Ranskan GP kaudella 2021. Paul Ricard 18.-20.6.2021. Onko tarjolla patonkia vaiko croissantia?🥖🥐

Kumpi parempi Ranskan GP:n pitopaikka?


  • Äänestäjiä yhteensä
    31

rölligölli

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
255
Jokos alkaisi Lewiksellä puntti tutista, jos Itävallassa ei tule voittoa ja Max voittaa molemmat kisat?
 

Busso

Well-known member
Liittynyt
14.7.2019
Viestit
633
Aika hyvin Lewis kyllä maksimoi auton ja taktiikan tänään. 2 stopilla olisi mielestäni voittanut. Enpä usko, että ihan heti kasetti leviää. Jos näin käy, niin olisihan se virkistävää nähdä pitkästä aikaa sekin. Tulee mieleen alkuaikojen Lewis mclarenilla, nopea ja kohellusherkkä.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4248
Mesellä järjettömän huonoa taktikointia, jossa menetettiin ehkä jopa voitto ja kohtuu varma toinen podiumi.
Vale oli jopa kolmikon nopein, mutta Hamin tullessa stopilta suoraan eteen hitaampana, oli kisa käytännössä siinä, kun tuskin heltisi lupaa edes yrittää ohitusta. Ja varmasti pian kuskeille ilmoitettiin siinä, että mennään yhdellä stopilla, niin Vale otti etäisyyttä ja säästeli renkaitaan. Stopit munattiin Valen stopin jälkeen täysin ja myös niin, että niitä ei edes toisen, ihan kumman tahansa, kuskin kohdalla tehty, vaan ajatettiin kumpaakin loppuunkuluneilla renkailla puoli kisaa. Mikähän idea sekin?
Maxille pari hienoa ohitusta täysin hampaattomasta Hamista, joka voisi lupailla pikkuhiljaa jo Hamin itsevarmuuden hajoamista ja sitä myöten enemmän ja enemmän virheitä. Nyt oli kolmikon Max-Ham-Bot hitain.
Maxn voittaessa tällä radalla näytti RB, että loppukausi saatetaan hyvinkin mennä sen tahdissa.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5658
Tuloslistoja ei tarvitse tuplapostata.
Tuloslistoja ei tarvitse postata ollenkaan, kun linkkaa vain juttuun, mistä ne löytyvät. Tuo jpg-kuva oli ainakin ihan paska, kun siitä ei edes löytynyt kaikkia kuljettajia ja luettavuus oli helvetin huono. Enkä edes tiedä, mikä se hiton tekstiripuli kuvan perässä oli olevinaan.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5658
Kun aiemmin on totuttu näkemään kyseenalaisia, Mersua suosivia tuomaripäätöksiä, niin nyt Ranskan GP:ssä roolit olivat kyllä täysin päinvastaiset.

Kisan startissa Verstappen vaikutti oikaisevan kielletyllä tavalla takaisin radalle ajettuaan pihalle ykkösmutkassa. Sääntöjen mukaan kuljettajien tulee kiertää pidempää reittiä, jos he vetävät ykkösmutkan pitkäksi. Tuomaristo näki asian kuitenkin niin, ettei Verstappen ajanut pitkäksi ykkösmutkassa vaan vasta kakkosmutkassa. Mutkat yksi ja kaksi muodostavat shikaanin kaltaisen mutkayhdistelmän, joten on ihan kolikon heittoa, kuinka asian haluaa nähdä.

Sitten kilpailun loppuvaiheilla Pérez teki ohituksen Bottasista taistelussa kolmannesta sijasta. Tuomaristo otti asian myös tutkintaan, sillä Pérez vaikutti poistuneen radalta, koska kaikki neljä pyörää olivat radan ulkopuolella. Ohitus olisi tällöin laiton ja siitä tulisi langettaa aikasakko. Tuomaristo päätti asian Pérezin eduksi sillä verukkeella, että hän oli oikeastaan jo ohittanut Bottasin mutta ajoi pihalle vähän niin kuin huvikseen.

https://www.motorsport.com/f1/news/fia-explains-why-perez-escaped-f1-track-limits-penalty-in-france/6590119/
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Niin, pitkä kausi ja melko väistämätön ohitus. Mitä järkeä ottaa typeriä riskejä, Hamilton teki aivan kuten pitääkin ja on sen takia moninkertainen mestari.
Jos Hamilton olisi lähtenyt tuossa puolustumaan Verstappen paremmalla ulos tulolla olisi mennyt heittämällä ohi. Bottas lähti puolustumaan kun ei edes ollu tarvetta siihen.
No aika turha on keskellä suoraa ruveta vatkaamaan, kun ero suoranopeudessa oli niin kriittinen. Verstappen meni ohitse kävellen eikä ollut edes DRS-suora.
Niin? Tuo kaikki pätee myös Valtteriin. Verstappenilla oli rengasetu ja olisi mennyt ohi joka tapauksessa. Ehkä se olikin turhaa lähteä puolustamaan Valtterilta, mutta julkinen mielipide olisi lynkannut hänet entistä pahemmin helppona ohitettavana. Tässä kokonaisuudessa näkisin kuitenkin Valtterin yrittäneen pitää Maxin takanaan mahdollisimman kauan vain ja ainoastaan Hamiltonin voiton puolustamisen takia. Kaikki se vatkaaminen pelasi Hamiltonin pussiin, vaikka ero nopeudessakin oli niin kriittinen. Max olisi mennyt ohi Valtteristakin vaikka kävellen. Silti sanon Hamiltonia munattomaksi. Kaikki pisteet lasketaan ja ihmeen helpolla Hamilton antoi Maxin mennä ohi. Hami on lyöty.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1090
Ihmettelin ennen Maxin toista pysähdystä, että miksi Mercedes ei tehnyt Valtterin pyynnöstä toista pysähdystä mahdollisimman pian. Ajattelivatko, että Max tulee heti seuravalla kierroksella sisään jos ottavat Bottaksen, jolloin Hamilton ja Max tulisivat yhtä aikaa stopille tai Hamilton ei ollenkaan vai mistä oli kyse. Mielestäni Bottas olisi pitänyt heti uhrata suojaamaan, ettei Max voi tehdä stoppia putoamatta Bottaksen taakse. Mercedeksen olisi pitänyt tehdä Bottaksen stoppi niin ajoissa, että se olisi yllättänyt RB housut kintuissa. Parhaillaan top 3 autot olivat kuitenin 1,3sek sisässä toisistaan jolloin undercut olisi toiminut p3->p1. Mercdes mielestäni nukkui tämän mahdollisuuden ohi kahdella autolla.
 
Viimeksi muokattu:

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4248
Ihmettelin ennen Maxin toista pysähdystä, että miksi Mercedes ei tehnyt Valtterin pyynnöstä toista pysähdystä mahdollisimman pian. Ajattelivatko, että Max tulee heti seuravalla kierroksella sisään jos ottavat Bottaksen, jolloin Hamilton ja Max tulisivat yhtä aikaa stopille tai Hamilton ei ollenkaan vai mistä oli kyse. Mielestäni Bottas olisi pitänyt heti uhrata suojaamaan, ettei Max voi tehdä stoppia putoamatta Bottaksen taakse. Mercedeksen olisi pitänyt tehdä Bottaksen stoppi niin ajoissa, että se olisi yllättänyt RB housut kintuissa. Parhaillaan top 3 autot olivat kuitenin 1,3sek sisässä toisistaan jolloin undercut olisi toiminut p3->p1. Mercdes mielestäni nukkui tämän mahdollisuuden ohi.
Varmaan odottelivat Hamin päätöstä asiassa, joka saatiin muutaman minuutin kuluttua, eli Hami päätti ajaa loppuun näillä renkailla ja sitten se olikin jo Maxin suhteen myöhäistä. Mutta Valen helppo podiumi meni myös samaan sekoiluun.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5488
Mitä se Sainz muuten teki startissa? Oli Sekon ohi jo, mutta jarrutteli älyttömän aikaisin mutkaan.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5658
Kaikki se vatkaaminen pelasi Hamiltonin pussiin, vaikka ero nopeudessakin oli niin kriittinen. Max olisi mennyt ohi Valtteristakin vaikka kävellen. Silti sanon Hamiltonia munattomaksi. Kaikki pisteet lasketaan ja ihmeen helpolla Hamilton antoi Maxin mennä ohi. Hami on lyöty.
Hamilton olisi puolustanut ihan samalla tavalla jossain syherömmällä alueella. Keskellä suoraa vatkaaminen on täysin turhaa, koska linjaa saa vaihtaa vain yhden kerran, ja Verstappen olisi vain koukannut ohi sitten toiselta puolelta. Lisäksi likaiselle alueelle meneminen voi sotkea omat renkaat ja siitä seuraa kasa uusia ongelmia. Eikös me vasta muutama kilpailu sitten nähty, kun Bottas "blokkasi" likaiselle puolelle ja sen jälkeen meni puoli kierrosta aivan vituiksi renkaita putsatessa.
 

BlackArrow

Well-known member
Liittynyt
18.7.2020
Viestit
736
Varmaan odottelivat Hamin päätöstä asiassa, joka saatiin muutaman minuutin kuluttua, eli Hami päätti ajaa loppuun näillä renkailla ja sitten se olikin jo Maxin suhteen myöhäistä. Mutta Valen helppo podiumi meni myös samaan sekoiluun.
Verstappen sanoi aika aikasessa vaiheessa ensimmäisen stintin jälkeen että renkaat eivät kestä tätä vauhtia viitaten siihen että tarvitaan toiseen pysähdys. Hamiltonille ilmoitettiin tästä viestistä ja hänkin oli samaa mieltä sanoen vielä että ollaan hereillä sen suhteen.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5658
Verstappen sanoi aika aikasessa vaiheessa ensimmäisen stintin jälkeen että renkaat eivät kestä tätä vauhtia viitaten siihen että tarvitaan toiseen pysähdys. Hamiltonille ilmoitettiin tästä viestistä ja hänkin oli samaa mieltä sanoen vielä että ollaan hereillä sen suhteen.
Hamiltonhan suoraan sanoi, että hänelle pitää sitten antaa undercut.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Hamilton olisi puolustanut ihan samalla tavalla jossain syherömmällä alueella. Keskellä suoraa vatkaaminen on täysin turhaa, koska linjaa saa vaihtaa vain yhden kerran, ja Verstappen olisi vain koukannut ohi sitten toiselta puolelta. Lisäksi likaiselle alueelle meneminen voi sotkea omat renkaat ja siitä seuraa kasa uusia ongelmia. Eikös me vasta muutama kilpailu sitten nähty, kun Bottas "blokkasi" likaiselle puolelle ja sen jälkeen meni puoli kierrosta aivan vituiksi renkaita putsatessa.
Lewiksen loverboyna sä et edes halua nähdä tätä tilanne muulla tavoin. Mitä menetettävää Hamilla oli tuossa tilanteessa? Mitä sitten vaikka olisikin renkaat sotkeentuneet? Oliko takana joku uhkaamassa? Linjaa saa vaihtaa kerran, joo. No olisi nyt edes sen yhden kerran vaihtanut. Moni muukin veti linjaa sivuun jarrutukseen tultaessa ja yritti vaikeuttaa ohitusta/ajattamalla ohittajan vielä enemmän reunalle ja siis likaiselle uralle. Miksi muut tekevät niin, koska se on sun mielestä kuitenkin turhaa? Sijoituksestahan sielläkin ajetaan, eikö?
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4214
Tuntuu kyllä erikoiselta Ferrarin tarpominen tässäkin GP:ssä. Ferrari on kuitenkin yksi F1-historian menestyneimmistä tiimeistä. Mutta aina siellä Maranellossa lyödään päätä seinään kuvaannollisesti. Menestystä ei tule.

Jody Scheckter voitti Ferrarilla maailmanmestaruuden kaudella 1979. Sen jälkeen täytyi odottaa peräti 21 pitkää vuotta, ennenkuin Michael Schumacher voitti Ferrarille jälleen maailmanmestaruuden.

Tässä välissä monet meritoituneetkin kuljettajat yrittivät Ferrarille titteliä tuoda onnistumatta siinä. Mainittakoon vaikkapa nimet Didier Pironi, Alain Prost, Nigel Mansell, Eddie Irvine muun muassa.

Mika Salo oli muuten isossa roolissa tuomassa Ferrarille sen ensimmäistä valmistajien mestaruutta pitkään aikaan tuuratessaan Schumacheria tämän loukkaannuttua Silverstonessa 1999. Schumacher toi sitten Ferrarille viisi kuljettajien maailmanmestaruutta putkeen vuosina 2000-2004. Ja Ferrari otti kuusi valmistajien mestaruutta vuosina 1999-2004.

Schumacherin valtakauden jälkeen Kimi Räikkönen toi Ferrarille yhden kuljettajien ja kaksi valmistajien maailmanmestaruutta kausina 2007-2008.

Sen jälkeen Ferrarille mestaruutta tuomaan palkattiin Alonso ja Vettel. Kummatkaan ei siinä onnistuneet, vaikka talenttia kummallakin on riittämiin.

Eli kahdeksan valmistajien maailmanmestaruutta Ferrarille kausien 1999-2008 aikana, sekä kuusi kuljettajien maailmanmestaruutta samalla ajalla.

Ferrari osaa siis todistetusti voittaa, mutta tuntuu, että muutaman onnistuneen kauden jälkeen tiimi kadottaa sen kultaisen kosketuksen jonnekin. Ja sitten kadotaan jonnekin keskikastiin. Näin oli ennen Schumacheria, ja näin on myös nyt. Itseasiassa Leclerc- Sainz kaksikko on varsin hyvä, mutta onko yhtään parempi kuin Alesi-Berger kaksikko menestyksen suhteen? Sen aika näyttää.

Neljänkymmenen vuoden aikana siis vain Jody Scheckter, Michael Schumacher ja Kimi Räikkönen ovat onnistuneet voittamaan Ferrarilla kuskien mestaruuden.

.lataus.jpeggilles-villeneuve-jean-alesi-michael-schumacher-kimi-raikkonen-ferrari.jpg8e249e329ff240c0bac56e0b2ee9d68b.jpg
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5658
Lewiksen loverboyna sä et edes halua nähdä tätä tilanne muulla tavoin. Mitä menetettävää Hamilla oli tuossa tilanteessa? Mitä sitten vaikka olisikin renkaat sotkeentuneet? Oliko takana joku uhkaamassa? Linjaa saa vaihtaa kerran, joo. No olisi nyt edes sen yhden kerran vaihtanut. Moni muukin veti linjaa sivuun jarrutukseen tultaessa ja yritti vaikeuttaa ohitusta/ajattamalla ohittajan vielä enemmän reunalle ja siis likaiselle uralle. Miksi muut tekevät niin, koska se on sun mielestä kuitenkin turhaa? Sijoituksestahan sielläkin ajetaan, eikö?
Olihan siellä takana joku uhkaamassa, jos yhtään katsoit kisaa. Pérez ajoi maaliin kuuden sekunnin päässä. Eivät kaikki suinkaan peippaile likaiselle uralle. Muutama vuosi sitten oli arkea kysyä radiossa, että pitääkö takana tulevaa vastaan puolustaa vai vai päästää suosiolla ohi. Nykyäänkin insinöörit taitavat suoraan sanoa osalle kuljettajista, että takana on joku niin paljon nopeampi ja eri taktiikalla, että antaa mennä vaan.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1971
Sijainti
Vyborg
Tuntuu kyllä erikoiselta Ferrarin tarpominen tässäkin GP:ssä. Ferrari on kuitenkin yksi F1-historian menestyneimmistä tiimeistä. Mutta aina siellä Maranellossa lyödään päätä seinään kuvaannollisesti. Menestystä ei tule.

Jody Scheckter voitti Ferrarilla maailmanmestaruuden kaudella 1979. Sen jälkeen täytyi odottaa peräti 21 pitkää vuotta, ennenkuin Michael Schumacher voitti Ferrarille jälleen maailmanmestaruuden.

Tässä välissä monet meritoituneetkin kuljettajat yrittivät Ferrarille titteliä tuoda onnistumatta siinä. Mainittakoon vaikkapa nimet Didier Pironi, Alain Prost, Nigel Mansell, Eddie Irvine muun muassa.

Mika Salo oli muuten isossa roolissa tuomassa Ferrarille sen ensimmäistä valmistajien mestaruutta pitkään aikaan tuuratessaan Schumacheria tämän loukkaannuttua Silverstonessa 1999. Schumacher toi sitten Ferrarille viisi kuljettajien maailmanmestaruutta putkeen vuosina 2000-2004. Ja Ferrari otti kuusi valmistajien mestaruutta vuosina 1999-2004.

Schumacherin valtakauden jälkeen Kimi Räikkönen toi Ferrarille yhden kuljettajien ja kaksi valmistajien maailmanmestaruutta kausina 2007-2008.

Sen jälkeen Ferrarille mestaruutta tuomaan palkattiin Alonso ja Vettel. Kummatkaan ei siinä onnistuneet, vaikka talenttia kummallakin on riittämiin.

Eli kahdeksan valmistajien maailmanmestaruutta Ferrarille kausien 1999-2008 aikana, sekä kuusi kuljettajien maailmanmestaruutta samalla ajalla.

Ferrari osaa siis todistetusti voittaa, mutta tuntuu, että muutaman onnistuneen kauden jälkeen tiimi kadottaa sen kultaisen kosketuksen jonnekin. Ja sitten kadotaan jonnekin keskikastiin. Näin oli ennen Schumacheria, ja näin on myös nyt. Itseasiassa Leclerc- Sainz kaksikko on varsin hyvä, mutta onko yhtään parempi kuin Alesi-Berger kaksikko menestyksen suhteen? Sen aika näyttää.

Neljänkymmenen vuoden aikana siis vain Jody Scheckter, Michael Schumacher ja Kimi Räikkönen ovat onnistuneet voittamaan Ferrarilla kuskien mestaruuden.

.Näytä liitetiedosto 787Näytä liitetiedosto 788Näytä liitetiedosto 789
Toisaalta vaikka mestaruuksia ei ole juhlittu vuoden 2007 jälkeen niin kyllä Ferrarikin olisi voinut helposti juhlia montakin mestaruutta 2008-2018 ajalla.
Jolloin Massa,Alonso hävisivät mestaruudet pienellä erolla, kun omat virheet,keskeytykset,taktiikat maksoivat varmat mestaruudet lopulta.
Myös Vettelillä oli hyvät mahikset vuosina 2017-2018 jolloin silloinkin virheet ja epäluotettavuus olivat ratkaisevia niinä kausina

Joten pienestä se on kiinni että mestaruus olisi juhlittu Ferrarillakin!
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4214
Toisaalta vaikka mestaruuksia ei ole juhlittu vuoden 2007 jälkeen niin kyllä Ferrarikin olisi voinut helposti juhlia montakin mestaruutta 2008-2018 ajalla.
Jolloin Massa,Alonso hävisivät mestaruudet pienellä erolla, kun omat virheet,keskeytykset,taktiikat maksoivat varmat mestaruudet lopulta.
Myös Vettelillä oli hyvät mahikset vuosina 2017-2018 jolloin silloinkin virheet ja epäluotettavuus olivat ratkaisevia niinä kausina

Joten pienestä se on kiinni että mestaruus olisi juhlittu Ferrarillakin!
Tämä on totta. Mahdollisuuksia on ollut. Mutta niitä ei ole käytetty onnistuneesti hyväksi. Kuitenkin Kimin mestaruudesta on jo kulunut melkoisesti aikaa. Jää nähtäväksi, tuleeko seuraavasta Ferrarin tittelistä kulumaan enemmän kuin 21 vuotta.

Ja kuka sen tulee lopulta sitten tuomaan. Nykyinen kaksikko vai joku muu?
 
Ylös