Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5441
Mikä muuten oli loppupeleissä syy, että montoya häippäsi kesken kaiken? Silloin puhuttiin olkapäävammasta tenniksess tms.
Se oli Pablon selitys, kun kaatui crossipyörällä. Koska rossailu oli kiellettyä diktaattori-Denniksen sopimuksissa.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6382
Toisessa ketjussa puhuttiin Red Bullista.

Tuli siitä mieleen, että muistaako kukaan kun täälläkin spekuloitiin 2001 vuonna Häkkisen ja Neweyn kuvoita. Ilmeisesti vahvaa huhua oli, että Jaguar olisi ostamassa isolla rahalla Neweytä ja Häkkistä tiimiin jolla alettaisiin jahtaamaan mestaruutta. Huhuja oli myös Dennisin ja neweyn kireistä väleistä jotka ilmeisesti sitten saatiin sovittua kun newey viihtyi viellä mclarenilla useamman vuoden.

Ajatella jos Häkä olisi löytänyt vielä energiaa lähteä tuommoseen projektiin, niin olisiki Jaguar/Red Bull esim kaudella 2005 ollut mestarikandinaatti tms? Olisiko Newey ja Häkä ja iso raha saanut houkuteltua myös hyvän moottoritoimittajan...

Nämä siis oli enne kuin Häkä julisti sapattivuotensa ja keskustelu oli aika kuumaa, että mitä Häkä tekee. Josta voisi aasinsiltana sanoa, että nykysin ollaan ehkä avoimepia sopimusasioissa ja annetaan sopivasti vihjettä jostain suunnasta. Tuohon aikaan sopimuskuviot oli salaisempia kuin jotkut valtionsalaisuudet melkeinpä. Siinä mielessä tultu eteenpäin, että laji on ehkä rennompi tänä päivänä tuossa asiassa.
 
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Oliko foorumilaisten mielestä Ralf Schumacher Montoyan tasoinen kuljettaja? GP- voitothan menivät Ralfin hyväksi 6-4 miesten yhteisinä vuosina Williamsilla 2001-2004. Tietysti tämä ei kerro kaikkea.

Ralfilla oli joitain huippuvuosia. Kuten 1999 , jolloin Ralf keräsi yksin kaikki Williamsin pisteet. Myös kausi 2000 oli Ralfilta hyvä, voitti rookie-Buttonin melko selkeästi.

Paras Ralfin kausista oli kuitenkin varmaankin kausi 2001, jolloin Ralf voitti kolme kilpailua, ja päihitti isoveljensä Kanadan GP:ssä. Tuolloin Ralf myös päihitti Montoyan pisteissä 49-31.

Yleinen ajatus kuitenkin lienee se, että Montoya oli lahjakkaampi kuin Ralf.

Mitäpä foorumilaiset ajattelee? Oliko Ralf Montoyan kanssa samalla tasolla?
 

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
901
Toisessa ketjussa puhuttiin Red Bullista.

Tuli siitä mieleen, että muistaako kukaan kun täälläkin spekuloitiin 2001 vuonna Häkkisen ja Neweyn kuvoita. Ilmeisesti vahvaa huhua oli, että Jaguar olisi ostamassa isolla rahalla Neweytä ja Häkkistä tiimiin jolla alettaisiin jahtaamaan mestaruutta. Huhuja oli myös Dennisin ja neweyn kireistä väleistä jotka ilmeisesti sitten saatiin sovittua kun newey viihtyi viellä mclarenilla useamman vuoden.

Ajatella jos Häkä olisi löytänyt vielä energiaa lähteä tuommoseen projektiin, niin olisiki Jaguar/Red Bull esim kaudella 2005 ollut mestarikandinaatti tms? Olisiko Newey ja Häkä ja iso raha saanut houkuteltua myös hyvän moottoritoimittajan...

Nämä siis oli enne kuin Häkä julisti sapattivuotensa ja keskustelu oli aika kuumaa, että mitä Häkä tekee. Josta voisi aasinsiltana sanoa, että nykysin ollaan ehkä avoimepia sopimusasioissa ja annetaan sopivasti vihjettä jostain suunnasta. Tuohon aikaan sopimuskuviot oli salaisempia kuin jotkut valtionsalaisuudet melkeinpä. Siinä mielessä tultu eteenpäin, että laji on ehkä rennompi tänä päivänä tuossa asiassa.
Sinänsä houkuttava skenaario, tosin moottorina olisi ollut vaikea nähdä mitään muuta kuin Fordia tai Cosworthia, Jaguar kun oli noina vuosina (1999-2008) Fordin omistuksessa, eikä varmasti olisi ikinä mennyt läpi Fordilla vaikkapa Mersun tms. kilpailijamerkin moottoreiden käyttäminen.

Toki tuossa skenaariossa Ford olisi varmasti panostanut joko omaan moottoriin tai Cosworthin moottoritoimintaan voimallisemmin kuin mitä toteutuneessa historiassa nähtiin.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9317
Bernoldi taisi olla eniten otsikoissa Monacon GP:ssä 2001, kun ei päästänyt Coulthardia ohitse. Tämä meni muistaakseni etenkin Dennisillä pahasti tunteisiin.
The Race julkaisi jokin aika sitten videon kuskeista, josta muistetaan lähinnä vain yksi asia F1-uralta. Bernoldi pääsi tuolla Monacon GP:llä listoille. Mukana olivat myös mm. Ricardo Zonta roolistaan Häkkisen ohituksessa Schumacherista Spassa 2000.

Ykköseksi pääsi Timo Glock. Martin Brundlen sanoin "Is that Glock?"
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5441
Eiks Timppa lähtenyt varikolta bensapistooli tankissa kuin paraskin blondi?
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9317
Eiks Timppa lähtenyt varikolta bensapistooli tankissa kuin paraskin blondi?
Ei. Näitä rajumpia tapauksia tuossa mielessä olivat Albers Ranskassa 2007, Massa Singaporessa 2008 ja Kovalainen Brasiliassa 2009.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15022
Hieno tämä Gerhard Bergerin ja Michael Schumacherin välinen vääntö Interlagosissa kaudella 1997.


Kyseessähän oli Bergerin viimeinen kausi F1:ssä, ja myöhemmin tuona vuonna Berger myös voitti Hockenheimissa uransa viimeisen ja kaikenkaikkiaan kymmenennen GP- voittonsa.

Näytä liitetiedosto 1575Näytä liitetiedosto 1576


Bergerin ura oli mainio. Hän voitti kilpailuja kolmessa eri tiimissä, ja tätähän voidaan pitää kovana saavutuksena. Tiimit, joissa Berger voitti, olivat Benetton, Ferrari ja McLaren.

Ensimmäisen ja viimeisen voittonsa Berger otti Benettonilla, mitkä olivat myös Benettonin ensimmäinen ja viimeinen voitto samalla.

Näytä liitetiedosto 1577Näytä liitetiedosto 1578


Laskisin Bergerin kuljettajana samalle tasolle Jean Alesin kanssa. Niin tasaista oli heidän menonsa Ferrari ja Benetton- vuosina.


Berger myös tunnettiin siitä, että mies suorastaan "lensi" Hockenheimin radalla. Berger voitti siellä Benettonin lisäksi myös Ferrarilla kaudella 1994.

Näytä liitetiedosto 1579Näytä liitetiedosto 1580

Alesi kerran tiedusteli, että 'miten voit olla noin nopea Hockenheimissa joka kerta'? Berger vastasi, että 'jos tietäisin vastauksen, antaisin sen tiedon eniten tarjoavalle '.

Berger oli tunnettu myös Ayrton Sennan tiimikaverina. Senna ja Berger tekivät välillä toisilleen myös erilaisia kujeita. Joku toinen voi kertoa niistä enemmän niin halutessaan. Mutta taisi eräskin kepponen mennä niin, että Berger heitti Sennan salkun helikopterista . Melkoisia velikultia, mutta hyviä ystäviä heistä tuli keskenään.

Näytä liitetiedosto 1582Näytä liitetiedosto 1581

Minkälaisia muistoja teillä on Gerhard Bergeristä? Miten rankkaisisitte hänet kuljettajana? Sana on jälleen vapaa 🏁
Olisi vaikka kuinka paljon, mutta lahjakas oli kyllä ja eräänlainen, verraten harvinainen nk. Eliittiluokan Kakkoskuljettaja.

Eli toisin sanonen sellainen jolla voittoja oli, ihan Sennaa myöten pistettiin kärkikuskit ahtaalle kun päivä oli hyvä, joskus huonompanakin ja kilpailukykyä oli niin uransa alusta uran loppuun asti.

Tosin uran alku oli vähänkin kilpailukykyisessäkin tallissa yllättävänkin vaikea, jopa ilmihuono ja ilman Niki Laudan tukea puolustuspuheineen medialle hänet olisi kiusattu lajista pihalle!

Varsinkin mikäli nykyaikaisempi media tuolloin olisi ollut viimeiseltä noin 25 vuodelta silloin olemassa näköalattomine kritisoijineen!

Vapaissa Harjoituksissa ja Virallisissa Harjoituksissa nopeutta tuntui olevan enemmänkin ajoittain, mutta sitten nekin saavutukset huipentuivat yleensä vain kolariin.

Berger oli ensimmäistä kauttaan f1:ssä kokonaisvaltaisesti ajaneena (Vuosi 1985.) hyvin villi kuljettaja joskin ei sentään onneksi hengenvaarallisen villi kuljettaja ajotyyliltään kuten vaikkapa Jo Gartner tai jopa itse Stefan Bellof. Valitettavasti kauden ensimmäisellä puoliskolla nähtiin juuri kisojen ulkopuolella ja jopa kisoissakin mittaamattoman tuntuinen määrä ulosajoja ja kolareita Bergerin tasolta.

Lopullisesti arvostelu oli kuumimmillaan Bergeriä kohtaan juuri Detroitissa missä itävaltalainen romutti autonsa kaikkiaan 6 kertaa viikonloppuna kolaroiden myös Riccardo Patresen ja Pierluigi Martinin kanssa. Gartnerilta olisi moista romurallia kyllä ehkä odottanut, mutta ei Bergeriltä. Bergeriä haukuttiin mediassa kautta linjan jopa pahemmaksi kuljettajaksi kuin itse Gartneria.

Berger tuntui olevan aina siellä missä tapahtui, hän ei näyttänyt oppivan mitään koheltamisestaan radalla ja Martinin kanssa useitakin keskinäisiä kolareita riitti. Se tuntui tekevän hänestä ja Martinista kauden erottamattoman parivaljakon kolareiden saralla. Keskikastissa Berger tuntui olevan vihatuin mies radalla kauden puoliväliin asti ja suurin piirtein yhtä punainen vaate heille kuin mitä Ayrton Senna oli kärkikuljettajille ajoasenteensa takia.

Eddie Cheever haukkui muun muassa Bergeriä hulluksi kaudella ja muutamalla muullakin kuljettajalla tuntui mitta olevan täynnä Bergerin koheltamista radalla. Bergerin ajourasta ja asenteesta olisi voinut tulla jotakin todella huonoa ja paineet alkoivatkin jo näkyä miehessä murtumisen ja masennuksen kaltaisena median ajojahdista johtuen ennen Niki Laudan pitämää voimakasta puolustuspuhetta.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Olisi vaikka kuinka paljon, mutta lahjakas oli kyllä ja eräänlainen, verraten harvinainen nk. Eliittiluokan Kakkoskuljettaja.

Eli toisin sanonen sellainen jolla voittoja oli, ihan Sennaa myöten pistettiin kärkikuskit ahtaalle kun päivä oli hyvä, joskus huonompanakin ja kilpailukykyä oli niin uransa alusta uran loppuun asti.

Tosin uran alku oli vähänkin kilpailukykyisessäkin tallissa yllättävänkin vaikea, jopa ilmihuono ja ilman Niki Laudan tukea puolustuspuheineen medialle hänet olisi kiusattu lajista pihalle!

Varsinkin mikäli nykyaikaisempi media tuolloin olisi ollut viimeiseltä noin 25 vuodelta silloin olemassa näköalattomine kritisoijineen!

Vapaissa Harjoituksissa ja Virallisissa Harjoituksissa nopeutta tuntui olevan enemmänkin ajoittain, mutta sitten nekin saavutukset huipentuivat yleensä vain kolariin.

Berger oli ensimmäistä kauttaan f1:ssä kokonaisvaltaisesti ajaneena (Vuosi 1985.) hyvin villi kuljettaja joskin ei sentään onneksi hengenvaarallisen villi kuljettaja ajotyyliltään kuten vaikkapa Jo Gartner tai jopa itse Stefan Bellof. Valitettavasti kauden ensimmäisellä puoliskolla nähtiin juuri kisojen ulkopuolella ja jopa kisoissakin mittaamattoman tuntuinen määrä ulosajoja ja kolareita Bergerin tasolta.

Lopullisesti arvostelu oli kuumimmillaan Bergeriä kohtaan juuri Detroitissa missä itävaltalainen romutti autonsa kaikkiaan 6 kertaa viikonloppuna kolaroiden myös Riccardo Patresen ja Pierluigi Martinin kanssa. Gartnerilta olisi moista romurallia kyllä ehkä odottanut, mutta ei Bergeriltä. Bergeriä haukuttiin mediassa kautta linjan jopa pahemmaksi kuljettajaksi kuin itse Gartneria.

Berger tuntui olevan aina siellä missä tapahtui, hän ei näyttänyt oppivan mitään koheltamisestaan radalla ja Martinin kanssa useitakin keskinäisiä kolareita riitti. Se tuntui tekevän hänestä ja Martinista kauden erottamattoman parivaljakon kolareiden saralla. Keskikastissa Berger tuntui olevan vihatuin mies radalla kauden puoliväliin asti ja suurin piirtein yhtä punainen vaate heille kuin mitä Ayrton Senna oli kärkikuljettajille ajoasenteensa takia.

Eddie Cheever haukkui muun muassa Bergeriä hulluksi kaudella ja muutamalla muullakin kuljettajalla tuntui mitta olevan täynnä Bergerin koheltamista radalla. Bergerin ajourasta ja asenteesta olisi voinut tulla jotakin todella huonoa ja paineet alkoivatkin jo näkyä miehessä murtumisen ja masennuksen kaltaisena median ajojahdista johtuen ennen Niki Laudan pitämää voimakasta puolustuspuhetta.
Hieno historiikki Bergeristä👏. Kiitos 👍
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Olisi vaikka kuinka paljon, mutta lahjakas oli kyllä ja eräänlainen, verraten harvinainen nk. Eliittiluokan Kakkoskuljettaja.

Eli toisin sanonen sellainen jolla voittoja oli, ihan Sennaa myöten pistettiin kärkikuskit ahtaalle kun päivä oli hyvä, joskus huonompanakin ja kilpailukykyä oli niin uransa alusta uran loppuun asti.

Tosin uran alku oli vähänkin kilpailukykyisessäkin tallissa yllättävänkin vaikea, jopa ilmihuono ja ilman Niki Laudan tukea puolustuspuheineen medialle hänet olisi kiusattu lajista pihalle!

Varsinkin mikäli nykyaikaisempi media tuolloin olisi ollut viimeiseltä noin 25 vuodelta silloin olemassa näköalattomine kritisoijineen!

Vapaissa Harjoituksissa ja Virallisissa Harjoituksissa nopeutta tuntui olevan enemmänkin ajoittain, mutta sitten nekin saavutukset huipentuivat yleensä vain kolariin.

Berger oli ensimmäistä kauttaan f1:ssä kokonaisvaltaisesti ajaneena (Vuosi 1985.) hyvin villi kuljettaja joskin ei sentään onneksi hengenvaarallisen villi kuljettaja ajotyyliltään kuten vaikkapa Jo Gartner tai jopa itse Stefan Bellof. Valitettavasti kauden ensimmäisellä puoliskolla nähtiin juuri kisojen ulkopuolella ja jopa kisoissakin mittaamattoman tuntuinen määrä ulosajoja ja kolareita Bergerin tasolta.

Lopullisesti arvostelu oli kuumimmillaan Bergeriä kohtaan juuri Detroitissa missä itävaltalainen romutti autonsa kaikkiaan 6 kertaa viikonloppuna kolaroiden myös Riccardo Patresen ja Pierluigi Martinin kanssa. Gartnerilta olisi moista romurallia kyllä ehkä odottanut, mutta ei Bergeriltä. Bergeriä haukuttiin mediassa kautta linjan jopa pahemmaksi kuljettajaksi kuin itse Gartneria.

Berger tuntui olevan aina siellä missä tapahtui, hän ei näyttänyt oppivan mitään koheltamisestaan radalla ja Martinin kanssa useitakin keskinäisiä kolareita riitti. Se tuntui tekevän hänestä ja Martinista kauden erottamattoman parivaljakon kolareiden saralla. Keskikastissa Berger tuntui olevan vihatuin mies radalla kauden puoliväliin asti ja suurin piirtein yhtä punainen vaate heille kuin mitä Ayrton Senna oli kärkikuljettajille ajoasenteensa takia.

Eddie Cheever haukkui muun muassa Bergeriä hulluksi kaudella ja muutamalla muullakin kuljettajalla tuntui mitta olevan täynnä Bergerin koheltamista radalla. Bergerin ajourasta ja asenteesta olisi voinut tulla jotakin todella huonoa ja paineet alkoivatkin jo näkyä miehessä murtumisen ja masennuksen kaltaisena median ajojahdista johtuen ennen Niki Laudan pitämää voimakasta puolustuspuhetta.
Paljon sellaista, jota en tiennyt. Varsinkin Bergerin uran alkuajoilta
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15022
Joitain mieleenpainuvia ja sykähdyttäviä hetkiä Brasilian GP:n historiasta kautta aikain. Toivon, että lisäätte joitain hetkiä, joita itse muistatte tapahtuneen. Klassisia hetkiä on aina kiva muistella🏁

Kautta aikain ensimmäinen F1-kilpailu Interlagosissa kaudella 1972. Voittaja argentiinalainen Carlos Reutemann:

Emerson Fittipaldi voittaa kotimaassaan kaudella 1973 ensimmäistä kertaa urallaan nostaen brasilialaisten F1-kuumeen korkealle:

Fittipaldin toinen voitto Brasiliassa tapahtui heti seuraavalla kaudella 1974:

Nelson Piquet ottaa ensimmäisen kotivoittonsa Brasiliassa kaudella 1983:

Piquet ottaa toisen toisen voittonsa Brasiliassa kaudella 1986:

Samassa GP:ssä tulevat kolminkertaiset maailmanmestarit Ayrton Senna ja Nelson Piquet mittelevät toisiaan vastaan. Tässä vaiheessa osa brasilialaisista oli tiukasti Piquen puolella ja toiset olivat jo Ayrton Sennan puolella:
https://youtu.be/m6hNvjxfSgs

Legendaarisen F1 GP:n, kauden 1977 Brasilian GP:n kohokohtia:
https://youtu.be/7RZ5li-ikOs

Ayrton Sennan legendaarinen voitto kotikilpailussaan. Kausi 1991🏆🏁
https://youtu.be/Nl15MIUi6aw

Sennan toinen voitto Brasiliassa kaudella 1993:
https://youtu.be/yNmmfOrCdVc

Ayrton Senna oli sadekelin-erikoisosaaja. Kautta aikain parhaimmat sadekelin-kuljettajat ovat varmasti kaikkien mielestä Ayrton Senna ja Michael Schumacher. Tässä Sennan menoa Brasiliassa kaudella 1994 sateisella radalla:
https://youtu.be/prCJ2zcwaIA

Michael Schumacherin ja Ayrton Sennan kaksintaistelu Interlagosissa kaudella 1994:
https://youtu.be/BR6SgKEFLOk
.
https://youtu.be/olDjyp01w8w

Damon Hill ja Michael Schumacher taistelevat Brasiliassa kaudella 1995:
https://youtu.be/cXNZqi-DLRk

Mika Salo ja Mika Häkkinen taistelevat toisiaan vastaan Interlagosissa kaudella 1995. Ilmassa on samaa bensiinin tuoksua, kuin mitä oli Brittien Formula 3 Mika-Mika sarjassa. Videossa 6min jälkeen pätkä tätä taistelua:
https://youtu.be/PutIjqSZ9bI

Kauden 1996 sadekisa, jossa Hill voitti:
https://youtu.be/MIqpnt3GLac

Kauden 1997 startti, jossa sekä Jacques Villeneuve että Heinz-Harald Frentzen ajautuivat radalta ulos. Williams-kaksikon onneksi startti uusittiin myöhemmin:
https://youtu.be/4itIIbTlI14

Kun Mika Häkkinen pääsi voittojen makuun Jerezissä 1997, hän otti samalla heti kolme GP-voittoa putkeen. Näistä kolmas oli Interlagosissa 1998:
https://archive.org/details/overtakefans.com.Formula.1.Season.1998x02.Brazilian.Grand.Prix
Ricardo Zontan kovavauhtinen ulosajo Interlagosissa 1999, joka avasi myöhemmin Salolle paikan BAR:illa kolmeen kilpailuun:
https://youtu.be/yKdYRE5UUY4

Ralliautoilijanakin myöhemmin tunnetuksi tullut Stephane Sarrazin ajoi urallaan yhden F1-kilpailun. Se oli Interlagosissa 1999, ja päättyi ulosajoon:
https://youtu.be/kvTdm1YmT1o

Mika Häkkinen otti kaudella 1999 uransa toisen voiton Interlagosissa. Tässä kilpailun startti ja muutaman ekan kierroksen tapahtumia:
https://www.dailymotion.com/video/x61s5ng

Brasilian GP kaudella 2000. Vuosituhannen ensimmäinen:
https://www.dailymotion.com/video/x61s5ng
.
https://youtu.be/VbF-bCkjALU
.
https://youtu.be/XJtFC_LTAvs
.
https://youtu.be/Oj8GxO1kVaE

Coulthard ohittaa Schumacherin Interlagosissa 2001:
https://youtu.be/KqsQlbr0rmk

Heidfeld törmää lääkintautoon kaudella 2002:
https://youtu.be/Wh1eSzPpD9E

Kauden 2003 GP. Jordanin viimeinen voitto ja Fisichellan ensimmäinen:
https://archive.org/details/overtakefans.com.Formula.1.Season.2003x03.Brazilian.Grand.Prix
Montoya vs Schumacher kaudella 2001:
https://youtu.be/_kdGPCrUuzw

Montoya vs Räikkönen kaudella 2004:
https://youtu.be/ODMe6fWHAtM

Michael Schumacherin viimeinen GP Ferrarilla 2006:
https://youtu.be/JbeDuAWFibw

Kimi Räikkönen voittaa Interlagosissa 2007 GP:n ja maailmanmestaruuden:
https://www.dailymotion.com/video/xy19jj

Lewis Hamiltonin ja Felipe Massa käyvät kovan taistelun mestaruudesta 2008. Kausi huipentuu Interlagosissa, jossa Felipe Massa ottaa toisen kotivoittonsa, mutta se ei riitä mestaruuteen. Hamilton voittaa pisteen erolla ensimmäisen mestaruutensa:
https://youtu.be/3pKsxtzfVbQ

Jenson Buttonin laulunäytelmä kauden 2009 kisassa:
https://m.facebook.com/Formula1/videos/2500097000236571/

Kauden 2012 jännittävä kausi huipentuu Interlagosissa. Vettel voittaa mestaruuden, Alonso häviää sen niukasti ja Kimi Räikköseltä uupuu navigaattori. Michael Schumacherin viimeinen GP:
https://youtu.be/fG-XaGUW1Lc

Nico Rosberg voittaa kauden 2014 GP:n:
https://youtu.be/FOT0B8XxBGU

Ja myös kauden 2015 GP:n:
https://youtu.be/KaTer1asLX4

Felipe Massan viimeinen koti-GP 2017:
https://youtu.be/f41FAYA6AuA

Verstappen loistaa sateessa 2016:
https://youtu.be/eMTHzWAaJcI

Alkuperäinen Interlagosin rata oli erilainen kuin nykyään ajettava rata:
https://youtu.be/Qh0LPIT5ydw
.
https://youtu.be/_C053bvrk5A

Näytä liitetiedosto 1536Näytä liitetiedosto 1537Näytä liitetiedosto 1538Näytä liitetiedosto 1540Näytä liitetiedosto 1541
Pitkä on viesti, mutta jotain ehtinee lisätä tähänkin.

Rion illoissa aikanaan oli nk. Höyry-Show eli edesmenneen Raimo Häyrisen selostukset radioon melkoista puuhaa.

Niiden lisäksi vuosien 1985-1986 kisoissa kiitos massavarikkokäyntien jälkeen olivat niin Manfred Winkelhock kuin esimerkiksi Andrea de Cesariskin pisteillä umpihuonoilla autoillaan ennen putoamista.

Keken paalukin Riossa 1983 oli kova veto.

Huonompana muistona tuli hävittyä kisa yöunille ja testikuvalle vuoden 1981 Rioon sitä YLE:n lähetystä miettien kun sen sitten olisi varmaankin ehtinyt nähdä vielä hetkisen pidempään valvoessa.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Pitkä on viesti, mutta jotain ehtinee lisätä tähänkin.

Rion illoissa aikanaan oli nk. Höyry-Show eli edesmenneen Raimo Häyrisen selostukset radioon melkoista puuhaa.

Niiden lisäksi vuosien 1985-1986 kisoissa kiitos massavarikkokäyntien jälkeen olivat niin Manfred Winkelhock kuin esimerkiksi Andrea de Cesariskin pisteillä umpihuonoilla autoillaan ennen putoamista.

Keken paalukin Riossa 1983 oli kova veto.

Huonompana muistona tuli hävittyä kisa yöunille ja testikuvalle vuoden 1981 Rioon sitä YLE:n lähetystä miettien kun sen sitten olisi varmaankin ehtinyt nähdä vielä hetkisen pidempään valvoessa.
Hyviä muistoja. Rautainen tietämys sinulla. Keken paalupaikasta Riossa en tiennytkään. Nyt tiedän senkin
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1970
Sijainti
Vyborg
Eikös ollut niin että vuonna 94 Berger taisi tienata eniten fyrkkaa koko porukasta? Mikä herätti suurta ihmetystä silloin formulaväen kesken. Ainakin olen tällästä kuullut jälkeenpäin netissä.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Eikös ollut niin että vuonna 94 Berger taisi tienata eniten fyrkkaa koko porukasta? Mikä herätti suurta ihmetystä silloin formulaväen kesken. Ainakin olen tällästä kuullut jälkeenpäin netissä.
Ok. Tämä oli uusi tieto minulle. Olihan Berger jo kokenut GP- voittaja tuolloin. Ja Schumacher teki vasta tuloaan Benettonilla. Mestareista oli Senna mukana, mutta Williams ei varmaankaan maksanut kuskeille tuolloin niin paljon
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1416
Berger taisi vieläpä itse neuvotella sopimuksensa. En kyllä ymmärrä miksi Ferrari suostui hänelle maksamaan niin paljon, vaikkakin edusti harvalukuista kokeneiden gp-voittajien kaartia tuolloin.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Sennahan ilmoitti -93, että on valmis ajamaan Williamsilla vaikka ilmaiseksi tarvittaessa. Niin kovasti hän halusi alleen kunnon auton. On myös tietysti eri verrataanko palkkoja alku- vai loppukaudesta.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Italiassa elettiin 1990- luvulla todellista F1- huumaa. Olihan F1:ssä monia italialaisia kuljettajia, sekä myös monia italialaisia tiimejä. Näistä tiimeistä tietysti suurin oli Ferrari, mutta Ferrarin lisäksi oli myös Benetton (Benetton kilpaili italialaisella lisenssillä kaudesta 1996 eteenpäin), Minardi, Forti, Scuderia Italia muun muassa.

Roberto-Moreno-Forti-FG01-1995-Brazilian-Grand-Prix-Sourced-from-Typewriter-International.jpgunnamed.jpgDzUS2jKUUAAAl5Z.jpg97f20cc5b1a0569f4f4a1fa982cc8ada.jpg
Michael Schumacher ja Eddie Irvine taistelivat Ferrarilla maailmanmestaruuksista aina kalkkiviivoille saakka. Viimein Michael Schumacher onnistui ensimmäisen tittelinsä Ferrarilla voittamaan kaudella 2000, josta tulikin katkeamaton mestaruusputki aina kaudelle 2004 asti.

ferrariji-malezija-1999-821x1024.jpg

Myös kaksi italialaista huippulahjakkuutta, todellista talenttia, ilmaantui F1-radoille. Giancarlo Fisichella ja Jarno Trulli. Kumpaakin pidettiin tulevana maailmanmestarina. Olivathan he tehneet selvää jälkeä pienemmissä Formula- sarjoissa ja kartingissa.
76cc3dd3-7ad4-4220-af7c-b14b43d720e3.jpgbcd9689d4f67593ca4e569eefcaf6471.jpg

Fisichellan ura alkoi kaudella 1996 Australian Melbournessa Minardin puikoissa. Vuotta myöhemmin samassa paikassa Melbournessa debytoi myös Jarno Trulli. Tässä vaiheessa Fisichella ajoi jo Jordan-timissä. Olivier Panisin loukkaantuminen Kanadan GP:ssä johti siihen, että Jarno Trulli nostettiin Minardilta Prostille tuuraamaan Panista. Sekä Fisichella että Trulli johtivat kaudella 1997 GP:tä, Fisichella taisteli Hockenheimin radalla jopa voitosta ennen rengasrikkoa, ja Trulli johti Itävallassa.

.

gettyimages-1622991-1024x1024.jpg

Seuraavat kaudet Fisichella ajoi Benettonilla ja Trulli Prostilla. Fisichella ajoi useita podiumeja Benettonilla ja paalupaikankin Itävallassa 1998. Trulli saavutti ensimmäisen podiuminsa Nurburgringillä 1999.

Kaudella 2000 Trulli siirtyi Jordan-tiimiin Frentzenin tiimikaveriksi. Trulli ajoi Jordanilla myös seuraavan kauden, kunnes Fisichella ja Trulli vaihtoivat tiimejä päikseen kaudella 2002. Trulli siirtyi Renaultille (entinen Benetton), ja Fisichella palasi Jordanille.

Fisichella saavutti ensimmäisen GP-voittonsa Brasiliassa kaudella 2003 sateisissa olosuhteissa tapahtumarikkaassa kilpailussa. Trulli puolestaan voitti ensimmäisen ja ainoan GP:n Monacossa 2004.

Kaudeksi 2005 Fisichella palasi entiseen tiimiinsä Renaultille, joka oli aiemmin siis Benetton. Trulli ajoi Toyotalla. Renaultin kalusto oli kauden 2005 ja 2006 kokonaisvaltaisesti paras. Tiimi voittikin sekä kuljettajien että valmistajien tittelit kumpanakin vuonna. Alonso juhli kuljettajien mestaruutta 2005 ja 2006. Fisichella ajoi kaudella 2005 yhden GP- voiton Melbournessa ja kaudella 2006 Fisichella juhli voittoa Malesiassa.

Trulli ei Monacon GP:n 2004 jälkeen päässyt enää voittojen makuun, mutta ajoi Toyotalla pari paalupaikkaa ja muutaman podiumin.

Fisichellan ura jatkui Force Indialla ja päättyi italialaiseen unelmaan ajaa Ferrarilla kaudella 2009.
686144.jpg

Trullin ura jatkui Lotuksella/Caterhamilla Toyotan jälkeen. Sekä Fisichella että Trulli ajoivat Alonson, Buttonin, Ralf Schumacherin sekä Heikki Kovalaisenkin tiimikaverina.

Miehet saavuttivat kummatkin 4 paalupaikkaa, Trullille tuli 1 GP-voitto ja 11 podiumia, Fisichella saavutti kolme GP- voittoa ja 19 podiumia.

Mutta kumpi oli foorumilaisten mielestä lahjakkaampi, Fisichella vaiko Trulli? Kertokaa myös omia mietteitä näistä kuljettajista.

Ajatus tähän aiheeseen tuli minulla siitä, kun ensi kaudella ei enää italialaisia kuljettajia nähdä Giovinazzin siirryttyä Formula E-sarjaan🏁
 
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Ja kertokaa toki lisää mietteitä/historiaa italialaisista tiimeistä ja kuljettajista.
 
Ylös