Rally GB?Ensi vuoden kalenteriin on muuten tulossa pari todella mielenkiintoista ja ehkä jopa odotettua paluumuuttajaa.
Kaikkiaan 15 starttia WRC:ssä, 4 kertaa päässyt maaliin ilman mitään isompia ongelmia (Viro 20, Monza 20, Arctic ja Portugali. Kaikkiaan 8 keskeytystä, 1 superralli ja lopuissa päässyt sitten maaliin. Nopein RC2-auto Virossa, kakkonen Monzassa, Vitonen Portugalissa ja seitsmäs debyytissään WRC-autolla (ihan kelpo debyytti).Näytä liitetiedosto 1316
Kyllähän näin upeilla otteilla tallipaikka otetaan. Kunhan ei vaan tarvitse suomalaiselle antaa autoa, niin kaikki käy. T. Adamo
Oikeastaan kun oliverin uraa katsoo taaksepäin ainoa paikka missä on tullut saavutuksia on Baltian maiden kisat missä herra on kaikista eniten ajanutkin.Kaikkiaan 15 starttia WRC:ssä, 4 kertaa päässyt maaliin ilman mitään isompia ongelmia (Viro 20, Monza 20, Arctic ja Portugali.
Isompia ajovirheitä: (En viitsi näitä kaikkia spinnejä sun muita listata, ne on vielä ihan ymmärrettäviä tuossa vaiheessa)
Wales 2019 (+ Chris Atkinson hattutemppu, keskeytys kolmena päivänä)
MC 2020
Sard 2020
MC 2021
Safari
Acropolis
Jyväskylä
Muuta:
Ruotsissa rengasrikko Powerilla, taisi olla ns. slow puncture
Meksikossa osui keskellä tietä olleeseen kiveen, en muista tarkalleen tilannetta
Virossa 2021 vuoto jäähdyttimeen ylipitkän(?) hypyn seurauksena, mikä aiheutti moottorin ylilämpenemisen.
Ypresissä ohjaustehostin hajosi lauantaina ja lopulta sähköt meni sunnuntaina. En muista vaikuttiko tuohon ohjaustehostimeen hajoamiseen jokin virhe?
Niin tai näin niin varsin rikkonaista on meno tähän asti ollut.
Juuri näin. Tuli nokalleen alas kuten Huttunen Ruuhimäen maaliin. Hyundain yksi ominaisuus.Virossa 2021 vuoto jäähdyttimeen ylipitkän(?) hypyn seurauksena, mikä aiheutti moottorin ylilämpenemisen.
Paitsi Oliver ajoi Virossa vielä vanhaa Hyundaita.Juuri näin. Tuli nokalleen alas kuten Huttunen Ruuhimäen maaliin. Hyundain yksi ominaisuus.
Sekä vanhan että uuden Hyundain ominaisuus. Ja niissä on muuten paljon sellaisia ominaisuuksia, jotka huonontaa kilpailukykyä esimerkiksi Skodaan verrattuna.Paitsi Oliver ajoi Virossa vielä vanhaa Hyundaita.
Ongelmista huolimatta Solberg johti WRC2:a lauantain jälkeen kolmella minuutilla, mutta auto ei käynnistynyt sunnuntaina. Tosin tuota johdon suuruutta avitti se, että Belgiassa vähän kaikilla muillakin oli erilaista ohjelmaa, Suninen kävi ulkona ja keskeytti teknisiin ongelmiin, Huttusella oli ongelmia lastentautisen Hyundain kanssa.Ypresissä ohjaustehostin hajosi lauantaina ja lopulta sähköt meni sunnuntaina. En muista vaikuttiko tuohon ohjaustehostimeen hajoamiseen jokin virhe?
Voi olla, että Solberg nousee lopulta ns. ykköskorin kuljettajaksi, mutta siihen on vielä - luultavasti - todella pitkä matka. Sen lisäksi, että yhden kisan hyvistä näytöistä on valovuoden matka kisasta toiseen jatkuvaan kärkivauhtiin, niin myös paineet tulevat olemaan ensi vuonna jotain aivan muuta kuin tähän asti. Toki entisen maailmanmestarin poika on koko uransa ajanut tietyllä tavalla suurennuslasin alla, mutta uskoisin pääluokassa tulosvastuullisella paikalla ajamisen olevan vielä kovempi juttu.Toki nyt kun hommaa on vähän sulatellut, on loppujen lopuksi selviö, miksi näin valittiin. Solberg on kuitenkin seuraavan 5-10 vuotta (mä teen näitä ennustajanhommia siis ihan työkseni) se Roviksen ykköshaastaja, ja Adamo haluaa miehen kiinnittää ajoissa ykköstalliin. Ja vielä kun taustajoukot kantaa rahaa, niin sillähän saa peltejä oiottua aina tarpeen tullen.
Tottakai se näin suomalaisena vituttaa, ettei Suninen ja Huttunen saa vieläkään sitä kunnon paikkaa testeineen jne, mutta sitten vain sormet ja varpaat ristiin että M. Rautio ja Kiuruveden keilahalli alkaa sponssata niin, että myös Suomen pojat pääsee ajamaan Oliverille jälkiä selkään. Mutta kauaa se ei ole mahdollista, kun O tutustuu uuteen vehkeeseensä enemmän ja enemmän, ja etumatka kasvaa.
Kylmiä faktoja ja vaikeita aikoja.
Se on juurikin näin. Jos nimenä ei olisi Solberg ei tehdaspaikasta olisi vielä puhettakaan. Fakta on se että vauhtia löytyy, varmuutta ei. Tähän mennessä Oliver ei ole näyttänyt rally2-autolla mitään sellaista mitä esim. Gryazin tai Lindholm eivät olisi näyttäneet. Nyt nojataan liiaksi Kalle-hypeen ja maailmanmestarin poikaan (ja varmaan myös monster energyn tuomaan tilipussiin), että tästä olisi varmuutta suureen menestykseen. Mahdollisuuksia on, mutta aika näyttää…Voi olla, että Solberg nousee lopulta ns. ykköskorin kuljettajaksi, mutta siihen on vielä - luultavasti - todella pitkä matka. Sen lisäksi, että yhden kisan hyvistä näytöistä on valovuoden matka kisasta toiseen jatkuvaan kärkivauhtiin, niin myös paineet tulevat olemaan ensi vuonna jotain aivan muuta kuin tähän asti. Toki entisen maailmanmestarin poika on koko uransa ajanut tietyllä tavalla suurennuslasin alla, mutta uskoisin pääluokassa tulosvastuullisella paikalla ajamisen olevan vielä kovempi
Laskeskelin tuossa, että Kalle sai R5-autolla noin 3600 kilometriä enemmän kokemusta kisaolosuhteista ennen kuin aloitti Toyotalla kilpailemisen. Kalle pystyi keräämään noin 90% mahdollisista kilometreistä R5-autolla WRC-kisoissa. Solbergin lukema tähän mennessä on noin 63%, jos otetaan paineettomammat harjoittelut WRC-autollakin mukaan. Ilman WRC-autoa Solbergin prosentti olisi 65. Kallehan joutui heti syvään päähän kolmantena pisteiden kerääjänä ilman yhtään "harjoituskisaa" WRC-tasolla. Solbergin kehitykselle haastellisempaa on ollut vielä sekin, että kisojen pituudetkin ovat olleet nyt lyhyempiä.Taas kun verrataan Kalleen, niin useimmiten on selvinnyt epäonnisetkin kisat maaliin superrallissa, ja esim Argentiina 2018 ulosajo tokavikalla pätkällä ja Korsika 2019 lauantai-iltapäivänä. Sardinia 2020 ja Kroatia on ollut ainoat Oliver-tason sekoilut.
Kalle | | | | | Solberg | KM | Km | % |
Wal 17 | 244,7 | 304,36 | 80,40% | | WAL 19 | 79,6 | 305,02 | 26,10% |
Aus 17 | 285,39 | 287,93 | 99,12% | | MC 20 | 304,28 | 304,28 | 100,00% |
MC 18 | 388,59 | 388,59 | 100,00% | | Swe 20 | 148,56 | 148,56 | 100,00% |
Mex 18 | 189,34 | 344,39 | 54,98% | | Mex 20 | 33,59 | 251,6 | 13,35% |
Arg 18 | 319,41 | 358,25 | 89,16% | | Est 20 | 233,4 | 233,4 | 100,00% |
Fin 18 | 317,26 | 317,26 | 100,00% | | Sard 20 | 226,03 | 238,84 | 94,64% |
Ger 18 | 325,76 | 325,76 | 100,00% | | Monz 20 | 193,91 | 193,91 | 100,00% |
Wal 18 | 317,71 | 317,71 | 100,00% | | MC 21 | 243,33 | 257,64 | 94,45% |
Esp 18 | 317,46 | 317,46 | 100,00% | | Arc 21 | 251,08 | 251,08 | 100,00% |
MC 19 | 303,79 | 303,79 | 100,00% | | Por 21 | 337,51 | 337,51 | 100,00% |
Swe 19 | 316,8 | 316,8 | 100,00% | | Saf 21 | 18,18 | 315,26 | 5,77% |
Cor 19 | 161,89 | 347,51 | 46,59% | | Est 21 | 31,37 | 314,16 | 9,99% |
Chi 19 | 304,81 | 304,81 | 100,00% | | Ypr 21 | 245,81 | 286,33 | 85,85% |
Por 19 | 306,97 | 306,97 | 100,00% | | Acr 21 | 86,98 | 292,19 | 29,77% |
Sard 19 | 310,52 | 310,52 | 100,00% | | Jyv 21 | 89,42 | 287,11 | 31,14% |
Fin 19 | 307,58 | 307,58 | 100,00% | | | | | |
Ger 19 | 344,04 | 344,04 | 100,00% | | | | | |
Tur 19 | 227,99 | 309,56 | 73,65% | | | | | |
WAL 19 | 305,02 | 305,02 | 100,00% | | | | | |
Esp 19 | 325,56 | 325,56 | 100,00% | | | | | |
Yht. | 5920,59 | 6443,87 | 91,88% | | Yht. | 2523,05 | 4016,89 | 62,81% |
Keskiarvo | 296,03 | 322,19 | | | Keskiarvo | 168,2 | 267,79 | |
Näin voi olla, mutta tähän keskusteluun on ihan turha mitään Huttusia edes ottaa.Kuten joku viisas joskus totesi, ei siellä nopeimmat ole vaan sopivimmat...