Aikajana: Meksikon Grand Prix -historia
Korkealla sijaitseva Autódromo Hermanos Rodríguez on saattanut isännöidä Meksikon GP: n vain kaksikymmentä kertaa nykyaikana, mutta se on ollut monien legendaaristen radataisteluiden ja ikimuistoisten mestaruuden päättäjien kohtaus.
1962
Ensimmäinen Meksikon Grand Prix pidettiin vuonna 1962 Magdalena Mixhuca -radalla Mexico Cityn esikaupunkialueella. Vaikka kilpailulle ei myönnetty mestaruutta, avajaiset houkuttelivat silti terveen eurooppalaisten ja Yhdysvaltojen tähtikuljettajien verkoston. Se olisi viimeinen kahden kuljettajan jakama Formula 1 -voitto - Jim Clark otti joukkuetoverinsa Trevor Taylorin Lotuksen haltuunsa, kun hänen omansa oli kärsinyt mekaanisista ongelmista ja voitti yli minuutin. Viikonloppua vaurioitti paikallisen kuljettajan Ricardo Rodríguezin kuolema, joka kaatui harjoitusten aikana vaarallisessa, päällystetyssä Peraltada -kulmassa. Vain 20 -vuotias Rodríguez oli jo kilpaillut Ferrarista ja hänellä oli suuri tulevaisuus. Hänen kuolemansa aiheutti useita päiviä kansallista surua moottoriurheilusta hullussa Meksikossa.
1963
Meksikon Grand Prix myönsi ensimmäisen kerran mestaruuden, ja se oli vuoden 1963 MM -kisojen toiseksi viimeinen kierros. Kuten suurimman osan kaudesta, kilpailua hallitsi Jim Clark, joka otti paalupaikan, johti jokaisen kierroksen, ajoi nopeimman kierroksen ja voitti lähes 2 minuuttia.
1964
Graham Hillin, John Surteesin ja Jim Clarkin välinen kolmitahoinen taistelu kuljettajan mestaruudesta vuonna 1964 päättyi dramaattisesti viimeisellä kierroksella Mexico Cityssä, kauden viimeisessä kisassa. Clark otti paalupaikan ja johti kilpailua, kunnes hänen moottorinsa katkesi vain yhdellä kierroksella juostakseen julmasti ryöstäen skotilta selkänojat. Draama ei kuitenkaan päättynyt. Nopeasti ajatteleva Ferrari pyysi Lorenzo Bandinia päästämään joukkuetoverinsa John Surteesin toiselle sijalle, mikä riitti, jotta englantilainen voitti kuljettajan tittelin yhdellä pisteellä Graham Hilliltä.
1967
Vaikka Jim Clark ei pystynyt käyttämään kytkintä suurimman osan kilpailusta, hän voitti kolmannen ja viimeisen voitonsa Meksikon Grand Prix -kilpailussa vuonna 1967. Kauden viimeinen kierros päätti myös kuljettajan tittelin Denny Hulmen hyväksi kauden jälkeen. -pitkä taistelu joukkuetoverinsa Jack Brabhamin kanssa. Ensimmäinen ja ainoa uusi -seelantilainen, joka voitti maailmanmestaruuden, Hulme tuli myös ainoaksi kuljettajaksi, joka ei ole saavuttanut paalupaikkaa tämän otsikkovuoden aikana (kunnes Niki Lauda teki saman vuonna 1984).
1968
Vuoden 1968 Meksikon Grand Prix -tapahtumassa käytiin vain yksi viikko Meksikon kesäolympialaisten päättymisen jälkeen. Graham Hill voitti kilpailun ja mestaruuden, kun kilpailijat Jackie Stewart ja Denny Hulme joutuivat sivuun törmäyksessä ja moottoriongelmat. Kilpailu muistetaan myös hienosta neljännespaikasta paikalliselta kuljettajalta Pedro Rodriguezilta, Ricardon veljeltä, josta oli tullut Meksikon ensimmäinen kilpailun voittaja edellisenä vuonna Etelä -Afrikassa. Vain kolme vuotta myöhemmin hän menetti henkensä urheiluautokilpailussa Saksassa. Magdalena Mixhuca -rata nimettiin myöhemmin uudelleen Autódromo Hermanos Rodrígueziksi huonon kohtalon paikallisten veljien mukaan.
1970
Vuoden 1970 Meksikon Grand Prix -peliä vaivasi väkijoukkojen hallintaongelmat, sillä arviolta 200 000 fania pakasi radan ja läikkyi radalle melkein pakottaen kilpailun. Kun se vihdoin alkoi, Jackie Stewartin kilpailu päättyi epätavallisissa olosuhteissa - skotlantilainen kuljettaja törmäsi koiralle, joka oli eksynyt radalle ja joutunut jäämään eläkkeelle jousitusongelmien vuoksi. Viimeisen Meksikon GP: n 16 vuoteen voitti Jacky Ickx Ferrarille.
1986
Formula 1 palasi lopulta uudelle nimeltään Autódromo Hermanos Rodríguezille vuonna 1986, vuosi sen jälkeen, kun tuhoisa maanjäristys oli iskenyt Mexico Cityyn. Rata oli suunniteltu uudelleen turvallisuuden parantamiseksi, mutta radan pinta pysyi epätasaisena ja kallistettu, 180 asteen Peraltada-kulma oli edelleen kuljettajan taitojen ja hermojen lopullinen testi. Benettonille kilpaileva Gerhard Berger saavutti ensimmäisen kymmenestä F1 -voitostaan, kun hän oli suorittanut koko kilpailumatkan yhdellä Pirelli -rengasjoukolla.
1987
Vuoden 1987 Meksikon Grand Prix oli kirjaimellisesti kahden puoliajan kilpailu sen jälkeen, kun Derek Warwickin valtava shuntti toi punaisen lipun esiin kierroksella 31/63. Nelson Piquet otti ruudullisen lipun, kun kilpailu aloitettiin uudelleen, mutta hänen yhteenlaskettu aika oli 26 sekuntia hitaampi kuin joukkuetoverinsa Nigel Mansell, jolle voitto annettiin korjatussa ajassa.
1990
Alain Prost tuli kentän kolmanteentoista sijalla (ja hyötyi kilpailun johtajan Ayrton Sennan eläkkeelle jäämisestä) voittaakseen Meksikon Grand Prix 1990, mutta kilpailu muistetaan parhaiten hänen Ferrari -joukkuetoverinsa Nigel Mansellin sankarillisuudesta. Erittäin rohkealla liikkeellä radan vaarallisimmassa kulmassa Mansell ohitti Gerhard Bergerin Peraltadan ulkopuolelta kilpailun loppupuolella ja tiivisti Ferrarin ikimuistoisen 1-2.
1992
Nigel Mansell voitti toisen voitonsa Meksikon Grand Prix -tapahtumassa vuonna 1992 johtamalla kotijoukkueen Williams -joukkuetoverinsa Ricardo Patresen. Nuori Michael Schumacher sijoittui kolmanneksi ja teki ensimmäisen 155 -palkintopallistaan Formula 1: ssä. Valitettavasti sen piti olla viimeinen kilpailu Autódromo Hermanos Rodríguezilla jonkin aikaa, koska vaarallisen kuoppaisen radan pinnan ongelmia pahensi kauhea ilmansaasteet ja kasvavat sisällissodat Meksikossa.
2015
Meksikon Grand Prix palasi lopulta Formula 1 -kalenteriin 23 vuoden poissaolon jälkeen usean miljardöörin meksikolaisen liikemies Carlos Slimin tuella. Ensimmäisen kilpailun uudistetussa Autódromo Hermanos Rodríguezissa, jossa oli uusi stadioniosa vaarallisen Peraltada -kulman sijasta, voitti Mercedesin Nico Rosberg.
2017
Lewis Hamilton otti vain kaksi pistettä yhdeksännestä sijan Meksikon Grand Prix -kilpailussa 2017, mutta se riitti viimeistelemään neljännen kuljettajan tittelinsä kahdella kilpailulla. Kilpailun voitti 20-vuotias Max Verstappen Red Bullille, kun paikallinen sankari Serio Pérez antoi intohimoisille paikallisille faneille jotain ilahduttavaa sijoittumalla seitsemänneksi, joka oli hänen kolmas peräkkäinen kotipisteensä. Ensimmäistä kertaa F1-historiassa kilpailunjälkeisiä juhlia palkintokorokkeella seurasi kilpailun jälkeinen konsertti, jossa esiintyi hollantilainen supertähti DJ Hardwell.
2018
Max Verstappenista tuli ensimmäinen kuljettaja, joka voitti Meksikon Grand Prix -kilpailun peräkkäin varmalla autolla Autódromo Hermanos Rodríguezilla yli 135 000 fanin edessä, mutta Lewis Hamilton jakoi jälleen parrasvalon nuoren hollantilaisen kanssa. Päättyessään palkintokorokkeelle Hamilton oli sinetöinyt viidennen kuljettajan tittelin, joka vastasi suurta Juan Manuel Fangioa.
2019
Lewis Hamilton voitti toisen kerran Meksikossa, mutta joutui odottamaan seuraavan viikonlopun Yhdysvaltain Grand Prix -kilpailua kuudennen kerran maailmanmestariksi. Kilpailun tulevaisuutta koskevien epäilysten jälkeen ilmoitettiin uudesta sopimuksesta, joka takaa Meksikon sijan Formula 1 -kalenterissa ainakin vuoden 2022 loppuun asti. Vuodesta 2020 lähtien kilpailu tunnetaan nimellä Mexico City Grand Prix.
Ja täältä löytyy Alkuperäinen teksti englanniksikin.
https://f1experiences.com/blog/timeline-history-mexican-grand-prix