Kyllähän se selvää on että Kimi 42 vuotiaana ei ole enää formuloiden parhaiden kuskien joukossa. Jonkinlaista itsepetosta kyllä edes ajatella muuta mielestäni. Vaikea sanoa mihin osuu nopeus enää, itse veikkaan keskikastia nykyisellään. Ikä huomioiden se on mielestäni hyvin, mutta eihän se välttämättä montaa enää innosta kun muistissa ne legendaarisimmat suoritukset vuosien takaa. Tällä hetkellä mielestäni ihan ok talli Alfa kuitenkin, tuntuu molemmat ymmärtävän realiteetit tilanteesta.
Itse olen huomioinut että alkanut tulemaan vähän vastaavia ongelmia kuin Schumilla 2012 kaudella. Yleinen tarkkaavaisuus vähän heikentynyt ja epätyypillistä kohellusta ja pikkumokia mistä isot tappiot aika-ajoissa ja välïllä kisoissakin. Onhan ne kisasuoritukset vielä huikeita parhaimmillaan mutta kun niitä ei enää joka kisassa tule ja Antonio pääsee koko ajan lähemmäs kokonaisuudessaan. Aika-ajoissahan hän on mennyt jo suht reilusti ohi.
Turha mielestäni liikaa kuitenkaan Kimin aiempia suorituksia liikaa arvostella näiden viimeisen parin vuoden harrastelulla. Parhaillaan ja huipulla oli ihan maaginen kuitenkin. Ferrarin kakkosstintillä oli kuitenkin vielä suht hyvää tekemistä kakkoskuskina (vähän vastaavaa kuin Bottas nykyisin, vaikka Kimillä ikää oli silloin jo rutkasti)
Tosin tuo 2014 erillisenä poikkeuksena. Varmaan Kimin uran huonoin vuosi. Ei ollut vauhtia, pelkkä normaali ajaminenkin näytti vaikealta ja paljon kaikkea typerää säätöä ja epäonnea lisänä. Vaikka en Alonson iso fani ole niin näytti että miksi moni pitää häntä asteen verran parempana kuskina. Ainakin sillä Ferrariksi surkealla autolla ajoi todella hyvän kauden.
On tuo 40-vuotta jo melkoinen rajapyykki oikeasti kenelle tahansa urheilijalle. Vai moniko sen ikäinen on huipulla jääkiekossa, jalkapallossa tai tenniksessä?
Itsekin olen huomannut Kimin otteissa paljon samaa, kuin Michael Schumacherin otteissa Mercedeksellä. Schumi teki silloin karkeita arviointivirheitä, aivan samoin kuin Kimi nykyään. Kumpikaan ei enää reilusti 40-vuotiaana olleet samalla tasolla kuin nuorempana. Ikääntyminen on fysiologinen tosiasia, vaikka jotkut sen haluaa kieltääkin sanomalla 'ikä on vain numeroita'.
Mitä tulee Kimiin ja Alonsoon, pidin heitä samalla tasolla kausina 2003-2009. Hehän taistelivat kauden 2005 mestaruudesta hyvin tasaväkisesti päihittäen GP-voittaja tiimikaverinsa, Fisichellan ja Montoyan, varsin selkeästi.
Myös Renault ja McLaren olivat samalla tasolla kaudella 2005, aivan kuten McLaren ja Ferrari kaudella 2007. 2005 ja 2007 kaudet, jolloin Alonso ja Kimi taistelivat mestaruudesta. Kimi oli vielä Lotuksella hyvä, mutta taso romahti sen jälkeen.
Alonso taas jatkaa edelleen korkealla tasolla, mutta jotkut myös vanhenevat nopeammin. Sekin on tieteellinen tosiasia .