Bottaksen stoppi niin ajoissa, että se olisi yllättänyt RB housut kintuissa. Parhaillaan top 3 autot olivat kuitenin 1,3sek sisässä toisistaan jolloin undercut olisi toiminut p3->p1. Mercdes mielestäni nukkui tämän mahdollisuuden ohi.
Hamilton olisi puolustanut ihan samalla tavalla jossain syherömmällä alueella. Keskellä suoraa vatkaaminen on täysin turhaa, koska linjaa saa vaihtaa vain yhden kerran, ja Verstappen olisi vain koukannut ohi sitten toiselta puolelta. Lisäksi likaiselle alueelle meneminen voi sotkea omat renkaat ja siitä seuraa kasa uusia ongelmia. Eikös me vasta muutama kilpailu sitten nähty, kun Bottas "blokkasi" likaiselle puolelle ja sen jälkeen meni puoli kierrosta aivan vituiksi renkaita putsatessa.Kaikki se vatkaaminen pelasi Hamiltonin pussiin, vaikka ero nopeudessakin oli niin kriittinen. Max olisi mennyt ohi Valtteristakin vaikka kävellen. Silti sanon Hamiltonia munattomaksi. Kaikki pisteet lasketaan ja ihmeen helpolla Hamilton antoi Maxin mennä ohi. Hami on lyöty.
Verstappen sanoi aika aikasessa vaiheessa ensimmäisen stintin jälkeen että renkaat eivät kestä tätä vauhtia viitaten siihen että tarvitaan toiseen pysähdys. Hamiltonille ilmoitettiin tästä viestistä ja hänkin oli samaa mieltä sanoen vielä että ollaan hereillä sen suhteen.Varmaan odottelivat Hamin päätöstä asiassa, joka saatiin muutaman minuutin kuluttua, eli Hami päätti ajaa loppuun näillä renkailla ja sitten se olikin jo Maxin suhteen myöhäistä. Mutta Valen helppo podiumi meni myös samaan sekoiluun.
Hamiltonhan suoraan sanoi, että hänelle pitää sitten antaa undercut.Verstappen sanoi aika aikasessa vaiheessa ensimmäisen stintin jälkeen että renkaat eivät kestä tätä vauhtia viitaten siihen että tarvitaan toiseen pysähdys. Hamiltonille ilmoitettiin tästä viestistä ja hänkin oli samaa mieltä sanoen vielä että ollaan hereillä sen suhteen.
Lewiksen loverboyna sä et edes halua nähdä tätä tilanne muulla tavoin. Mitä menetettävää Hamilla oli tuossa tilanteessa? Mitä sitten vaikka olisikin renkaat sotkeentuneet? Oliko takana joku uhkaamassa? Linjaa saa vaihtaa kerran, joo. No olisi nyt edes sen yhden kerran vaihtanut. Moni muukin veti linjaa sivuun jarrutukseen tultaessa ja yritti vaikeuttaa ohitusta/ajattamalla ohittajan vielä enemmän reunalle ja siis likaiselle uralle. Miksi muut tekevät niin, koska se on sun mielestä kuitenkin turhaa? Sijoituksestahan sielläkin ajetaan, eikö?Hamilton olisi puolustanut ihan samalla tavalla jossain syherömmällä alueella. Keskellä suoraa vatkaaminen on täysin turhaa, koska linjaa saa vaihtaa vain yhden kerran, ja Verstappen olisi vain koukannut ohi sitten toiselta puolelta. Lisäksi likaiselle alueelle meneminen voi sotkea omat renkaat ja siitä seuraa kasa uusia ongelmia. Eikös me vasta muutama kilpailu sitten nähty, kun Bottas "blokkasi" likaiselle puolelle ja sen jälkeen meni puoli kierrosta aivan vituiksi renkaita putsatessa.
Olihan siellä takana joku uhkaamassa, jos yhtään katsoit kisaa. Pérez ajoi maaliin kuuden sekunnin päässä. Eivät kaikki suinkaan peippaile likaiselle uralle. Muutama vuosi sitten oli arkea kysyä radiossa, että pitääkö takana tulevaa vastaan puolustaa vai vai päästää suosiolla ohi. Nykyäänkin insinöörit taitavat suoraan sanoa osalle kuljettajista, että takana on joku niin paljon nopeampi ja eri taktiikalla, että antaa mennä vaan.Lewiksen loverboyna sä et edes halua nähdä tätä tilanne muulla tavoin. Mitä menetettävää Hamilla oli tuossa tilanteessa? Mitä sitten vaikka olisikin renkaat sotkeentuneet? Oliko takana joku uhkaamassa? Linjaa saa vaihtaa kerran, joo. No olisi nyt edes sen yhden kerran vaihtanut. Moni muukin veti linjaa sivuun jarrutukseen tultaessa ja yritti vaikeuttaa ohitusta/ajattamalla ohittajan vielä enemmän reunalle ja siis likaiselle uralle. Miksi muut tekevät niin, koska se on sun mielestä kuitenkin turhaa? Sijoituksestahan sielläkin ajetaan, eikö?
Toisaalta vaikka mestaruuksia ei ole juhlittu vuoden 2007 jälkeen niin kyllä Ferrarikin olisi voinut helposti juhlia montakin mestaruutta 2008-2018 ajalla.Tuntuu kyllä erikoiselta Ferrarin tarpominen tässäkin GP:ssä. Ferrari on kuitenkin yksi F1-historian menestyneimmistä tiimeistä. Mutta aina siellä Maranellossa lyödään päätä seinään kuvaannollisesti. Menestystä ei tule.
Jody Scheckter voitti Ferrarilla maailmanmestaruuden kaudella 1979. Sen jälkeen täytyi odottaa peräti 21 pitkää vuotta, ennenkuin Michael Schumacher voitti Ferrarille jälleen maailmanmestaruuden.
Tässä välissä monet meritoituneetkin kuljettajat yrittivät Ferrarille titteliä tuoda onnistumatta siinä. Mainittakoon vaikkapa nimet Didier Pironi, Alain Prost, Nigel Mansell, Eddie Irvine muun muassa.
Mika Salo oli muuten isossa roolissa tuomassa Ferrarille sen ensimmäistä valmistajien mestaruutta pitkään aikaan tuuratessaan Schumacheria tämän loukkaannuttua Silverstonessa 1999. Schumacher toi sitten Ferrarille viisi kuljettajien maailmanmestaruutta putkeen vuosina 2000-2004. Ja Ferrari otti kuusi valmistajien mestaruutta vuosina 1999-2004.
Schumacherin valtakauden jälkeen Kimi Räikkönen toi Ferrarille yhden kuljettajien ja kaksi valmistajien maailmanmestaruutta kausina 2007-2008.
Sen jälkeen Ferrarille mestaruutta tuomaan palkattiin Alonso ja Vettel. Kummatkaan ei siinä onnistuneet, vaikka talenttia kummallakin on riittämiin.
Eli kahdeksan valmistajien maailmanmestaruutta Ferrarille kausien 1999-2008 aikana, sekä kuusi kuljettajien maailmanmestaruutta samalla ajalla.
Ferrari osaa siis todistetusti voittaa, mutta tuntuu, että muutaman onnistuneen kauden jälkeen tiimi kadottaa sen kultaisen kosketuksen jonnekin. Ja sitten kadotaan jonnekin keskikastiin. Näin oli ennen Schumacheria, ja näin on myös nyt. Itseasiassa Leclerc- Sainz kaksikko on varsin hyvä, mutta onko yhtään parempi kuin Alesi-Berger kaksikko menestyksen suhteen? Sen aika näyttää.
Neljänkymmenen vuoden aikana siis vain Jody Scheckter, Michael Schumacher ja Kimi Räikkönen ovat onnistuneet voittamaan Ferrarilla kuskien mestaruuden.
.Näytä liitetiedosto 787Näytä liitetiedosto 788Näytä liitetiedosto 789
Tämä on totta. Mahdollisuuksia on ollut. Mutta niitä ei ole käytetty onnistuneesti hyväksi. Kuitenkin Kimin mestaruudesta on jo kulunut melkoisesti aikaa. Jää nähtäväksi, tuleeko seuraavasta Ferrarin tittelistä kulumaan enemmän kuin 21 vuotta.Toisaalta vaikka mestaruuksia ei ole juhlittu vuoden 2007 jälkeen niin kyllä Ferrarikin olisi voinut helposti juhlia montakin mestaruutta 2008-2018 ajalla.
Jolloin Massa,Alonso hävisivät mestaruudet pienellä erolla, kun omat virheet,keskeytykset,taktiikat maksoivat varmat mestaruudet lopulta.
Myös Vettelillä oli hyvät mahikset vuosina 2017-2018 jolloin silloinkin virheet ja epäluotettavuus olivat ratkaisevia niinä kausina
Joten pienestä se on kiinni että mestaruus olisi juhlittu Ferrarillakin!