MM-rallikausi 2022

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16081
Sijainti
Tampereen lenkki
Mietin myös, että päivän sopimusjulkistuksissa on myös markkinointiaspektia. M-Sportin tärkein markkina-alue on Brittein saaret (etenkin nyt Brexitin aikaan) ja Breen lisää positiivista fiilistä paikallisille. Solberg taas on taattu mediamagneetti, oli tulokset mitä hyvänsä.
 

kimmi

Well-known member
Liittynyt
18.9.2009
Viestit
119
Sijainti
35400/41310
Ostopaikkahan tuo Oliverin paikka on, mutta olisi mielenkiintoista tietää, paljonko massia liikkuu ja mikä osa menee kenenkin taskuun. Mitään urheilullista perustetta sopimukselle ei ole, mutta ralli on. Tuleepahan kovia niittejä, jos ei muuta.
 

Yön polkija

Well-known member
Liittynyt
16.12.2012
Viestit
767
Näytä liitetiedosto 1316

Kyllähän näin upeilla otteilla tallipaikka otetaan. Kunhan ei vaan tarvitse suomalaiselle antaa autoa, niin kaikki käy. T. Adamo
Kaikkiaan 15 starttia WRC:ssä, 4 kertaa päässyt maaliin ilman mitään isompia ongelmia (Viro 20, Monza 20, Arctic ja Portugali. Kaikkiaan 8 keskeytystä, 1 superralli ja lopuissa päässyt sitten maaliin. Nopein RC2-auto Virossa, kakkonen Monzassa, Vitonen Portugalissa ja seitsmäs debyytissään WRC-autolla (ihan kelpo debyytti).

Isompia ajovirheitä: (En viitsi näitä kaikkia spinnejä sun muita listata, ne on vielä ihan ymmärrettäviä tuossa vaiheessa)
Wales 2019 (+ Chris Atkinson hattutemppu, keskeytys kolmena päivänä)
MC 2020
Sard 2020
MC 2021
Safari
Acropolis
Jyväskylä

Muuta:
Ruotsissa rengasrikko Powerilla, taisi olla ns. slow puncture
Meksikossa osui keskellä tietä olleeseen kiveen, en muista tarkalleen tilannetta
Virossa 2021 vuoto jäähdyttimeen ylipitkän(?) hypyn seurauksena, mikä aiheutti moottorin ylilämpenemisen.
Ypresissä ohjaustehostin hajosi lauantaina ja lopulta sähköt meni sunnuntaina. En muista vaikuttiko tuohon ohjaustehostimeen hajoamiseen jokin virhe?

Niin tai näin niin varsin rikkonaista on meno tähän asti ollut.
 
Viimeksi muokattu:

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
442
Kyllähän tuo Solbergin valinta tämän kauden jälkeen herättää ihmetystä, mutta sitten kun alkaa asiaa miettimään järjellä niin vähänlaisesti on kuskimarkkinoilla selkeästi parempia vaihtoehtoja, Sunisella surkea kausi takana, Huttusella ei kokemusta Wrc tasolla, Mikkelsenin kanssa välit ilmeisesti poikki, Östberg ei ole vauhdillisesti esittänyt mitään mullistavaa vaikka varmuus onkin kohdallaan, ehkä paras vaihtoehto Hyväundain kannalta olisi kuitenkin ollut laittaa Breen koko kaudeksi kolmosautoon, Oliver vielä vuodeksi kasvamaan wrc2 luokkaan ja Sordo eläkkeelle.

Tiedä sitten kuinka paljon raha on tässä valinnassa liikkunut Hyundain suuntaan, mutta jotenkin tuntuu että Oliverin uran kanssa mennään taustajoukkojen osalta enemmän tunteella kuin järjellä.
 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
442
Kaikkiaan 15 starttia WRC:ssä, 4 kertaa päässyt maaliin ilman mitään isompia ongelmia (Viro 20, Monza 20, Arctic ja Portugali.

Isompia ajovirheitä: (En viitsi näitä kaikkia spinnejä sun muita listata, ne on vielä ihan ymmärrettäviä tuossa vaiheessa)
Wales 2019 (+ Chris Atkinson hattutemppu, keskeytys kolmena päivänä)
MC 2020
Sard 2020
MC 2021
Safari
Acropolis
Jyväskylä

Muuta:
Ruotsissa rengasrikko Powerilla, taisi olla ns. slow puncture
Meksikossa osui keskellä tietä olleeseen kiveen, en muista tarkalleen tilannetta
Virossa 2021 vuoto jäähdyttimeen ylipitkän(?) hypyn seurauksena, mikä aiheutti moottorin ylilämpenemisen.
Ypresissä ohjaustehostin hajosi lauantaina ja lopulta sähköt meni sunnuntaina. En muista vaikuttiko tuohon ohjaustehostimeen hajoamiseen jokin virhe?

Niin tai näin niin varsin rikkonaista on meno tähän asti ollut.
Oikeastaan kun oliverin uraa katsoo taaksepäin ainoa paikka missä on tullut saavutuksia on Baltian maiden kisat missä herra on kaikista eniten ajanutkin.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16081
Sijainti
Tampereen lenkki
Oliverilla on tosiaan moni kisa loppunut tosi lyhyeen siten ettei kokemuskilsojakaan tullut. Meksiko ja Safari pilalle ekalla kunnon pätkällä, 2021 Viro kolmannella kunnon pätkällä, Jyskälä kuudennella ja Akropolis ekan ja tokan päivän kolmannella. Ypresiä ehti ajaa sentään ekan päivän kunnolla

Taas kun verrataan Kalleen, niin useimmiten on selvinnyt epäonnisetkin kisat maaliin superrallissa, ja esim Argentiina 2018 ulosajo tokavikalla pätkällä ja Korsika 2019 lauantai-iltapäivänä. Sardinia 2020 ja Kroatia on ollut ainoat Oliver-tason sekoilut.
 
Viimeksi muokattu:

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
804
Ypresissä ohjaustehostin hajosi lauantaina ja lopulta sähköt meni sunnuntaina. En muista vaikuttiko tuohon ohjaustehostimeen hajoamiseen jokin virhe?
Ongelmista huolimatta Solberg johti WRC2:a lauantain jälkeen kolmella minuutilla, mutta auto ei käynnistynyt sunnuntaina. Tosin tuota johdon suuruutta avitti se, että Belgiassa vähän kaikilla muillakin oli erilaista ohjelmaa, Suninen kävi ulkona ja keskeytti teknisiin ongelmiin, Huttusella oli ongelmia lastentautisen Hyundain kanssa.
 

Ojarumpu

Synkkä EI rallille
Liittynyt
23.4.2019
Viestit
784
Toki nyt kun hommaa on vähän sulatellut, on loppujen lopuksi selviö, miksi näin valittiin. Solberg on kuitenkin seuraavan 5-10 vuotta (mä teen näitä ennustajanhommia siis ihan työkseni) se Roviksen ykköshaastaja, ja Adamo haluaa miehen kiinnittää ajoissa ykköstalliin. Ja vielä kun taustajoukot kantaa rahaa, niin sillähän saa peltejä oiottua aina tarpeen tullen.

Tottakai se näin suomalaisena vituttaa, ettei Suninen ja Huttunen saa vieläkään sitä kunnon paikkaa testeineen jne, mutta sitten vain sormet ja varpaat ristiin että M. Rautio ja Kiuruveden keilahalli alkaa sponssata niin, että myös Suomen pojat pääsee ajamaan Oliverille jälkiä selkään. Mutta kauaa se ei ole mahdollista, kun O tutustuu uuteen vehkeeseensä enemmän ja enemmän, ja etumatka kasvaa.

Kylmiä faktoja ja vaikeita aikoja.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5632
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Toki nyt kun hommaa on vähän sulatellut, on loppujen lopuksi selviö, miksi näin valittiin. Solberg on kuitenkin seuraavan 5-10 vuotta (mä teen näitä ennustajanhommia siis ihan työkseni) se Roviksen ykköshaastaja, ja Adamo haluaa miehen kiinnittää ajoissa ykköstalliin. Ja vielä kun taustajoukot kantaa rahaa, niin sillähän saa peltejä oiottua aina tarpeen tullen.

Tottakai se näin suomalaisena vituttaa, ettei Suninen ja Huttunen saa vieläkään sitä kunnon paikkaa testeineen jne, mutta sitten vain sormet ja varpaat ristiin että M. Rautio ja Kiuruveden keilahalli alkaa sponssata niin, että myös Suomen pojat pääsee ajamaan Oliverille jälkiä selkään. Mutta kauaa se ei ole mahdollista, kun O tutustuu uuteen vehkeeseensä enemmän ja enemmän, ja etumatka kasvaa.

Kylmiä faktoja ja vaikeita aikoja.
Voi olla, että Solberg nousee lopulta ns. ykköskorin kuljettajaksi, mutta siihen on vielä - luultavasti - todella pitkä matka. Sen lisäksi, että yhden kisan hyvistä näytöistä on valovuoden matka kisasta toiseen jatkuvaan kärkivauhtiin, niin myös paineet tulevat olemaan ensi vuonna jotain aivan muuta kuin tähän asti. Toki entisen maailmanmestarin poika on koko uransa ajanut tietyllä tavalla suurennuslasin alla, mutta uskoisin pääluokassa tulosvastuullisella paikalla ajamisen olevan vielä kovempi juttu.

Mutta tosiaan, varmasti tässä on sellainen pidemmän aikavälin tavoite myös (ja raha) mukana. Niin tyhmää kaveria huoltoparkista tuskin löytyy, joka tämän vuoden näyttöjen perusteella sanoo ensi kaudesta Breenille että "voit kuule kattella hommia muualta, meiltä ei autoa löydy kun tossa on toi Sordo ja Solberg vapaana".
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2538
Voi olla, että Solberg nousee lopulta ns. ykköskorin kuljettajaksi, mutta siihen on vielä - luultavasti - todella pitkä matka. Sen lisäksi, että yhden kisan hyvistä näytöistä on valovuoden matka kisasta toiseen jatkuvaan kärkivauhtiin, niin myös paineet tulevat olemaan ensi vuonna jotain aivan muuta kuin tähän asti. Toki entisen maailmanmestarin poika on koko uransa ajanut tietyllä tavalla suurennuslasin alla, mutta uskoisin pääluokassa tulosvastuullisella paikalla ajamisen olevan vielä kovempi
Se on juurikin näin. Jos nimenä ei olisi Solberg ei tehdaspaikasta olisi vielä puhettakaan. Fakta on se että vauhtia löytyy, varmuutta ei. Tähän mennessä Oliver ei ole näyttänyt rally2-autolla mitään sellaista mitä esim. Gryazin tai Lindholm eivät olisi näyttäneet. Nyt nojataan liiaksi Kalle-hypeen ja maailmanmestarin poikaan (ja varmaan myös monster energyn tuomaan tilipussiin), että tästä olisi varmuutta suureen menestykseen. Mahdollisuuksia on, mutta aika näyttää…
 

Yön polkija

Well-known member
Liittynyt
16.12.2012
Viestit
767
Taas kun verrataan Kalleen, niin useimmiten on selvinnyt epäonnisetkin kisat maaliin superrallissa, ja esim Argentiina 2018 ulosajo tokavikalla pätkällä ja Korsika 2019 lauantai-iltapäivänä. Sardinia 2020 ja Kroatia on ollut ainoat Oliver-tason sekoilut.
Laskeskelin tuossa, että Kalle sai R5-autolla noin 3600 kilometriä enemmän kokemusta kisaolosuhteista ennen kuin aloitti Toyotalla kilpailemisen. Kalle pystyi keräämään noin 90% mahdollisista kilometreistä R5-autolla WRC-kisoissa. Solbergin lukema tähän mennessä on noin 63%, jos otetaan paineettomammat harjoittelut WRC-autollakin mukaan. Ilman WRC-autoa Solbergin prosentti olisi 65. Kallehan joutui heti syvään päähän kolmantena pisteiden kerääjänä ilman yhtään "harjoituskisaa" WRC-tasolla. Solbergin kehitykselle haastellisempaa on ollut vielä sekin, että kisojen pituudetkin ovat olleet nyt lyhyempiä.

Kallelle tuli tosiaan vain 2 retirement-merkintää 20 kisassa. Tuloksia alemmassa luokassa en niinkään haluaisi hirveästi edes vertailla, koska kalusto ja kilpailujen taso vaihtelevine luokkineen ovat olleet sen verran erilaisia, mutta noita kisakilometrejä on kyllä aika vähän tässä kohtaa Oliverilla. Taulukossa olen pyrkinyt huomioimaan ne erikoiskokeet, joilla ei ole tullut superralliin tai keskeytykseen johtanutta ongelmaa. Joku parin prossan virhemarginaali tuossa voi olla suuntaan tahi toiseen.

Kalle​
Solberg​
KM​
Km​
%​
Wal 17​
244,7​
304,36​
80,40%​
WAL 19​
79,6​
305,02​
26,10%​
Aus 17​
285,39​
287,93​
99,12%​
MC 20​
304,28​
304,28​
100,00%​
MC 18​
388,59​
388,59​
100,00%​
Swe 20​
148,56​
148,56​
100,00%​
Mex 18​
189,34​
344,39​
54,98%​
Mex 20​
33,59​
251,6​
13,35%​
Arg 18​
319,41​
358,25​
89,16%​
Est 20​
233,4​
233,4​
100,00%​
Fin 18​
317,26​
317,26​
100,00%​
Sard 20​
226,03​
238,84​
94,64%​
Ger 18​
325,76​
325,76​
100,00%​
Monz 20​
193,91​
193,91​
100,00%​
Wal 18​
317,71​
317,71​
100,00%​
MC 21​
243,33​
257,64​
94,45%​
Esp 18​
317,46​
317,46​
100,00%​
Arc 21​
251,08​
251,08​
100,00%​
MC 19​
303,79​
303,79​
100,00%​
Por 21​
337,51​
337,51​
100,00%​
Swe 19​
316,8​
316,8​
100,00%​
Saf 21​
18,18​
315,26​
5,77%​
Cor 19​
161,89​
347,51​
46,59%​
Est 21​
31,37​
314,16​
9,99%​
Chi 19​
304,81​
304,81​
100,00%​
Ypr 21​
245,81​
286,33​
85,85%​
Por 19​
306,97​
306,97​
100,00%​
Acr 21​
86,98​
292,19​
29,77%​
Sard 19​
310,52​
310,52​
100,00%​
Jyv 21​
89,42​
287,11​
31,14%​
Fin 19​
307,58​
307,58​
100,00%​
Ger 19​
344,04​
344,04​
100,00%​
Tur 19​
227,99​
309,56​
73,65%​
WAL 19​
305,02​
305,02​
100,00%​
Esp 19​
325,56​
325,56​
100,00%​
Yht.​
5920,59​
6443,87​
91,88%​
Yht.​
2523,05​
4016,89​
62,81%​
Keskiarvo​
296,03​
322,19​
Keskiarvo​
168,2​
267,79​
 

Dzekoo

Well-known member
Liittynyt
13.11.2017
Viestit
971
Kukas on mestari ens vuonna,jos Ogier ajaa enää vaa muutamia ralleja..

-Tänak
-Rovanperä
-Neuville??
 
Ylös