Kuskispekulaatiot 2022

Bunder

Well-known member
Liittynyt
21.2.2017
Viestit
835
On täällä kyllä porukka ihan pihalla. Ei tietenkään Kimin ja Giovinazzin erot suoritukset näy tällä hetkellä pistetaulukossa kun autolla tekee tiukkaa päästä pisteille. Jos pisteitä saisi vaikka 15 parasta niin olisi tuo homma Kimin eduksi.
Joku kirjoitti, että Kimin tuoma piste on gridin kalliimpia, mutta niin on Giovinazzinkin tuoma piste järkyttävän kallis jos verrataan vaikka Norrisin tuomiin pisteisiin.
Kimi tiesi että tämän kauden auto on shitbox, mutta tietää että ensi kaudella on yllätysmahkut
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
4971
On täällä kyllä porukka ihan pihalla. Ei tietenkään Kimin ja Giovinazzin erot suoritukset näy tällä hetkellä pistetaulukossa kun autolla tekee tiukkaa päästä pisteille. Jos pisteitä saisi vaikka 15 parasta niin olisi tuo homma Kimin eduksi.
Joku kirjoitti, että Kimin tuoma piste on gridin kalliimpia, mutta niin on Giovinazzinkin tuoma piste järkyttävän kallis jos verrataan vaikka Norrisin tuomiin pisteisiin.
Kimi tiesi että tämän kauden auto on shitbox, mutta tietää että ensi kaudella on yllätysmahkut
Taas yritetään puhua Kimiä paremmaksi. Giovin piste = 0,5millii, Kimin piste = 8milliä. Mutta ei tietenkää viitsi näitä tallikaveruksia verrata, koska näyttää niin rajulta niin verrataan Giovin pisteitä Norrisiin? Sitten laajennetaan vielä oman maun mukaan pistetaulukkoa että saisi Kimin paremmaksi, siis mitä helvettiä, ihan oikeesti. Pistetaulukko ja Alfan kuskien liksat on mitä on ja jos Alfa on sitä mieltä ettei ole järkeä maksaa Kimin pisteistä monta miljoonaa ja heivaa hänet niin sit se on niin. Koittakaa nyt päästä yli että Kimi vanhenee ja hidastuu.

Olen itsekin Kimifaneja henkeen ja vereen, mutta ei tarvii heittäytyä ihan uunoksi ja valehdella itselleen kaikenmaailman keksityillä tilastoilla.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4175
Deja vu vuoden 2021 McLaren ja Ricciardo. Silti yleinen konsesus sanoo, ettei Danielin ajotaidot ole mihinkään kadonneet. Jos asiasta tehtäisiin pelkkään ajotaitoon liittyviä johtopäätöksiä, niin lopputulemana Norris (ei Chuck kuitenkaan) pyörisi kisoissa ensin ympyrää Verstappenin ympärillä ja voittaisi lopulta kaikki muut kolmella kierroksella. Eli ehkä ne autot eivät vain aina sovi kaikkien ajotyyliin.
Joo. Ei niitä tallikavereita voi aina verrata liikaa toisiinsa. Muuten voisi tehdä johtopäätöksen siitä, että Norris on paljonkin parempi kuin Verstappen, koska Ricciardo oli tasainen Verstappeniin nähden, kun taas Norris voittaa Ricciardon kevyesti.

Samaten kolmikko Hill-Frentzen-Villeneuve. Kukaan ei tiedä, kuka oikeasti paras näistä, niin ristiin heidän keskinäinen suorituskyky meni. Autot muuttuu jne.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3828
Kyllähän se selvää on että Kimi 42 vuotiaana ei ole enää formuloiden parhaiden kuskien joukossa. Jonkinlaista itsepetosta kyllä edes ajatella muuta mielestäni. Vaikea sanoa mihin osuu nopeus enää, itse veikkaan keskikastia nykyisellään. Ikä huomioiden se on mielestäni hyvin, mutta eihän se välttämättä montaa enää innosta kun muistissa ne legendaarisimmat suoritukset vuosien takaa. Tällä hetkellä mielestäni ihan ok talli Alfa kuitenkin, tuntuu molemmat ymmärtävän realiteetit tilanteesta.

Itse olen huomioinut että alkanut tulemaan vähän vastaavia ongelmia kuin Schumilla 2012 kaudella. Yleinen tarkkaavaisuus vähän heikentynyt ja epätyypillistä kohellusta ja pikkumokia mistä isot tappiot aika-ajoissa ja välïllä kisoissakin. Onhan ne kisasuoritukset vielä huikeita parhaimmillaan mutta kun niitä ei enää joka kisassa tule ja Antonio pääsee koko ajan lähemmäs kokonaisuudessaan. Aika-ajoissahan hän on mennyt jo suht reilusti ohi.

Turha mielestäni liikaa kuitenkaan Kimin aiempia suorituksia liikaa arvostella näiden viimeisen parin vuoden harrastelulla. Parhaillaan ja huipulla oli ihan maaginen kuitenkin. Ferrarin kakkosstintillä oli kuitenkin vielä suht hyvää tekemistä kakkoskuskina (vähän vastaavaa kuin Bottas nykyisin, vaikka Kimillä ikää oli silloin jo rutkasti)

Tosin tuo 2014 erillisenä poikkeuksena. Varmaan Kimin uran huonoin vuosi. Ei ollut vauhtia, pelkkä normaali ajaminenkin näytti vaikealta ja paljon kaikkea typerää säätöä ja epäonnea lisänä. Vaikka en Alonson iso fani ole niin näytti että miksi moni pitää häntä asteen verran parempana kuskina. Ainakin sillä Ferrariksi surkealla autolla ajoi todella hyvän kauden.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4175
Kyllähän se selvää on että Kimi 42 vuotiaana ei ole enää formuloiden parhaiden kuskien joukossa. Jonkinlaista itsepetosta kyllä edes ajatella muuta mielestäni. Vaikea sanoa mihin osuu nopeus enää, itse veikkaan keskikastia nykyisellään. Ikä huomioiden se on mielestäni hyvin, mutta eihän se välttämättä montaa enää innosta kun muistissa ne legendaarisimmat suoritukset vuosien takaa. Tällä hetkellä mielestäni ihan ok talli Alfa kuitenkin, tuntuu molemmat ymmärtävän realiteetit tilanteesta.

Itse olen huomioinut että alkanut tulemaan vähän vastaavia ongelmia kuin Schumilla 2012 kaudella. Yleinen tarkkaavaisuus vähän heikentynyt ja epätyypillistä kohellusta ja pikkumokia mistä isot tappiot aika-ajoissa ja välïllä kisoissakin. Onhan ne kisasuoritukset vielä huikeita parhaimmillaan mutta kun niitä ei enää joka kisassa tule ja Antonio pääsee koko ajan lähemmäs kokonaisuudessaan. Aika-ajoissahan hän on mennyt jo suht reilusti ohi.

Turha mielestäni liikaa kuitenkaan Kimin aiempia suorituksia liikaa arvostella näiden viimeisen parin vuoden harrastelulla. Parhaillaan ja huipulla oli ihan maaginen kuitenkin. Ferrarin kakkosstintillä oli kuitenkin vielä suht hyvää tekemistä kakkoskuskina (vähän vastaavaa kuin Bottas nykyisin, vaikka Kimillä ikää oli silloin jo rutkasti)

Tosin tuo 2014 erillisenä poikkeuksena. Varmaan Kimin uran huonoin vuosi. Ei ollut vauhtia, pelkkä normaali ajaminenkin näytti vaikealta ja paljon kaikkea typerää säätöä ja epäonnea lisänä. Vaikka en Alonson iso fani ole niin näytti että miksi moni pitää häntä asteen verran parempana kuskina. Ainakin sillä Ferrariksi surkealla autolla ajoi todella hyvän kauden.
On tuo 40-vuotta jo melkoinen rajapyykki oikeasti kenelle tahansa urheilijalle. Vai moniko sen ikäinen on huipulla jääkiekossa, jalkapallossa tai tenniksessä?

Itsekin olen huomannut Kimin otteissa paljon samaa, kuin Michael Schumacherin otteissa Mercedeksellä. Schumi teki silloin karkeita arviointivirheitä, aivan samoin kuin Kimi nykyään. Kumpikaan ei enää reilusti 40-vuotiaana olleet samalla tasolla kuin nuorempana. Ikääntyminen on fysiologinen tosiasia, vaikka jotkut sen haluaa kieltääkin sanomalla 'ikä on vain numeroita'.

Mitä tulee Kimiin ja Alonsoon, pidin heitä samalla tasolla kausina 2003-2009. Hehän taistelivat kauden 2005 mestaruudesta hyvin tasaväkisesti päihittäen GP-voittaja tiimikaverinsa, Fisichellan ja Montoyan, varsin selkeästi.

Myös Renault ja McLaren olivat samalla tasolla kaudella 2005, aivan kuten McLaren ja Ferrari kaudella 2007. 2005 ja 2007 kaudet, jolloin Alonso ja Kimi taistelivat mestaruudesta. Kimi oli vielä Lotuksella hyvä, mutta taso romahti sen jälkeen.

Alonso taas jatkaa edelleen korkealla tasolla, mutta jotkut myös vanhenevat nopeammin. Sekin on tieteellinen tosiasia .
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1969
Sijainti
Vyborg
Valitettavasti yli nelikymppisenä on hankala pärjätä enää, kun reagointi ajat hidastuu automaattisesti iän myötä. Jolloin enää kokemuksella pystyy jotenkuten pärjäämään, josta esim Schumacher sai kokea palatessaan lajiin nelikymppisenä ja nyt Räikkösellä on sama ongelma.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6381
Veikkaan, että Kimille on vielä Alfalla käyttöä ensi vuonna mikäli haluaa jatkaa. On tosiasia, että paras terä on mennyt jo, mutta tuommonen määrä kokemusta mitä on takana on älyttömän arvokas Alfalle. Varsinkin kun tulee sääntömuutokset. Nopeus ja varmuus on riittäviä. Eteenkin kisoissa vielä tuntuu löytyvän hyvä vauhti. Ainakin Alfalla ollaan julkisesti aina kehuttu Kimin kokemusta ja ammattitaitoa mitä tulee autoon liittyviin asioihin.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4175
Veikkaan, että Kimille on vielä Alfalla käyttöä ensi vuonna mikäli haluaa jatkaa. On tosiasia, että paras terä on mennyt jo, mutta tuommonen määrä kokemusta mitä on takana on älyttömän arvokas Alfalle. Varsinkin kun tulee sääntömuutokset. Nopeus ja varmuus on riittäviä. Eteenkin kisoissa vielä tuntuu löytyvän hyvä vauhti. Ainakin Alfalla ollaan julkisesti aina kehuttu Kimin kokemusta ja ammattitaitoa mitä tulee autoon liittyviin asioihin.
Toivoisin tosiaan Kimin vielä jatkavan vielä ensi kaudella. Uudet säännöt ja autot, ja mielenkiintoista olisi katsoa, miten Kimi pärjää. Kokemusta on runsaasti Kimillä.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
4971
Veikkaan, että Kimille on vielä Alfalla käyttöä ensi vuonna mikäli haluaa jatkaa. On tosiasia, että paras terä on mennyt jo, mutta tuommonen määrä kokemusta mitä on takana on älyttömän arvokas Alfalle. Varsinkin kun tulee sääntömuutokset. Nopeus ja varmuus on riittäviä. Eteenkin kisoissa vielä tuntuu löytyvän hyvä vauhti. Ainakin Alfalla ollaan julkisesti aina kehuttu Kimin kokemusta ja ammattitaitoa mitä tulee autoon liittyviin asioihin.
Tämä koko case #KimiAlfa alkoi siitä kun uutisessa luki, että talli ei aikoisi jatkaa sopimusta kun kustannukset ja suorituskyky eivät kohtaa, eli narut eivät ole Kimin käsissä.
 

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
900
Tämä koko case #KimiAlfa alkoi siitä kun uutisessa luki, että talli ei aikoisi jatkaa sopimusta kun kustannukset ja suorituskyky eivät kohtaa, eli narut eivät ole Kimin käsissä.
Ovat ne sikäli, että tuohon kustannusasiaan Kimi voi vaikuttaa itse, tinkii palkastaan tai tuo tallille hyvän sponsorin.
 

speedster?

Well-known member
Liittynyt
11.12.2007
Viestit
500
Ehkä Alfa/Sauber voi löytää Kimille muutakin hommaa kuin kuljettajana toimiminen
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6381
Ehkä Alfa/Sauber voi löytää Kimille muutakin hommaa kuin kuljettajana toimiminen
Mä en usko tähän yhtään. Kimiä ei kiinnosta varmaan notkua tuolla varikolla enään uran jälkeen. Toiseksi mitä Kimi voisi tarjota Alfalle ajouran jälkeen varikkomuurilla? Mä en keksi yhtään mitään kyllä.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4353
Vilanderikolle Kimi avautui yhteisellä lennolla motiivista kiertää sirkusta - on niin hyvä palkka. Jatkoa voi miettiä tämän kannalta, onko Sauberille intressiä pitää selkeesti ylipalkattua kaveria palkkalistoillaan. Tai että onko Kimillä motiivia alentaa palkkapyyntöään vain sirkuksessa pysymisen vuoksi?

Molempiin mielestäni melkoselkeä vastaus - EI.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2766
Vähän hankala tietysti samaistua tuommoisen monimiljonäärin mielenmaisemaan, mutta jotenkin tuntuisi että tuossa vaiheessa mukana roikkuessa ei se raha enää olisi ainakaan päällimmäinen motiivi, kun sitä varmaan riittää jo ennestään muutaman ihmiselämän tarpeisiin.
 

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
900
Vähän hankala tietysti samaistua tuommoisen monimiljonäärin mielenmaisemaan, mutta jotenkin tuntuisi että tuossa vaiheessa mukana roikkuessa ei se raha enää olisi ainakaan päällimmäinen motiivi, kun sitä varmaan riittää jo ennestään muutaman ihmiselämän tarpeisiin.
Juuri aloin pohtia, että Kimi on viime vuodet vaikuttanut enemmänkin ammattiylpeältä duunarilta kuin varsinaiselta intohimoiselta huippu-urheilijalta. Hyvää työtä tekee ja varmasti ihan tosissaan on mukana, mutta se viimeinen napsu sisäistä poltetta ja kunnianhimoa tai jotain sellaista puuttuu. Kunnon duunarin tavoin duunia kuitenkin painetaan niin kauan kun sitä on ja tilipäivisin hymyilyttää.

Eli ehkä Kimi larppaa sitä normaalia keski-ikäisen perheenisän työelämää mistä on suurimmalti osin jäänyt paitsi.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6381
Vilanderikolle Kimi avautui yhteisellä lennolla motiivista kiertää sirkusta - on niin hyvä palkka. Jatkoa voi miettiä tämän kannalta, onko Sauberille intressiä pitää selkeesti ylipalkattua kaveria palkkalistoillaan. Tai että onko Kimillä motiivia alentaa palkkapyyntöään vain sirkuksessa pysymisen vuoksi?

Molempiin mielestäni melkoselkeä vastaus - EI.
Muistan tämän, mutta veikkaan että tämä oli vitsi Kimin suunnalta. Jos ukko on pyöräyttänyt arviolta sen 200 miljoonaa rahaa tuolta, niin miksi riskeerata terveys ja henki jonku 8 miljoonan takia ajelemalla alfalla sijoilla 15+. Lisäksi olla perheestä erossa jatkuvasti plus muut rasitteet mitä tulee tuohon työhön. Matkustaminen, kuntoilu, pressit jne jne.

Kyllä siellä polte täytyy tuohon vielä olla ajamiseen.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Muistan tämän, mutta veikkaan että tämä oli vitsi Kimin suunnalta. Jos ukko on pyöräyttänyt arviolta sen 200 miljoonaa rahaa tuolta, niin miksi riskeerata terveys ja henki jonku 8 miljoonan takia ajelemalla alfalla sijoilla 15+. Lisäksi olla perheestä erossa jatkuvasti plus muut rasitteet mitä tulee tuohon työhön. Matkustaminen, kuntoilu, pressit jne jne.

Kyllä siellä polte täytyy tuohon vielä olla ajamiseen.
Vaikka hurjalta kuulostaakin, 200miljonaakin on hassattu yllättävän nopeasti, kun näitä tähtiä katsoo. Räikkönen on elänyt useammat pörssikurssien syöksyt, joten en pitäisi mahdottomana Räikkösen tekevän vielä töitä aidosti rahan vuoksi, jotta saa pidettyä tietyn elintason hautaan saakka ja jää "jotain" lapsillekin.
 
Ylös