Michael Schumacher loukkaantunut vakavasti

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3856
Schumacher McLarenilla ja Newey siellä... Huh huh olisi ollut tiukka paikka muilla voittaa.

Tosin Mika oli parhaimmillaan aivan uskomaton McLarenilla, ihan arpaa kumpi olisi voittanut siellä. Mika Ferrarilla olisi varmaan päättynyt kyllä pettymykseen. Täysi arvaus, mutta jotenkin vielä vaikeampi nähdä tämä toimivan kuin mitä Kimin ja Ferrarin liitto.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1353
Mika Ferrarilla olisi varmaan päättynyt kyllä pettymykseen. Täysi arvaus, mutta jotenkin vielä vaikeampi nähdä tämä toimivan kuin mitä Kimin ja Ferrarin liitto.
Todtin ja Brawnin Ferrari oli tosin ihan erilainen Ferrari kuin koskaan sitä ennen tai sen jälkeen, joten siksi(kin) tilannetta on hankala verrata Kimin aikaan.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5648
Käsitelläänköhän dokumentissa paljoa Schumin lopettamisesta ja Schumin lopettamisen taustoista 2006?
Koska olisi mielenkiintoista tietää että mikä sai 7 kertaisen maailmanmestarin lopettamaan silloin 2006, ja palaamaan formuloihin takaisin vuonna 2010.
Linkkasin tänne jo aiemmin seikkaperäisen raportin asiasta. Syynä oli osittain Ferrarin sisäinen valtataistelu. Schumacher oli tallipäällikkö Jean Todtin luottomies ja jatkosopimus Todtin kanssa ei olisi tarvinnut kuin lämmintä kättä. Ferrarin / Fiatin presidentti Montezemolo oli kuitenkin hermostunut siitä, että Todt kasvatti valtaansa organisaation sisällä. Lisäksi Montezemolon asenne on aina ollut se, ettei yksikään kuljettaja ole suurempi kuin Ferrari. Hän pisti kaiken arvovaltansa peliin sen puolesta, että Räikkönen saatiin Ferrarille kaudeksi 2007.

Useimmat kaiketi muistavat, miten erikoisella tavalla Räikkösen Ferrari-siirto julkaistiin loppuvuodesta 2006. "Ferrari" toimitti medialle lausunnon välittömästi sen jälkeen, kun ruutulippu oli heilunut. Kisan voittanut Schumacher ei ehtinyt edes saapua pressitilaisuuteen. Tämä oli Montezemolon tapa vetää mattoa Schumin ja Todtin jalkojen alta. Schumacher joutui vastentahtoisesti ilmoittamaan lopettamisestaan. Olisi hän kai voinut jatkaa Räikkösen kanssa, mutta ainakin omien sanojensa mukaan hän ei halunnut torpata Felipe Massan lupaavassa nousussa olevaa uraa.

Linkin takana selvitetään paitsi Schumin, niin myös Räikkösen sopimuskuvioita kauden 2007 osalta.

https://github.com/HughParsonage/library/blob/master/Schumacher-pushed-out-of-Ferrari.tex
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1970
Sijainti
Vyborg
Jos Schumi olisi Ferrarin sijaan valinnut Mclarenin. Niin uskoisin että Schumista olisi tehty selvä ykköskuski Mclarenilla jos olisi sinne mennyt. Häkkisestä luultavasti olisi tullut tallin kakkoskuskiksi koska Schumi oli tuolloin hallitseva maailmanmestari.
Joka olisi vaatinut ehdotonta ykköskuski statusta sopparissa.
Schumi olisi todennäköisesti voittanut ainakin ne Mclarenin 1998-1999 mestaruudet kuten Häkkinen. Ja ehkä 2000 kanssa.
Mutta ei olisi Schumi voittanut 2001-2004 mestaruuksia Mclarenilla, koska autot rupesivat olemaan todella epäluotettavia kauden aikana, paitsi 2003. Ja Mclarenin autojen suorituskyky alkoi laskemaan myöskin todella paljon 2001-2004, jolloin Ferrari,Williams menivät suorituskyvyssä Mclarenin ohi. Tosin 2003 olisi ollut pieni mahdollisuus voittaa mestaruus, kun Kimi hävisi mestaruuden vain 2 pisteen erolla lopussa.
Tosin on mahdollista että Schumi olisi siirtynyt 2000-luvun paikkeilla ehkä Ferrarillakin, voittamaan ne loput mestaruudet kuten toteutuneessa historiassa teki.
Mutta se on kaikki hypoteettista ja mitä tahansa olisi voinut sattua. Jos Schumi olisi mennyt Ferrarin sijasta Mclareniin.
 
Viimeksi muokattu:

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1970
Sijainti
Vyborg
Linkkasin tänne jo aiemmin seikkaperäisen raportin asiasta. Syynä oli osittain Ferrarin sisäinen valtataistelu. Schumacher oli tallipäällikkö Jean Todtin luottomies ja jatkosopimus Todtin kanssa ei olisi tarvinnut kuin lämmintä kättä. Ferrarin / Fiatin presidentti Montezemolo oli kuitenkin hermostunut siitä, että Todt kasvatti valtaansa organisaation sisällä. Lisäksi Montezemolon asenne on aina ollut se, ettei yksikään kuljettaja ole suurempi kuin Ferrari. Hän pisti kaiken arvovaltansa peliin sen puolesta, että Räikkönen saatiin Ferrarille kaudeksi 2007.

Useimmat kaiketi muistavat, miten erikoisella tavalla Räikkösen Ferrari-siirto julkaistiin loppuvuodesta 2006. "Ferrari" toimitti medialle lausunnon välittömästi sen jälkeen, kun ruutulippu oli heilunut. Kisan voittanut Schumacher ei ehtinyt edes saapua pressitilaisuuteen. Tämä oli Montezemolon tapa vetää mattoa Schumin ja Todtin jalkojen alta. Schumacher joutui vastentahtoisesti ilmoittamaan lopettamisestaan. Olisi hän kai voinut jatkaa Räikkösen kanssa, mutta ainakin omien sanojensa mukaan hän ei halunnut torpata Felipe Massan lupaavassa nousussa olevaa uraa.

Linkin takana selvitetään paitsi Schumin, niin myös Räikkösen sopimuskuvioita kauden 2007 osalta.

https://github.com/HughParsonage/library/blob/master/Schumacher-pushed-out-of-Ferrari.tex
Olen lukennut ton tarinan aikoinaan 2009 vuoden lopussa F1-foorumilla eräässä ketjussa. Jossa tuli toi sama aihe aikoinaan palstalla.
Siinä tuli esille hyvin Ferrarin sisäinen valtataistelu tallin johtoportaan ja Schumin välillä, joka oli käymässä kuumana tuolloin valtataistelu tallin sisällä!
Ja oli kieltämättä todella mielenkiintoista luettavaa toi tarina, jossa selitettiin se kuinka Schumi käytännössä pakotettiin osittain lopettamaan vuonna 2006 Lucan painostaessaan kulissien takana.
Koska ei Schumi olisi halunnut tallin ykköskuskina ajaa Kimin kanssa tasa-arvoisessa asemassa.
Vaan olisi Schumi mielummin ajannut ystävänsä Massan kanssa, jonka kanssa tuli hyvin toimeen.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6382
Olen lukennut ton tarinan aikoinaan 2009 vuoden lopussa F1-foorumilla eräässä ketjussa. Jossa tuli toi sama aihe aikoinaan palstalla.
Siinä tuli esille hyvin Ferrarin sisäinen valtataistelu tallin johtoportaan ja Schumin välillä, joka oli käymässä kuumana tuolloin valtataistelu tallin sisällä!
Ja oli kieltämättä todella mielenkiintoista luettavaa toi tarina, jossa selitettiin se kuinka Schumi käytännössä pakotettiin osittain lopettamaan vuonna 2006 Lucan painostaessaan kulissien takana.
Koska ei Schumi olisi halunnut tallin ykköskuskina ajaa Kimin kanssa tasa-arvoisessa asemassa.
Vaan olisi Schumi mielummin ajannut ystävänsä Massan kanssa, jonka kanssa tuli hyvin toimeen.
Minusta nämä teoriat on hevonpaskaa. Kimi sanoi, että Ferrari sopimus tehtiin 2005 vuonna jo. Schumi itse sanoi myöhemmin, että oli väsynyt ja loppuunpalanut siinä vaiheessa(2006), että tarvitsi taukoa. En ymmärrä mikä tämmösessä selityksessä on outoa? Kuulostaa loogiselta.

Jos schumi kerta ei olis halunnut lopettaa niin miksi ei vain voinut soittaa jollekki muulle tiimille? Moro tässä schumi 7 kertainen mestari. Tuun teille ajamaan. Jokaisesta tallista olisi joku kuski lentänyt ulos Schumin tieltä vaikka sopimus olisikin.

Totuus on monesti tylsää.

Hauska että täällä kaikissa on joku hirveä salaliittoteoria takana jos joku ei pärjää tai joku lopettaa tms. Asia ei voi koskaan olla yksinkertainen inhimillinen tekijä. :D
 
Viimeksi muokattu:

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13771
Jos schumi kerta ei olis halunnut lopettaa niin miksi ei vain voinut soittaa jollekki muulle tiimille? Moro tässä schumi 7 kertainen mestari. Tuun teille ajamaan. Jokaisesta tallista olisi joku kuski lentänyt ulos Schumin tieltä vaikka sopimus olisikin.
😁 Hyvin sanottu ja varmaan tottakin.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1970
Sijainti
Vyborg
Schumi olis voinut vaikka trollata kaikkia ja mennä kaudeksi 2007 Mclarenille ajamaan. Niin siinä tapauksessa olisi Maranellossa revitty hiukset pois päästä, jolloin olisi se herättänyt suurta raivoa Tifosien keskuudessa. Jota ei olisi helposti annettu anteeksi tifosien keskuudessa.
Jos Schumi olisi päättänyt mennä vielä uransa loppuvaiheessa Ferrarin vastustaja talliin:)
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Tämä on jotenkin niin absurdia, ettei meinaa todeksi uskoa. Eli jotkut siis väittävät, että Schumille olisi annettu potkut Kimin tieltä ja toisaalta jyrkästi kieltävät, että Alonso ei missään nimessä saanut potkuja, vaan lähti omasta tahdosta. Molempien kuljettajien taustatarina kuulostaa hyvin paljon samanlaiselta. Kummasakin velloo taustalla salaliittoteoria ja Räikkönen on osaltaan sekoittamassa soppaa. Mitähän jännää tästä vielä kehkeytyykään.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5648
Minusta nämä teoriat on hevonpaskaa. Kimi sanoi, että Ferrari sopimus tehtiin 2005 vuonna jo. Schumi itse sanoi myöhemmin, että oli väsynyt ja loppuunpalanut siinä vaiheessa(2006), että tarvitsi taukoa. En ymmärrä mikä tämmösessä selityksessä on outoa? Kuulostaa loogiselta.

Jos schumi kerta ei olis halunnut lopettaa niin miksi ei vain voinut soittaa jollekki muulle tiimille? Moro tässä schumi 7 kertainen mestari. Tuun teille ajamaan. Jokaisesta tallista olisi joku kuski lentänyt ulos Schumin tieltä vaikka sopimus olisikin.
No niinhän tuossa kirjoituksessakin sanottiin, että Räikkösen taustajoukot tekivät Ferrarin kanssa aiesopimuksen vuoden 2005 lopulla. Varsinainen kuljettajasopimus olisi viimeistelty sitten myöhemmin. Ehkä Schumacheria ei 38-vuotiaana kiinnostanut poistua lintukodosta uuteen tiimiin opettelemaan. Ja mitä ne vaihtoehdot olisivat olleet? Alonso oli jo vahvistettu McLarenille eli se oli kaikin puolin Ferraria huonompi vaihtoehto. Renault'lla oli toki tallipomona Briatore, johon Schumilla oli suhteita junnuvuosiltaan. Mutta siellä odottivat ne samat ongelmat, jotka saivat Alonson vaihtamaan maisemaa.

Kun Schumi lopulta teki comebackin kaudella 2010, niin Montezemolohan oli silloin median edessä ihmettelemässä, että miksi Schumi ei edes kysynyt ajopaikkaa Ferrarilta. Ehkä Schumi halusi sillä tavalla nokitella takaisin. Toisaalta hän kuitenkin testasi Ferraria paljon kausien 2007–08 aikana ja oli ehdolla myös Massan tuuraajaksi kaudella 2009. Ainakaan kaikki suhteet Ferrariin eivät olleet siis katkeralla tavalla poikki.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2780
Oli ihan hyvä tuo Netflixin dokkari. Vähän pintapuoliseksi raapaisuksi toki jäi monelta osin, mutta ainakin vähemmän puolueellinen kuin se taannoinen Sennan vastaava. Vähän ehkä tuon myötä myös ymmärtää paremmin perheen nykyistä tiedotuslinjaa, kun toaiaan suht yksityistä elämää ilmeisesti aina halunnut elellä.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Oli ihan hyvä tuo Netflixin dokkari. Vähän pintapuoliseksi raapaisuksi toki jäi monelta osin, mutta ainakin vähemmän puolueellinen kuin se taannoinen Sennan vastaava. Vähän ehkä tuon myötä myös ymmärtää paremmin perheen nykyistä tiedotuslinjaa, kun toaiaan suht yksityistä elämää ilmeisesti aina halunnut elellä.
Oliko miten isossa roolissa Michael Schumacherin mestaruustaistelut esim. Mika Häkkistä vastaan? Varmasti leffassa tuodaan esille myös se helpotus, kun eka Ferrari-mestaruus varmistui kaudella 2000. Sitähän Schumacher oli yrittänyt jo vuodesta 1996.
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4218
Oliko miten isossa roolissa Michael Schumacherin mestaruustaistelut esim. Mika Häkkistä vastaan? Varmasti leffassa tuodaan esille myös se helpotus, kun eka Ferrari-mestaruus varmistui kaudella 2000. Sitähän Schumacher oli yrittänyt jo vuodesta 1996.
Mielestäni eniten siinä keskityttiin 1996-2000 kausiin, joten myös nuo taistelut Häkän kanssa olivat suuressa roolissa, ehkäpä juurikin suurimmassa roolissa. Benetton vuosia käytiin jonkin verran läpi, lähinnä alkupuolta ja sitten kautta 1994. Mm. Häkkinen, Irvine, Hill ja Coulthard siellä kertoilivat juttuja vuosien varrelta.

2000 jälkeisiä kausia ei oikein yksittäin käyty mitenkään lävitse, lähinnä sitä mitä kaikkea sitten saavutettiinkaan.

Itselle tuli yllätykseni mitä Todt sanoi 90-luvun lopusta kun mestaruutta ei meinannutkaan tulla (viittaus Häkkiseen).

edit. alkoi myös huvittamaan Irvinen kommentit 96 Ferrarista, ei paljoa peitellyt mielipidettä autosta :D
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
2135
Oli ihan hyvä tuo Netflixin dokkari. Vähän pintapuoliseksi raapaisuksi toki jäi monelta osin, mutta ainakin vähemmän puolueellinen kuin se taannoinen Sennan vastaava. Vähän ehkä tuon myötä myös ymmärtää paremmin perheen nykyistä tiedotuslinjaa, kun toaiaan suht yksityistä elämää ilmeisesti aina halunnut elellä.
Itsekin tykkäsin. Ei oikeastaan mitään sellaista mitä en jo tiennyt. Onneksi oli paljon klippejä mitä en ollut nähnyt.
On se vaan kovin kaikista. Jatkuvaa haastetta kaipasi urallaan, siksi Ferrarille menikin. Benettonilla olisi varmaan voittanut 1996 mestaruudenkin. Ikimuistoiset vuodet lapsuudestani Häkkistä ja kivenkovaa McLarenia vastaan ja 2000-luvun alun dominointi. Aijai.
Todt meinasi jo luovuttaa Michaelin suhteen kun ei mestaruuksia meinannut näkyä.

Jäi vähän pimentoon, että miksi Webber oli mukana dokkarissa haastateltavana?
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4218
Jäi vähän pimentoon, että miksi Webber oli mukana dokkarissa haastateltavana?
Tätä vähän itsekin ihmettelin. Kerkesihän toki usemman kauden ajaa Schumin aikana, mutta silti... toimikos Webber nykyään jonakin asiantuntija jollekin TV-kanavalle? selittäisikö se sitten
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
2135
Tätä vähän itsekin ihmettelin. Kerkesihän toki usemman kauden ajaa Schumin aikana, mutta silti... toimikos Webber nykyään jonakin asiantuntija jollekin TV-kanavalle? selittäisikö se sitten
Joo kyllähän se taitaa olla jonkun Skyn tai Channel 4:n asiantuntijana. Varmaan sillä meriitillä oli mukana.
Tässä on pelkona se, että Netflix alkaa tuottamaan bulkkina kaiken maailman F1-dokkareita shekelit silmissä nyt kun on saanut jalkaa oven väliin Drive to Surviven kanssa. Kaikki tuntuu samalta jos aina kysytään samoilta "asiantuntijoilta" mielipiteitä.

Schumi-dokkari oli kyllä virkistävä, koskettava ja miellyttävä eikä pelkoni Netflixin rahan takomisesta perustu siihen mitenkään.

Mickille varmaan kova paikka kun isä ei pysty auttamaan uralla eikä elämässä.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Itsekin tykkäsin. Ei oikeastaan mitään sellaista mitä en jo tiennyt. Onneksi oli paljon klippejä mitä en ollut nähnyt.
On se vaan kovin kaikista. Jatkuvaa haastetta kaipasi urallaan, siksi Ferrarille menikin. Benettonilla olisi varmaan voittanut 1996 mestaruudenkin. Ikimuistoiset vuodet lapsuudestani Häkkistä ja kivenkovaa McLarenia vastaan ja 2000-luvun alun dominointi. Aijai.
Todt meinasi jo luovuttaa Michaelin suhteen kun ei mestaruuksia meinannut näkyä.

Jäi vähän pimentoon, että miksi Webber oli mukana dokkarissa haastateltavana?
Todt varmaan ajatteli, että Häkkinen voisi tuoda sen mestaruuden ennemmin kuin Schumacher. Olisikohan näin sitten käynyt, jos Häkkinen olisi voittanut sen mestaruuden kaudella 2000? Ferrari olisi ottanut yhteyttä Häkkiseen.

No ehkä suomalainen mentaliteetti ei sovi italialaisten kanssa työskentelyyn. Verrokkina Räikkönen, vaikka mestaruuden Kimi toki voitti Ferrarilla.

Häkkinen ja Schumacher ovat parhaimmillaan samalla tasolla kuljettajina, mutta luonteessa eroa. Schumacher omalla periksiantamattomuudellaan nosti Ferrarin huipulle. Se työmoraali oli Schumacherilla niin korkealla.

Mustan iltapäivälehdistä joskus ysärin lopussa ja vuosituhannen vaihteessa, kun verrattiin Häkkistä ja Schumacheria. Schumacher testasi Ferraria vapaa-ajalla melkein vuorokaudet läpeensä, samalla kun Häkkinen lomaili Ibizalla. 😃

Ja olihan Ferrari paljon huonompi kuin Williams-Renault kausilla 1996-97. Benetton oli varmaan samalla tasolla Williamsin kanssa 1994-95. Varsinkin -95 kun sama Renault-moottori kummassakin.

Ferrari oli loppukaudesta 1998 samalla tasolla McLarenin kanssa. Omasta mielestäni Ferrari ja McLaren olivat samalla tasolla kausina 1999-2000. Varsinkin kaudella 2000. Kaudella 1999 Irvine pystyi taistelemaan mestaruudesta, vaikka kaukana Schumacherista ja Häkkisestä.


Schumacher omalla työllään nosti Ferrarin kärkeen. Häkkisellä ei ehkä tähän olisi kärsivällisyys riittänyt. Kummatkin kovia mestareita, Mika ja Michael 🏁

Kauden 2000 Suzukan aika-ajo oli miesten välillä todella kovatasoinen. Kaksi samantason kuljettajaa , ja kaksi samantason autoa.

 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5064
Tämä on jotenkin niin absurdia, ettei meinaa todeksi uskoa. Eli jotkut siis väittävät, että Schumille olisi annettu potkut Kimin tieltä ja toisaalta jyrkästi kieltävät, että Alonso ei missään nimessä saanut potkuja, vaan lähti omasta tahdosta. Molempien kuljettajien taustatarina kuulostaa hyvin paljon samanlaiselta. Kummasakin velloo taustalla salaliittoteoria ja Räikkönen on osaltaan sekoittamassa soppaa. Mitähän jännää tästä vielä kehkeytyykään.
Kimi teki Ferrari-sopimuksen jo vuonna 2005 eli pari vuotta aikaisemmin. Tuskin Schumacher potkuja sai, mutta ei varmaan halunnut jäädä ottamaan mittaakaan Räikkösen kanssa samassa tallissa.

Mitä Alonsoon tulee niin Mclaren kertoi julkisesti kiinnostuksensa Alonsoon jo vuonna 2013 vaikka oli pitkä sopimus päällä Ferrarin kanssa, eli pari vuotta ennen kuin päätyi Mclarenille. Massa ja Montzemolo olivat kertoneet että Alonso oli yrittänyt lähteä Ferrarilta aikaisemminkin, mutta lopullinen niitti oli Ferrarin vuoden 2014 floppiauto. Siitä sitten mediassa hehkutettuun Mclaren-Honda projektiin jonne häntä oli houkuteltu parin vuoden ajan ja sarjan ylivoimaiseksi palkkakuninkaaksi. Varmasti Ferrarilla vuonna 2014 käytiin jotain henkistä sotaa kuka maksaa ja kenelle sopimusrikkeestä. Ei kuullosta siltä että olisi pummi potkaistu pihalle kamoineen päivineen.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Mitä arvelette, miksi Michael Schumacher nosti usein juuri Mika Häkkisen kovimmaksi kilpakumppanikseen erinäisissä yhteyksissä? Michael ja Mika tuntuivat kunnioittavan myös toisiaan.

Schumacher kävi kovia mestaruustaisteluja myös Damon Hillin ja Jacques Villeneuven kanssa, mutta heitä Schumacher ei koskaan tainnut erityisemmin kunnioittaa. Mutta Mikaa Schumacher kunnioitti ja arvosti myös uransa jälkeen.

Ps. Oli muuten McLarenin ja Ferrarin ajohaalarit kaudella 1996 melkein identtiset.

michael-schumacher-mika-hakkinen.jpgG6WN80-01.jpeg
 
Ylös