Pitää muistaa myös Alonson meriitit formuloiden ulkopuolelta. WEC, Le Mans, Daytona, Indy500 yms. Tokihan Räikkönenkin rallia ajoi, ja jotain kelkkakisoja, mutta en muista Räikkösen juurikaan kunnostautuneen muualla kuin ykkösissä. Alonso on siis mielestäni paljon parempi sopeutumaan erilaisiin kilpa-autoihin, myös eri aikakauden ja eri tyylisesti käyttäytyviin f1-autoihin, kuin Räikkönen, joka kyllä on /on ollut varsin nopea silloin kun kaikki mieltymykset osuu kohdalleen. Kumpikaan ei mielestäni ole ollut aika-ajoissa koskaan kovin häikäisevä, paitsi Räikkönen ehkä 2005, mutta racecraft on molemmilla ollut aina suurimpia vahvuuksia.
Alonson ja Räikkösen persoonista voi olla montaa mieltä, mutta mä olen jollain tasolla fanittanut Alonsoa jo hänen mestaruusvuosistaan asti. Ei se aina istu suomalaiseen "suo, kuokka ja Jussi" etiikkaan, että huippu-urheilija ajaa härskisti omaa etuaan ja politikoi, mutta ilman sitä ominaisuutta voi käydä äkkiä Bottakset. Tosin onhan Alonso jo melkeinpä surkuhupaisan kuuluisa siitä, miten aina onnistuu polttamaan siltansa johonkin suuntaan, ja parin vuoden päästä tiimillä onkin mestaruusauto alla ja muut kuskit puikoissa. Sanoisin että Räikkönen on ratsastanut pitkin uraansa melko lailla ainutlaatuisella karismallaan ja tietynlaisella luonnonlahjakkuudellaan, siinä missä Alonso tietyissä määrin kyynärpäätaktiikalla, ja on joka tapauksessa aika murskalukemin voittanut aina tallikaverinsa, toisin kuin Räikkönen läpi pitkän uransa.
Toi ajotyyli-asia on jännä, ja tuntuu että siihen törmää nimenomaan suomalaisissa keskusteluissa enemmän kuin kansainvälisissä. Ehkä se, että "arkkivihollisten" Räikkösen ja Alonson ajotavat ja mieltymykset poikkeavat aika paljon toisistaan, tekee varmaankin helposti sen että suomilasien läpi katsottuna Räikkösen ajotyyli on se ainoa oikea ja Alonson väärä. Enkä usko Alonsonkaan ajaneen läpi koko uransa samalla tavalla, sen verran moneen kertaan on autosäännöt ja renkaat muuttuneet, mutta sitkeässä elää edelleen se mielikuva vuoden 2005 Rellusta, Michelinin renkaista, ja Alonson puskevasta ajotyylistä joka sopi tuohon pakettiin. Jotenkin taas Räikkösen kohdalla tuntuu, että ei aina osaa mukauttaa ajotapaansa, vaan kauden suorituskyky tallikaveriin nähden riippuu kulloisenkin auton luontaisista ominaisuuksista ja renkaista. Ja ainakin Lotuksella taisi olla alkuun hyvinkin pikkutarkka millaisen ohjaustehostimen halusi, mutta tokihan pisteitäkin tuli ihan hyvin parin kauden ajan.
Hieno pitkä ura kummallakin, ja juuri tällaisia lajilegendoja ja persoonia tarvitaan että yleisön mielenkiinto säilyy. Itse siis pidän Alonsoa kokonaisuutena parempana kuskina, ja tavallaan "ymmärrän" hänen persoonaansa. Mutta ei se Räikkönenkään sattumalta yli 20 vuotta tuolla ole pyörinyt, ja on edelleen nelikymppisenä varsinkin kisoissa vahva, Alfan suorituskyvyn puitteissa. Kiinnostava persoona Räikkönenkin, ja varsinkin kansainvälisesti sellainen "eksoottinen" hiljainen suomalainen.