Dieselmoottori
Well-known member
- Liittynyt
- 25.4.2021
- Viestit
- 4207
Belgian GP 27.-29.8.
Pe: 1. harjoitukset klo 12.25, 2. harjoitukset klo 15.55
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55
Su: Belgian GP klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Ystävät kalliit, pian se Formula 1:sen kesätauko on ohi. Kuljettajat ja tiimien muu henkilökunta vielä ansaitsemallaan lomalla, mutta pian ne moottorit taas jyrähtää käyntiin.
Sen vuoksi, että WRC-Rallin MM-osakilpailu käytiin nyt tänä viikonloppuna (13-15.8.2021) Belgiassa, ja osittain myös samalla SPA:n radalla, missä F1-sarja myös ajaa, ajattelin perustaa tämän topicin jo nyt.
Oli muuten kutkuttavan hienoa nähdä myös WRC-ralliautot SPA:n radalla, ja varsinkin Raidillon-Eau Rouge-mutkayhdistelmässä. Taittuu se näköjään myös huipputason ralliautolla tämä mutka.
Kilpailun muuten voitti Thierry Neuville belgialaisten suureksi iloksi, ja voittopystin hänelle luovutti maamies Jacky Ickx. Ickx voitti aikoinaan kahdeksan F1-osakilpailua urallaan. Kalle Rovanperä oli riemukkaasti kolmas.
Tehdäänpä nyt ensin lyhyt historiallinen katsaus tähän legendaariseen rataan. Joten tarkkana nyt.
Spa-Francorchamps suunniteltiin ensimmäisen kerran sen jälkeen, kun sanomalehden omistaja Jules de He toivoi elvyttävänsä La Meuse Cupin-kilpailun, joka oli keskeytetty ensimmäisen maailmansodan vuoksi. Kilpa -ajaja Henri Langlois van Ophem ja SPA-kaupungin paroni Joseph de Crawhez kutsuttiin suunnittelemaan rata. He yhdistivät kolme tietä, jotka yhdistävät Spa-Francorchampsin, Malmedyn ja Stavelotin kaupunkeja täydellisen radan luomiseksi.
Alkuperäinen rata oli valtava 15 km, ja siinä oli paljon nykyaikaisen radan muodosta. Blamchimont, La Source, Kemmel Straight ja Les Combes esiteltiin kaikki sellaisina kuin ne tunnemme tänään. Eau Rouge ja Raidillon ovat myös kartalla, mutta ne on yhdistetty hiusneulalla, joka on asetettu kukkulalle kohti huippukokousta. Se olisi suuri haaste kaikille, jotka haluavat ottaa sen vastaan.
Kuljettajat eivät kuitenkaan olleet niin valmiita haasteeseen.
Vain yksi kuljettaja osallistui ensimmäiseen kilpailuun elokuussa 1921. Sen sijaan se korvattiin moottoripyöräkilpailulla, joka houkutteli paljon terveempiä 23 osallistujaa. Ensimmäinen virallinen Belgian Grand Prix järjestettiin vuonna 1922, jonka voitti Baron de Tornaco-Bruyère. 24 tunnin kilpailu pidettiin vuonna 1924 ajoituskopin ja puristustelineen rakentamisen jälkeen, ja Antonio Ascari voitti Euroopan GP: n Spanissa seuraavana vuonna.
Kaksi Chrysler 72 -sarjaa kilpailee vuoden 1928 SPA 24 tunnin aikana.
Kuvat Eau Rougen ja Raidillonin kautta lentävistä autoista ovat eräitä jännittävimpiä näkymiä moottoriurheilussa. Mutka luotiin vuonna 1939, kun tullin hiusneula poistettiin ja kaksi kierrosta yhdistettiin. Jyrkkä 17%: n kaltevuus on yksi moottoriurheilun historian haastavimmista kulmista.
Siellä oleville pedanteille on selkeä ero kahden mutkan välillä. Eau Rouge on lyhyt käännös vasemmalle mäen alaosassa. Raidillon on laajamittainen, ylämäkeen oikea käsi, joka poistuu Kemmel-suoralta.
Nämä kaksi kuvaa osoittavat, kuinka kulma on muuttunut historian aikana
Ensimmäinen virallinen Formula 1 -kausi pidettiin vuonna 1950, ja sillä oli seitsemän Grand Prix -tapahtumaa ympäri maailmaa. Spa isännöi seitsemän kilpailun kauden viidennen kilpailun. 35 kierroksen voitti Juan Manuel Fangio.
Vuonna 1979 rataa lyhennettiin dramaattisesti uuden 6,9 km: n radan luomiseksi - alle puolet alkuperäisestä pituudesta.
Seuraavien vuosien aikana pienet muutokset muuttivat rataa. Bussipysäkki chicane asennettiin, F1 -suora siirrettiin La Source -käynnille sisäänkäynnin sijasta, ja Raidilloniin tehtiin pieniä muutoksia. Mutta kaiken kaikkiaan piiri on aina säilyttänyt luonteensa.
Uuden asettelun jälkeen Formula 1 palasi radalle vuonna 1983. Asiat alkoivat kivisesti, kirjaimellisesti, koska uuden radan ensimmäinen lähtö keskeytettiin. McLarenin Andrea de Cesaris sai kaksi upeaa lähtöä ja johti kilpailua, kunnes hänen moottorinsa hajosi. Alain Prost voitti kilpailun Renaultilla.Formula 1 nautti renessanssista uudessa Spa-Francorchampsissa, mutta Grand Prix -moottoripyöräily lähestyi viimeistä kilpailuaan radalla. Kilparata ei enää sovellu pyöräilijöille, mutta keskustelua käydään kestävyysmoottoripyöräkilpailun järjestämisestä - mahdollisesti vuonna 2022. SPA:n kestävyyskilpailut ovat peräisin vuodelta 1920, jolloin pidettiin ensimmäinen 24 tunnin kilpailu. Huolimatta useista vuosista ilman kestävyyskilpailua, päivän mittainen kilpailu on järjestetty joka vuosi vuodesta 1964 lähtien.Vuoteen 2000 asti kisat olivat osa Touring Car -mestaruuskilpailuja. Muistettava kilpailu tuli vuonna 1993, jolloin tapahtuma keskeytettiin 15 tunnin kuluttua Belgian kuninkaan Baudouinin kuoleman vuoksi. Kun lippua heilutettiin, Christian Fittipaldin tiimi johti joitakin ja sai voiton.
24 tunnin kilpailu järjestetään edelleen osana Intercontinental GT Challengea, kun taas lyhyemmät 6 tunnin SPA on osa kestävyyden maailmanmestaruutta .
SPA:n säällä on usein ollut merkitystä dramaattisen Grand Prix: n luomisessa. Kierros on niin suuri, että usein sataa yksittäisillä radan osilla, kun taas toiset pysyvät luun kuivina.
Tämä ajaa kuljettajat usein radalta, ei vähiten kuin vuoden 2008 kilpailussa. Lähinnä kuivan kilpailun johti Kimi Räikkönen, kun sade iski alle viisi kierrosta jäljellä. Kun johtajat kieltäytyivät kaivamasta märkiä renkaita vaimentavalle radalle, seurasi kaaos. Kimi ja Lewis Hamilton vaihtoivat ensimmäisen sijan viimeisillä kierroksilla, kunnes suomalainen ei kyennyt pysymään radalla.
Sade sai Kimi Räikkösen ulos vuoden 2008 Belgian GP: n viimeisiltä kierroksilta.
Seitsemän kilometriä pitkä Circuit de Spa-Francorchamps’n moottorirata on pisin Formula 1 -sarjassa 2000-luvulla mukana oleva rata.
Eniten voittoja on saksalaisella Michael Schumacherilla, kaikkiaan kuusi vuosilta 1992, 1995–1997 sekä 2001–2002. Schumacher myös debytoi juuri tällä radalla kaudella 1991. Viidesti voittajaksi on ajanut Ayrton Senna, neljästi Kimi Räikkönen, Lewis Hamilton ja Jim Clark. Damon Hill on voittanut kolmesti kausilla 1993, 1994, sekä 1998.
Suomalaisen kansallisuuden omaavista kuljettajista F1 GP:n SPA:n radalla ovat voittaneet Mika Häkkinen kaudella 2000, Kimi Räikkönen kausina 2004, 2005, 2007 ja 2009, sekä Nico Rosberg kaudella 2016.
Mika Häkkinen voitti myös SPA:n radalla järjestetyn DTM-kilpailun kaudella 2005.
Markus Palttala on voittanut Span 24 tunnin ajon Cat.2-luokassa Porschella PSI Motorsport Team -autokunnassa vuonna 2001, 1 000 km:n ajon Le Mans Seriesin GT1 -luokassa Fordilla Marc VDS Racing Team -autokunnassa vuonna 2010 ja Span 24 tunnin ajon kokonaiskilpailun vuonna 2015 BMW Sports Trophy Team Marc VDS -autokunnassa.
Mika Salo on voittanut Span 24 tunnin ajon GT2-luokassa Ferrarilla AF Corse -autokunnassa vuonna 2006.
Toni Vilander on voittanut Span 24 tunnin ajon GT2-luokassa vuonna 2009, Pro-Am Cup -luokan vuonna 2013 ja Span 6 tunnin ajon FIA WEC -sarjassa LMGTE Pro -luokassa vuonna 2014 Ferrarilla AF Corse -autokunnassa.
Nyt joitain hetkiä SPA:n F1-historiasta.
Senna vs Häkkinen kaudella 1992:
Senna vs Schumacher kaudella 1993:
Schumacher vs Hill kaudella 1995:
Parhaat palat kauden 1998 dramaattisesta GP:stä:
Häkkinen vs Schumacher kaudella 2000:
Räikkösen taidonnäytteitä SPA:ssa:
https://youtu.be/gP-jRSr9gK8
Starttikolari kaudella 2012:
https://www.dailymotion.com/video/xuepur
Ja myös kaudella 2018 koettiin vastaavaa:
https://youtu.be/fuRRLkc4qUo
Räikkönen on ohittanut Schumacherin kahdesti Raidillon-Eau Rouge-yhdistelmässä, kaudella 2004 ja kaudella 2012:
https://youtu.be/j8Rc2D1VQxg
.
https://www.dailymotion.com/video/x1d92xa
Kimi vs Michael, kahden todellisen 'King of the SPA:n' titaanitaistelu kaudella 2004:
https://youtu.be/rNceCZ0ue1s
Vielä lopuksi Michael Schumacherin taidonnäytteitä SPA:n kisasta vuosimallia 1997:
https://www.dailymotion.com/video/x5cfkqu
Mukavaa Belgian GP:n odotusta kaikille, sekä mielenkiintoista Belgian GP:tä lähtöhetken koittaessa.
Näytä liitetiedosto 1084
Näytä liitetiedosto 1084
Pe: 1. harjoitukset klo 12.25, 2. harjoitukset klo 15.55
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55
Su: Belgian GP klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Ystävät kalliit, pian se Formula 1:sen kesätauko on ohi. Kuljettajat ja tiimien muu henkilökunta vielä ansaitsemallaan lomalla, mutta pian ne moottorit taas jyrähtää käyntiin.
Sen vuoksi, että WRC-Rallin MM-osakilpailu käytiin nyt tänä viikonloppuna (13-15.8.2021) Belgiassa, ja osittain myös samalla SPA:n radalla, missä F1-sarja myös ajaa, ajattelin perustaa tämän topicin jo nyt.
Oli muuten kutkuttavan hienoa nähdä myös WRC-ralliautot SPA:n radalla, ja varsinkin Raidillon-Eau Rouge-mutkayhdistelmässä. Taittuu se näköjään myös huipputason ralliautolla tämä mutka.
Kilpailun muuten voitti Thierry Neuville belgialaisten suureksi iloksi, ja voittopystin hänelle luovutti maamies Jacky Ickx. Ickx voitti aikoinaan kahdeksan F1-osakilpailua urallaan. Kalle Rovanperä oli riemukkaasti kolmas.
Tehdäänpä nyt ensin lyhyt historiallinen katsaus tähän legendaariseen rataan. Joten tarkkana nyt.
Spa-Francorchamps suunniteltiin ensimmäisen kerran sen jälkeen, kun sanomalehden omistaja Jules de He toivoi elvyttävänsä La Meuse Cupin-kilpailun, joka oli keskeytetty ensimmäisen maailmansodan vuoksi. Kilpa -ajaja Henri Langlois van Ophem ja SPA-kaupungin paroni Joseph de Crawhez kutsuttiin suunnittelemaan rata. He yhdistivät kolme tietä, jotka yhdistävät Spa-Francorchampsin, Malmedyn ja Stavelotin kaupunkeja täydellisen radan luomiseksi.
Alkuperäinen rata oli valtava 15 km, ja siinä oli paljon nykyaikaisen radan muodosta. Blamchimont, La Source, Kemmel Straight ja Les Combes esiteltiin kaikki sellaisina kuin ne tunnemme tänään. Eau Rouge ja Raidillon ovat myös kartalla, mutta ne on yhdistetty hiusneulalla, joka on asetettu kukkulalle kohti huippukokousta. Se olisi suuri haaste kaikille, jotka haluavat ottaa sen vastaan.
Kuljettajat eivät kuitenkaan olleet niin valmiita haasteeseen.
Vain yksi kuljettaja osallistui ensimmäiseen kilpailuun elokuussa 1921. Sen sijaan se korvattiin moottoripyöräkilpailulla, joka houkutteli paljon terveempiä 23 osallistujaa. Ensimmäinen virallinen Belgian Grand Prix järjestettiin vuonna 1922, jonka voitti Baron de Tornaco-Bruyère. 24 tunnin kilpailu pidettiin vuonna 1924 ajoituskopin ja puristustelineen rakentamisen jälkeen, ja Antonio Ascari voitti Euroopan GP: n Spanissa seuraavana vuonna.
Kuvat Eau Rougen ja Raidillonin kautta lentävistä autoista ovat eräitä jännittävimpiä näkymiä moottoriurheilussa. Mutka luotiin vuonna 1939, kun tullin hiusneula poistettiin ja kaksi kierrosta yhdistettiin. Jyrkkä 17%: n kaltevuus on yksi moottoriurheilun historian haastavimmista kulmista.
Siellä oleville pedanteille on selkeä ero kahden mutkan välillä. Eau Rouge on lyhyt käännös vasemmalle mäen alaosassa. Raidillon on laajamittainen, ylämäkeen oikea käsi, joka poistuu Kemmel-suoralta.
Nämä kaksi kuvaa osoittavat, kuinka kulma on muuttunut historian aikana
Ensimmäinen virallinen Formula 1 -kausi pidettiin vuonna 1950, ja sillä oli seitsemän Grand Prix -tapahtumaa ympäri maailmaa. Spa isännöi seitsemän kilpailun kauden viidennen kilpailun. 35 kierroksen voitti Juan Manuel Fangio.
Vuonna 1979 rataa lyhennettiin dramaattisesti uuden 6,9 km: n radan luomiseksi - alle puolet alkuperäisestä pituudesta.
Seuraavien vuosien aikana pienet muutokset muuttivat rataa. Bussipysäkki chicane asennettiin, F1 -suora siirrettiin La Source -käynnille sisäänkäynnin sijasta, ja Raidilloniin tehtiin pieniä muutoksia. Mutta kaiken kaikkiaan piiri on aina säilyttänyt luonteensa.
Uuden asettelun jälkeen Formula 1 palasi radalle vuonna 1983. Asiat alkoivat kivisesti, kirjaimellisesti, koska uuden radan ensimmäinen lähtö keskeytettiin. McLarenin Andrea de Cesaris sai kaksi upeaa lähtöä ja johti kilpailua, kunnes hänen moottorinsa hajosi. Alain Prost voitti kilpailun Renaultilla.Formula 1 nautti renessanssista uudessa Spa-Francorchampsissa, mutta Grand Prix -moottoripyöräily lähestyi viimeistä kilpailuaan radalla. Kilparata ei enää sovellu pyöräilijöille, mutta keskustelua käydään kestävyysmoottoripyöräkilpailun järjestämisestä - mahdollisesti vuonna 2022. SPA:n kestävyyskilpailut ovat peräisin vuodelta 1920, jolloin pidettiin ensimmäinen 24 tunnin kilpailu. Huolimatta useista vuosista ilman kestävyyskilpailua, päivän mittainen kilpailu on järjestetty joka vuosi vuodesta 1964 lähtien.Vuoteen 2000 asti kisat olivat osa Touring Car -mestaruuskilpailuja. Muistettava kilpailu tuli vuonna 1993, jolloin tapahtuma keskeytettiin 15 tunnin kuluttua Belgian kuninkaan Baudouinin kuoleman vuoksi. Kun lippua heilutettiin, Christian Fittipaldin tiimi johti joitakin ja sai voiton.
24 tunnin kilpailu järjestetään edelleen osana Intercontinental GT Challengea, kun taas lyhyemmät 6 tunnin SPA on osa kestävyyden maailmanmestaruutta .
SPA:n säällä on usein ollut merkitystä dramaattisen Grand Prix: n luomisessa. Kierros on niin suuri, että usein sataa yksittäisillä radan osilla, kun taas toiset pysyvät luun kuivina.
Tämä ajaa kuljettajat usein radalta, ei vähiten kuin vuoden 2008 kilpailussa. Lähinnä kuivan kilpailun johti Kimi Räikkönen, kun sade iski alle viisi kierrosta jäljellä. Kun johtajat kieltäytyivät kaivamasta märkiä renkaita vaimentavalle radalle, seurasi kaaos. Kimi ja Lewis Hamilton vaihtoivat ensimmäisen sijan viimeisillä kierroksilla, kunnes suomalainen ei kyennyt pysymään radalla.
Seitsemän kilometriä pitkä Circuit de Spa-Francorchamps’n moottorirata on pisin Formula 1 -sarjassa 2000-luvulla mukana oleva rata.
Eniten voittoja on saksalaisella Michael Schumacherilla, kaikkiaan kuusi vuosilta 1992, 1995–1997 sekä 2001–2002. Schumacher myös debytoi juuri tällä radalla kaudella 1991. Viidesti voittajaksi on ajanut Ayrton Senna, neljästi Kimi Räikkönen, Lewis Hamilton ja Jim Clark. Damon Hill on voittanut kolmesti kausilla 1993, 1994, sekä 1998.
Suomalaisen kansallisuuden omaavista kuljettajista F1 GP:n SPA:n radalla ovat voittaneet Mika Häkkinen kaudella 2000, Kimi Räikkönen kausina 2004, 2005, 2007 ja 2009, sekä Nico Rosberg kaudella 2016.
Mika Häkkinen voitti myös SPA:n radalla järjestetyn DTM-kilpailun kaudella 2005.
Markus Palttala on voittanut Span 24 tunnin ajon Cat.2-luokassa Porschella PSI Motorsport Team -autokunnassa vuonna 2001, 1 000 km:n ajon Le Mans Seriesin GT1 -luokassa Fordilla Marc VDS Racing Team -autokunnassa vuonna 2010 ja Span 24 tunnin ajon kokonaiskilpailun vuonna 2015 BMW Sports Trophy Team Marc VDS -autokunnassa.
Mika Salo on voittanut Span 24 tunnin ajon GT2-luokassa Ferrarilla AF Corse -autokunnassa vuonna 2006.
Toni Vilander on voittanut Span 24 tunnin ajon GT2-luokassa vuonna 2009, Pro-Am Cup -luokan vuonna 2013 ja Span 6 tunnin ajon FIA WEC -sarjassa LMGTE Pro -luokassa vuonna 2014 Ferrarilla AF Corse -autokunnassa.
Nyt joitain hetkiä SPA:n F1-historiasta.
Senna vs Häkkinen kaudella 1992:
Senna vs Schumacher kaudella 1993:
Schumacher vs Hill kaudella 1995:
Parhaat palat kauden 1998 dramaattisesta GP:stä:
Häkkinen vs Schumacher kaudella 2000:
Räikkösen taidonnäytteitä SPA:ssa:
https://youtu.be/gP-jRSr9gK8
Starttikolari kaudella 2012:
https://www.dailymotion.com/video/xuepur
Ja myös kaudella 2018 koettiin vastaavaa:
https://youtu.be/fuRRLkc4qUo
Räikkönen on ohittanut Schumacherin kahdesti Raidillon-Eau Rouge-yhdistelmässä, kaudella 2004 ja kaudella 2012:
https://youtu.be/j8Rc2D1VQxg
.
https://www.dailymotion.com/video/x1d92xa
Kimi vs Michael, kahden todellisen 'King of the SPA:n' titaanitaistelu kaudella 2004:
https://youtu.be/rNceCZ0ue1s
Vielä lopuksi Michael Schumacherin taidonnäytteitä SPA:n kisasta vuosimallia 1997:
https://www.dailymotion.com/video/x5cfkqu
Mukavaa Belgian GP:n odotusta kaikille, sekä mielenkiintoista Belgian GP:tä lähtöhetken koittaessa.
Näytä liitetiedosto 1084
Näytä liitetiedosto 1084