F1-Uutisia 2021

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5490
Minusta voisivat olla pakollisset saderenkaiden yhteydessä, jos se edesauttaa sateella ajamista + se maavaran korottaminen.
Lokarit voisivat olla kiinnitettynä jollain pikakiinnityksellä.. :unsure:
Lentäis huutinvittuun 300 kmh vauhdissa.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4250
Maavaran nostaminenkin luultavasti sotkisi ainakin osan autojen aerodynamiikan totaalisesti, kuten tällä kaudella pohjan kavennus teki ja siihen sentään valmistauduttiin
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4250
Maavaran nostaminenkin luultavasti sotkisi ainakin osan autojen aerodynamiikan totaalisesti, kuten tällä kaudella pohjan kavennus teki ja siihen sentään valmistauduttiin
Kuten myös lokarit tekisivät
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5129
Maavaran nostaminenkin luultavasti sotkisi ainakin osan autojen aerodynamiikan totaalisesti, kuten tällä kaudella pohjan kavennus teki ja siihen sentään valmistauduttiin
Kuten myös lokarit tekisivät
No sepäs olisikin ikävää että autojen voimasuhteet sekoittuisivat ja sadekelinkisan kärkikahinoissa olisi yllätysnimiä. Jälleen Kimiä siteeraten: se olisi kaikille sama. Eihän siellä kukaan tälläkään hetkellä paru jos jonkun mylly antaa enemmän suoranopeutta DRS-siipi auki joten voivoi jos jonkun aerodynamiikka kärsisi enemmän pakollisista sadekelin asetuksista.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4250
Niin, onko se sitten enää samaa kilvanajoa, jos osa autoista on ajokelvottomia, eikä pysy tiellä. Kärjistettynä luultavasti vielä lähes jokainen, jossa on hyvä aerodynamiikka.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5129
Niin, onko se sitten enää samaa kilvanajoa, jos osa autoista on ajokelvottomia, eikä pysy tiellä. Kärjistettynä luultavasti vielä lähes jokainen, jossa on hyvä aerodynamiikka.
Mistä päättelet että osa autoista olisi ajokelvottomia? Olisiko se sitten parempi että varikolla pelataan korttia eikä yritetä parantaa sadekelin kisailua? Kyllähän se aerodynamiikkaa kärsii jo nykyäänkin sadekelistä, mutta silti siellä samat päälliköt kärjessä on, Verstappen/Hamilton. Rattimiehet siellä sadekelillä erottuu eikä aerodynamiikka, Russelliki pystyy jonkun Williamsin kuskaamaan eturiviin.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1366
Kyllähän nytkin autot pitää tehdä tiettyjen sääntöjen mukaan, eikä yksikään ole ajokelvoton. Jos tallit osaavat jo nyt tehdä autoja jotka on tosi monimutkaisia, niin kai ne nyt osaisivat tehdä autoja joihin liitetään lokasuojat sateella. Elleivät osaa, niin ehkä kannattaisi palkata parempia ihmisiä.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5129
80 ja 90-luvuilla aerodynamiikkaa ollut lähelläkää niin paljon kuin nykyään ja silloin oli legendaarisia sadekelin kisoja kun Sennat ja Schumit laittoi menemään kelillä kuin kelillä. Eipä näyttäneet autot silloin ajokelvottomilta. Joten en pidä yhtään mahdottomana että tulevaisuudessa tulee lokareita ja muita sateen varalta olevia pakkokeinoja.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4250
Jos sadekisoja on ehkä kerran pari vuodessa ja muuten ajetaan yli 20 kisaa kuivalla kelillä, niin varmasti pääpaino suunnittelussa on edelleen kuivankelin säädöissä.
Ja varmasti aerodynamiikka vaikuttaa sateesta huolimatta, muuten nää pulkat lähtisi lähtösuoralla jo lapasesta, niillä voimilla ja vauhdeilla, mitä autoissa on.

Ja sitä aerodynamiikka vaikutusta voi miettiä vaikka siltä näkökulmalta, että tallit käyttävät älyttömiä summia rahaa pelkkien siipien päätylevyjen muotoiluun ja kehittämiseen, että saavat edes hieman etua ilman ohjaamisesta oikeisiin paikkoihin. Renkaiden aiheuttamia ilmavirtauksien pyörteitä pyritään myös ohjaamaan mahdollisimman optimaalisesti pois autosta ja auton eri aero-osille ym. Jotta kaikki toimii hyvin kokonaisuutena.

Mitä näille pitkälle hiotuille yksityiskohdille tapahtuu, kun ruuvataan kiinni lokasuojat, joiden aerodynamiikka, ilmanvastus, ilmanohjaus ym on aivan jotain muuta? Tai maavaran nostaminen, mitä se aiheuttaa edelleen etusiivestä lähtien auton aerolle?
Ei se ihan noin yksinkertaista ole.

Toki niillä nyt voi ajaa, mutta ajo-ominaisuuksiltaan varmasti jotain ihan muuta, kuin normaalisti.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5129
Jos sadekisoja on ehkä kerran pari vuodessa ja muuten ajetaan yli 20 kisaa kuivalla kelillä, niin varmasti pääpaino suunnittelussa on edelleen kuivankelin säädöissä.
Ja varmasti aerodynamiikka vaikuttaa sateesta huolimatta, muuten nää pulkat lähtisi lähtösuoralla jo lapasesta, niillä voimilla ja vauhdeilla, mitä autoissa on.

Ja sitä aerodynamiikka vaikutusta voi miettiä vaikka siltä näkökulmalta, että tallit käyttävät älyttömiä summia rahaa pelkkien siipien päätylevyjen muotoiluun ja kehittämiseen, että saavat edes hieman etua ilman ohjaamisesta oikeisiin paikkoihin. Renkaiden aiheuttamia ilmavirtauksien pyörteitä pyritään myös ohjaamaan mahdollisimman optimaalisesti pois autosta ja auton eri aero-osille ym. Jotta kaikki toimii hyvin kokonaisuutena.

Mitä näille pitkälle hiotuille yksityiskohdille tapahtuu, kun ruuvataan kiinni lokasuojat, joiden aerodynamiikka, ilmanvastus, ilmanohjaus ym on aivan jotain muuta? Tai maavaran nostaminen, mitä se aiheuttaa edelleen etusiivestä lähtien auton aerolle?
Ei se ihan noin yksinkertaista ole.

Toki niillä nyt voi ajaa, mutta ajo-ominaisuuksiltaan varmasti jotain ihan muuta, kuin normaalisti.
Tämän kaiken voi edelleen kuitata Kimillä: se on kaikille sama. Rahaa palaa kaikilta talleilta kehitykseen saman verran tuli sitä vettä tai ei. Sitä paitsi ajo-olosuhteet nykyisinkin sateella on edelleen jotain ihan muuta kuin normaali ja niin se kuuluukin olla ja rattimiehet erottuvat joukosta.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4250
Tämän kaiken voi edelleen kuitata Kimillä: se on kaikille sama. Sitä paitsi ajo-olosuhteet nykyisinkin sateella on edelleen jotain ihan muuta kuin normaali ja niin se kuuluukin olla ja rattimiehet erottuvat joukosta.
Laita äkkiä sähköpostia FIAlle ja talleille, että oot nyt keksinyt jotain mitä niille ei oo tullu edes mieleen. Ehtivät vielä huomiseksi hommaamaan autoihin lokarit, ni saadaan aika-ajot ajettua, vaikka enemmän sattuisikin satamaan 👍
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5129
Laita äkkiä sähköpostia FIAlle ja talleille, että oot nyt keksinyt jotain mitä niille ei oo tullu edes mieleen. Ehtivät vielä huomiseksi hommaamaan autoihin lokarit, ni saadaan aika-ajot ajettua, vaikka enemmän sattuisikin satamaan
Ei tarvitse kun itse FIAn presidentti on samaa mieltä.

https://www.motorsport.com/f1/news/formula-1-must-design-cars-to-race-in-rain-says-todt/6671888/[QUOTE ]Formula 1's next generation of cars must be designed to race in the rain to avoid a repeat of the Belgian Grand Prix washout, says FIA president Jean Todt.[/QUOTE]

Ensi vuoden autoissa on jo "lokarin" tyngät etupyörissä niin siitä se lähtee, ehkä tulevaisuudessa on kunnon lokarit neljään pyörään.
 
Viimeksi muokattu:

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5490
Jos Monaco on kalenterissa, niin siellä vois olla vaikka Motopark. Eli varmaan tuokin on Monacoa parempi kisailla.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5658
Ainakin MotoGP:n puolella Qatarin kisat peruttiin aina, jos radalla sattui satamaan. Kisa ajettiin iltakisana ja kirkkaat valot heijastuivat kostean radan pinnasta sillä tavalla, etteivät kuljettajat nähneet mitään eivätkä voineet siksi ajaa.

Nyt syksyllä tuolla alueella on kuivaa eikä sateesta liene uhkaa.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4214
Qatarin GP Losailin syheröradalla vahvistettu.
https://www.motorsport.com/f1/news/f1-confirms-qatar-gp-on-2021-calendar-as-part-of-long-term-deal/6678317/
Moottoripyörille tehdyllä radalla on käytännössä yksi suora, jolla voi ainakin teoriassa ohittaa. F1-kisa tulee olemaan jonossa ajelua.

Assetto Corsa-pelin versio ratakierroksesta.
Eli nyt siis peräti tämän kauden kolme viimeistä GP:tä käydään ns.öljy-sheikki maissa. Qatar, Saudi-Arabia, ja Abu Dhabi .
 
Ylös