Tuota aika-ajodataa on mukava lukea ja se tosiaan osoittaa Valtterin olevan hyvä aika-ajaja. Tosin sellainen mielenkiintoinen piirre siinäkin on ollut, että kovin usein Valtterin nopein kierros Q3:ssa on tullut jo ekalla vedolla ja suurin osa vastustajista on löytänyt parannettavaa. Tämä on jonkinasteinen heikkous.Vale on kuitenkin ollut hyvin lähellä tallin nopeinta kuskia ja kun kuski on äärettömän nopea, ehkä nopein, niin ei se Vale ole huonosti suoriutunut missään nimessä.
Jos katsotaan esim. aika-ajojen eroa tallilaveriin, niin, niin Vale on pärjännyt ihan ok. Kisavauhteja on edes turha spekuloida, kun Valella ei ole ollut missään vaiheessa, ekojen kisojen jälkeen, edes mahdollisuutta haastaa tallikaveriaan. Tästä on talli pitänyt huolen ja siitä tuskin tarvii edes väitellä.
Kun katsoo vaikka Checon eroa Maxiin, jota täälläkin edelleen moni pitää hyvänä ja Valea parempana, niin alta näkee, että vauhti on ollut hitaampaa, kuin Latifin vastaava Russeliin. Tai McLarenin kuskien ero ja Ric on ollut täysin hukassa koko kauden.
Aivan turhaa sontaa saanut Vale niskaansa.
Mercedes: In 2020, Hamilton outqualified Bottas 11-5 by a median gap of 0.087% in the dry.
In 2021, Hamilton is outqualifying Bottas 10-3 by a median gap of 0.199% in the dry.
Red Bull: In 2021, Verstappen is outqualifying Perez 12-1 by a median gap of 0.509% in the dry.
Ferrari: In 2021, Leclerc is outqualifying Sainz 10-3 by a median gap of 0.174% in the dry.
Mclaren: In 2021, Norris is outqualifying Ricciardo 8-5 by a median gap of 0.307% in the dry.
Alpine/Renault: In 2021, Ocon is outqualifying Alonso 7-6 but has been 0.022% slower in the dry so far. This becomes 0.033% in Ocon’s favour removing the second Austria race, but Budkowski denied any issues on Ocon’s car during the press day at Silverstone and that all changes were a precaution. I could also exclude Bahrain, although Ocon was still over half a second off on the first runs alone so the final outcome wasn’t really affected by any issue Ocon had at the end of Q1 so we must keep it in for fairness.
Aston Martin/Racing Point: In 2021, Vettel is outqualifying Stroll 8-5 by a median gap of 0.074% in the dry excluding Bahrain and France. Netherlands is still included, as Vettel was not improving on his time anyway before he hit traffic and it didn’t make a difference to the outcome.
AlphaTauri: In 2021, Gasly has outqualified Tsunoda 13-0 by a median gap of 0.578% in the dry.
Alfa Romeo: In 2021, Giovinazzi has outqualified Raikkonen 9-2 by a median gap of 0.493% in the dry.
Williams: In 2021, Russell has outqualified Latifi 13-0 by a median gap of 0.465% in the dry.
Haas:In 2021, Schumacher has outqualified Mazepin 11-0 by a median gap of 0.669% in the dry.
Bottas on tämänkin kauden alusta asti pistetty wingmanin rooliin, vaikka olisi teoriassa mahdollisuus mestaruuteen. Johtuu varmaan siitä että Red Bull meni suorituskyvyssä ohi, niin pitää ajaa kahden kuskin voimin Maxia vastaan.En muista kuin pari kertaa kun mersu joutui käyttään tallimääräyksiä kun Bottas oli jo ulkoina MM taistosta ja hamilton ei. Kokonaisuutena Mersulla vietetty aika oli pettymys harmi kyllä. Odotin enemmän. Valtterilla pari voittoa lienee menny epäonneen, mutta niin on Lewiksellakin. Silloin kun Lewiksellä on ollu paskaa tuuria tai itse tötöillyt jotain niin valtteri on myös sillon ajellu sijasta 8. Nämä olis pitänyt pystyä hyödyntään. Se juuri kertoo tasaisuuden puutteesta. Liian monesti Bottas oli vaikeuksissa kisavauhdin kanssa.
Onko se ollut sitten renkaiden hallinnastakaan joka kerta kiinni. Aivan turhahan sitä on repiä renkaitaan rikki ja kuluttaa moottoria, jos se tallikaveri on siinä edessä ja ohittaminen on lähtökohtaisesti jo tallin puolelta mahdotonta. Parempi siinä on ajella varman päälle ja säästää mottia tuleviin kisoihin. Sitähän Valekin jossain kisassa ihan sanoi radioon, että "ajan suunnitelman mukaan", kun täällä tungettiin suoritusta jo roskiin.Tuota aika-ajodataa on mukava lukea ja se tosiaan osoittaa Valtterin olevan hyvä aika-ajaja. Tosin sellainen mielenkiintoinen piirre siinäkin on ollut, että kovin usein Valtterin nopein kierros Q3:ssa on tullut jo ekalla vedolla ja suurin osa vastustajista on löytänyt parannettavaa. Tämä on jonkinasteinen heikkous.
Kisanopeudessa ehdottomasti heikkoutena ovat olleet muuttuvat olosuhteet, sadekeli,ohittaminen, raaka nopeus kisoissa ja renkaiden hallinta, ehkä juuri edellisten takia. Sanoisin, että ero esim.Hamiltoniin, Verstappeniin, Leclerciin on näissä asioissa tosi iso ja tätä pitäisin tasaisuutta isompana syynä siihen, ettei ole pystynyt kunnolla haastamaan. Jos lisäksi mietitään kisoja joissa HAM ja BOT ovat olleet sijoilla 1 ja 2, niin Bottas voitti yleensä aina niukasti puolustaen ja Hamilton suhteellisen selvästi.
Nyt kun muistelee Leclercin urotöitä Sauberilla, niin Valtterin touhun pitäisi olla melkein samanlaista, jos vielä mielii takaisin huipputalleihin. Toki toivon sitä, mutta...
Kyllä mäkin Valen rankkaan korkeammalle kuin Checon. Ei perezkään ole pystynyt hirveitä esittään lupaavan muutaman kisan jälkeen alkupuoliskolla. Siellä on varmasti sama tilanne kuin Mersulla. Alusta asti Maxin koriin kaikki että voivat voittaa hamiltonin koska perez ei siihen pysty tai prioriteetti on maxin autossa ja kun se on niin kuin herra haluaa niin sit katotaan mitä tehdään sekon autolle. Toki sekon otteetkin ollu lievä pettymys. Odotin enemmän.Nyt on ollut kärjessä enemmän kilpailua, niin kaikki munat on ollut yhdessä korissa.
Eli olisiko sun mielestä Valen pitänyt päästä ajamaan pisteitä Hamiltonilta vai mitä tarkoitat? Ei Valella ole ollut alun jälkeen mitään saumoja päästä tällä kaudella edes yrittämään. Puhutaan ihan samasta asiasta, mutta jotenkin ajatellaan se eri tavoin.
Jos verrataan huipoutallin toisia kuljettajia keskenään, niin Vale on kohtuu lähellä Hamia. Checo rämpii vauhdissa jotakuinkin suurimmalla erolla Maxiin ja on muutenkin ollut viime aikoina kisoissakin aivan luokaton. Alku meni hyvin kun Mese perseili rengaslämpöjensä kanssa, mutta kun ne saatiin toimimaan, niin Checo katosi johonkin. Rb on Maxin alla vähintään yhtä nopea kuin Mese Hamin alla ja kakkoskuskien podiumit on 2-7.
Silti Vale on gridin pankin kuski ja Checo loistaa. Ei mene mun jakeluun millään.
Eipä se ajaminen ole miksikään muuttuneet. Samanlaista ajamista monta vuotta.Silloin kiinnosti kun otteetkin oli Mersulla ok-luokkaa. Ei kiinnostanut enää koska heillä oli jo Ocon kiinnitetty pitkällä pahvilla ja Alonso. Sama tilanne Mclarenilla. Se on aika selvää että kun kerran tipahdetaan huipulta hännille niin ei sieltä helposti pääse edes keskikastin talliin vaikka tekisi mitä ihmetekoja kun ikääkin on jo siinä vaiheessa. Ainoa mahdollisuus on Brawn GP:n kaltainen tuuri että uunista tuleekin yllättäen ylivoimainen auto.
Toivotaan, että alfa onnistuu auton kanssa ensi vuodelle että pistesijoitukset ovat normaalia. Ettei käy kovalaiset. "Uskotaan uskotaan että potentiaalia on... mestaruudesta ajateltiin ajaa sijalta 20"https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/valtteri-bottas-paljastaa-alfa-romeo-siirron-taustat-halusi-itsekin-lahtea-mercedekselta/8229010#gs.a7lo0cBottakselle luvattu ilmeisesti ykköskuskin status.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tallaisen-sopimuksen-valtteri-bottas-solmi-alfa-romeon-kanssa-tyorauha-turvattu-taakka-lahtee-hartioilta/8229030#gs.a7l5fh
Bottaksen sopimus ilmeisesti kolmivuotinen.
Kyllä se on muuttunut, koska Red Bullin ja Mersun voimaerot tasoittunut, niin Bottas ei ole tällä kaudella taistellut kertaakaan realistisesti voitosta, kisavauhti ei yksinkertaisesti riitä Verstappenille tai Hamiltonille. Siihen päälle vielä kaikki romahdukset kuten Imola, Baku ja grande katastrofe Unkari.Eipä se ajaminen ole miksikään muuttuneet. Samanlaista ajamista monta vuotta.
Ihan looginen päätös Mersulta kuitenkin. Ei ole vauhti riittänyt neljän vuoden aikana niin tuskin vauhti hirveästi olisi parantunut tälle kaudelle.Bottas on tämänkin kauden alusta asti pistetty wingmanin rooliin, vaikka olisi teoriassa mahdollisuus mestaruuteen. Johtuu varmaan siitä että Red Bull meni suorituskyvyssä ohi, niin pitää ajaa kahden kuskin voimin Maxia vastaan.
Pussiin meni. Tulokset ovat muuttuneet, muttei ajaminen vauhdillisesti. Ero Hamiltoniin on ollut muilla kausilla samaa luokkaa.Kyllä se on muuttunut, koska Red Bullin ja Mersun voimaerot tasoittunut, niin Bottas ei ole tällä kaudella taistellut kertaakaan realistisesti voitosta, kisavauhti ei yksinkertaisesti riitä Verstappenille tai Hamiltonille. Siihen päälle vielä kaikki romahdukset kuten Imola, Baku ja grande katastrofe Unkari.
Hieman pahasti kovalais-skenaariolta kyllä näyttää. Luulisi, että ovat kuitenkin sopineet purkupykälät sopimukseen.Toivotaan, että alfa onnistuu auton kanssa ensi vuodelle että pistesijoitukset ovat normaalia. Ettei käy kovalaiset. "Uskotaan uskotaan että potentiaalia on... mestaruudesta ajateltiin ajaa sijalta 20"
Bottas on ennen voittanut Hamiltonin silloin tällöin ihan ajamallakin, tällä kaudella ei mitään saumaa ja ollaan jo yli kauden puolivälin.Pussiin meni. Tulokset ovat muuttuneet, muttei ajaminen vauhdillisesti. Ero Hamiltoniin on ollut muilla kausilla samaa luokkaa.
Eikö ole ollut siis kertaakaan Hamiltonin edellä?Bottas on ennen voittanut Hamiltonin silloin tällöin ihan ajamallakin, tällä kaudella ei mitään saumaa ja ollaan jo yli kauden puolivälin.
Ei muistu muita kuin Monaco ja Itävalta. Kerro lisää.Eikö ole ollut siis kertaakaan Hamiltonin edellä?
No montas kertaa se edellisillä kausilla on ollut?Ei muistu muita kuin Monaco ja Itävalta. Kerro lisää.
Ainakin tuon haastattelun mukaan olisi sanonut "Ei" Mersulle vuoden sopimukseen. Kaipa tuo on aika rassaavaa tehdä vaan pätkää vuodesta toiseen.Bottaksen sopimus ilmeisesti kolmivuotinen.